May 11
برنامه کانال:
🔸 مرور آیات و روایات با رویکرد اجتماعی
🔸 توضیح مختصر آنها
🔸 تطبیق و امتداد آن در حوادث اجتماعی روز
🔸 استخراج و تجرید قواعد کلان برای استفاده در حوادث پیشرو
💠 گلچینی از فهرست مطالب کانال:
1. خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند...
2. علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش
3. خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده...
4. نظر اسلام درباره تعامل با کسی که هم عقیده ما نیست
5. اگر مردم این را میدانستند، دیگر کسی را سرزنش نمیکردند
6. گفتگوی زراره و امام باقر(ع) درباره تعامل با مخالفین
7. بیزاری پیامبر از برخی والدینِ مومنِ آخرالزمان!
8. انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع)
9. مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟
10. عرفه
11. ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام
12. شیعیانِ بدتر از دجال
13. امام صادق و روش تکفیر دیگران
14. شیوه حکمرانی اسلام در تربیت اجتماعی
15. مدل تشریع احکام در صدر اسلام
16. حکمرانی به سبک رسول الله
17. اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود...
18. راهبر اجتماعی باید در همه حوادث حاضر باشد...
19. مراتب جهاد و مسئله انتخابات
20. وظيفه علما به هنگام پديد آمدن بدعتها
21. رفق و مدارا؛ شاخصی مهم در تعاملات اجتماعی
22. عقلانیت دینی، تعاملی چند بُعدی و پیچیده
23. شاخص، حق است، نه اشخاص
24. راهبر اجتماعی باید دلسوز مردمش باشد، حتی نسبت به معاندین و مخالفین
25. اصل رشد در خانواده
26. سه مولفه بنیادین در سیره اجتماعیِ مومنِ واقعی
27. تک خوری ممنوع
28. اهالی تپه ندبه در کربلا
29. سخن امام با اصحابش در روز عاشورا (بخش اول + بخش دوم)
30. حلقه حُدّاث الحسین(ع)
31. نگاه نیکو و احسن داشتن مومنین به یکدیگر
32. شروط رفاقت
33. مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو(مباحث ادامه این لینک هم حتما دیده شود)
34. پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟ (نقدی بر کلام استاد پناهیان)
35. استفاده از دین خدا برای پیشبرد اراده غیرخدا
36. مدل حکمرانی بنی امیه و تفاوت آن با مدل حکمرانی علوی(مباحث ادامه این لینک هم حتما دیده شود)
37. علت صلح امام حسن(ع) با معاویه
38. آنگونه باش که خدا خواهد، نه آنگونه که دلت!
39. پاداش یا عذاب مضاعف برای خواص، مسئولین و جایگاه داران
40. علت اختلاف بین هیئت های مذهبی
41. چگونگی تعامل و رابطه اجتماعی مومنین
42. امروز زمانه حسن ظن است یا سو ظن؟
43. تمام همت شیطان، فقط بچه حزب اللهی هاست!
44. راهی برای درک شیرینی لذت معنوی
45. رشد انسان وابسته به تعامل و تحمل ناملایمات اجتماعی
46. خود و داشته هایت را خرج پیشبرد اراده الهی نکنی، خرج پیشبرد اراده شیطان خواهد شد!
47. نقش عمل در ساخت انسان(فرآیند انحطاط اهل حق)
48. زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت
49. سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان
50. پرونده: بررسی لوازم اجتماعیِ بیماریِ اخلاقیِ عُجب (آسیب شناسی طیفی از افراد مذهبی و غیرمذهبی)
51. ماجرای تکفیر و قتل عبدالله بن خباب و زنش، فقط به جرم هم فکر نبودن
52. تبری و بیزاری جستن از یکدیگر در جامعه اسلامی، شیوه خوارج!
53. چگونگی تعامل با فرد گنهکار و خطاکار در جامعه اسلامی
54. پرونده: اصحاب انقلابی و عدم فهم طرح راهبردی امام حسن(ع) در ماجرای صلح با معاویه
55. نوع مواجهه اسلام و پیامبر با سنن جاهلی (سه پیام پشت سر هم)
56. الگویی به نام مُفَضَّل بن عُمَر
57. بدترینِ وزراء، کارگزاران و مشاوران
58. دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا
59. چگونه بدون عمل، نامه اعمال، پُر میشود!
60. خود را در برابر حق، به صبوری وادار!
61. ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست!
62. یکی از مصادیق مهم امروزین دشمنی با اهل بیت که خیلی از ماها گرفتار آنیم...
63. چند کلمه به بهانه 9 ربیع و حواشی آن:
الف) چرایی عدم دشنام به مخالفین(سه بخش)
ب) نامه مهم امام صادق(ع) به شیعیان کوفه جهت اصلاح رفتارشان
ج) طعن به معاویه
د) روش و چگونگی تبری
و) فهم دقیق مسئله برائت، در نسبت آن با مقوله ولایت
ر) بدگویی، تخریب و زدن شیعیانِ برائتیِ جاهل، ممنوع!
64. توجیحات رنگارنگ کفار، برای نپذیرفتن حق
65. فرمان حکومتی امیرالمومنین به حذیفه به عنوان حاکم مدائن
66. کلام راهبردی حضرت امیر، در شناسایی دوستان و دشمنان فردی و اجتماعی
67. امتحان مردم، بواسطه امام و ولیّ جامعه
68. آیاتی از سوره آل عمران، برای امروز ما(در هنگامه سختی ها در نبرد با دشمن)
69. کارکرد عجیب ایثار
70. ده نکته از شهید بهشتی در روش برداشت از قرآن و مقدمات فهم آن
71. حرف کفرآمیز یعنی اینکه بگوییم ای کاش مقاومت، جهاد را آغاز نمیکرد تا این همه شهید نمیداد...
72. جریان «نه به جنگ»، سامری های امت اسلام
73. چرا دشمن بر ما مسلط شد!
74. آفت آسایش
75. استغفار، اولین کارِ پس از پیروزی
76. ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان
77. تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان
78. جایگاه ارتباطات اجتماعی در تفقه و فهم دین
79. تقوا و بی تفاوت نبودن، شرط بهره مندی از هدایت الهی
80. میل خدا یا میل مردم؟
81. شاگردان عدالتخواه علی(ع)
الف) ابوذر
ب) عمار
ج) مالک اشتر
82. اصلی ترین کارکرد «امر به معروف و نهی از منکر»
83. راهبرد پیامبر در مقابل شایعه ترور نماینده اش توسط قریش
84. وقتی یک جامعه، تُهی و خالی از روحیه جهاد، مبارزه و شهادت طلبی بشود...
85. عدم پرداخت «حق مردم»، عامل هلاکت حکومت ها
86. مراتب مسئولیت همگانی، نسبت به نبرد با اسرائیل
87. واکنش ما نسبت به موضع فعالانه دشمن چگونه باید باشد؟
88. معجزه شگفت انگیز زبان تربیتی دین و نقش آن در اصول فقه المعارف
89. نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ
90. جنگ بد است اما گاهی لازم و ضروری است
91. خطاب خداوند به کسانی که از ترس کساد شدن اقتصاد، دل به جهاد نمیدهند
❇️ علی(ع) و فضائل غیر قابل انکارش
#حسادت_به_علی
🔹 #ابن_عساکر در #تاریخ_دمشق(ج42،ص116) به نقل از حارث بن مالک چنین میگوید: وارد #مکه شده و نزد #سعد_بن_ابی_وقاص رفته و از او پرسیدم درباره علی فضیلتی شنیده ای؟ سعد به وجود پنج ویژگی برای علی(ع) شهادت میدهد و میگوید اگر من یکی از آنها را داشتم، برایم از اینکه در دنیا عمر #نوح(ع) را داشته باشم، دوست داشتنی تر بود و بعد شروع به شمردن آن فضیلت ها میکند:
1️⃣ اول آنکه پیامبر خدا #ابوبکر را به همراه #سوره_برائت به سوی مشرکان قریش فرستاد و او یک روز و شب در راه بود تا اینکه به علی(ع) فرمود دنبال ابوبکر برو و سوره را از او بگیر و خودت ابلاغ کن و ابوبکر را نزد من برگردان. وقتی ابوبکر برگشت از پیامبر پرسید ماجرا چیست؟ آیا چیزی درباره من نازل شده؟ حضرت فرموید خیر اما برای ابلاغ مطلبی، یا باید خودم ابلاغ کنم یا کسی که از من باشد[و تو از من نیستی اما علی از من است].
2️⃣ دوم آنکه با #پیامبر در مسجد مینشستیم تا اینکه یک روز گفته شد از این به بعد غیر از #خانواده_پیامبر و #خانواده_علی همه باید از مسجد خارج شوند و ما نعلین کشان از مسجد خارج شدیم. صبح #عباس[عموی حضرت] به پیامبر فرمود چرا عموها و یارانت را بیرون کردی و این جوان را در مسجد ساکن کردی؟ حضرت فرمود من شما را بیرون نکردم بلکه این فرمان خداست.
3️⃣ سوم آنکه پیامبر، #عمر و #سعد را به #خیبر فرستاد اما کار پیش نرفت تا اینکه فرمود فردا پرچم را به دست کسی میدهم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند. روز بعد با اینکه علی چشم درد داشت، با آب دهانش به چشمان او زد و چشم او خوب شد و پرچم را به دست او داد و او پیروز شد.
4️⃣ چهارم آنکه در روز #غدیر_خم، پیامبر همه را نگه داشت و دستان علی را بالا برد به طوری که سفیدی زیر بغلش پیدا شد و سه بار گفت: «من کنت مولاه فعلی مولاه»
5️⃣ پنجم آنکه پیامبر سوار بر شترش به قصد جنگ از شهر خارج شد و علی را به همراه خود نبرد. #قریش این را دلیل بر ناشایستگی علی و عدم رضایت و توجه پیامبر به او دانستند اما پیامبر همه مردم را جمع کرد و فرمود: یا علی! نسبت تو به من همانند نسبت #هارون به #موسی است، جز آنکه بعد از من دیگر پیامبری نداریم.
📌 پ.ن: افراد کثیری از صحابه و غیر صحابه ولایت و امامت حضرت امیر(ع) را نپذیرفتند اما شاید به جرئت بتوان گفت با این حال، همه یا عمده آنها منکر فضائل علی(ع) نبودند، چه اینکه در نقل های متعددی این گزارش ها به دست ما رسیده است که می توان درباره آن کتاب ها نوشت.
سعدبن ابی وقاص یکی از آن افراد است، کسی که از صحابه پیامبر بود، فرماندهی سپاه اسلام در #جنگ_قادسیه را به عهده داشت اما در زمان خلافت حضرت در ابتدا با ایشان بیعت نکرد و وقتی هم که بیعت کرد در جنگ های حضرت حاضر نشد و با او همراهی نکرد. پسر او، #عمر_سعد نیز فرماندهی سپاه دشمن در کربلا را به عهده داشت.
اما همین شخصیت نمی تواند منکر فضائل حضرت بشود، چون روز و شب این فضائل را به چشمان خود دیده است، فضائلی که یکی دو تا هم نیستند و بعضی از آنها به تواتر نقل میشده لذا اساسا قابل انکار نبوده اند.
یکی از دلایلی که باعث شد این چنین افرادی در عین قبول فضائل حضرت اما امامت و ولایتش را قبول نکنند، #حسادت آنها بود که در روایات نیز به آن اشاره شده. اگر همین گزارش سعد را به دقت بخوانید، حس حسادت از سر و روی آن می بارد.
در نقل دیگری آمده #معاویه وارد مدینه شد و به سعد گفت چرا ما را در حقمان در برابر باطل یاری نمیکنی اما سعد پاسخ داد از پیامبر شنیدم که می فرمود: «على با حق است و حق با على است، هر جا كه باشد.» معاویه در پاسخ میگوید: هیچگاه نزد من مانند امروز شایسته ملامت نبودی. سعد میگوید چرا؟ معاویه پاسخ میدهد: چون اگر من این سخن را از پیامبر شنیده بودم تا زمان مرگم همواره #خادم_علی میشدم.
البته معاویه هم حق را درباره علی(ع) می دانست اما چه بسا حسادت او نسبت به حضرت از حسادت سعد بیشتر هم بود.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ خیانت یا تضییع؛ فرقی نمیکند...
▫️راوی میگوید خدمت #امام_صادق(ع) بودم كه از وكيلشان حسابرسى مىكرد. وكيل پشت سر هم میگفت: به خدا سوگند که خيانت نكردم.
▫️حضرت فرمود: فلانى! براى من «#خيانت» یا «#تضییع» كردن تو فرقی نمیکند، بالاخره تو مال مرا نابود کرده ای، چه بواسطه خیانتت و چه بواسطه تضییع(حیف و میل کردن بدون سوء نیت) کردنت. بله اگر خیانت کرده باشی برای تو بدتر است.
▫️بعد حضرت فرمود: #پيامبر_خدا(ص) فرمودند: اگر کسی از شما از #رزق و روزى خود فرار كند، روزی اش در پی او خواهد بود تا اینکه او را دریابد؛
▫️همانگونه که اگر كسى از اجل و #مرگ خويش فرار كند، اجلش در پی او میرود تا اینکه او را دریابد.
▫️كسى كه خيانت كند، از روزى او محاسبه میشود یعنی به مقداری که خیانت کرده از روزی او کم میشود و #گناه آن نیز در نامۀ عملش نوشته مىشود.
📚 #کافی، ج5، باب النوادر، ح2
📌پ.ن: این حدیث باید جزو #اصول_انتخاب_مسئولین و مدیران باشد. اگر کسی قرار است مسئولیتی بپذیرد باید #صلاحیت، #تخصص و توانایی انجام آن کار را داشته باشد، در غیر این صورت از حیث نتیجه و ضرری که به حکومت و مردم میزند فرقی با خائن نمیکند،
چون هر دوی اینها کار را خراب کرده اند، بله به لحاظ شخصی اگر خیانت کرده باشد مجازاتش بیشتر است اما کسی که کوتاهی و اهمال کرده نیز هم ردیف اوست.
در روایت دیگری نیز از همین کافی شریف امام صادق(ع) میفرمایند: «ما ابالي ائْتَمَنْتُ خائناً أو مُضَيّعا»(ج5،ص301،ح4) حضرت صریحا میفرماید برای من تفاوتی ندارد کار را بخواهم به خائن بسپارم یا به ناشی و نامتخصص. هر دو کار را خراب میکنند.
خدا رحمت کند #علامه_حکیمی را که در #الحیات ج5، ص441و540 ذیل این روایت میگویند این روایت از لحاظ اجتماعی، تربيتی، اقتصادی، تمدنی و... بسیار حائز اهمیت است چرا که توجه به آن میتواند عامل رشد و #پیشرفت جامعه باشد و بی توجهی به آن عامل انحطاط و #فساد.
حال خود دیگر این مسئله را بر مسائل روز تطبیق بدهید و ببینید چه خیانت هایی که عده ای در حق این ملت و انقلاب نکرده اند، نیازی به ذکر نام نیست...
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ خود را در معرض رزق و روزی خدا قرار بده...
#شروع_از_صفر
▫️#ابوعماره نقل میکند به #امام_صادق(ع) گفتم: مال و دارایی هایم از دستم رفته، درحالی که نان خورهای فراوانی دارم، چه کنم؟
▫️حضرت فرمود: وقتی به شهرت رسیدی، مغازه ات را باز کن، بساط خود را پهن کن، ترازویت را آماده کن و خود را در معرض رزق و روزی پروردگارت قرار بده.
▫️ابوعماره وقتی به شهر خود رسید، چیزی که حضرت گفته بود انجام داد اما اطرافیانش از اینکار او تعجب کردند چرا که چیزی برای فروش نداشت.
▫️در میان تعجب همگان، مردی آمد و به ابوعماره گفت کالایی میخواهم، میتوانی برایم تهیه کنی؟ او نیز کالا را به نحو قرضی تهیه کرد و پولش را از خریدار گرفت و نزد خود نگه داشت.
▫️شخص دیگری نیز آمد و همین اتفاق تکرار شد. این چیزی بود که تاجران نیز برهمین اساس عمل میکردند یعنی به نحو قرضی خرید کرده و بعدا پولش را میدادند.
▫️سپس شخصی آمد و به ابوعماره گفت: باری از کتان دارم، بیا و این بار را از من بخر و یک سال بعد پولش را بده. ابوعماره نیز این بار را با همین شرط خریداری کرد.
▫️سپس یکی از بازاریان نزد ابوعماره آمد و بار کتان را دید و به او گفت: نیمی از این بار را نقدا از تو خریدارم. ابوعماره نیز نصف بار را نقدا به او فروخت.
▫️راوی میگوید ابوعماره با پولی که دستش آمده بود ابتدا مقدار کمی و بعدا بیشتر، جنس می آورد و میفروخت و همین قضیه آنقدر تکرار شد تا اینکه او #ثروتمند شد و #آبرویی یافت و تبدیل به یک شخص شناخته شده و #معروف شد.
📚#کافی، ج5، ص304، ح3
➕#کلید_واژه: «تَعَرَّضْ لِرِزْقِ رَبِّك»
📌پ.ن: به نظر شما آیا امروز هم میشود اینگونه از صفر شروع کرد و گلیم خود را از آب کشید بلکه به جایی خوب رسید؟ یا اینکه این روش فقط برای همان عصر بود و امروزه دیگر جواب نمیدهد؟
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ نظر اسلام درباره تعامل با کسی که هم عقیده ما نیست
🌱 مرحوم #کلینی در #کافی شریف ج2ص43 ذیل روایتی میگوید: خادم امام صادق(ع) نقل میکنه پیش حضرت بودیم که سخن از گروهی به میان آمد. من گفتم آقا جان، ما از اینها #بیزاری میجوییم چرا که آنها به آنچه ما عقیده داریم، عقیده ندارند.
🌱 حضرت فرمود: آنها ما را دوست دارند، چرا از آنها بیزاری میجویید؟ فقط به خاطر همینکه هم عقیده شما نیستند؟ خادم ایشان میگوید بله. حضرت میگوید خب ما هم عقایدی داریم که شما ندارید، پس حالا باید از شما بیزاری بجوییم؟
🌱 خادم میگوید: خیر. بعد حضرت میگوید نزد خدا نیز حقایقی است که ما آن ها را نداریم، خب حالا خدا باید ما را دور بیاندازد؟ خادم میگوید خیر و بعد میگوید خب دیگه این مشی رو ترک میکنیم.
🌱 بعد حضرت به خادم میگوید: آنها را دوست بداريد و از آنها بيزارى مجوئيد، چرا که برخى از مسلمين يك سهم و برخى دو سهم و برخى سه سهم و برخى چهار سهم و برخى پنج سهم و برخى شش سهم و برخى هفت سهم از ايمان را دارند.
🌱 بعد حضرت میگوید سزاوار نيست از کسی که صاحب یک سهم است، توقع کسی را داشته باشیم که صاحب دو سهم است و... یعنی باید از هر شخص به اندازه #استعداد و طاقت خودش توقع داشت، نه بیشتر.
🌱 بعد حضرت مثال نصرانی ای را میزند که تازه مسلمان شده بود و همسایه مسلمان او، از صبح تا شب او را به عبادت میگیرد درحالی که او چنین ظرفیتی نداشته و عملا از روز دوم دوباره از اسلام به مسیحیت برمیگردد.
➕کلید واژه: «إِنَّا نَبْرَأُ مِنْهُمْ إِنَّهُمْ لَا يَقُولُونَ مَا نَقُولُ»
📌پ.ن: خیلی وقت ها ما نیز دچار همین #تفکر_غلط هستیم. همینکه فلانی هم عقیده ما نیست، کلا دور او را خط میکشیم و کل ارتباطات مان با او را قطع میکنیم.
حضرت اساسا به دنبال پیدا کردن #نقاط_مشترک برای #وصل_شدن است. اتفاقا باید با آنها #ارتباط_موثر داشت. قرار نیست به صرف هم عقیده نبودن، قطع ارتباط کنیم.
#عید_نوروز نزدیک است، از این فرصت باید نهایت استفاده را کرد، تا میتوانیم در جمع ها با #اخلاق_خوب، #زیبایی_های_اسلام را به دیگران نشان دهیم. باید راه مناسبش را پیدا کنیم.
قرار نیست به این بهانه که فلانی هم عقیده من نیست، فلانی #حجابش مناسب نیست، فلانی به دولت و رهبری نقد دارد، فلانی اینگونه هست و آنگونه نیست، ارتباط موثر با او را کنار بگذاریم. باید به دنبال پیدا کردن نقاط مشترک بود.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ اگر مردم این را میدانستند، دیگر کسی را سرزنش نمیکردند
🌱 روایات جالب دیگری نیز پیرامون همین مسئله وارد شده که تأمل در آنها خصوصا برای کسانی که دغدغه #تربیتی و #تبلیغی دارند، مفید و قابل توجه است، اینکه در تعامل با دیگران، برای ما باید #اصل_تفاوت_استعداد مهم و جدی باشد، اینکه در انتقال مفاهیم و برنامه ریزی ها حتما به آن توجه کنیم.
🌱 مثلا مرحوم #کلینی در #کافی شریف ج2ص44 روایتی از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میفرماید: اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات رو چگونه آفريده، آنگاه هيچ كس ديگرى رو سرزنش نميكرد. بعد حضرت شروع میکنن به توضیح دادن چگونگی خلقت و میفرمایند:
🌱 ابتدا خداوند 49 جزء آورید و سپس هر جزئی را ده بخش کرد (یعنی جمعا میشه 490 بخش).
آنگاه آن اجزا را ميان مخلوقات پخش كرد. به شخصی یک دهم جزء داد، به دیگری دو دهم و... تا اینکه به شخصی یک جزء کامل داد.
بعد به شخص بعدی یک جزء و یک دهم داد، شخص بعدی یک جزء و دو دهم الی آخر که به عالیترین شخص 49 جزء داد.
🌱 بعد حضرت نتیجه میگیرند: كسى كه تنها يك دهم جزء را دارد، نميتواند مانند صاحب دو دهم جزء باشد یعنی باید انتظار از هرشخص، به اندازه دارایی هایش باشد، نه بیشتر.
🌱 لذا اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چنین آفریده است، آنگاه هيچ كس ديگرى را سرزنش نمیكرد.
البته که برای بالفعل شدن ظرفیت هایمان باید تلاش و کوشش کرد، نه اینکه دست روی دست گذاشت و گفت حدّ من همین قدر بود.
➕کلید واژه: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ»
🌱 در روایت دیگری(کافی، ج2، ص45) امام صادق(ع) میفرمایند: شما رو چه به اینکه از یکدیگر بيزارى بجویید و اطرافیان تون رو به بهانه های مختلف از خودتون طرد کنید؟
قطعا برخی مؤمنين از بعض ديگر افضل اند و بعضى از بعض ديگر مثلا نمازشان بيشتر و با کیفیت تر است یا بعضى نسبت به بعضی دارای بصیرت بیشتری هستند و این لازمه درجات ایمان است
لذا قرار نیست بالادستی، پایین دستان را طرد کند، بلکه باید توان و استعداد او را درک کرده و با شیبی آرام او را به سمت پله های بالاتر حرکت بدهد.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ گفتگوی زراره و امام باقر(ع) درباره تعامل با مخالفین
🌱 جناب #کلینی در #کافی شریف ج2ص382 در گزارشی به نقل از #زراره میگوید: من و یکی از اصحاب خدمت امام باقر(ع) شرفياب شديم. من به حضرت گفتم ما یک #شاغول و ترازی داریم که با آن میان خود و دیگران سنجش میکنیم و آنها را با آن محک میزنیم.
🌱 حضرت فرمود آن شاغول و تراز چیست؟ گفتم ملاک ما در مشی اجتماعی مان چنین است که:
هر كس با ما موافقت داشت(چه علوى باشد چه غير علوی)، او را دوست داريم و با او دوستی میکنیم و با او ارتباط میگیریم اما هر كه با ما مخالف بود(چه علوى باشد چه غير علوی)، از او بيزارى میجوئيم و او را طرد کرده و با او ارتباط نمیگیریم.
🌱 حضرت در پاسخ میفرمایند: اى زراره، گفتار خداوند از گفته تو درست تر است. بعد حضرت چندین نمونه از قرآن برای او ذکر میکند که این افراد با اینکه عقیده درستی ندارند اما خداوند امر میکند با آنها ارتباط گرفته و دوستی کنید.
🌱 زراره با اینکه از اصحاب خاص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود اما در جوانیش مدتی بر همین عقیده خود باقی بود و حتی به همین دلیل با کسی #ازدواج هم نمیکرد چرا که از عقیده او مطمئن نبود، تا اینکه بعد چندین گفتگو با صادقین(ع) از عقیده خود برمیگردد.(تفصیل این ماجرا: #رجال_کشی، ص141، گزارش 223)
➕کلید واژه: «فَمَنْ وَافَقَنَا مِنْ عَلَوِيٍّ أَوْ غَيْرِهِ تَوَلَّيْنَاهُ وَ مَنْ خَالَفَنَا مِنْ عَلَوِيٍّ أَوْ غَيْرِهِ بَرِئْنَا مِنْهُ»
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
✳️ بیزاری پیامبر از برخی والدینِ مومنِ آخرالزمان!
▫️#احادیث_کاربردی
🌱 نقل شده یک روز پيامبر(ص) نگاهشون به برخى كودكان افتاد و بعدش فرمودند: «واى بر #كودكان_آخرزمان از دست پدرانشون!». اصحاب به پیامبر گفتند: منظورتون از دست #پدران_مشرك شون هست؟
🌱 حضرت فرمود: «نه. اتفاقا منظورم #پدران_مؤمن هست، پدران مومنی كه چيزى از #واجبات و دین رو به بچه هاشون یاد نمیدن. حتی گاهی خود فرزندان میخواهند چیزی یاد بگیرند اما این پدران مومن، مانع آنها میشوند.
🌱 بعد حضرت میفرمایند: اینها نسبت به #دین_فرزندان شون اینجوری هستند اما نسبت به #دنیای_فرزندان شون، تنها زمانی خوشحال و راضی میشن که چیزی از مال دنیا بهشون برسه، هرچند اندک. منِ پیامبر، از این پدران #بيزارم و آنها نیز از من بيزارند.» (جامع الاخبار،ص106)
➕کلید واژه: «لا يُعَلِّمونَهُم شَيئاً مِنَ الفَرائِض»
📌 پ.ن: ریشه برخی معضلات اجتماعی امروز در انقطاع انتقال مفاهیم و آموزه های دینی از نسل قدیم به نسل جدیده. انگار والدین دیگه این مسئله رو وظیفه خودشون نمیدونن.
دقت کنید، محل بحث والدین مومن هستن، نه کسانی که ایمان خاصی به دین ندارن، پس باید برای این مسئله فکری کرد، وقت خوبی گذاشت، خرج کرد.
اگه میخوایم مصداق والدینی نشیم که پیامبر از اونها بیزاری جُسته، لازمه اول خودمون دین رو درست بشناسیم، ثانیا عامل به اون بشیم و ثالثا روش های صحیح انتقال مفاهیم دینی به فرزندان رو هم یاد بگیریم، البته به اندازه وسعمون. همینکه برای این مسئله دغدغه داشته باشیم و تلاش کنیم، بقیه اش رو خودشون میرسونن.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ انقلابیگری به سبک طلحه و زبیر یا امیرالمومنین(ع)
🔰امیرالمومنین(ع) پیش از #جنگ_جمل و هنگام حرکت به سمت بصره، نامه ای به مردم کوفه دارد که بس جای تامل است(=نامه اول نهج البلاغه).
حضرت در تحلیل مسئله فروپاشی #حکومت_عثمان و قتل او به سه دسته منتقد و روش آنها اشاره میکند:
1️⃣ یک دسته، #عموم_مردم اند. حضرت میفرماید مدل تعاملی مردم با حکومت، مدل #طعنه_زدن، #سرزنش و #عیبجویی بود. مدام از طرف مردم، حکومت کوبیده میشد.
خب طبیعی هم بود چرا که فراوان ظلم ها و بی عدالتی هایی را میدیدند.
▫️اشکالی که مردم به عثمان داشتند عمده به مسئله تقسیم ناعادلانه بیت المال و بخشش بی حساب به اطرافیان و سپردن مناصب به افراد ناصالح برمیگشت.
2️⃣ دسته دیگر بخشی از #خواص مانند #طلحه، #زبیر، #عاشیه و... بودند. حضرت درباره مدل تعاملی آنها با حکومت میفرماید سبک ترین برنامه شان نسبت به عثمان، #تندروی درباره او و نرم ترین کارشان، #فشار_آوردن بر او بود.
▫️طلحه و زبیر به عنوان دو انقلابی نهضت رسول الله، انقلابیگری شان عمده در جهت ایجاد شورش و ترغیب مردم به کشتن عثمان بود و بهم ریختن جامعه بود،
چنانكه زبير مىگفت: عثمان را بكشيد كه دين رسول الله را تغيير داده.
نقل شده عثمان زمانی که در خانه خود محصور شده بود مىگفت: واى بر طلحه! چقدر مراعاتش را کردم و هرچه میخواست بهش دادم اما اكنون او درصدد ريختن خون من برآمده.
▫️اساسا وقتی مردم میدیدند خواص جامعه اینچنین تعاملی با حکومت دارند، آنها نیز تبعیت کرده و حکومت را تحت #فشار_اجتماعی قرار میدادند.
3️⃣ اما دسته سوم گروهی با محوریت #امیرالمومنین(ع) بودند.
مدل تعاملی ای که حضرت با عثمان و حکومت در پیش میگیرد به نحوی است که از طرفی نه مردم را برای ساقط کردن حکومت تشجیع میکند یعنی مدل طلعه و زبیر را پیش نمیگیرد و نمیخواهد جامعه دچار تشنج بشود.
و از طرفی اینگونه هم نیست که مدافع حکومت عثمان باشد و بخواهد ظلم هایش را توجیه بکند
▫️بلکه حضرت تلاش میکند به نحوی با حکومت تعامل کند تا به بهترین نحو بتواند مانع ظلم ها و بی عدالتی ها بشود یا حجم آن را کم کند اما بدون ایجاد دودستگی، شورش، تشنج، زدوخورد و...
▫️حضرت در این نامه میفرماید بیشترین تلاش من این بود که حکومت #رضایت_مردم را از دست ندهد، مدام به عثمان توصیه میکردم کاری نکند که مردم از او ناراضی بشوند و سعی میکردم به نحوی تعامل کنم که مردم نیز حس رضایتمندی داشته باشند.
▫️حضرت در ادامه میفرماید اتفاقا برعکس طلحه و زبیر، من به هیچ عنوان به دنبال #سرزنش عثمان نبودم.
در واقع حضرت وقتی مبینید در حکومت ظلم ها و بی عدالتی هایی رخ میدهد، تلاش میکند با مشاوره هایش حجم این بی عدالتی ها را کمتر کند، هرچند عثمان در عمل خیلی هم گوش به حرف حضرت نبود.
➕کلید واژه: «أُكْثِرُ اِسْتِعْبَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ»
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
📌پ.ن: به نظر میرسد این #دو_مدل_انقلابیگری و مواجهه با حکومتِ غیر همفکر، امروز نیز جریان دارد.
💠 مدل اول انقلابیگری، وقتی حکومت را هم عقیده خود نمیداند و انتقاداتی به او میبیند، نهایت تلاش خود را برای تخریب آن بکار میگیرد.
کاری ندارد #روحانی حکومت میکند یا #رئیسی، فرقی نمیکند، مهم این است که نقاط سیاه سر دست گرفته شود و به بهانه آن چاقو در شکم این و آن بشود. اسم آن هم میشود عدالتخواهی یا انقلابیگری اما اینکه خب حالا نتیجه اش چیست؟ خب مهم نیست چرا که مهم تکلیف است.
💠 اما مدل دیگر با اینکه اختلاف نظرهایی با حکومت وقت میبیند ولی تلاش حداکثریش آن است تا بتواند فضای موجود را تا حد ممکن به سمت اصلاح و عدالت نزدیک کند.
💠 البته که در ظاهر شعار هر دو مدل #اصلاح_گری و #عدالتخواهی است اما تفاوت اصلی در انتخاب #روش_ها است. چگونه میخواهیم جامعه را به سمت اصلاح گری ببریم؟
💠 در مدل اول، روش اصلاح عمده در #تخریب است یا نتیجه روش به اینجا ختم میشود، به خلاف مدل دوم که تاکتیکش فعلا کمک به حکومت برای کم کردن بی عدالتی ها و ظلم هاست.
اگر هم انتقاد میکند، اگر هم تجمع میکند، اگر هم فریاد میکشد، همه و همه با دلسوزی تمام و در جهت رفع مشکلات و اصلاح امور و برای کمک به حکومت است، بله کمک به همین حکومت غیرهمفکر.
قرار نیست عدالتخواهی و انتقاد و مطالبه گری در این مدل حذف بشود بلکه اتفاقا در اینجا به نحو جدی تری دنبال میشود اما با روشی که نتیجه اش اصلاح گری باشد، نه صرفا تخریب گری.
💠 حالا خود، ماجرا را به فضای امروز تطبیق دهید. امروز هم اگر به #دولت_رئیسی نقد داریم، قرار نیست روش مدل اول را دنبال کنیم چرا که خروجی و فایده ای ندارد، چه اینکه این مدل در #دولت_روحانی هم جواب نداد و اتخاذ آن روش غلط بود
بلکه در هر دو دولت در عین #مطالبه_گری و #انتقاد، باید روش و خروجی انتقاد ما تقویت و کمک به دولت باشد تا دولت بتواند مسیر خدمت را بهتر طی بکند وگرنه تقابل با آن برای هیچ کس سودی ندارد.
💠 به نظرم بهترین مدلی که میتوان در تعامل با دولت روحانی و رئیسی مثال زد، مدلی بود که #سعید_جلیلی دنبال میکرد و میکند.
در عین انتقاداتی که داشت اما سعی میکرد با گرفتن جلسات تخصصی و کارشناسی، بهترین داشته هایش را در اختیار آنها بگذارد تا در مسیر اصلاح کمکی کرده باشد، حتی به دولتی که اساسا منتقدشان بود.
البته که مدل اصلاح گری منحصر در آن نیست بلکه چه بسا به انواع مدل ها نیاز داشته باشیم اما مهم این است که به نحو کلی در کدام دسته از دسته هایی که حضرت ذکر کردند قرار میگیریم!
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ مسئول عزیز، سیره پیامبر برای توست، میفهمی؟
🔰در ماجرای #جنگ_بدر سپاه پیامبر ۷۰ شتر داشت لذا به هر سه نفر یک شتر رسیده بود یعنی هر سه نفر باید نوبتی سوار یک شتر میشدند.
🔰نقل است #امیرالمومنین(ع) و #ابولُبابه دو همراه پیامبر بودند که قرار بود نوبتی سوار شتر بشوند.
وقتی نوبت پیاده شدن پیامبر میشد امیرالمومنین و ابولبابه به پیامبر اصرار میکردند که ما همچنان پیاده میرویم و شما سواره باشید.
🔰اما پیامبر به دو همراهش میفرماید: نه شما از من نیرومندترید که همه اش شما پیاده باشید و نه من از شما به پاداش بی نیازترم تا همه اش من سواره باشم.
🔰این تنها یک گزارش ساده و بسیار جزئی از #سیره_پیامبر است اما همین گزاره، یک اصل خدشه ناپذیر در #مکتب اوست.
پیامبر حواسش به همه ریز جزئیات هست، قرار نیست چون فلانی فرمانده یا مسئول یا آقازاده و... هست، پس به او مرکبی اختصاصی بدهد و مثلا فلان سرباز صفر که امتیازی ندارد پیاده بیاید،
حتی خود پیامبر به عنوان رهبر این جامعه و لشکر همین #اصل_عدالت را مراعات میکند، اساسا #ویژه_خواری در #نظام_فکری_پیامبر جایگاهی ندارد. حالا خود این مسئله را با مصادیق امروزی تطبیق دهید.
🔰فرض کنید اگر همین اتفاق اکنون رخ میداد، آیا ما منابع را همینگونه تقسیم میکردیم؟
نمیگفتیم خب حالا که ۷۰ مرکب بیشتر نداریم پس اینها را اولا به مسئولین و جایگاه داران بدهیم و مردم هم که خب پیاده می روند؟
🔰قضاوت با شما اما خیلی وقت ها برای این تصمیم خود #دلیل_تراشی هم میکنیم که مثلاً شأن فلان مسئول یا فلان آیت الله و فلان نماینده مجلس یا فلان وزیر این نیست که پیاده باشد، اسلام هم که گفته باید اینها را تکریم کنیم پس منابع را به این ها اختصاص بدهیم.
🔰حقیقتا بعضی خیلی عجیبند، فلان نماینده ای که با شعار #شفافیت و #انقلابی_گری وارد مجلس شده، حالا با رانت خودرویی شاسی بلند و لاکچری گرفته، آن هم بدون نوبت و فوری؛
درحالی که مردم عادی باید مدت ها در صف خودرو باشند، تازه اگر پولش را داشته باشند اما حالا فلان نماینده برای توجیه این خطا میگوید این ماشین که در خرج های مجلس چیزی نیست، چرا باید گدابازی در آورد؟ مگر قیمت ماشین شاسی بلند چند است؟
🔰داداش انقلابی ، برای شما یکی دو میلیارد چیزی نیست اما برای مردم عادی این ها آرزوست، لطفاً آبروی خود و انقلاب را بیش از این نبرید.
🔰امیدوارم مجلس برای برگشت اندکی از آبروی از دست رفته اش اسامی این نمایندگان را علنی کرده و با خاطیان برخورد جدی و اساسی کند تا عبرتی برای بقیه آقایان شود تا با بیت المال مانند بیت الحال برخورد نکنند.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
#عرفه
مرحوم #کشی در رجالش ص586 گزارشی خاصتا برای امروز دارد. #یونس_بن_عبدالرحمن میگوید #عبدالله_بن_جندب را در عرفه دیدم درحالی که زیاد درحال راز و نیاز بود. به او گفتم خداوند تلاش امروزت را دید.
عبدالله گفت: به خدا قسم در اینجا حتی یک دعا برای خود نکردم و تماما دعایم برای دیگر مومنین بود چرا که از امام کاظم(ع) شنیدم که میفرمود:
هر کس براى برادران مؤمن خود پشت سرشان دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود،
و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان [که یقیناً مستجاب است] دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر!
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ ماجرای بازگشت یک سلبریتی به آغوش اسلام
🔹#ابوسفیان_بن_حارث پسر عمو و برادر رضاعی پیامبر بود که تا قبل از #بعثت پیامبر نیز بسیار به حضرت علاقه داشت اما بعد از ماجرای بعثت پیامبر جزو دشمنان ایشان گردید و از آنجا که #شاعر بود، همواره حضرت و یارانش را با زبان و قلمش آزار میداد و اشعار #هجو_آمیز علیه حضرت می سرود.
🔸او مردم را از اسلام دور میكرد و بر هر كه مسلمان مىشد، سخت میگرفت و 20 سال با حضرت دشمن ماند و از هيچ راهى كه #قريش براى جنگ با پيامبر پيش گرفت، جا نماند. او به معنای واقعی کلمه یک #سلبریتی موثر و از #خواص دانسته میشد لذا مواجهه پیامبر با او هم بسیار تند بود تا آنجا که خون او را #هَدَر دانسته بود.
🔹اما این همه ماجرا نبود، اسلام آنقدر قدرتمند شده بود که پیامبر در سال هشتم هجری تصمیم به #فتح_مکه گرفت و لشکرش را به حرکت در آورد. اینجا بود که ابوسفیان چاره ای جزو پذیرش اسلام نمیبیند. ماجرا را با خانواده اش در میان میگذارد و بعد از همراهی آنها، به همراه #عبدالله_بن_ابی_امیه به سرعت به سوی پیامبر حرکت میکند.
🔸وقتی در #نیق_العقاب که محلی مابین مکه و مدینه بود به سپاهیان حضرت رسیده و اجازه ورود بر پیامبر خواستند، حضرت آنها را نپذیرفت. اینجاست که #امّ_سلمه که برادر عبدالله بود واسطه میشود و به پیامبر عرض میکند ابوسفیان پسر عمو و عبدالله پسر عمه و برادر همسر شماست لذا به آنها اجازه ورود بدهید.
🔹پیامبر میفرمایند من نیازی به آنها ندارم چون آنها در آغاز اسلام و زمانی که اسلام به آنها نیاز داشت، سرسختانه در مقابل دعوت من ایستاده و کارشکنی کردند و بعد اشاره ای نیز به شعرهای هجو آمیز ابوسفیان کرده که موجب هتک آبروی حضرت و اسلام شده است. خلاصه امّ سلمه ناامید شده و مطلب را به ابوسفیان و عبدالله منتقل میکند.
🔸ابوسفیان بعد از دیدن مواجهه پیامبر به هم میریزد و انگار آمده تا هرجور که شده حضرت او را پذیرفته و ببخشد لذا به امّ سلمه میگوید به پیامبر بگویید به خدا سوگند یا پیامبر به من اجازه ورود بدهد یا دست این پسر کوچکم (که به همراه خود آورده بود) را گرفته و آنقدر در این بیابان میرویم تا از تشنگی و گرسنگی بمیریم.
🔹پیامبر وقتی از ماجرا مطلع میشود و اصرار ابوسفیان را میبیند، اجازه ورود میدهد و آنها در محضر پیامبر، اسلام آورده و مسلمان میشوند و برای فتح مکه به لشکر پیامبر میپیوندند.
🔸چه بسا بازگشت اولیه ابوسفیان یک بازگشت ظاهری بوده باشد چون راه دیگری برای خود متصور نبود اما بعد از مدتی تنفس در اتمسفری که پیامبر ساخته بود، کم کم #زیبایی_های_اسلام را میبیند و حقیقتا اسلام می آورد تا آنجا که به شدت از گناهان سابقش پشیمان میشود و هرگاه پیامبر را میبیند از شدت شرمندگی سرش را پایین می اندازد و با سرودن اشعاری در مدح حضرت، اشعار هجو آمیز گذشته اش را جبران میکند.
🔹او در #مکتب_اسلام به حدی ساخته میشود که در #جنگ_حنین وقتی همه مسلمانان پا به فرار میگذارند، تنها کمتر از ده نفر به همراه پیامبر مانده و مقاومت میکنند که یکی از آنها همین ابوسفیان بن حارث است. او در عصر #خلافت_عمر از دنیا میرود و در گزارش ها آمده سه روز قبل از مرگش، قبرش را با دستان خود آماده ساخته بود.
📚الطبقات الكبرى، ج 4 ص 49؛ مجمع البیان، ج10، ص846؛ سفینة البحار، ج4، ص191؛ بحارالانوار، ج21، ص102 و چندین منبع دیگر به این ماجرا پرداخته اند.
📌پ.ن: این ماجرا و دیگر ماجراهای مشابه هم برای #سلبریتی های ما پُر از عبرت است که بیاموزند چگونه میشود هم دنیا را داشت و هم آخرت را و هم برای #مسئولین که بیاموزند چگونه باید با آنها تعامل کنند.
به جای خود باید محکم و پولادین بود و قوانین را به تمامه اجرا کرد و با متخلف و خرابکار به شدت برخورد کرد و به جای خود باید بخشید و سخت نگرفت و با محبت برخورد کرد.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
❇️ شیعیانِ بدتر از دجال
🌱#شیخ_صدوق در کتاب صفات الشیعه ص8ح14 روایت جالب و عبرت انگیزی را نقل کرده که میتواند تا قیامت به عنوان یک #شاخص، هادی ما باشد:
▪️حدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى الْمُتَوَكِّلُ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ قَالَ: سَمِعتُ الرِّضا عليه السلام يَقولُ: «إنَّ مِمَّن يَتَّخِذ مَوَدَّتنا أهلَ البَيتِ لَمَن هُوَ أشَدُّ لَعنَةً عَلىٰ شيعَتِنا مِن الدَّجّالِ.»
فَقُلتُ لَهُ: يَابنَ رَسولِ اللّٰهِ، بِماذا؟ قالَ: «بِمُوالاةِ أعدائِنا ومُعاداةِ أوليائِنا؛ إنَّهُ إذا كانَ كَذٰلِكَ اختَلَطَ الحَقُّ بِالباطِلِ، وَاشتَبَهَ الأَمرُ فَلَم يُعرَف مُؤمِنٌ مِن مُنافِقٍ.»
▪️حسن خزّاز میگوید: از #امام_رضا عليه السلام شنيدم كه مىفرمايد: «بعضى از دوستداران و #محبین ما اهل بيت براى شيعيان ما، از #دجّال خطرناكترند». گفتم: چرا، اى فرزند پيامبر خدا؟
فرمود: «به جهت دوستىشان با دشمنان ما و دشمنىشان با دوستانمان. وقتى چنين شود، حقّ و باطل در هم مىآميزد و اوضاع جامعه، شبههناك مىشود و در نتيجه، مؤمن از منافق، باز شناخته نمىشود».
📌پ.ن1: چرا بعضی از #خواص ما به بهانه #عقلانیت و اینکه میخواهیم #دنیای_خوب را برای مردم به ارمغان بیاوریم توجهی به این شاخص و ملاک ندارند؟ #مرزبندی_با_دشمن یکی از لوازم این شاخص است، همان چیزی که #رهبری_انقلاب بارها در #فتنه_88 و در خطاب به خواص تذکر دادند اما برخی از خواص ما همچنان بعد از گذشت بیش از 12 سال یکی به نعل میزنند و یکی به میخ، برخی هم که کلا در آغوش دشمن روزگار میگذرانند...
پ.ن2: مراد از شیعیان در عنوان همان شیعه عرفی است یعنی محبین اهل بیت ع نه شیعه به معنای خاص.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai
◀️ #تکفیر و موضع امام صادق(ع)
☘️ مرحوم #کلینی در #کافی شریف،ج2،ص401 روایتی را از #هاشم_صاحب_بريد نقل میکند که میگوید:
☘️ من با #محمد_بن_مسلم و #أبوالخطاب باهم بودیم که #ابوالخطاب گفت: نظرتان درباره شخصی که #امر_امامت را نمیشناسد چیست؟ #هاشم میگوید: هر كه آن را نشناسد #كافر است. #ابوالخطاب میگوید: درصورتی کافر است که حجت بر او اقامه شود و او نپذیرد. اما #محمد_بن_مسلم میگوید: سبحان اللَّه؛ اگر حجت اقامه بشود و او نپذيرد ولی انكار هم نكند كافر نیست.
☘️ خلاصه یک نزاع مهمی بین اصحاب درباره نوع نگاه به گونه های متعدد #مردم و به تبع آن تعامل با آنها شکل میگیرد. این ماجرا میگذرد تا اینکه آنها در حج محضر #امام_صادق(ع) مشرف شده و این مسئله را مطرح میکنند.
☘️ حضرت درپاسخ میفرمایند: نظر شما درباره خدمتكاران، زنان و خاندان تان چیست؟ مگر آنها قائل به توحید و نبوت پیامبر نیستند؟ مگر نماز، روزه و حج بجا نمی آورند؟ گفتند چرا. حضرت فرمودند: آیا امام و امر امامت را میشناسند؟ گفتند خیر. امام فرمود: نظرتان درمورد آنها چیست؟ #هاشم پاسخ میدهد: هر كه امر امامت را نشناسد كافر است.
☘️ حضرت فرمود: سبحان اللَّه؛ و باز همان سوالات را درباره افرادی که معمولا سر راه ها و كنار آبگاهها منزل کرده اند و همچنین درباره طواف کنندگان کعبه و اهل یمن و کسانی که خود را به پرده کعبه می آویزند پرسیدند و #هاشم نیز باز همانگونه پاسخ میدهد و آنها را در صورتی که امر امامت را نشناسند، کافر میپندارد.
☘️ اینجا حضرت میفرمایند: سبحان اللَّه؛ اين تفکر #خوارج است. بعد به آنها فرمود: میخواهید حقیقت و نگاه صحیح را برای شما تبیین کنم؟ #هاشم در کمال بی ادبی چون میبیند نگاه امام متفاوت با نگاه خودش است میگوید خیر، نیاز به #تبیین نیست.
☘️ حضرت در اینجا میفرمایند: خب چیزی که از ما نشنیده اید و سخن ما نیست را نقل نکنید چرا که برای شما شرّ و بد است. #هاشم میگوید من از این نحوه مواجهه حضرت متوجه شدم که میخواهند کلام #محمد_بن_مسلم را تایید کنند و آن نگاه را قبول دارند.
https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai