✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از نظر امام علی (علیه السلام)، هدف «بنی امیّه» از به دست گرفتن حکومت چه بود؟ (بخش اول)
🔸از تعبيرات #امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۱۶۲ «نهج البلاغه» مخصوصاً جمله «حَاوَلَ الْقَوْمُ إِطْفَاءَ نُورِ اللهِ مِنْ مِصْبَاحِهِ...» چنين استفاده مى شود كه هدف #بنى_اميّه تنها استيلاى بر خلافت اسلامى نبود، بلكه آنها - كه تفاله هاى عصر جاهليّت بودند - كمر به محو #اسلام بسته بودند، و اگر با فداكارى هاى #شهيدان_كربلا و بيدارى مسلمين پرده از نيّاتشان برداشته نمى شد، معلوم نبود كه امروز، نامى از #اسلام باقى مى ماند يا نه؟! شواهد تاريخى بر اين مدّعا بسيار است؛ از جمله:
1⃣مورخ معروف، مسعودى در كتاب «مروج الذّهب» داستانى نقل مى كند كه: «#مأمون، خليفه عباسى در سال ۲۱۲ ق دستور اكيدى داد، منادى در همه جا ندا دهد كه احدى حقّ ندارد از #معاويه ذكر خيرى كند يا او را بر هيچ يك از صحابه پيامبر (صلى الله عليه و آله) مقدّم بشمرد. جمعى از آگاهان در انديشه فرو رفتند كه اين دستور اكيد و شديد براى چيست؟ بعداً معلوم شد اين به سبب خبرى بود كه از طرف فرزند «مغيرة بن شعبه» نقل شده بود كه خلاصه اش چنين است:
🔹او مى گويد: من با پدرم مغيره به شام آمديم. پدرم هر روز نزد #معاويه مى رفت و با او سخن مى گفت و بر مى گشت و از عقل و هوش او تعريف مى كرد. شبى از نزد #معاويه برگشت. او را بسيار اندوهگين يافتم، به گونه اى كه از خوردن شام خوددارى كرد. من تصور كردم مشكلى درباره خانواده ما پيدا شده است. پرسيدم: چرا امشب اين همه ناراحتى؟ گفت: من امشب از نزد #خبيثترينمردم بر مى گردم. گفتم: چرا؟ گفت: براى اين كه با #معاويه خلوت كرده بودم. به او گفتم: مقام تو بالا گرفته، اگر عدالت را پيشه كنى و دست به كار خير بزنى بسيار بجا است، مخصوصاً به خويشاوندانت از بنى هاشم نيكى كن و صله رحم به جا آور. آنها امروز خطرى براى تو ندارند.
🔹ناگهان [او منقلب و منفجر شد و] گفت: هَيْهاتَ هَيْهاتَ! #ابوبكر به خلافت رسيد و آنچه بايد انجام بدهد انجام داد؛ اما هنگامى كه از دنيا رفت نام او هم فراموش شد؛ فقط گاهى مى گويند: ابوبكر. سپس #عُمر به خلافت رسيد و ده سال زحمت كشيد. او نيز هنگامى كه از دنيا رفت نامش هم از ميان رفت. فقط گاهى مى گويند عُمر. بعد برادرمان #عثمان به خلافت رسيد و كارهاى زيادى انجام داد. هنگامى كه از دنيا رفت نام او هم از ميان رفت؛
🔹ولى آن مرد هاشمی [اشاره به #پيامبر_اكرم (صلى الله عليه وآله) است] هر روز پنج مرتبه به نام او فرياد مى زنند: «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمّداً رَسُولُ اللهِ» با اين حال چه عملى و چه نامى از ما باقى مى ماند، اى بى مادر؟! «وَ اللهِ اِلَّا دَفْناً دَفْناً» [۱] (به خدا سوگند! چاره اى جز اين نيست كه اين نام براى هميشه دفن شود!). هنگامى كه #مأمون اين خبر را شنيد در وحشت فرو رفت و آن دستور شديد را درباره #معاويه صادر نمود». [۲] اين خبر كه در كتب معروف تاريخ آمده پرده از مسائل بسيارى بر مى دارد و به سؤالات بسيارى در برنامه هاى #بنىاميّه پاسخ مى گويد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] در شرح نهج البلاغة، ابن أبي الحديد، محقق / مصحح: ابراهيم، محمد ابوالفضل، انتشارات آية الله مرعشى نجفی، قم، ۱۴۰۴ق، چ ۱، ج ۵، ص ۱۳۰ نقل شده است: «لا و الله اِلَّا دفناً دفناً».
[۲] مروج الذهب و معادن الجوهر، مسعودی، تحقیق: سعد داغر، دار الهجرة، قم، ۱۴۰۹ق، چ ۲، ج ۳، ص ۴۵۴؛ شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، همان، ص ۱۲۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين (عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۶، ص ۳۰۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بنى_اميّه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام رضا (عليه السلام):
🔸«أَجمِل مُعاشَرَتَكَ مَعَ الصَّغير و الكَبيرِ».
🔹«نشست و برخاست خود را با كوچك و بزرگ، نيكو گردان».
📕مستدرك الوسائل، ج ۸، ص ۳۵۴
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️فضائل زینبیه (سلام الله علیها)
💠«صبر زینبی»
🔹«شهید مطهری» در این رابطه مینویسد: «در #حماسه_حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و #بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش #حضرت_زینب (سلام الله علیها) بود». [۱] و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون هیچ زنی از زن های انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است». [۲]
💠«عبادت آن حضرت»
🔹#زینب_کبری (سلام الله علیها) در تمام مدت اسارت #تهجد و نماز شبش تعطیل نشد». [۳] در کتاب ریاحین الشریعه آمده است: «شب زنده داری زینب (سلام الله علیها) در تمام عمرش ترک نشد، حتی شب یازدهم محرم». [۴]
💠«سخنوری آن حضرت»
🔹«خطبه های آتشین» و زیبای #حضرت_زینب (سلام الله علیها) در کوفه و شام که #یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای #فصاحت و #بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه مینویسد: «خطابه ای که #حضرت_زینب (سلام الله علیها) در #مجلس_یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست». [۵]
💠«علم آن حضرت»
🔹زمانی که #حضرت_زینب (سلام الله علیها) خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد نمود، #امام_سجاد (عليه السلام) در تأیید #مقامعلمیزینبکبری (سلام الله علیها) فرمود: الحمدلله تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد میباشی». [۶] این سخن امام سجاد (عليه السلام) نشان دهنده #علم_لدنی آن حضرت میباشد.
💠«بزرگواری آن حضرت»
🔹در بزرگواری #حضرت_زینب (سلام الله علیها) همین نکته بس که زمانی که در #عصرعاشورا دو پسرش را شهید کردند از خیمه پای بیرون نگذاشت، [۷] در حالی که هنگام شهادت سایر شهدا از خیمه بیرون می آمد و #امام_حسین (علیه السلام) را دلداری میداد، ولی اینجا برای این که برادرش حضرت سیدالشهداء (عليه السلام) خجالت نکشد، از خیمه بیرون نیامد.
💠«شباهت حضرت به پدر بزرگوارش»
🔹خلاصه باید گفت: «شئونات باطنیه» و «مقامات معنویه» #حضرت_زینب (سلام الله علیها) نایبه زهرا، امینه خدا... را هیچکس نتواند به تحریر و تقریر در آورد». [۸] «ابن اثیر» می نویسد: «#زینب (سلام الله علیها) در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین مردم به پدر خود #علی (علیه السلام) و مادر خود #فاطمه (سلام الله علیها) بود». [۹]
پی نوشتها؛
[۱] مطهری، مرتضی، حماسه حسینی، تهران، انتشارات صدرا، چ ۲۱، ۱۳۷۵ش، ج ۲، ص ۲۲۵. [۲] سپهر، عباسقلی خان، ناسخ التواریخ، جزء اول، کتابفروشی اسلامیه، ص ۷۳. [۳] مطهری، مرتضی، تفسیر سوره مزمل، همان، ۱۳۶۴ش، ص ۶۸. [۴] محلاتی، ذبیح الله، ریاحین الشریعه، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ج ۳، ص ۶۱. [۵] مطهری، مرتضی، فلسفه اخلاق، همان، ۱۳۷۵، ص ۵۹. [۶] محلاتی، ذبیح الله، پیشین، ج ۳، ص ۷۵
[۷] همان، ص ۷۴. [۸].سپهر، پیشین، ص ۷۳. [۹] صادقی اردستانی، احمد، زینب قهرمان، تهران، نشر مطهر، چ ۱، ۱۳۷۲، ص ۳۹۲، به نقل از وسیلة الدارین فی انصار الحسین، ص ۴۳۲
منبع: وبسایت اندیشه قم
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شجاعت حضرت زینب (سلام الله علیها)
🔹چقدر با شجاعت بوده است #حضرت_زینب! (سلام الله علیها) جلوی آنچنان کافر جبار عجیب و غریب در دنیا، میفرماید: «أ مِنَ العَدْلِ یَابنالطُّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إمَاءَکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ اللهِ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ» (اى پسر آزادشدهها [که جدّمان در فتح مکه اسیرشان کرد و سپس آنها را آزاد نمود]، آیا این عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را پشت پرده بنشانى و #دخترانرسولخدا اسیر باشند و پردۀ حجاب آنان را بدرى؟).
🔹[اشاره به آن دارد که] حضرت [رسول صلی الله علیه و آله به کفار مکه] فرموده بود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء؛ بروید، آزادید». #حضرت_رسول (صلی الله علیه و آله) برای محاصره داخل مکه شده بود. مقاتله (جنگ) منتهی شد به اینکه خداوند همۀ کفار مکه را مرعوب کرد [و ترساند].
🔹لذا حاضر شدند برای فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله [و گفتند:] هرچه میخواهید [حکم] بفرمایید. فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء». همانطور هم #زینب_کبری (سلام الله علیها)، با کمال شجاعت فرمود: «أ مِنَ العَدْلِ یَابنالطّلَقَاءِ، تَخْدِیرُکَ حَرَائِرُکَ وَ إمَاءُکَ وَ بَنَاتُ رَسُولِ اللهِ اُسَارَی قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنّ».
📕رحمت واسعه، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از نظر امام علی (علیه السلام)، هدف «بنی امیّه» از به دست گرفتن حکومت چه بود؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸از تعبيرات #امام_علی (عليه السلام) در خطبه ۱۶۲ «نهج البلاغه» مخصوصاً جمله «حَاوَلَ الْقَوْمُ إِطْفَاءَ نُورِ اللهِ مِنْ مِصْبَاحِهِ...» چنين استفاده مى شود كه هدف #بنى_اميّه تنها استيلاى بر خلافت اسلامى نبود؛ بلكه آنها - كه تفاله هاى عصر جاهليّت بودند - كمر به محو #اسلام بسته بودند و اگر با فداكارى هاى #شهيدان_كربلا و بيدارى مسلمين پرده از نيّاتشان برداشته نمى شد، معلوم نبود كه امروز، نامى از #اسلام باقى مى ماند يا نه؟! شواهد تاريخى بر اين مدّعا بسيار است؛ از جمله:
2⃣سخنان فرزند معاويه، #يزيد كه به هنگام شنيدن خبر شهادت #امام_حسين (عليه السلام) و انتقال سرهاى بريده به شام در ميان جمعى از شنوندگان و اشعار معروفش «لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْىٌ نَزَلْ» گواه زنده ديگرى بر اين مدّعاست. او و پدرش #معاويه اين تفكّر زشت و كفرآميز را از پدر و جدّشان #ابوسفيان به ارث برده بودند،
🔹كه به گفته «تاريخ طبرى» و ديگران، هنگامى كه خلافت به #عثمان [عثمان فرزندزاده اميّه بود] رسيد بسيار خشنود شد و در يك جلسه خصوصى خطاب به «بنى عبد مناف» [و بنى اميّه] گفت: «تَلَقَّفُوها تَلَقُّفَ الْكُرَةِ فَمَا هُناكَ جَنَّةٌ وَ لَا نارٌ» [۱] (گوى خلافت را بربایید كه نه بهشتى در كار است و نه دوزخى!).
🔹و در عبارت مسعودى در «مروج الذّهب» چنين ذكر شده است: «يا بَنِي أُمَيَّةَ، تَلَقَّفُوها تَلَقُّفَ الْكُرَةِ فَوَ الَّذِي يَحْلِفُ بِهِ اَبُوسُفْيانَ مَازِلْتُ اَرْجُوها لَكُمْ وَ لَتَصْبِرَنَّ اِلَى صِبْيانِكُمْ وِراثَةً» [۲] (اى #بنىاميّه، گوى خلافت را برباييد، قسم به كسى كه ابوسفيان به او سوگند ياد مى كند [اشاره به بتها] من هميشه اميدوار بودم كه خلافت به دامان شما برگردد و به يقين در آينده به بچه هاى شما نيز به ارث خواهد رسيد).
🔹همين معنا را «ابن عبد البرّ» در كتاب «استيعاب» نقل كرده است؛ او مى گويد: «اين سخن در مجلس عثمان بود و هنگامى كه عثمان انكار بهشت و دوزخ را از #ابوسفيان شنيد، فرياد زد: برخيز و از من دور شو». [۳]
پی نوشتها؛
[۱] تاريخ الأمم و الملوك (تاریخ طبری)، طبری، دار التراث، بيروت، ۱۳۸۷ق، چ ۲، ج ۱۰، ص ۵۸؛ حوادث سال ۲۸۴ قمرى، به مناسبت نامه اى كه براى معتضد عباسى درباره رسوايى هاى معاويه نوشته شده بود.
[۲] مروج الذهب، همان، ج ۲، ص ۳۴۳
[۳] الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ابن عبد البرّ، دار الجيل، بيروت، ۱۴۱۲ق، چ ۱، ج ۴، ص ۱۶۷۹
📕پيام امام اميرالمؤمنين (عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۶، ص ۳۰۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بنى_اميّه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بقای دنیا و روزی یافتن بندگان به برکت امام زمان
🔹بزرگترین خاصیّت این اعتقاد [مهدویت] در میان شیعیان، #امیدآفرینی است. جامعهی تشیّع فقط به برجستگیهای تاریخ خود در گذشته متّکی نیست، چشم به آینده دارد. یک نفر معتقد به مسئلهی #مهدویّت طبق اعتقاد تشیّع، در سختترین شرایط، دل [را] خالی از #امید نمیداند و شعلهی امید همواره وجود دارد؛ میداند که این دوران تاریکی، این دوران ظلم، این دوران تسلّط ناحق و باطل قطعاً سپری خواهد شد؛ این یکی از مهمترین آثار و دستاوردهای این اعتقاد است.
🔹البتّه اعتقاد تشیّع نسبت به مسئلهی #مهدویّت به همینجا محدود نمیشود؛ «...بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء...؛ [۱] ...و از #برکتش بندگان روزى یافتهاند و به وجودش زمین و آسمان استوار گشته است...» مسئلهی اعتقاد به #مهدویّت یک چنین اعتقادی است. این #شعله_فروزان، این فروغ تابان، در جوامع شیعی در طول قرن های گذشته وجود داشته است و همچنان وجود خواهد داشت و انشاءالله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد...
پی نوشت:
[۱] زاد المعاد، علامه مجلسی، ص ۴۲۲؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، دعای عدیله
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️معصومين (علیهم السلام) چگونه مردم را به «خوش بينی» در مورد دیگران توصيه می کردند؟
🔸همان اندازه كه #سوء_ظن مايه ويرانى جامعه و #بدبختى انسان ها و تشتّت كارها و ناراحتى روح و جسم است، #حسن_ظن، مايه #آرامش و وحدت است. از این رو در احاديث بسیارى، «حسن ظن» نسبت به مردم مورد تأكيد فراوان قرار گرفته است، همانند احادیث زیر:
1⃣اميرمؤمنان #امام_علی (علیهالسلام) در حديثى مى فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ مِنْ اَفْضَلِ الْسَّجايا وَ اَجْزَلِ الْعَطايا» [۱] (#حسن_ظن از بهترين صفات انسانى و پربارترين مواهب الهى است).
2⃣آن حضرت در حديث ديگرى می فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ مِنْ اَحْسَنِ الشِّيَمِ وَ اَفْضَلِ الْقِسَمِ» [۲] (#حسن_ظن از بهترين خوى ها و برترين بهره ها است).
3⃣#امام_علی (علیه السلام) می فرماید: «حُسْنُ الظَنِّ يُخَفِّفُ الهَمَّ وَ يُنجْى مِنْ تَقَلُّدِ الاْثمِ» [۳] (#حسن_ظن اندوه را سبك مى كند، و از آلوده شدن به گناه رهايى مى بخشد).
4⃣همچنین آن امام همام در حديث ديگرى می فرماید: «حُسْنُ الظَّنِّ راحَةُ الْقَلْبِ وَ سَلامَةُ الدّينِ» [۴] (#حسن_ظن مايه آرامش قلب و سلامت دين است).
5⃣آن امام معصوم (عليه السلام) در حديث ديگرى می فرماید: «مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنّاسِ حازَ مِنْهُمُ الْمحَبَّةَ» [۶] (كسى كه نسبت به مردم #خوش_گمان باشد محبت آنها را به سوى خود جلب خواهد كرد).
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دار الكتاب الإسلامی، چ دوم، ص ۳۴۵، قصار ۳۱. [۲] همان، ص ۳۴۴، قصار ۲۲. [۳] همان، قصار ۲۱. [۴] همان، قصار ۱۴. [۵] همان، ص ۶۴۱، قصار ۱۱۸۸
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن أبیطالب (ع)، قم، چ اول، ج ۳، ص ۳۳۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خوش_بینی #حسن_ظن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شهادت در جهت مبارزات سیاسی شیعیان
🔹#شهادت_امیرالمومنین - علیه السلام - و نیز #حسین - علیه السلام - و حبس و شکنجه و تبعید و مسمومیت های #ائمه - علیهم السلام - همه در جهت #مبارزات_سیاسی شیعیان، علیه #ستمگریها بوده است
بیانات حضرت امام در مصاحبه با نشریه لبنانی «امل» ۵۷/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️برای جلب نظر مخالفین و اصلاح آنها از چه روشی باید استفاده کرد؟
🔹بسیار دیده شده است، افراد با فضیلت و دانشمندى، بر اثر عدم آشنایی به #فنون_بحث و استدلال، و عدم رعایت #جنبههاى_روانى، هرگز نمى توانند در افکار دیگران نفوذ کنند. به عکس، افرادى را سراغ داریم که به آن حد از نظر علمى نیستند، ولى در #جذب_قلوب، و «تسخیر دلها»، و #نفوذ در افکار دیگران، پیروز و موفقاند. علت اصلى آن است که، #نحوهطرحبحثها، و «طرز برخورد با طرف مقابل»، باید با اصولى از نظر #اخلاق و #روان توأم باشد، تا جنبه هاى منفى را در طرف مقابل تحریک نکند، و او را به #لجاج و #عناد وادار نسازد، بلکه به عکس #وجدان او را بیدار کرده و روح حق طلبى و حق جوئى را در او زنده کند.
🔹در اینجا مهم این است که: بدانیم، #انسان تنها «اندیشه» و «خرد» نیست تا فقط در برابر قدرت استدلال تسلیم گردد، بلکه، علاوه بر آن، مجموعه اى از #عواطف و «احساسات» گوناگون ـ که بخش مهمى از #روح او را تشکیل مى دهد ـ در وجود او نهفته است که باید آنها را به طرز صحیح و معقولى اشباع کرد. #قرآن، این راه و روش را به ما آموخته، که چگونه در برابر #مخالفان در عین طرح بحث هاى منطقى، چنان آن را با #اصول_اخلاقى بیامیزیم، که در اعماق روح آنها نفوذ کند.
#شرط_نفوذ این است که: طرف مقابل احساس کند، گوینده واجد اوصاف زیر است:
1⃣به گفته هاى خود ایمان دارد، و آنچه را که مى گوید از #اعماق_جانش برمى خیزد.
2⃣هدفش از بحث، #حق_جوئى و #حق_طلبى است، نه برترى جوئى و تفوق طلبى.
3⃣او هرگز نمى خواهد طرف را تحقیر کند و خود را بزرگ نماید.
4⃣او آنچه مى گوید از طریق #دلسوزى مى گوید، و منافع شخصى و خصوصى در این کار ندارد.
5⃣او براى طرف مقابل #احترام قائل است، و به همین دلیل در تعبیرات خود #نزاکت در بحث را فراموش نمى کند.
6⃣او نمى خواهد #حس_لجاجت طرف را بى جهت برانگیزد، و اگر درباره موضوعى به اندازه کافى بحث شده، به همان قناعت مى کند، و از #اصرار در بحث و به کرسى نشاندن حرف خویش، پرهیز دارد.
7⃣او #منصف است و جانب انصاف را هرگز از دست نمى دهد، هر چند طرف مقابل، این اصول را رعایت نکند.
8⃣او نمى خواهد افکار خود را بر دیگران #تحمیل کند، بلکه علاقه دارد #جوششى در دیگران ایجاد کند، تا در عین آزادى، این خود جوشى آنها را به حقیقت برساند.
🔹دقت در آیات #قرآن و طرز برخورد #پیامبر (صلى الله علیه و آله) ـ به فرمان خدا ـ با #مخالفان که توأم با ریزه کاری هاى جالبى بود، گواه بسیار زنده اى بر بحث هاى بالاست. او گاه، تا اینجا پیش مى رود که حتى دقیقاً تعیین نمى کند: ما در طریق هدایتیم و شما در طریق گمراهى، بلکه مى گوید: «ما یا شما در طریق هدایتیم یا در ضلالت»، [۱] تا در #فکر فرو روند که نشانه هاى هدایت و ضلالت در کدامین گروه است؟
🔹و یا این که مى گوید: «روز قیامت خداوند در میان همه ما داورى مى کند و هر کس را به آنچه لایق است جزا مى دهد». [۲]
البته انکار نمى توان کرد که اینها، همه در مورد کسانى است که امید هدایت آنها باشد، و الا با #دشمنان_لجوج و ستمگر و بى رحم که امیدى به پذیرش آنها نیست، قرآن طور دیگرى برخورد مى کند. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] سوره سبأ، آیه ۲۴
[۲] سوره سبأ، آیه ۲۶
[۳] در جلد شانزدهم «تفسير نمونه»، در ذيل «آيه ۴۶ سوره عنكبوت» نيز بحث مشروحى در اين زمينه آمده است.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۱۸، ص ۱۰۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم (صلی الله عليه و آله):
🔸«مَنْ كَظَمَ غَيْظا وَ هُوَ قادِرٌ عَلى اَنْ يُنْفِذَهُ مَلأََهُ اللهُ أَمْنا وَ ايمانا».
🔹«هر كس در حالى كه میتواند #خشم خود را عملى كند، آن را فرو برد، خداوند او را سرشار از #آرامش و #ايمان میكند».
📕نهج الفصاحه، ح ۲۷۷۸
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«خانواده» کانون محبت و رحمت
🔸نهاد #خانواده از جمله مهمترین و اصلی ترین ارکان تشکیل دهنده #جامعه به حساب می آید، که در آموزه های اسلامی از جایگاه و #قداست_خاصی برخوردار است، بطوری که هیچ نهاد دیگری با آن قابل مقایسه نیست. در حدیثی از #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است: «ما بُنِيَ فی الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى اللهِ عزّ و جلّ، و أعَزَّ مِنَ التَّزويجِ» [۱] (در اسلام هيچ بنايى ساخته نشد كه نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر و ارجمندتر از #ازدواج باشد).
💠هدف از تشکیل خانواده
🔹در نگاه کسانی که برای بنیاد مقدس #خانواده ارزش و قداستی قائل نیستند، تشکیل خانواده صرفاً در جهت تمتعات جنسی خلاصه میشود. بینش ضعیف و نگاه مادی و غیر دینی و عاطفی این دسته از افراد نوعاً باعث میشود هیچگاه لذت و بهرهای از این #نعمت_ارزشمند نداشته باشند. در منطق «قرآن» و «روایات اسلامی» #تشکیل_خانواده دارای حکمت و دلایل متعدد روانی، اجتماعی و دینی است.
1⃣آرامش، نیاز فطری هر انسان
🔹یکی از مهمترین نیازهایی که هر انسانی در زندگی خود به دنبال آن میگردد، نیاز به #آرامش و #آسایش است. خداوند متعال در آیات متعددی راه رسیدن به این نیاز فطری را بیان فرموده است، از جمله اینکه در منطق #قرآن یکی از راههای که #انسان را به طور نسبی به #آرامش میرساند تشکیل #نهاد_خانواده است. در این خصوص خداوند متعال میفرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» [۲] (و از نشانه هاى او اينكه #همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان #آرامش يابيد، و در ميانتان #مودّت و #رحمت قرار داد؛ در اين نشانه هايى است براى گروهى كه #تفكّر مى كنند!).
🔹این آیه شریفه به چند نکته ارزشمند مهم و ارزشمند اشاره دارد: الف: #خانواده، کانون آرامش: «أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها» (از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان #آرامش يابيد). خداوند متعال #کانون_خانواده را «محل آرامش» برای زوجین قرار داده است، از این رو کسانی که طالب آرامش هستند، لازم است از این نکته قرآنی غفلت نورزند. ب: #خانواده، کانون محبت و رحمت: «وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَة»ً (و در ميانتان #مودّت و #رحمت قرار داد). خداوند متعال به طور طبیعی پیمان #ازدواج را عامل پیدایش مودت و رحمت قرار داده است، از این رو کسانی که طالب #آرامش هستند لازم است از این نکته قرآنی نیز غفلت نورزند.
2⃣سازندگی اجتماعی
🔹یکی از مهمترین کاربردهای تشکیل #خانواده_آرمانی، «تقویت فضایل اخلاقی» در جهت دستیابی به #مدینه_فاضله و حذف بزههای اخلاقی مرتبط با بنیاد خانواده است. خطری که #جامعه_کنونی را تهدید میکند، تقدس زدایی از کانون خانواده است؛ چرا که #فرهنگ_غربی و غیر اسلامی، #قداست_خانواده و پایبندی به ارزش های خانواده را مانعی اساسی در جهت خواسته های نامشروع خود میداند، از این رو برای رسیدن به آن #اهداف_شوم خود به دنبال حذف فرهنگ زندگی خانوادگی و تبلیغ زندگیهای فردی و همجنس گراست. [۳]
3⃣تقویت و فضائل اخلاقی
🔹از جمله کاربردهای تشکیل خانواده تقویت #فضائل_اخلاقی در بستر خانواده است. #تشکیل_خانواده از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در بارور سازی فضائل و کمالات اخلاقی است. «تشکیل خانواده» زمینه را برای پایبندی به #اصول_اخلاقی فراهم میکند. برآورده شدن بسیاری از نیازهای جسمی و عاطفی در این محیط برآورده میشود؛ نیازهای ارزشمندی که اگر در محیط خانوده مورد توجه قرار نگیرد، زمینه را برای بروز مشکلاتی فراهم میکند.
پی نوشتها؛
[۱] بحار الأنوار، ج١٠٣، ص٢٢٢ ح٤٠
[۲] سوره روم، آيه ۲۱
[۳] تحکیم خانواده از نگاه قرآن، محمدی ری شهری، ص۱۲
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#خانواده #ازدواج
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️حاضر دیدن اهل بیت، عامل نجات انسان
🔹حضرت آیت الله بهجت قدسسره: نجات برای کسی است که #اهل_بیت علیهم السلام را در همه جا مورد تخاطب و حاضر ببیند.
📕در محضر بهجت، ج ١، ص ۲۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه، درباره اهمّيّت «حرمت» و «حقوق» مسلمانان چه فرموده است؟
🔹از آنجا كه در ميان فرائض و احكام #اسلام كمتر چيزى به اندازه «حرمت و حقوق مسلمانان» اهمّيّت دارد، #امام_علی (عليه السلام) در بخشی از خطبه ۱۶۷ «نهج البلاغه»، انگشت بر آن مى نهد و مى فرمايد: «وَ فَضَّلَ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا، وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِينَ فِي مَعَاقِدِهَا» (خداوند #احترام_مسلمان را از تمام آنچه محترم است برتر شمرده و حفظ #حقوق_مسلمين را با اخلاص و توحيد پيوند زده و تضمين كرده است).
🔹يك نگاه اجمالى به سراسر كتب فقه [از باب عبادات گرفته تا حدود و ديات] شاهد و گواه اين معناست كه #اسلام، بيشترين اهمّيّت را براى حفظ #حرمت و #حقوق_مسلمانان قائل شده است؛ تا آنجا كه #امام_كاظم (عليه السلام) در مقابل كعبه ايستاد و فرمود: «مَا أَعْظَمَ حَقَّكِ يَا كَعْبَةُ وَ وَ اللهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّكِ» [۱] (چه بزرگ است حقّ تو اى كعبه و به خدا سوگند! #حق_مؤمن از حقّ تو هم عظيم تر است).
🔹تعبير امام (عليه السلام) به «وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِينَ» ممكن است اشاره به اين باشد كه انسان موحّد و مخلص، كسى است كه #حقوق_مسلمين را رعايت كند. اين تفسير را بسيارى از شارحان «نهج البلاغه» و بزرگانِ ديگر پذيرفته اند. اين احتمال نيز داده شده كه هر #مسلمانى به دليل اخلاص و توحيدى كه دارد بايد #حقوقش محترم شمرده شود (در تفسير اوّل، اخلاص و توحيد صفت محافظين است و در تفسير دوّم، صفت حفظ شدگان). تفسير سوّمى نيز وجود دارد: منظور اين است كه «احترام حقوق مسلمين»، همسنگ و همطراز اخلاص و توحيد است.
🔹سپس در يك نتيجه گيرى مى افزايد: «فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ إِلَّا بِالْحَقِّ، وَ لَا يَحِلُّ أَذَى الْمُسْلِمِ إِلَّا بِمَا يَجِبُ» (#مسلمان كسى است كه #مسلمانان از دست و زبان او در #امان باشند؛ جز در آنجا كه حقّ اقتضا مى كند؛ آزار دادن مسلمان روا نيست جز به آن مقدار كه [به حكم خدا] واجب مى شود).
🔹اين نتيجه گيرى #امام (عليه السلام) نشان مى دهد كه تفسير اوّل از تفسيرهاى سه گانه پيش گفته براى جمله گذشته مناسب تر است؛ زيرا هنگامى كه حفظ حقوق مسلمين را نشانه اخلاص و توحيد حفظ كنندگان بدانيم، نتيجه اش چنين مى شود: #مسلمان كسى است كه همه #مسلمين از دست و زبان او در امان باشند. قابل توجه اينكه: در تعبير مذكور يك بار «إِلَّا بِالْحَقِّ» مى گويد و بار ديگر «إِلَّا بِمَا يَجِبُ»؛
🔹اين تفاوت در تعبير ممكن است از اين نظر باشد كه اوّلى اشاره به اين است كه تا مجوّزى براى آزار مسلمان (مانند مجازاتها و حدود و تعزيرات اسلامى) وجود نداشته باشد آزار دادن او جايز نيست، و دوّمى اشاره به اينكه در فرضِ جواز بايد به آن مقدار از نظر كيفيّت و كميّت كه خداوند اجازه داده اكتفا شود.
🔹از بعضى احاديث استفاده مى شود كه قنبر [با تمام احترامى كه داشت] هنگامى كه بر اثر سهل انگارى به هنگام اجراى حدّ، سه تازيانه اضافه زد، #امام (عليه السلام) فرمود: (بايد قنبر به مقدار اين سه تازيانه قصاص شود!)؛ «إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) أَمَرَ قَنْبَراً أَنْ يَضْرِبَ رَجُلاً حَدّاً، فَغَلُظَ قَنْبَرٌ، فَزَادَهُ ثَلَاثَةَ أَسْوَاطٍ، فَأَقَادَهُ عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مِنْ قَنْبَرٍ ثَلَاثَةَ أَسْوَاطٍ». [۲]
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ ۲، ج ۷۱، ص ۲۲۷، باب ۱۵
[۲] الكافی، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۷، ص ۲۶۰
📕پيام امام اميرالمؤمنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۶، ص ۴۳۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اسلام #مسلمان #حق
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️رستگاری انسان
🔹همهی این ماجراها و کشمکش های زندگی بشر مثل #بعثت_انبیاء، مبارزات اجتماعی و سیاسی و نظامیای که پیغمبران الهی با دشمنان خدا داشتند، مقدمهی این است که #انسان بتواند در هنگام عبور از این مرزی که ناگزیر باید از آن عبور کرد - یعنی مرز زندگی مادی و حیات اخروی و دائمی - شادمان و #خرسند باشد و حسرتزده نباشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۴/۰۳
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نظر اسلام در مورد نوع «پوشش» در جامعه چیست؟
🔹تا آنجا که تاریخ نشان مى دهد، همیشه انسان #لباس مى پوشیده است، ولى البته در طول تاریخ و با گذشت زمان و با تفاوت امکنه، لباس ها فوق العاده متنوع و متفاوت بوده است. در گذشته بیشتر #لباس به عنوان حفظ از سرما و گرما و همچنین زینت و تجمل مورد استفاده قرار مى گرفته، و جنبه ایمنى و حفاظت آن در درجه بعد بوده است. اما در زندگى صنعتى امروز، نقش ایمنى #لباس و جنبه حفاظت آن در بسیارى از رشته ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، فضانوردان، مأموران آتش نشانى، کارگران معادن، غواصان، و بسیارى دیگر، از لباس هاى مخصوص براى حفظ خود در برابر انواع خطرها استفاده مى کنند.َ وسائل تولید لباس، در عصر ما به قدرى متنوع شده و توسعه یافته که با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست.
🔹نویسنده «تفسیر المنار» در جلد هشتم در ذیل «آیه ۲۶ سوره اعراف»، چنین مى نویسد: «یکى از رؤساى کشور آلمان روزى از یک کارخانه پارچه بافى دیدن مى کرد، هنگام ورود در کارخانه گوسفندانى را به او نشان دادند که مشغول چیدن پشم از آنها بودند، پس از بازدید به هنگامى که مى خواست از کارخانه خارج شود، پارچه اى به عنوان هدیه به او دادند و به او گفتند: این پارچه از پشم همان گوسفندانى است که به هنگام ورود در برابر شما، چیده شد، یعنى یکى دو ساعت بیشتر طول نکشید که پشم از بدن گوسفند فرود آمد و پارچه جالبى براى پوشش رئیس کشور شد!».
🔹اما متأسفانه در عصر ما، جنبههاى فرعى و حتى #نامطلوب و #زننده #لباس به قدرى گسترش یافته که دارد فلسفه اصلى لباس را تحت الشعاع خود قرار مى دهد. #لباس عاملى شده براى انواع #تجملپرستىها، #توسعه_فساد، #تحریک_شهوات، #خودنمایی، #تکبر، #اسراف و #تبذیر و امثال آن؛ حتى گاه لباس هايى در میان جمعى از مردم به خصوص #جوانان_غربزده دیده مى شود که جنبه جنون آمیز آن بر جنبه عقلانیش برترى دارد و به همه چیز شباهت دارد جز به لباس. اصولاً چنین به نظر مى رسد که کمبودهاى روانى، عاملى براى به نمایش گذاردن این گونه انواع لباس هاى عجیب و غریب است؛ افرادى که نمى توانند با کار چشمگیرى خود را به جامعه نشان دهند، سعى دارند با لباس هاى نامأنوس و عجیب و غریب وجود و حضور خود را در جامعه اثبات کنند.
🔹و به همین دلیل، ملاحظه مى کنیم، افراد با شخصیت و آنها که داراى عقده حقارتى نیستند، از پوشیدن این گونه لباس ها متنفرند. به هر صورت، ثروت هاى عظیمى که از طریق لباس هاى گوناگون و #مُدپرستى هاى مختلف و چشم هم چشمى ها در مسأله لباس، نابود مى شود، رقم بسیار مهمى را تشکیل مى دهد که اگر صرفه جویى مى شد، بسیارى از مشکلات اجتماعى را حل مى کرد و مرهم هاى مؤثرى بر زخم هاى جانکاه جمعى از محرومان جامعه بشرى مى گذارد. مسأله #مُدپرستى در #لباس، نه تنها ثروت هاى زیادى را به کام خود فرو مى کشد، بلکه قسمت مهمى از وقت ها و نیروهاى انسانى را نیز بر باد مى دهد.
🔹از تاریخ زندگى #پیامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) و سایر پیشوایان بزرگ استفاده مى شود که: آنها با مسأله #تجمل_پرستى در لباس، سخت مخالف بودند، تا آنجا که در روایتى مى خوانیم: هیأتى از #مسیحیان_نجران به خدمت #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) رسیدند در حالى که لباس هاى ابریشمین بسیار زیبا که تا آن زمان در اندام عرب ها دیده نشده بود در تن داشتند. هنگامى که به خدمت #پیامبر (صلی الله علیه و آله) رسیدند و سلام کردند، حضرت پاسخ سلام آنها را نگفت، حتى حاضر نشد یک کلمه با آنها سخن بگوید.
🔹از امام علی (علیه السلام) در این باره چاره خواستند، و علت رویگردانی #پیامبر (صلی الله علیه و آله) را از آنها جویا شدند. حضرت فرمود: من چنین فکر مى کنم که اینها باید این لباس هاى زیبا و انگشترهاى گرانقیمت را از تن بیرون کنند، سپس خدمت پیامبر برسند؛ آنها چنین کردند، پیامبر خدا سلام آنها را پاسخ داد و با آنها سخن گفت، سپس فرمود: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لَقَدْ أَتَوْنِی الْمَرَّةَ الأُولى وَ إِنَّ إِبْلِیسَ لَمَعَهُم» [۱] (سوگند به خدایى که مرا به حق فرستاده است، نخستین بار که اینها بر من وارد شدند، دیدم شیطان نیز به همراه آنها است).
پی نوشت؛
[۱] «سفنية البحار»، ج ۲، ص ۵۰۴، ماده «لبس»؛ «بحار الانوار»، ج ۲۱، ص ۳۳۷؛ «اعلام الورى»، ص ۱۲۹
📕 تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چاپ ۳۲، ج ۶، ص ۱۷۲
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مقام حضرت زهرا (سلام الله علیها)
🔹تمام ابعادی که برای #زن متصور است و برای یک #انسان متصور است در #فاطمه_زهرا سلام الله علیها - جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک «زن روحانی»، یک «زن ملکوتی»، یک «انسان به تمام معنا انسان»،
🔹«تمام نسخه انسانیت»، «تمام حقیقت زن»، «تمام حقیقت انسان». او زن معمولی نیست؛ او #موجود_ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است.
بیانات حضرت امام در پیام رادیو تلویزیونی ۵۸/۰۲/۲۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قوای نفسانی (بخش اول)
🔸#نفس دارای قوای سه گانه #شهويه، #غضبيه و #عاقله است، که هر يک تأمين بخشی از نيازهای انسان را بر عهده دارند. همه قوای بشری برای حکمت و غرض و هدفی آفريده شده اند و هر کدام سهم بسزايی برای رساندن #انسان به کمال مطلوبش دارند؛ آنچه مهم است «جهت دادن» و «تربيت کردن» و «شکوفا نمودن» اين قواست، به گونه ای که هر کدام نقش خود را به شکل بايسته و شايسته در ترقی و تعالی انسان ايفا کنند. در زير به تعريف و نيز بيان حالت اعتدال و افراط و تفريط هر يک از اين قوا میپردازيم.
💠«قوه شهويه»
🔹در حقيقت، اين قوه، عهده دار #جلب_منافع برای انسان است که به آن #نفس_بهيمی نيز گفته ميشود، و مبدأ امور شهوانی است و اشتياق لذت بردن از خوردنیها و آشاميدنیها و امور جنسی را دارد. فايده اين قوه، حفظ و ادامه حيات بدن است که وسيله تحصيل کمال برای نفس میباشد؛ و در صورتی که به درستی از اين قوه استفاده شود و افراط و تفريط در آن صورت نگيرد، فضيلتی به نام #عفّت از آن به وجود می آيد که به تعبير فيلسوفان و عالمان اخلاقی، يکی از چهار جنس فضيلت شمرده می شود. [۱]
💠«قوه غضبيه»
🔹وظيفه و مسئوليت اين قوه، #دفع_ضرر از انسان است و به اعتباری، به آن #نفس_سَبُعی نيز میگويند که مبدأ غضب و دليری و اقدام بر اعمال و شوق تسلّط و تصرّف، برتری و رسيدن به جاه بيشتر است. فايده اين قوه اين است که زياده روی، تندی قوای شهوی و شيطانی را در هم میشکند، و در صورتی که در جای خود از آن استفاده گردد و افراط و تفريطی در آن صورت نپذيرد، فضيلت #شجاعت از آن پديد می آيد و اگر به شکل افراط و زياده روی مورد بهره برداری قرار گيرد، رذيلت تهوّر و #درنده_خويی از آن به وجود می آيد، و اگر هيچ کارکردی نداشته باشد و در آن تفريط شود، رذيلت #جبن از آن پديد می آيد. [۲]
💠«قوای عاقله»
🔹همان #قوه_تفکر و ادراک است که به آن #نفس_ملکی و فرشتهای نيز میگويند که مبدأ ادراک حقايق و جدايی بين نيکی ها و بدی هاست، و نيز #انسان را به #نيکی فرمان میدهد و از #زشتی بر حذر میدارد، و در صورتی انسان به سمت #ترقی و #تعالی پيش میرود که به امر و نهی #عقل عمل نمايد. فايده اين قوه اين است که #حقايق را ادراک ميکند و آدمی را به کارهای نيک فرمان ميدهد و از صفات زشت باز میدارد. [۳]
🔹در صورتی که از اين قوه به صورت صحيح و معتدل بهره برداری شود فضيلت #حکمت از آن به وجود می آيد؛ اما هنگامی که #افراط و زياده روی در آن صورت گيرد، رذيلت #جربزه و #سفسطه را به دنبال خواهد داشت. چنين شخصی در اين حالت در تمام امور، حتی يقينيات و امور ضروری نيز شک و ترديد میکند و در شک خود باقی میماند؛ چنان که در تفريط و کوتاهی نسبت به آن قوه، رذيلت ديگری به نام «غباوت» و #جهل_مرکب پديد خواهد آمد که اساس و پايه بسياری از زشتی ها، نزاع ها و اختلافات میگردد. [۴]
🔹در برابر آن #قوه_عامله وجود دارد که از #عقل_عملی به دست می آيد، به هر حال از قوه عامله نيز، مانند عاقله، در صورتی که به اعتدال از آن بهره گرفته شود، فضيلت #عدالت، و افراط و تفريط در آن، دو رذيلت #ظلم و #انظلام (ظلم پذيری) را به وجود می آورد. [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] گزيده کتاب جامع السعادات (ترجمه سيد جلال الدين مجتبوی) ص ۱۷۴ ـ ۲۴۴
[۲] همان، ص ۱۰۳ ـ ۱۷۳
[۳] همان، ص ۷۱ ـ ۱۰۱
[۴] همان، ص ۷۱ ـ ۱۰۱
[۵] همان، ص ۵۲ ـ ۶۳
نویسنده: رضا رمضانی (اخلاق و عرفان)، ص ۷۴ - ۷۸
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#نفس #انسان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد