eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
971 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش0️⃣2️⃣ 🌐 شهودِ قابل استفاده در فلسفه 🔺 شهود بر سه قسم است: شهود حسی، شهود عقلی و شهود قلبی. در تحلیل های رسمی، اغلب، از شهود عقلی سخن نگفته اند، اما در واقع این شهود به صورت ناخودآگاه برای همۀ فیلسوفان حاضر است. 🔘 توانایی عقل در ادراک حضوری 🔺 شهود عقلی دریافت مستقیم عقل است، به نحو علم حضوری. معمولاً ادراک عقلی را تنها در دایرۀ علم حصولی مطرح می کنند و بیشتر، سخن از عقل حصولی و کلی یاب است. استدلال عقلی، تصدیق عقلی، تصور عقلی و مانند اینها در محدودۀ مفاهیم و علم حصولی است، اما در اینجا در صدد بیان این نکته ایم که افزون بر عقلِ حصولی، عقلِ شهودی هم وجود دارد؛ یعنی عقل می تواند ادراک حضوری نیز داشته باشد. 🔺 از باب نمونه، عقل در موطن شهود حسی یا شهود درونی حاضر است و ادراکاتی مناسب خود دارد. به طور کلی در هر ساحت شهودی، عقل حاضر است و کار خود را می کند. مثلاً عقل شهودی می تواند در دل ادراک شهودی حسی، وجود و وحدت شیء را در خارج بیابد. 🔺 بنابراین ساحتی به نام شهود عقلی وجود دارد. براساس قاعدۀ فلسفی «النفس فی وحدتها کل القوی»، در همان موطن حس، عقل نیز حاضر است و ادراکاتی ویژۀ خود دارد. در همین موطن شهود حسی، حقایقی هست که جز با شهود عقل درک شدنی نیستند. 🔘 شهود قلبی 🔺 این گونۀ شهود در فلسفۀ اسلامی پذیرفته شده است. ابن سینا، شیخ اشراق و ملاصدرا شهود قلبی را پذیرفته و آن را تحلیل و تبیین کرده اند. 🔘 شهود حسی 🔺 در فلسفۀ اولی چندان سودبخش نیست؛ اما باید گفت از شهود عقلی در فلسفه بسیار بهره برده اند. حتی باید گفت بحث های فلسفی برمدار شهود عقلی است. 🔘علیت را چگونه درک می کنیم؟ 🔺 در مثال چرخش دست و حرکت کلید، علیت را به نحو شهودی درک می کند. 🔺 ابن سینا نیز در آغاز الهیات شفا اشاره کرده است که حس تنها به دنبال هم آمدن رویدادها درک می کند؛ اما علیت را عقل درک می کند. حرکت نیز همین گونه است و عقل است که آن را می یابد. بوعلی که گفته است علیت را با حس نمی توان درک کرد، تنها می گوید عقل علیت را درک می کند، اما چنین تحلیل نکرده است که عقل، در همان موطن شهود حسی حاضر است و علیت را شهود می کند. فیلسوفان ما پذیرفته ان که ادراک معقولات ثانی فلسفی، کار عقل است، اما تحلیل عقل شهودی در کارشان به چشم نمی خورد. 🔘 استفاده از شهود عقلی در فلسفه 🔺 از مشکلات پیش روی دربارۀ شهود قلبی این است که شهود قلبی، امری شخصی است نه همگانی، و از همین رو در فلسفه به کار نمی آید. اما دربارۀ شهود حسی و عقلی این مشکل وجود ندارد. شهود عقلی نیز همانند شهود حسی، امری همگانی است. البته منظور این نیست که اعتبار شهود عقلی به همگانی بودن آن است، بلکه سخن در این است که همۀ ما از حظّ نفس الامری شهودی عقلی برخورداریم. به همین دلیل، می توان از شهود عقلی در فلسفه استفاده کرد و همه به دلیل برخوردار بودن از آن می توانیم آن را به اشراک بگذاریم. در گام آغازین فلسفه، واقعیت خود و واقعیت ورای خود را با شهود عقلی اثبات می کنیم. باید گفت اساساً فلسفه برمدار شهود عقلی می گردد و بدون آن، کاری پیش نمی برد. بسیاری از بحث های مربوط به نفس، برپایۀ شهود بنا شده اند و اصلاً راه دیگری به آنها نداریم. بدون بهره گیری از شهود، وجود قوۀ عاقله یا خیال را نمی توان تثبیت کرد. 🔺 دستاورد شهود قلبی را نمی توان مقدمۀ برهان عقلی در فلسفه قرار داد، اما شهود عقلی این گونه نیست و می توان آن را به عنوان مقدمه و پایۀ برهان فلسفی به کار برد. مثلاً می توانم چنین استدلال کنم که: «خود را به نحو شخصی می یابم»؛ اما هیچ علم حصولی، به نحو شخصی نیست. بنابراین علم به خود، خصولی نیست، بلکه حضوری است. شهود عقلی همگانی است و از همین رو می توان گزاره های برآمده از آن را در مقدمات برهان قرار داد؛ زیرا فلسفه دانشی همگانی است و مخاطبش عقل انسان هاست. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 126_129 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 5️⃣جد و جهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3145 6️⃣شرح بند اول دعای امام صادق علیه السلام در ماه رجب 📎https://eitaa.com/fvtt_ir/3160 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 6️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/p44859 🔆 شرح بند اول دعای امام صادق علیه السلام در ماه رجب ⭕ اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ صَبْرَ الشَّاكِرِينَ لَكَ وَ عَمَلَ الْخَائِفِينَ مِنْكَ ................... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (5) 2️⃣ نور اقرب 🔘 کیفیت افاضۀ نور اقرب از نورالانوار 🔺 سهروردی در تبیین چگونگی افاضه نور اقرب از نورالانوار، اساساً در پی تحلیل «علیت» است. وی در این بحث به دو واژۀ «انفصال» و «انتقال» اشاره می کند و هیچ یک را در تبیین چگونگی صدور نور اقرب از نورالانوار نمی پذیرد.وی می گوید: مراد از «انفصال» جدا شدن یک جوهر از جوهر دیگر است. چنین واقعیتی تنها در اجرام و جواهر مادی معنا دارد و نمی توان صدور نور اقرب از نورالانوار را این گونه تحلیل کرد. چنان که مراد از «انتقال» انتقال عَرَض از جوهری به موطن دیگر است. 🔺 تحلیل او از علیت همان اشراق و اضافۀ اشراقیه است. در اضافۀ اشراقی، پرتو برآمده از منبع نور، تنها و تنها قائم به منبع نور است و بس. نه چیزی از منبع نور جدا شده، نه چیزی منتقل شده و نه چیزی از منبع نور کاسته می شود. چنین تحلیلی از علیت بعدها با استقبال صدرالمتألهین مواجه شده است. 🔘 چگونگی انتشاء کثرت از نور اقرب 🔺 چنان که براساس قاعدۀ «الواحد» نمی توان کثرت عالم را به طور مستقیم به نورالانوار نسبت داد، به همان دلیل هم نمی توان این کثرت را به نور اقرب مُنتسب ساخت. 🔺 نور اقرب مشتمل قوت و ضعف است؛ جهت قوت نور اقرب مشاهدۀ نورالانوار است که همان جهت غنا و وجوب بالغیر اوست و جهت ضعف آن، نقص و ظلمتی است که در مقایسه با نورالانوار در خود مشاهده می کند. 🔺 در چنین وضعیتی و با رعایت همۀ قواعد سنخیت و علیت و الواحد، نور اقرب به لحاظ جنبۀ قوت خود نور مجرد دوم را به عنوان نور و ضوء و اشراقی از خود، و به لحاظ جنبۀ ضعف و کدورتش منشأ شکل گیری فلک نهم به عنوان سایه اش می شود و بدین ترتیب، وجود در ادامۀ خود در دو شاخه مجردات و مادیات سامان می یابد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 88_90 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣2️⃣ 🌐 کلی طبیعی 🔘 عدم انحصار وجود در محسوسات 🔺 ابن سینا با تمسک به وجود کلی طبیعی در خارج و محسوس نبودن آن، کوشیده است ثابت کند حتی در دل موجودات مادی و محسوس، امر نامحسوس و مجرّد وجود دارد. 🔘 استدلال ابن سینا 🔺 بر موجودات محسوس متعدد؛ مانند زید، عمرو و بکر، نام واحدی مانند انسان صدق می کند و این نام مشترک لفظی نیست، بلکه معنای واحدی دارد و با همان معنای واحد بر افراد محسوس صدق می کند؛ یعنی زید واقعاً انسان است، عمرو واقعاً انسان است و ... . بنابراین، انسانیت در این افراد وجود دارد. اگر انسانیت موجود در افراد محسوس را امر نامحسوس بدانیم، مطلوب ما ثابت است، و اگر محسوس باشد، به ناچار عوارض مشخصه خواهد داشت و در این صورت، معنای کلی قابل صدق بر کثیرین نخواهد بود؛ درحالی که در ابتدا گفته بودیم انسانیت معنای واحدی است که دارای افراد کثیر است. بنابراین، هر معنای کلی در خارج به نحو نامحسوس و مجرد وجود دارد. 🔺 ابن سینا با این استدلال اثبات کرده است حتی در دل محسوسات موجود مجرد و نامحسوس وجود دارد، چه رسد به خارج از محسوسات. البته وجود مجرّدی که ابن سینا درباره محسوسات مطرح کرده، خارج از موجودات محسوس و مباین با محسوسات نیست؛ یعنی نظریه او با نظریه افلاطون متفاوت است. 🔘 اصالت وجود یا ماهیت؟ 🔺 ممکن است در اینجا این مسئله مطرح شود که قول به وجود ماهیت و کلی طبیعی در خارج، با اصالت وجود سازگار است یا اصالت ماهیت. 🔺 اولاً مسئله اصالت وجود و اعتباریت ماهیت یا برعکس آن در فلسفه مشاء اصلاً مطرح نشده بود تا آنها صریحاً به آن پاسخ داده باشند. 🔺 ثانیاً با توجه به آنچه درباره امتناع سببیت ماهیت برای وجود در فلسفه مشاء گفته شد، روشن است که در وقوع و تحقق خارجی، وجود اصالت و تقدم دارد. 🔺 ثالثاً با توجه به آنچه مشائیان در بحث کلی طبیعی درباره وجود آن به وجود افراد گفته اند، معلوم می شود آنها ماهیت را در خارج امری واقعی و محقق می دانند. 🔺 با توجه به آنکه آنها معتقدند حاصل علیت و جعل افاضه وجود به ماهیت و تحقق بخشیدن ماهیت در خارج است، و نیز با توجه به نکته دوم (تقدم وجود بر ماهیت و نفی سببیت ماهیت برای وجود) می توان گفت آنها وجود را اصل و ماهیت را فرع و تابع وجود می دانند و آن را موجود به عین وجود می دانند، نه آنکه ماهیت و وجود، دو واقعیت جدا و متمایز باشند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 119_121 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (13) 🌐 دورۀ سوم: دورۀ شکوفایی و اوج 5️⃣ نجم الدین رازی (م 654) 🔺 وی به نجم الدین دایه معروف است و از شاگردان نجم الدین کبرا و مجدالدین بغدادی است و با صدرالدین قونوی و مولانا ملاقات داشته است. دارای تألیفاتی می باشد، همچون: مرصادالعباد و تفسیر بحرالحقایق. 6️⃣ شیخ ابوالحسن شاذلی (م 654) 🔺 ابوالحسن علی بن عبدالله مغربی شاذلی، از سادات حسنی و از عارفان بزرگ محسوب می شود. برجسته ترین شاگرد او ابوالعباس مُرسی است. 7️⃣ سیف الدین باخَرزی (م 658) 🔺 وی از شاگردان و خلفای نجم الدین کبراست. 8️⃣ جمال الدین احمد جُورقانی (م 669) 🔺 وی مرید رضی الدین علی لالاست و استادِ عبدالرحمن اسفراینی که شیخ و استاد علاءالدولۀ سمنانی بود. 9️⃣ مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی (م 672) 🔺 وی از مشاهیر عرفانی و ادبی ایران و جهان است. در ابتدا همچون علما و فقها بود و پدرش نیز از بزرگان، اما با ملاقاتی که با شمس روی می دهد، دگرگون می شود که داستان آن معروف است. 🔟 صدرالدین محمدبن اسحاق قونوی (م 2_673) 🔺 برجسته ترین شاگرد ابن عربی و پسر زن وی است. اگر قونوی نبود، افکار ابن عربی شناخته نمی شد. درجمیع علوم مهارت دارد و بین او و خواجه نصیرالدین طوسی مکاتباتی بوده که به عنوان مراسلات چاپ شده است. 🔺 شاگردان فراوانی تربیت کرده است، همانند: مؤیدالدین جندی، سعدالدین فرغانی و فخرالدین عراقی که هریک ستارگان درخشان آسمان عرفانی شده اند. 🔺 قونوی آثار فراوانی دارد، همچون: تفسیر فاتحه یا اعجاز البیان، مفتاح الغیب، نصوص، فکوک، شرح حدیث و النفاحات الالهیّة که همۀ آثار او مورد توجه اهل حکمت و عرفان می باشد. از نظر مقام سلوکی به تجلی ذاتی دست یافته است. 1️⃣1️⃣ نجیب الدین علی بن بُزغُش شیرازی (م 678) 🔺 وی مرید شیخ شهاب الدین عمر سهروردی است و سال ها در خدمت او بوده، ازهمین جهت آثارش به روش سهروردی می باشد. 2️⃣1️⃣ ابوالعباس مُرسی (م 686) 🔺 همچنان که در شرح حال ابوالحسن شاذلی گذشت، تربیت یافتۀ وی می باشد. 3️⃣1️⃣ شیخ فخرالدین ابراهیم عراقی (م 688) 🔺 اهل همدان است و در کودکی حافظ و قاری قرآن بود. در سفر به هندوستان در شهر مولتان، پیرو شیخ بهاء الدین زکریا مولتانی شد و بیش از بیست و پنج سال در آنجا بود و داماد شیخ شد. 🔺 سپس به قونیه رفت و در تربیت صدرالدین قونوی قرار گرفت و فصوص را نزد وی آموخت و در همان زمان لمعات را نوشت. اغلب در حال سُکر و وجد بود و اشعار او معروف است. 4️⃣1️⃣ عفیف الدین تلمسانی (م 690) 🔺 وی شاگرد قونوی است و بر منازل السائرین خواجه عبدالله انصاری شرحی بسیار نیکو دارد. 5️⃣1️⃣ شیخ مصلح الدین عبدالله سعدی شیرازی (م 691) 🔺 به تعبیر جامی، از افاضل عرفاست.بسیار سفر کرده و اهل دانش بود. چندین بار پیاده به سفر حج رفت و صحبت شهاب الدین عمر سهروردی را درک نمود. 🔺 گلستان سعدی از موعظه ها و حکمت ها پر است که با زبانی بسیار نمکین و دل چسب ارائه شده است. 6️⃣1️⃣ شیخ مؤیدالدین جندی (م 691) 🔺 از شاگردان برجستۀ صدرالدین قونوی است. شرح وی بر فصوص الحکم ابن عربی، مأخذ همۀ شروح پسین و دربردارندۀ تحقیقات بسیار عمیق است. 7️⃣1️⃣ سعیدالدین فرغانی (م 700) 🔺 وی شاگرد نجیب الدین علی بن بُزغُش شیرازی و محمدبن سکران بغدادی و به ویژه صدرالدین قونوی است. 🔺 فرغانی، تائیۀ ابن فارض را یک بار به فارسی با نام مشارق الدراری و یک بار به عربی با نام منتهی المدارک شرح کرده است و در هر دو کتاب مقدمه ای آورده که در تقریر و تبیین مبانی اساسی عرفان نظری فوق العاده اهمیت داشته و در آثار عارفان پس از او بسیار مؤثر افتاده است. فرغانی آخرین عارف نامدار قرن هفتم است. 8️⃣1️⃣ عزیزالدین نسفی (م ظ 700) 🔺 وی شاگرد ممتاز سعدالدین حمّویه است و آثاری همچون: کشف الحقایق، مقصد الاقصی و مجموعۀ رساله هایی با عنوان الانسان الکامل دارد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 179_183 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش1️⃣2️⃣ 🌐 درهم تنیدگی شهود و عقل 🔺 اولیات و فطریات، دانش همگانی ما را تشکیل می دهند؛ یعنی همۀ انسان ها در داشتن آنها شریک اند. شهود عقلی نیز چنین است. 🔺 اکنون می گوییم میان عقل و شهود در این دانش همگانی، درهم تنیدگی وجود دارد. هنگامی که دریافتی شهودی را به ساحت علم حصولی می آوریم، از باب نمونه، بعد از یافتن حضوری خود، می گوییم «من هستم»، توجیه گر این گزاره چیست؟ پاسخ این است که توجیه کنندۀ آن خود شهود است. اما حتمیت این گزاره _یعنی بتوانیم بگوییم جز این نیست _ با استفاده از اصل عدم تناقض تأمین می شود. 🔺 در اینجا باید گفت شهودْ دانش را تولید، و اصل عدم تناقض آن را تثبیت کرده و بدان حتمیت بخشیده است. اصل عدم تناقض در اینجا دانش زا نیست. 🔺 وقتی یافت شهودی به دانشی حصولی تبدیل شد، چنین نیست که بر اساس پایه های دستگاه علم حصولی، مانند اصل عدم تناقض، اثبات شود. پس سخن از این تبدیل، باز باید گفت توجیه گر آن گزاره، شهود است، نه پایه های علم حصولی مانند اصل عدم تناقض. 🔘 روند حصولی شدن شهود عقلی 🔺 روشن است که محصولی شهود باید در ساحت علم حصولی آورده شود تا در فلسفه به کار آید؛ زیرا فلسفه دانشی حصولی است. 🔺 در ساحت شهود، تصور و تصدیق، که علومی حصولی اند، وجود ندارد؛ اما می توان گفت در متن واقع، اموری در واقعیت وجود دارند که اگر به ساحت حصولی بیایند، می شوند تصور و تصدیق. آن گاه که می دانم «این کاغذ سفید است»، این گونه نیست که در ذهن خود آن را ساخته باشم؛ بلکه در خارج یافته ام که میان کاغذ و سفیدی ارتباط وجود دارد و با هم متحدند؛ سپس در ساحت علم حصولی با استفاده از گزاره، همان را گزارش کرده ام. در متن شهود، ارتباط دو شیء را می یابیم و در موطن حصول، آن را گزارش می کنیم. این گزارش، تصدیق بالفعل است و مبتنی بر تصورات بالفعل؛ اما ریشۀ همۀ اینها در شهود هست که از آن، به تصور و تصدیق بالقوه تعبیر شد. 🔘 روی دادن فهم در دل شهود 🔺 توضیح: هنگامی که عقل شهود می کند، در همان موطن شهود، فهم نیز دارد، که از آن با تعبیر «فهم شهودی» یاد می کنیم. منظور این نیست که پس از شهود در ساخت علم حصولی، فهم حاصل می شود، بلکه فهم شهودی در دل شهود عقلی روی می دهد؛ یعنی همان عقلِ شهودگرِ حاضر در موطن شهود، فهم نیز می کند و حقایقی را درمی یابد. فهم شهودی دایرۀ گسترده ای دارد؛ یعنی افزون بر خودِ مشهود، به لوازم ایجابی و حتی سلبی مشهود نیز می تواند تعلق گیرد. از باب نمونه، تصدیق اصل عدم تناقض، زمینۀ شهودی دارد. با شهود وجود، لازمۀ سلبی آن، و نیز تطارد ذاتی آن دو در همان موطن فهم می شود. 🔺 همین فهم شهودی توجیه گر علوم حصولی ای است که در مراحل بعد از شهود عقلی به دست می آیند؛ یعنی این علوم حاصل می آیند، از آنجا که فهم هایی شهودی پیش تر روی داده اند. 🔺 یکی از کارهای عقل شهودی این است که مفاهیم مُندَمَج در موطن شهود و در فهم شهودی را از یکدیگر ممتاز کند. 🔺 علم حصولیِ فراهم آمده از شهود عقلی، کاملاً مطابق با واقع است. هم واقع، معلوم حضوری است، و هم عملیات عقلیِ تبدیل فهم واقع به علم حصولی در منظر و محضر عقل است. بنابراین علم حصولیِ فراهم آمده یقینی است. 🔺 در خود عمل تصدیق، تطبیق نیز هست؛ زیرا عقل همان چیزی را که در واقع دیده است، با پیوند زدن مفاهیم، گزارش می کند. 🔘 فایده های شهود عقلی برای فلسفه 🔺 1. تصورسازی یکی از فواید شهود، چه حسی چه عقلی، است. 🔺 2. عقل کنش دیگری نیز دارد، و آن، فهم اولیات است. اولیات برپایۀ تصورات ساخته می شوند. صرف تصور اجزای گونه قضایا برای تصدیق آنها کفای است؛ اما تصور اجزا از شهود حاصل می آید. شهود مقدمۀ تصدیق اولیات قرار می گیرد؛ یعنی تصورات لازم برای تصدیق اولیات را فراهم می آورد. 🔺3. استفاده از مقدمات شهودی؛ این تحلیل به طور رسمی در کلام فیلسوفان نیامده است، اما ایشان در عمل از آن استفاده کرده اند. از باب نمونه، تثبیت واقعیت خود و واقعیات بیرون از خود، در آغازگاه فلسفه. 🔺 4. می توان گزاره هایی بدیهی را، که لازم بیّن مشهودات اند، از شهود به دست آورد؛ حال آیا این گزاره ها از دل شهود برگرفته می شوند یا عقل آنها را ده دست می آورد. بنابراین اگر شهود نیز به مثابه پایۀ فلسفه پذیرفته شود، مشابه فطریاتی که از اولیات نتیجه می شوند، گزاره هایی نیز از شهود نتیجه می شوند. می توان از شهود گزاره هایی را به روشنی نتیجه گرفت که لزوماً در خود شهود نبوده اند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 129_136 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac