eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (12) 🌐 دورۀ سوم: دورۀ شکوفایی و اوج 🔺 از نظر زمانی دروۀ سوم، از ابن عربی در نیمۀ اول قرن هفتم شروع و تا پایان قرن نهم ادامه می یابد. این دوره در کلّ عرفان اسلامی از حساسیت ویژه ای برخوردار است. 🔺 مهم ترین شاخصۀ دورۀ سوم، شکوفایی و اوج گیری بُعد معرفتی عرفان اسلامی است؛ یعنی هرچند ریشه ها و رگه های عرفان نظری در دوره های قبلی، به ویژه دورۀ دوم به طور کامل مشهود است، ولی ظهور تمام عیار آن که حتی مانند آن را در دوره های بعدی نیز می توان یافت، در دورۀ سوم پدید آمده است. از این رو به طور دقیق این دوره را می توان «عصر معرفت» نام گذاشت. 🔺 هرچند عرفان عملی در اواخر دورۀ رشد و بالندگی به اوج خود رسیده بود، اما در دورۀ سوم در عرفان عملی اتفاق دیگری روی می دهد و آن ظهور تحلیل های هستی شناسانه از مقامات و منازل سلوک است. از ویژگی های این دوره نزدیکی سه حوزۀ دین، دل و عقل است. 🔺 چهارمین ویژگی این دوره، دین شناسی عرفانی است. مشکل ترین مباحث دینی و لایه ها و سطوح نهاییِ دین همانند: جبر واختیار، مباحث توحید و مسائل انسان کامل به طرز شگفت آوری تحلیل و بررسی می شود. 🔺 هرچند گرایش به شیعه و عقاید شیعی در میان عرفا از همان ابتدا جدی بود، اما در دورۀ سوم، گرایش به شیعه شدت بیشتری پیدا می کند، به گونه ای که معارف اصلی عرفانی با مبانی اعتقادی شیعی موافقت کامل می یابد. 🌐 عرفای قرن هفتم 1️⃣ محیی الدین بن عربی (م 638) 🔺 وی به طور قطع بزرگ ترین عارف همۀ دوره ها و پدیدآورندۀ جهشی در عرفان اسلامی است که ما را وادار می کند دورۀ سومی به نام عصر معرفت، اوج و شکوفایی عرفان اسلامی را مطرح سازیم. 🔺 صدرالمتألهین شیرازی از ابن عربی بسیار متأثر است و برای او عظمتی فراوان قایل است. محیی الدین اساتیدی همچون ابومدین مغربی و شاگردانی که برجسته ترین آنها صدرالمتألهین قونوی است، داشته است. 🔺 در کلمات قوم، مراد از شیخ اکبر، ابن عربی و مراد از شیخ کبیر، شاگرد او قونوی است. وی علاوه بر تربیت شاگردان فراوان، از نویسندگان پر اثر محسوب می شود که بیش از پانصد اثر بدو انتساب دارد. اما در میان همۀ آنها دو اثر درخشش ویژه ای یافته است؛ یکی فتوحات مکیه و دیگری فصوص الحکم. 🔺 محیی الدین محمدبن علی بن عربی از نوادگان حاتم طایی و اهل اندلس اسپانیاست. در سال 560ق متولد و به سال 638ق وفات یافت. 2️⃣ رضی الدین علی لالا غزنوی (م 642) 🔺 وی شاگرد و مرید نجم الدین کبرا بود و گفته می شود: از یک صدوبیست و چهار کامل مکمل خرقه داشته است و در سفر به هندوستان صحبت ابوالرضا رَتَن را نیز درک نموده است. 3️⃣ شمس تبریزی (م 645) 🔺 مولانا شمس الدین محمد تبریزی، به واسطۀ ارادت بی اندازه ای که مولانا جلال الدین بلخی رومی به ایشان ورزیده، شهرۀ آفاق شده است. 4️⃣ شیخ سعدالدین حَمُّویی (م 650) 🔺 از اکابر شاگردان نجم الدین کبراست. در علوم ظاهری و باطنی مهارت داشته و استاد صدرالدین قونوی است. گرایش شیعی او بسیار شدید است و به حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان _عجل الله تعالی فرجه الشریف_ توجه کامل و ویژه ای نشان داده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 173_178 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش0️⃣2️⃣ 🌐 شهودِ قابل استفاده در فلسفه 🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است. 🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری 🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد. 🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد. 🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند. 🔘 شهود قلبی 🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند. 🔘 شهود حسی 🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است. 🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟ 🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند. 🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد. 🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه 🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد. 🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 126_129 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 5️⃣جد و جهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3145 6️⃣شرح بند اول دعای امام صادق علیه السلام در ماه رجب 📎https://eitaa.com/fvtt_ir/3160 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 6️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/p44859 🔆 شرح بند اول دعای امام صادق علیه السلام در ماه رجب ⭕ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ ................... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (5) 2️⃣ نور اقرب 🔘 کیفیت افاضۀ نور اقرب از نورالانوار 🔺 سهروردی در تبیین چگونگی افاضه نور اقرب از نورالانوار، اساساً در پی تحلیل «علیت» است. وی در این بحث به دو واژۀ «انفصال» و «انتقال» اشاره می کند و هیچ یک را در تبیین چگونگی صدور نور اقرب از نورالانوار نمی پذیرد.وی می گوید: مراد از «انفصال» جدا شدن یک جوهر از جوهر دیگر است. چنین واقعیتی تنها در اجرام و جواهر مادی معنا دارد و نمی توان صدور نور اقرب از نورالانوار را این گونه تحلیل کرد. چنان که مراد از «انتقال» انتقال عَرَض از جوهری به موطن دیگر است. 🔺 تحلیل او از علیت همان اشراق و اضافۀ اشراقیه است. در اضافۀ اشراقی، پرتو برآمده از منبع نور، تنها و تنها قائم به منبع نور است و بس. نه چیزی از منبع نور جدا شده، نه چیزی منتقل شده و نه چیزی از منبع نور کاسته می شود. چنین تحلیلی از علیت بعدها با استقبال صدرالمتألهین مواجه شده است. 🔘 چگونگی انتشاء کثرت از نور اقرب 🔺 چنان که براساس قاعدۀ «الواحد» نمی توان کثرت عالم را به طور مستقیم به نورالانوار نسبت داد، به همان دلیل هم نمی توان این کثرت را به نور اقرب مُنتسب ساخت. 🔺 نور اقرب مشتمل قوت و ضعف است؛ جهت قوت نور اقرب مشاهدۀ نورالانوار است که همان جهت غنا و وجوب بالغیر اوست و جهت ضعف آن، نقص و ظلمتی است که در مقایسه با نورالانوار در خود مشاهده می کند. 🔺 در چنین وضعیتی و با رعایت همۀ قواعد سنخیت و علیت و الواحد، نور اقرب به لحاظ جنبۀ قوت خود نور مجرد دوم را به عنوان نور و ضوء و اشراقی از خود، و به لحاظ جنبۀ ضعف و کدورتش منشأ شکل گیری فلک نهم به عنوان سایه اش می شود و بدین ترتیب، وجود در ادامۀ خود در دو شاخه مجردات و مادیات سامان می یابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 88_90 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣2️⃣ 🌐 کلی طبیعی 🔘 عدم انحصار وجود در محسوسات 🔺 ابن سینا با تمسک به وجود کلی طبیعی در خارج و محسوس نبودن آن، کوشیده است ثابت کند حتی در دل موجودات مادی و محسوس، امر نامحسوس و مجرّد وجود دارد. 🔘 استدلال ابن سینا 🔺 بر موجودات محسوس متعدد؛ مانند زید، عمرو و بکر، نام واحدی مانند انسان صدق می کند و این نام مشترک لفظی نیست، بلکه معنای واحدی دارد و با همان معنای واحد بر افراد محسوس صدق می کند؛ یعنی زید واقعاً انسان است، عمرو واقعاً انسان است و ... . بنابراین، انسانیت در این افراد وجود دارد. اگر انسانیت موجود در افراد محسوس را امر نامحسوس بدانیم، مطلوب ما ثابت است، و اگر محسوس باشد، به ناچار عوارض مشخصه خواهد داشت و در این صورت، معنای کلی قابل صدق بر کثیرین نخواهد بود؛ درحالی که در ابتدا گفته بودیم انسانیت معنای واحدی است که دارای افراد کثیر است. بنابراین، هر معنای کلی در خارج به نحو نامحسوس و مجرد وجود دارد. 🔺 ابن سینا با این استدلال اثبات کرده است حتی در دل محسوسات موجود مجرد و نامحسوس وجود دارد، چه رسد به خارج از محسوسات. البته وجود مجرّدی که ابن سینا درباره محسوسات مطرح کرده، خارج از موجودات محسوس و مباین با محسوسات نیست؛ یعنی نظریه او با نظریه افلاطون متفاوت است. 🔘 اصالت وجود یا ماهیت؟ 🔺 ممکن است در اینجا این مسئله مطرح شود که قول به وجود ماهیت و کلی طبیعی در خارج، با اصالت وجود سازگار است یا اصالت ماهیت. 🔺 اولاً مسئله اصالت وجود و اعتباریت ماهیت یا برعکس آن در فلسفه مشاء اصلاً مطرح نشده بود تا آنها صریحاً به آن پاسخ داده باشند. 🔺 ثانیاً با توجه به آنچه درباره امتناع سببیت ماهیت برای وجود در فلسفه مشاء گفته شد، روشن است که در وقوع و تحقق خارجی، وجود اصالت و تقدم دارد. 🔺 ثالثاً با توجه به آنچه مشائیان در بحث کلی طبیعی درباره وجود آن به وجود افراد گفته اند، معلوم می شود آنها ماهیت را در خارج امری واقعی و محقق می دانند. 🔺 با توجه به آنکه آنها معتقدند حاصل علیت و جعل افاضه وجود به ماهیت و تحقق بخشیدن ماهیت در خارج است، و نیز با توجه به نکته دوم (تقدم وجود بر ماهیت و نفی سببیت ماهیت برای وجود) می توان گفت آنها وجود را اصل و ماهیت را فرع و تابع وجود می دانند و آن را موجود به عین وجود می دانند، نه آنکه ماهیت و وجود، دو واقعیت جدا و متمایز باشند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 119_121 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac