⭕️قیام امام حسین (علیه السلام)
🔹امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت #حضرت_اباعبدالله (علیه السّلام) می گذرد و روز به روز این داستان برجستهتر و زندهتر شده؛ این داستان در #بطن خود دارای یک #مضامینی است، که این مضامین برای #حیاتاسلامیجامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمی کرد، از #اسلام و از #قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۳/۱۱/۲۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_حسین #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار و بركات فردی «امام حسین» (علیه السلام)
💠محبت مكنون
🔹از جمله احاديث نبوی كه در واقع بيانگر تأثير پذيری معنوی مردم از وجود مبارك حضرت #سيدالشهداء (عليه السلام) میباشد، حديثى است كه فرمود: «ان للحسين محبة مكنونة فى قلوب المؤمنين» [۱] (در كانون دل های مؤمنين، #محبتى نهفته و ويژه، نسبت به #حسين (عليه السلام) وجود دارد). كيست كه نام #حسين (عليه السلام) را بشنود و فردی از افراد بشر يا تنی از اولاد انسان باشد و حالت #انقلاب و انكسار و دلباختگی برای او فراهم نشود؟
🔹محبت #حسين (عليه السلام) دل ها را به التهاب در آورده و #جگرها را گداخته و مذاب میسازد، و شورش دل و #آتش_درون را به ريزش قطرات #اشك از ديدگان، آشكارا و عيان میكند. در كجای دنيا ديده می شود كه #شيعه و دوستدار #حسين (عليه السلام) در آنجا باشد و اقامه #عزای_حسينی نكند. كيست كه پس از دادن عزيزترين محبوب و مطلوب خود به اندك فاصله و مختصر وقت و گذشتن كمتر زمانی، آن مصيبت را فراموش نكند؛ جز مصيبت #حسين (عليه السلام) كه با اين همه طول زمان و گذشتن قرنها، روز به روز اين #مصيبت تازه تر و شور و شراره اش بيشتر و بلندتر می گردد.
🔹آيا نه اين، جذبه #عشق و علاقه و تأثير #محبت و فرط #دلبستگی و دلباختگی علاقه مندان نسبت به آن #امام_محبوب است؟ و ای بسا، نامحرمان در برابر عظمت و جلالت حسينی تسليم شده و به تواضع و تكريم در مقابل نام مبارك #حسين (عليه السلام) و جلال و #مقام او قد خويش به تعظيم و تسليم خم نموده و به دين و آيين حسينی گراييده، و از اكسير محبت او مس خود را طلای ناب و زر خالص میگردانند. به راستی، #سنت_الهی چنين بوده كه محبت امامی كه مسير تاريخ را عوض كرده و دين الهی را نجات میبخشد، به گونه ای خاص در دل و جان مسلمين و مؤمنين قرار گيرد،
🔹حتی كسانى كه مقابل #حسين (عليه السلام) قرار گرفتند و به قول فرزدق: «دل هايشان با او بود، اگر چه بر اثر #دنياپرستی شمشيرهای شان بر روی او كشيده شد»، چه رسد به #مؤمنينی كه عشق و #محبت او با گِل آنان سرشته شده است. روایتی از #رسول_اكرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمود: «هر گاه به فرزندم #حسين (عليه السلام) مینگرم، گرسنگی و اندوه از وجودم رخت بر میبندد». [۲]
🔹و نيز می فرمود: «بار خدايا، من #حسين (عليه السلام) را دوست دارم و آنان كه #دوستدار او هستند نيز دوست دارم». [۳] راه #حسين (عليه السلام) راه دل است، و هرگاه #عاشقی به دل توجه كند او را پيدا میكند؛ لذا در برخی روايات وارد است كه: «قبر او در #دلهای_دوستداران اوست». آری، #دل_مؤمن جايگاه تابش نور پر فروغ و احياگر #حسين (عليه السلام) است، و هرگاه عشق و محبت فراتر از آفاق ظاهری و مادی باشد، رنگ ابديت به خود می گيرد، زيرا پيوند اين #محبت در حريم #حب_خدا بوده است و بقای آن به بقای فيض ذات سرمدی، جاودانه است.
پی نوشتها؛
[۱] حماسه حسينی، شهيد مطهری، ج ۳، ص ۲۴۷
[۲] بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۳۰۹
[۳] همان، ج ۴۳، ص ۲۸۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تأثير عمل امام حسین (علیه السلام)
🔹#سيدالشهداء - سلام الله علیه - #مذهب را بیمه کرد؛ با عمل خودش #اسلام را بیمه کرد.
📕صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۹۷ (نسخه سایت)
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_حسین #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه، چه فوایدی را برای «تفکّر» بیان فرموده است؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در بخشی از نامه ۳۱ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «وَ مَنْ تَفَكَّرَ أَبْصَرَ» (هر كس #انديشه خود را به كار گيرد #حقايق را مى بيند و #راه_صحيح را انتخاب مى كند). اهمّيّت #تفكر در همه امور #دنيا و #آخرت چيزى نيست كه بر كسى مخفى باشد و تمام #افراد_پيروزمند و موفق همين راه را پيموده اند.
🔹#قرآن_مجيد در اين باره مى فرمايد: «قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُون * فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ ... » [۱] (اينچنين خداوند #آيات را براى شما روشن می سازد، شايد #انديشه كنيد! * [تا انديشه كنيد] درباره #دنيا و #آخرت! ... ).
پی نوشت:
[۱] سوره بقره، آيات ۲۱۹ و ۲۲۰
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ۱، ج۹، ص۶۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تفکر #انديشه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسین عليه السلام:
🔸«اَيُّهَا النّاسُ! اِنَّ اللهَ جَلَّ ذِكْرُهُ ما خَلَقَ الْعِبادَ اِلاّ لِيَعْرِفُوهُ، فَاِذا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ، فَإذا عَبَدُوهُ اسْتَغْنُوا بِعِبادَتِهِ عَنْ عِبادَةِ ما سِواهُ. فَقالَ لَهُ رَجُلٌ: يَابْنَ رَسُولِ اللهِ بِأَبى أَنْتَ وَ اُمّی فَما مَعْرِفَةُ اللهِ؟ قالَ: «مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمانٍ إِمامَهُمْ اَلَّذى يَجِبُ عَلَيْهِمْ طاعَتُهُ».
🔹اى مردم! همانا #خداى_بزرگ بندگان را نيافريده مگر براى آنكه او را #بشناسند، وقتى او را شناختند او را #پرستش خواهند كرد، هنگامى كه او را پرستش كردند از بندگى غير او بى نياز مى شوند. مردى گفت: اى فرزند رسول خدا، پدر و مادرم فدايت باد، #شناخت_خدا چيست؟ فرمود: عبارت است از شناخت مردم هر زمان #امامشان را، آن #امامى كه #اطاعت او بر آنها واجب است
📕علل الشرايع، ص ۹
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معنای اباعبدالله
🔹در #فرهنگ_عرب، اين گونه رسم بوده و هست كه معمولا هر شخص دارای يك #كنيه و يك يا چند #لقب می باشد؛ #ائمه_معصومين (عليهم السّلام) نيز اين گونه رسمی داشتند و هنگام نامگذاری #فرزندان خود، «لقب» و «کنیه» نیز برای آنان انتخاب میکردند. #امام_باقر (عليه السلام) درباره اينكه چرا هر يک از «فرزندان اهل بيت» (عليهم السلام) دارای #كنيهای خاص بوده اند می فرمايد: «انّا لَنُكَنّي اُولادَنا فی صِغَرِهِم مَخافَةَ النَبزَ اَن يُلحَقَ بهم» [۱] (ما برای #فرزندانمان در كودكی #كنيه قرار می دهيم، از ترس اينكه مبادا در بزرگی دچار لقب های ناخوشايند گردند.
🔹درباره اينكه چرا #اباعبدالله به عنوان #كنيه برای #امام_حسين (عليه السلام) انتخاب شده، در روايتی آمده است كه اين كنيه را روز هفتم ولادت حضرت، #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله)، برای ایشان انتخاب کرد، به اين صورت كه پيامبر او را در دامان خود نهاد و فرمود: ای #اباعبدالله چه بسيار گران است بر من كشته شدن تو». [۲] در کتب تاریخ نيز آمده است كه #امام_حسين (عليه السلام) بعداً نام يكی از فرزندان خود را عبدالله گذاشتند كه ظاهراً همان #حضرت_علیاصغر (عليه السلام) می باشد كه در كربلا به شهادت رسيد. [۳] البته برای علت نام گذاری #امام_حسين (عليه السلام) به #اباعبدالله وجوهی ديگر ذكر كردهاند كه به دو نمونه از آن اشاره می شود:
💠الف: در #فرهنگ_عرب مرسوم است كه هر كس دارای #صفات_خاص باشد، در مقام مبالغه، وی را پدر آن صفت می نامند؛ مثلا كسی كه دارای صفت بخشش باشد او را «ابو جواد» میگويند. #امام_حسين (عليه السلام) نيز به دليل اينكه در مقام #بندگی_خداوند امتيازی خاص داشته و در #مرتبه_اعلی و مافوق انسان های ديگر قرار داشته است، او را #اباعبدالله خوانده اند، چنانكه خود آن بزرگوار هنگامی كه از اسب بر روی زمين افتاد، فرمود: «رضاً بقضائِك، تسليماً لِاَمرِك...» [۴]
💠ب. اگر #حضرت_سيدالشهداء (عليه السلام) در #كربلا آنگونه #جاننثاری نكرده بود و در ميدان سربازی حق تعالی ثابت قدم نمیبود، #آئين_محمدی از روی زمين رخت بربسته و مردم به #زندگیجاهليتكفار برمی گشتند، لذا هر كسی بعد از آن حضرت خداوند را پرستش نمايد و پيروی از #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) و #ائمه_معصومین (عليهم السّلام) را سيره خود قرار دهد، همه به بركت وجود مقدس #امام_حسين (عليه السلام) و ايثار اوست «لولاه ماعُبِدَالله و لولاهُ ما عُرِفَ الله». بنابراين ايشان در حقيقت «پدر همه بندگان خداست»، زيرا #پدر به معنای #مربی است و او براساس آنچه گفتيم بهترين و عالیترين مربی است. [۵]
🔹#امام_حسين (عليه السلام) علاوه بر كنيه دارای القاب متعددی نيز بوده است، از جمله: الرشيد ـ الطيب ـ الوفی ـ السيد ـ الزكی ـ المبارك ـ التابع لمرضاة الله ـ سيد الشهداء. [۶]
پی نوشتها؛
[۱] زندگانیامامحسنمجتبی (سيد هاشم رسولی محلاتی) ص۸؛ حياة امام الحسن، ج۱، ص۶۵؛ [۲] منتهی الامال، ج۱، ص۵۲۳؛ [۳] الارشاد (شيخ مفيد) ج۲ص۱۳۵؛ [۴] مقتل الحسين (مقرم) ص۳۵۷؛ [۵] شرح زيارت عاشورا (علیاصغر عزيزی تهرانی) ص۳۴؛ [۶] بحارالانوار، ج۴۳، ص۲۳۷
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تقوا، ملاک قبولی اعمال
🔹#عُجب، #کبر و #حسد مانع قبولی اعمال است؛ زیرا خداوند سبحان میفرماید: «إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» (خداوند تنها از #تقوا_پیشگان قبول میکند). [۱] هر مرتبهای از #تقوا برای انسان باشد، قبولی عمل او هم به همان مرتبه است.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره مائده، آيه ۲۷
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۰۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انتظار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
💠فرج مردم جهان در چیست و چرا «انتظار فرج» فضیلت و ارزش بیشتری دارد؟
🔹در روایات شیعه، عبارت و اصطلاح بسیار لطیف و مناسبى براى انتظار در نظر گرفته شده و آن «انتظار فرج» است. #فرج به معناى #نصرت و پیروزى و #گشایش گره هاى زندگى از جانب خداوند است. مقصود از #انتظار_فرج، انتظار دگرگونى مثبت و گسترده در زندگى بشر و زدوده شدن ناکامی ها و #نابسامانیها از چهره غمزده جامعه انسانى است و پیروزى حکومت عدالت گستر و معنویت گراى #مهدوى بر دولت هاى شرک و کفر و ستم است. در روایات، توصیه هاى فراوانى در مورد #انتظار_فرج و ارزش، و فضیلتهاى بیشمار آن شده است.
🔹#پیامبر_اکرم(ص) آن را برترین اعمال و عبادات میداند. «انتظار #فرج (و گشایش) از جانب خداى بلندمرتبه، برترین عمل امت من است». [بحار ج۵۲ ص۱۲۸] و نیز میفرماید: «بافضیلت ترین عبادات انتظار #فرج است». معجم [احادیث الامام المهدى ج۱ ص۲۶۸] #امام_على(ع) نیز آن را محبوبترین اعمال در نزد خداوند و #منتظر_فرج را، همانند #شهید راه حقّ میداند: «منتظر #فرج باشید و از رحمت خدا مأیوس نشوید که محبوبترین اعمال نزد خداوند انتظار فرج است. کسى که پذیراى امر ما باشد، فردا(ها) در «حظیرة القدس» با ما است و کسى که منتظر #فرج باشد، مانند کسى است که در راه خدا، به خون خود آغشته گشته است». [بحار ج۵۳ ص۱۲۳]
🔹#امام_جواد(ع) آن را با فضیلتترین و راهگشاترین امور میداند: «برترین عمل شیعیان ما #انتظار_فرج است. هرکس این امر را بداند و آن را بشناسد، با همین #انتظار در کارش #گشایش و فرج میشود». [بحار ج۵۲ ص۱۱۰] #امام_هادى(ع) به روشنى معناى #فرج را -که همان انتظار ظهور #مهدى_موعود است- توضیح میدهد. على بن مهزیار میگوید: نامه اى به #امام_هادى(ع) نوشتم و از ایشان درباره #فرج پرسیدم؛ حضرت فرمود: «هرگاه #امام شما از بین ظالمان و #ستمگران مخفى شد، چشم به راه #فرج باشید». [کمال الدین ج۲ص۳۸۰ ح۲]
🔹#امام_صادق(ع) نیز حالات شیعیان در #دوران_غیبت و انتظار گشایش و فرج را چنین بازگو میفرماید: «نزدیکترین جایى که خداى متعال به بندگانش هست و نیز بیشترین زمانى که از ایشان راضى است، وقتى است که #حجّت_الهى را از دست بدهند، و او بر ایشان ظاهر نشود و جایش را ندانند؛ در عین حال #یقین دارند که آن #حجّت باقى است و باطل نشده است. پس در آنهنگام، هرصبح و شام، منتظر #فرج باشید...». [همان ص۳۳۷ح۱۰] برآیند این روایات آن است که #عموممردمجهان - به خصوص شیعیان - باید #منتظر_ظهور و قیام #مهدى_موعود(عج) باشند که از سراپرده #غیبت بیرون آید.
🔹انتظار فرج، در واقع نوعى #آمادگى و استقبال از نیکیها است. آمادگى براى تلاش و حرکتى مداوم و کوششى خستگى ناپذیر همراه با #تهذیب_نفس، پاک زیستن، حقّ خواهى و دور ماندن از زشتیها و آلودگی ها... به همین جهت وقتى ابوبصیر از #امام_صادق(ع) پرسید که: #فرج کى خواهد بود؟ حضرت فرمود: «آنکس که قیام امام را بشناسد، براى او به جهت انتظارش، فرج شده است». [کافى ج۱ ص۳۷۱] بر این اساس #انتظار_فرج، فراتر از انتظار معمولى است؛ یعنى انتظارى همراه با آگاهى، #بصیرت، درایت، #معنویت، آمادگى، حق گرایى، #عدل_خواهى و...
🔹به عبارت روشنتر، #انتظار_فرج، شناخت حق و شناختن رهبر و امام حقّ و انتظار یارى رساندن به او است. چنین شخصى در غیبت #امام، چنان رفتار میکند که گویا در زمان ظهور و حضور او زندگى میکند. به همین جهت #شیعه تمامى دشواریها و کاستیها را پشت سر نهاده و از خطر انقراض و زوال به دور مانده است. این نوع #انتظار است که داراى فضیلت و ارزش بیشمارى است. امام سجّاد(ع) میفرماید: «انتظار فرج، خود از بزرگترین گشایشها است». [بحار ج۵۲ ص۱۲۲ ح۴] امام کاظم (ع) نیز میفرماید: «انتظار #فرج، نشانه فرج و گشایش است». [الغیبة طوسى ص۴۵۹]
🔹به صراحت میتوان گفت: از مهمترین رازهاى نهفته بقاى تشیّع همین روح انتظارى است که کالبد شیعه را آکنده ساخته و پیوسته او رابه تلاش، کوشش، جنبش و جوشش وا میدارد. #انتظار ظرفیت و توانایى فراوانى براى تحقّق جامعه آرمانى اسلام ایجادمیکند و رفتارها و برنامه ها را بدان سمت سوق میدهد. این والاترین عبادت و بهترین عمل است، چنانکه امام على(ع) میفرماید: «بهترین عبادت مؤمن، #انتظار کشیدن #فرج خداوند است». [بحار ج۵۲ ص۱۴۶]
🔹بطور خلاصه مؤلّفههاى زیر را میتوان از #انتظار_فرج برداشت کرد: ۱) تلاش و کوشش براى پیشرفت و ترقّى؛ ۲) اصلاح طلبى و امید به زندگى بهتر (گشایش در امور)؛ ۳) نفى وضع موجود جهان (ظلم و بى عدالتى، فساد و تباهى)؛ ۴) طرد و عدم پذیرش حکومتهاى سیاسى نامشروع؛ ۵) قیام و انقلاب و نهضت مداوم و فعّال؛ ۶) ضرورت تشکیل حکومتهاى دینى و مشروع؛ ۷) عدم انقیاد وسازش در برابر جبّاران و مفسدان و...
منبع:وبسایت پرسمان
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️زندگی «امام حسین» (علیه السلام) در طول مدت عمر حضرت همه درس است
🔸حضرت آیت الله خامنهای (حفظه الله):
🔹زندگی #حسینبنعلی علیه السلام در طول تاریخِ زندگی پنجاه و چند سالهی آن بزرگوار، همه #درس است: دوران کودکی او درس است، دوران جوانی او درس است، در دوران امامت امام حسن علیه السلام رفتار او درس است، بعد از شهادت امام حسن علیه السّلام رفتار او همه درس است. اینجور نبود که کار #امام_حسین فقط در آن روز آخر باشد، لکن #حادثه_کربلا این قدر عظمت دارد، این قدر درخشنده است که مثل خورشیدی همهی نورهای دیگر را تحت الشّعاع قرار می دهد؛
🔹و الا خطابهی #امام_حسین علیه السّلام خطاب به علما و بزرگان و صحابه و تابعین در منی - که در کتب حدیث ذکر شده است - یک سند تاریخی است؛ نامهی آن بزرگوار خطاب به علما و بزرگان و پایهها و ارکان دینی در زمان خودش - که در کتب معتبر حدیث نقل شده است - یک سند تاریخی مهم است؛ رفتارهای آن بزرگوار، برخوردش با معاویه، نامهاش به معاویه؛ حضورش در کنار پدر در دوران کوتاه خلافت امیرالمؤمنین علیه الصّلاة والسّلام؛ همهی اینها قدم به قدم درس است؛
🔹منتها #حادثه_عاشورا چیز دیگری است... باید از #حسینبنعلی درس آموخت؛ درس حسین بن علی علیه الصّلاة والسّلام به امّت اسلامی این است که برای #حقّ، برای عدل، برای #اقامه_عدل، برای مقابلهی با #ظلم، باید همیشه آماده بود و باید موجودی خود را به میدان آورد؛ در آن سطح و در آن مقیاس، کار من و شما نیست؛ امّا در سطوحی که با وضعیّت ما، با خُلقیّات ما، با عادات ما متناسب باشد چرا؛ باید یاد بگیریم.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۹۲/۰۳/۲۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا در قیام حسینی و مهدوی بر مساله «امر به معروف» و «نهی از منکر» تاکید شده است؟
🔹#انسان موجودی اجتماعی است و از انزوا و تنهایی گریزان است. #اجتماعی_بودن انسان آثار مثبت بسیاری دارد که از جمله آن تعاون و همکاری در رسیدن به اهداف مشترک است؛ اما نباید فراموش کرد که زندگی اجتماعی انسان در کنار مزایای بسیار، با آسیب هایی نیز تهدید میشود. در #جوامع_انسانی، گاهی خطرات فردی تبدیل به خطرات اجتماعی میگردند و اگر چاره اندیشی نگردد، #آحادافرادجامعه در معرض #آسیب و تهدید قرار می گیرند. آری، بسیاری از #مفاسد همانند یک بیماری مسری، افراد زیادی را آلوده میکنند.
🔹بنابراین، هیچ یک از #افراد_جامعه نباید نسبت به رفتار هم نوعان خویش بی تفاوت باشد. #پيغمبر_اكرم (ص) میفرماید: «يك #فرد_گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد، تبرى برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هرگاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف ميكنم! اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و همگى در دريا غرق میشوند».
🔹#پيامبر (ص) با اين مثال جالب، منطقى بودن وظيفه #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را مجسم ساخته است، و حق #نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، میداند. پس همه نسبت به #سرنوشت خویش و #جامعه مسئول اند. از این رو #منابع_اسلامی به این مسأله اهمیت زیادی دادهاند و بعضی از #امتها را به خاطر ترک این کار سرزنش کرده و حتی دلیل نابودی شان را بی تفاوتی نسبت به #منکرات بیان نموده اند؛
🔹چنانکه خداوند در #قرآن_کریم میفرماید: «پس چرا از نسلهاى پيش از شما #خردمندانى نبودند كه [مردم را] از #فساد در زمين باز دارند؛ جز اندكى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم [و بقیه نابود شدند]». [ترجمه آیه۱۱۶ سوره هود] بر اساس این آیه میتوانیم بگوییم: گرچه در هر اجتماعی معمولا #ظلم و #فساد وجود دارد، اما مهم اين است كه هرکس به فراخور توانمندی خویش در طريق #اصلاحگری بکوشد. اما همين كه #احساس_مسئولیت از ميان رفت و افراد جامعه بى تفاوت شدند، #فساد و #ظلم به سرعت فراگیر میشود.
🔹#امام_رضا(ع) در این زمینه هشدار داده، میفرماید: «اگر #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر را ترك كنيد، #افراد_بدكردار بر شما مسلط خواهند شد و هر چه #دعا كنيد مستجاب نمیگردد». البته طبیعی است! در ملّتی که به #ارزشها، #انسانیت و نیک منشی، وقعی نهاده نمیشود و در مقابل #تبهکاریها عکس العملی وجود ندارد، #بیدینان، #ظالمان، #اشرار و بدکاران #سلطه پیدا میکنند. آنها نیز مردم را به ناپاکی های خود می آلایند و جامعه به مثابه بدنی که به انواع بیماریها و میکروبها گرفتار شده است، به نابودی کشیده میشود.
🔹در چنین زمانی که ترک #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر سبب تضعیف دین و تسلط اشرار شده است، دعا کردن ثمری ندارد؛ بلکه باید به اقامه دین برخاست. لذا در برهه ای از تاریخ می بینیم که #امام_حسین (ع) که پرچمدار آزادی خواهی و عدالت طلبی است، دلیل نهضتش را اینگونه معرفی مینماید: «آيا نمى بينيد به #حق عمل نمیشود و از #باطل جلوگيرى نمیگردد، در چنين شرايطى بر #مؤمن لازم است [قيام كند و] شيفته ملاقات پروردگار [و شهادت] باشد».
🔹و از همین رو ایشان شیوه #اصلاحگری خود را دعوت به سوی #نیکیها و نهی از #بدیها قرار داده، میفرماید: «من فقط براى #اصلاح در امّت جدّم به پا خاستم، می خواهم #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کنم و حرکت من بر اساس سیره جدّم و پدرم علی بن ابیطالب است». این مقابله کماکان ادامه داشته و تا #آخرالزمان نیز برقرار خواهد بود؛ آخرالزمانی که #پیامبر (ص) درباره آن فرمود: «زمانی خواهد آمد که مردم #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نمیکنند؛ و از آن بدتر، زمانی خواهد آمد که مردم امر به بدی و نهی از خوبی میکنند؛ و حتی زمانی خواهد آمد که مردم #معروف را منکر و #منکر را معروف ببینند».
🔹بنابراین میتوان گفت: راه همان راه است و شیوه همان شیوه؛ یعنی هر انسان شریف و عدالت خواهی باید بداند که اگر در مقابل #زشتیها سکوت شود کار به جایی میرسد که جای #خوبیها و #بدیها عوض میشود. لذا هرکس نخست باید #وظایفش را با توجه به شرایط و توانمندی هایش بشناسد و بدان عمل کند، سپس دیگران را به #درستیها و خوبیها دعوت کرده و از #کارهای_ناشایست باز دارد. این کار از آن جهت ضرورت بیشتری پیدا میکند که جامعه حاضر نه تنها باید در جهت اصلاح خود گام بردارد، بلکه باید افرادی را بپروراند که مقدمات #ظهور_امام_زمان (عج) را فراهم کنند و هسته اولیه انقلاب را تشکیل دهند.
منبع: وبسایت آیت الله مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قدرت در ظالم دنیا را به فساد میکشاند
🔹#قدرت در دست #ظالم، دنیا را به #فساد میکشاند؛ و اگر چنانچه در رتبه های پایین هم بیاییم قدرت در دست یک نفر انسانی که از آن قدرتهای بزرگ بهره ندارد، در همان محیطی که قدرت دارد آنجا را به #فساد میکشاند.
🔹آنها #عالَم را به فساد میکشانند، اینها یک کشور را یا دو کشور را. و پایینتر بیاییم، اگر #قدرت در دست یک آدمی باشد که در یک محله هست، آن محله را به فساد میکشد. در یک #خانواده هست، آن خانواده را به #فساد میکشد. قدرت در وقتی کمال است و میتواند که #کمال خودش را بروز بدهد که در دست #دانشمند باشد، در دست #عاقل باشد.
📕صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۰۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اقامه عزای حسینی چه اثری در خودسازی و تربیت نفوس مردم دارد؟
🔹مجالس عزای #امام_حسین (علیه السلام) مجالس تحوّل روحى و مرکز #تربیت و #تزکیه_نفس است. در این مجالس مردمى که با گریه بر مظلومیّت امام حسین (ع) آن حضرت را #الگو قرار مى دهند، در واقع زمینه #تطبیق_اعمال و کردار خویش و همرنگى و #سنخیّت خود را با سیره عملى آن حضرت فراهم مى سازند. تأثیر عمیق این مجالس به قدرى است که افراد زیادى در این مجالس، دگرگونى عمیقى یافته و تصمیم بر #ترک_گناه و معصیت مى گیرند، و چه بسا اشخاص گمراهى که با شرکت در این مجالس تنبّه حاصل کرده و راه نجات را پیدا مى کنند. این مجالس به آدمى درس #عزّت، #آزادگى، #ایثار، #فداکارى و درس #تقوا و #اخلاق مى آموزد.
🔹این مجالس مهد پرورش انسان هاى حق طلب و عدالت گستر و شجاع است. اضافه بر این، در طول تاریخ این جلسات به مثابه کلاس هاى درس براى توده هاى مردم بوده است و آنان را با معارف و #حقایق_دینى، تاریخ، رجال، #احکام و موضوعات گوناگون دیگر آشنا مى کرده است، و یکى از مؤثّرترین پایگاه هاى خودسازى و #تهذیب_نفوس و #تربیت_اخلاق بوده است. ماربین آلمانى در این زمینه مى گوید: «مادامى که این روش و خصلت (برپایى مجالس سوگوارى) در میان مسلمانان وجود دارد هرگز تن به خوارى نمى دهند و تحت اسارت کسى نمى روند... #شیعیان در حقیقت از این راه به همدیگر #درس_جوانمردى و شجاعت تعلیم مى دهند». [۱]
🔹#ائمّه_اطهار (علیهم السلام) با گشودن این باب، و تشویق مردم به شرکت در این محافل در واقع همه را به #تحصیل و #تربیت در این #دانشگاه_حسینى دعوت کردند. شور و هیجان رزمندگان در جبهه هاى نبرد در جنگ تحمیلى هشت ساله، به ویژه در شب هاى عملیّات و لحظه شمارى آنان براى فداکارى و ایثار و نیل به شهادت، گواه روشنى بر تأثیر عمیق #مجالس_حسینى است. این است که اگر این مجالس را مجالس تأسّى و #الگوپذیرى بنامیم بیراهه نرفته ایم.
🔹مرحوم فیض کاشانى در کتاب «محجّة البیضاء» در توضیح حدیث #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله): «عِنْدَ ذِکْرِ الصّالِحینَ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ» (به هنگام یاد #صالحان رحمت الهى نازل مى شود)، با اشاره به مسئله #تأثیرپذیرىانسان از محیط اجتماعى و #الگوهای_شایسته، در بیان علّت نزول رحمت به هنگام یاد صالحان، مى نویسد: «چون ذکر #صالحان و طرح صلاحیّت هاى اخلاقى آنان باعث مى شود که انسان از آنها #الگو بگیرد و با تحت تأثیر واقع شدن، به آنها تأسّى و #اقتدا کند و زمینه صلاحیّت و برخوردارى از #رحمت_پروردگار را براى خود فراهم سازد». [۲]
🔹ثقة الاسلام کلینى (ره) و شیخ الطایفه شیخ طوسى (ره) در حدیث معتبر از #امام_صادق (عليه السلام) روایت کرده اند: «قالَ: قالَ لِی أبی: یا جَعْفَرُ أَوْقِفْ مِنْ مالی کَذا وَ کَذا النَّوادِبَ یَنْدُبَنِی عَشْرَ سِنِینَ بِمِنى أَیّامَ مِنى» [۳] (پدرم به من فرمود: اى جعفر! مقدارى از مالم را (پس از وفاتم) براى برپایى مجلس سوگوارى برایم در ایّام حج در منى اختصاص بده). صاحب جواهر در «کتاب طهارت» در بیان حکمت و فلسفه این وصیّت امام باقر (عليه السلام) بیانى دارد که مفادش چنین است: «چون برپایى #مجالس_عزادارى و سوگوارى #ائمّه_اطهار (علیهم السلام) باعث شناخت #فضایل_اخلاقى آنان و در نتیجه #اقتداء و تأسّى مردم به آن بزرگان است» [۴]، لذا احیاى نام و بزرگداشت خاطره آنان حرکتى پسندیده و عملى مطلوب است.
پی نوشتها؛
[۱] به نقل از: فلسفه شهادت و عزادارى، ص ۱۰۹
[۲] محجّة البیضاء، ج ۴، ص ۱۷
[۳] کافى، ج ۵، ص ۱۱۷ و تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۳۵۸
[۴] جواهر الکلام، ج ۴، ص ۳۶۶: «وَ قَدْ یُسْتَفادُ مِنْهُ اسْتِحْبابُ ذلِکَ اِذا کانَ الْمَنْدُوبُ ذا صِفات تَسْتَحِقُّ النَّشْرَ لِیُقْتَدى بِها».
📕«عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها»، سعید داودی و مهدی رستم نژاد، (زیر نظر آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى)، انتشارات امام على بن ابيطالب(ع)، ص ۷۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #عزاداری #تربیت #تهذیب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسين عليه السلام در روز عاشورا
🔸«أنَا ابنُ عَلِيِّ الخَيرِ مِن آلِ هاشِمٍ كَفانی بِهذا مَفخَرًا حينَ أفخَرُ، و جَدّی رَسولُ اللهِ أكرَمُ خَلقِهِ و نَحنُ سِراجُ اللهِ فِی الأَرضِ يَزهَرُ، و فاطِمُ اُمّی مِن سُلالَةِ أحمَدَ، و عَمِّيَ يُدعى ذَا الجَناحَينِ جَعفَرُ، و فينا كِتابُ اللهِ اُنزِلَ صادِقًا، و فينَا الهُدى والوَحيُ بِالخَيرِ يُذكَرُ، و نَحنُ أمانُ اللهِ لِلخَلقِ كُلِّهِمُ، نُسِرُّ بِهذا فِی الأَنامِ و نَجهَرُ، و نَحنُ وُلاةُ الحَوضِ نَسقی وَلِيَّنا، بِكَأسِ رَسولِ اللهِ ما لَيسَ يُنكَرُ، و شيعَتُنا فِی النّاسِ أكرَمُ شيعَةٍ و مُبغِضُنا يَومَ القِيامَةِ يَخسَرُ».
🔹من پسر #على هستم كه برگزيده خاندان هاشم است، هنگام به خود باليدن، مرا همين افتخار كافى است؛ نياى من #رسول_الله است كه #بهترين_خلق خداست، و ما #چراغ_خداييم كه در زمين مى درخشد؛ و #فاطمه، مادر من است كه از سلاله احمد است، و عموى من جعفر كه دارنده دو بال ناميده می شود؛ #كتاب_خدا در ميان ما به حقّ نازل شد، و #هدايت در ميان ماست و #وحى از ما به نيكى ياد می كند؛
🔹ما #امان_خداييم براى همه خلايق، و اين را در ميان مردم، پنهان و پيدا می گوييم؛ ماييم عهده داران #حوض_كوثر كه دوستان خود را سيراب می كنيم، با جامى از رسول خدا و اين چيزى است كه هرگز انكار نمی شود؛ #شيعه و طرفداران ما در ميان مردم بهترين طرفداران هستند، و #بدخواه ما در روز رستاخيز زيان می كند.
📕المناقب لابن شهرآشوب، ۸۰/۴ ؛ الاحتجاج، ۱۶۸/۱۰۳/۲ ؛ ينابيع المودّة، ۷۵/۳
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جزئیات پیوستن «حرّ ریاحی» به کاروان حسینی
🔹لحظه به لحظه ماجرای #قیام_حسینی (علیه السلام) و جریان #کربلا پر از شور و احساس و #معرفت، و نیز سرشار از «درس های عبرت آموز» است، به گونهای که میتوان گفت #کاروان_حسینی، کاروانِ #ارزشها و #کربلا چشمه ارزشهاست؛ ارزش هایی که هر کدام از آنها برای رسیدن به #سعادت_ابدی کافی است. ماجرای کاروان حسینی به ما آموخت #زندگی_واقعی یعنی در پناه #حسین (علیه السلام) بودن، به خاطر #حسین (علیه السلام) بودن و در عالیترین درجه، «حسینی شدن و حسینی زیستن».
🔹«حرّ بن یزید ریاحی» از افرادی بود که هرچند دیر به این حقیقت رسید، اما زمانی که خداوند قلب او را با #نور_حقیقت روشن کرد، پای این حقیقت تا جان در بدن داشت، ایستاد و در این مسیر شربت #شهادت را در پیشگاه مولای خویش نوشید و در جوار قرب الهی جای گرفت.
🔹راوی میگوید #پسر_ریاحی، کم کم به #امام_حسين (عليه السلام) نزدیک میشد. «مُهاجر بن اوس» او را با وضع غیر عادی دیده، پرسید اراده کجا داری؟ آیا میخواهی بر #حسینیان حمله کنی؟ #حرّ، پاسخی نداد و همان وقت لرزه سختی اندامش را فرا گرفته بود. مهاجر که وضع غیرعادی او را مشاهده میکرد اظهار کرد: عمل امروز تو مرا به شک میاندازد؛ سوگند به خدا در هیچ کارزاری تو را مانند امروز بیمناک ندیده بودم، و هر گاه از دلاورترین اهل کوفه از من بپرسند، غیر تو نمیگویم و امروز چه پیش آمده که ترا بر خلاف انتظار میبینم؟
🔹#حُرّ، پاسخ داد امروز به خدا قسم خود را مخیّر میان بهشت و دوزخ مییابم و به خدا سوگند اگر تیکه تیکه و سوخته شوم هیچ مقام و موقعیتی را بر بهشت بر نمیگزینم. سپس اسب خود را به سوی #امام_حسین (علیه السلام) راند و دستها بر سر نهاده میگفت: «جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللهِ أَنَا صَاحِبُکَ الَّذِی حَبَسْتُکَ عَن الرُّجُوعِ وَ سَایَرْتُکَ فِی الطَّرِیقِ وَ جَعْجَعْتُ بِکَ فِی هَذَا الْمَکَانِ وَ مَا ظَنَنْتُ أَنَّ الْقَوْمَ یَرُدُّونَ عَلَیْکَ مَا عَرَضْتَهُ عَلَیْهِمْ وَ لَا یَبْلُغُونَ مِنْکَ هَذِهِ الْمَنْزِلَةَ وَ اللهِ لَوْ عَلِمْتُ أَنَّهُمْ یَنْتَهُونَ بِکَ إِلَی مَا أَرَی مَا رَکِبْتُ مِنْکَ الَّذِی رَکِبْتُ وَ إِنِّی تَائِبٌ إِلَی اللهِ تَعَالَی مِمَّا صَنَعْتُ فَتَرَی لِی مِنْ ذَلِکَ تَوْبَة»
🔹(خدا مرا فدای تو کند ای پسر رسول خدا، من همان درمانده هستم که تو را از بازگشت به وطنت جلوگیری کردم، و در طول راه، همه جا قدم به قدم با تو آمدم و نگذاردم از راه منحرف شوی و تو را در این مکان فرود آوردم، و خیال نمیکردم این مردم حق جدّ تو را رعایت نکنند، و تو را با این حال گرفتار کنند. به خدا سوگند اگر از هدف آنها باخبر بودم هیچ گاه چنان رفتاری با تو انجام نمیدادم. اینک از در #توبه و انابه درآمده و از خدا میخواهم از کرده من درگذرد. شما درباره #توبه من چه نظری دارید، آیا توبه مرا میپذیرید؟)؛ «فَقَالَ لَهُ الْحُسَیْنُ نَعَمْ یَتُوبُ الله عَلَیْکَ فَانْزِل» (#امام_حسین فرمود: بله خدا #توبه تو را میپذیرد؛ اینک فرود آی). #حرّ سپس با اذن #امام (علیه السلام) به عنوان اولین فرد از لشکر امام به دشمن هجوم برد و در این مسیر به #شهادت رسید.
📚الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج۲، ص۱۰۰؛ اللهوف علی قتلی الطفوف (ترجمه فهری) ص۱۰۳
منبع: مشرق به نقل از تسنیم
#امام_حسين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️آنچه در مقتل (قتلگاه) سیدالشهدا (عليه السلام) واقع شده، فجیعتر است!
🔹در نقل جریانات #امام_حسین (علیهالسلام) خیلی باید دقت شود. چهبسا بسیاری از آنچه گفته میشود درست نباشد؛ هرچند عیان [دیدن] آنچه واقع شده، فجیعتر از سماع [شنیدن] آن است! بعکس جهان آخرت است، که عیان آن بهتر و لذتبخشتر از سماع آن است. قبل از وقوع #جنگ، طایفهای از جن برای نصرت #حضرت_سیدالشهدا علیهالسلام به خدمت آن حضرت آمدند و عرض کردند: اگر اجازه دهید، مامیتوانیم این لشکر را از شما دفع کنیم؛
🔹حضرت فرمود: «وَ إِذا أَقَمْتُ بِمَکانِی، فَبِماذا یبْتَلی هذَا الْخَلْقُ الْمَتْعُوسُ، وَ بِماذا یخْتَبَرُونَ؟!... نَحْنُ وَ اللهِ أَقْدِرُ عَلَیهِمْ مِنْکمْ؛ اگر من در جای خود بمانم» (پس این #خلق نابودشده با چه چیز #آزموده ومورد ابتلا واقع شوند؟!... به خدا سوگند، ما بهتر از شما میتوانیم آنها را نابود کنیم). در وقت #تبلیغ باید سعی کنیم #یقینیات قرآن و عترت را نقل کنیم و به مسموعات خود، بدون مراجعه به دلیل یا کتاب اکتفا نکنیم؛ وحداقل به همان کتابی که ازآن نقل میکنیم، استناد دهیم.
🔹وقتی ما واردکربلا شدیم، مرحوم آقا میرزا هادی خراسانی ـ که بعد از مرحوم آقا سید محمدکاظم یزدی شایسته مرجعیت بود ولی قبول نکرد که مرجع شود ـ فوت کرده بود، ولی چه آثار و برکاتی از ایشان نقل و ذکرخیر میشد که چگونه در #مقتل_حسینی علیهالسلام و دیگر موضوعات، مطالب را با دقت نظر و با استناد به دلیل بیان میکرده است.
📕در محضر بهجت ج۲ ص۱۳۰
منبع:وبسایت مرکزتنظیم و نشرآثار آیت الله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا خطاب به دشمنان فرمود: «اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید»؟ (بخش اول)
🔹یکی از مشهورترین سخنان #امام_حسین (علیه السلام) که منابع مختلف - با تفاوت هایی در جزییات - آن را نقل کرده اند، این کلام است که فرمود: «يا شيعة آل سفيان إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ و کُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا اَحراراً فِی دُنیاکُم» [۱] (ای #پیروانآلسفیان! اگر شما #دین ندارید و از روز قیامت نمی ترسید، پس [لااقل] در زندگی خود #آزاده باشید). این سخن هم در منابع تاریخی #شیعه و هم در منابع #اهل_سنّت ذکر شده است که مرحوم مجلسی در «جلد چهل و پنجم بحارالانوار» به بخشی از این منابع اشاره کرده است.
🔹بر این اساس شهرت روایی آن به حدّی است که می توان اطمینان داشت این جمله، کلام #امام_حسین (علیه السلام) است و ساخته و پرداخته تاریخ نویسان نیست. معنای سخن #امام_حسین (عليه السلام) این است که ای مردم اگر #بندگی_خدا را نپذیرفته اید و «جهان پس از مرگ» برای شما باورپذیر نیست، و زندگی را در همین چند صباح دنیا تعریف می کنید، لااقل #ارزشهای_انسانی را زیر پا نگذارید و به #حجتهای_باطنی که از عقل و فطرت سرچشمه می گیرد پایبند باشید.
🔹مورخین می گویند: این کلام ایشان در #روز_عاشورا و پس از آنکه همه یاران و اصحاب و فرزندان ایشان به شهادت رسیدند، در شرایطی از دو لب مبارکشان صادر شد که به تنهایی مشغول نبرد بودند و تیرها و نیزهها از هر سو بدن مبارک ایشان را آماج خود قرار داده بود و #امام (عليه السلام) آخرین رمق های خود را برای ادامه مبارزه و جهاد بکار بسته بودند، که ناگهان نگاهشان به لشکر انبوهی می افتد که به فرماندهی #شمربنذیالجوشن (لعنة الله علیه)، در حالی که بین #سيدالشهداء (عليه السلام) و خیمههای آن حضرت فاصله افتاده بود، قصد حمله به #خیمههای_امام (عليه السلام) را داشتند.
🔹ایشان با دیدن این صحنه رو به آنها کرده و فرمودند: «ای پیروان آل ابی سفیان! اگر دین ندارید و از قیامت نمیهراسید، در #دنیایتان آزاده باشید و... #شمر گفت: حسین! چه می گویی!؟ #امام_حسین (عليه السلام) فرمود: من با شما می جنگم و شما با من نبرد می کنید، این زنان گناهی ندارند؛ پس تا من زنده هستم از تعرض یاغیانتان به #خانواده من جلوگیری نمایید و به #خیمهها حمله نکنید». این بیان نورانی در آن لحظات حساس بیانگر این است که #مردم_کوفه چنان در ورطه #بیدینی غوطه ور شده بودند که گویا #امام_حسین (علیه السلام) دیگر از آنان توقع رفتاری مبتنی بر اصول و ملاک های دینی نداشتند، بلکه به حداقل اقتضائات و شاخصه های انسانی اکتفا نموده از آنها می خواستند لااقل به محدوده حیوانیت تنزل نکنند؛
🔹چرا که بالاخره حتی اگر #انسان دینی اختیار نکرده باشد، اگر به درون خود و به #عقل و #فطرتش بنگرد و الزامات انسان بودن خویش را درک نماید، از بسیاری اعمال زشت اجتناب می نماید. به راستی دلیل این «رفتارهای جنونآمیز مردم» چه بود و چه می شود که یک مسلمان آنچنان دچار #ضعف_دین می گردد، که حتی با اصل دین و #اولیای_دین به جنگ بر می خیزد؟ آری قومی که #شهوات_دنیا و رسیدن به هوا و #هوس و پیروی از #ائمه_طاغوت و حاکمان زر و زرو و تزویر را بر تقوا و پاکدامنی و #دینداری ترجیح دهند، نه تنها دین و #مسلمانی، که حتی اولیات و #ابتداییتریناصول و شاخصه های انسانی را نیز از دست می دهند،
🔹و همین تهی شدن سبب می شود که اینطور در مقابل #امام به حق خود بایستند و برای کشتنش از هر راهی و به هر شکلی و هر جنایتی دست بزنند، که نمونه کوچک آن حمله به خیام حرم و اذیت و آزار عده ای زن و بچه بی گناه بود. آری این #ارتکاب_محرمات و انجام #گناه است که پایههای #دین را در انسان متزلزل می کند؛ به عنوان نمونه یکی از #گناهانی که انسان را از دایره دین مداری خارج می سازد، و #سیدالشهداء (عليه السلام) در روز #عاشورا بر روی آن انگشت گذاشته و آن را یکی از دلایل این وضعیت کوفیان معرفی می کند #حرام_خواری و لقمه حرام است. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۴۵، ص ۵۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #عاشورا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد