eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 4️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (9) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔘 عرفای طراز اول و مشهور قرن ششم 1️⃣ عین القضات همدانی (م 525) 🔺 وی شاگرد شیخ محمدبن حَمُّیه و احمد غزالی، برادر امام محمد غزالی است. ابتدا علوم رسمی را با نبوغ کم نظیری یکی پس از دیگری به نحو عالی آموخت. پس از آنکه مقصود خود را در کلام و فلسفه نیافت، به مطالعۀ آثار امام ابوحامد محمد غزالی روی آورد و به مدت چهار سال به بررسی آثار او مشغول بود و فکر می کرد به مقصود خود رسیده است، اما در سن بیست و یک سالگی با شیخ احمد غزالی ملاقاتی کرد و در وی تحولی شگرف پدید آمد، به طوری که پس از بازگشت غزالی، در سفرش به همدان، مکاتبات این استاد و شاگرد تا آخر عمر ادامه یافت. 🔺 عین القضات نوشته های بسیار ارزنده ای در عرفان اسلامی با گرایش های فلسفی و نظری دارد، از جمله: تمهیدات و زبدة الحقایق و مکتوبات که مجموعۀ نامه های او به مریدانش می باشد. وی در نهایت در سن سی و سه سالگی و به سال 525ق به شهادت رسید. 2️⃣ حکیم سنایی غزنوی ( م ظ 525) 🔺 از بزرگان شعرای عارف است و از مریدان خواجه یوسف همدانی.دیوان حدیقة الحقایق از اوست که با دارا بودن حدود ده هزار بیت، در تصوف، سلوک و عرفان دایرة المعارفی است و در واقع بنیان گذار شعر عرفانی در زبان فارسی است. 3️⃣ احمد جام (م 536) 🔺 ابونصر احمد نامقی جامی، معروف به ژنده پیل از عرفای مشهور قرن ششم هجری است. وی درس ناخوانده و بی سواد بود، اما در وی تحولی پدید آمد و از عارفانی گشت که تألیفات زیبایی دارد. 🔺 جامی می گوید: شیخ احمد چهل و دو فرزند داشت؛ سه دختر و مابقی پسر. پس از وفاتش چهارده پسر مانده بودند که همگی عالم، عامل، کامل، صاحب تصنیف، اهل کرامات و ولایت، مقتدا و پیشوای خلق بوده اند. 🔺 جامی عارف شریعت مدار و حقیقی بود و افکار بسیار مستقیمی داشت و برخی از کج روی های عارف نمایان را در آثار خود همچون: مفتاح النجاة و انس التائبین و صراط الله المبین و .... به نقد کشیده است. 4️⃣ محی الدین عبدالقادر گیلانی (م 560) 🔺 وی نبیرۀ ابو عبدالله صومعی که از بزرگان عرفانی گیلان بوده، است. 🔺 در مسیر سلوک شاگرد شیخ ابوسعید مبارک بن مخزومی است و از وی ریاضاتی سخت نقل شده است. برخی کرامات وی را در حد تواتر دانسته اند. شهید مطهری دربارۀ او می گوید: «از شخصیت های جنجالی جهان اسلام است». سلسلۀ قدریه از سلسله های صوفیه به او منسوب است. 🔺 او از کسانی است که از او دعاوی و بلندپروازی ها زیاد نقل شده است. 5️⃣ شیخ روزبهان بقلی شیرازی (م 606) 🔺 از عرفای عاشق پیشه بود و اغلب در مقام وجد و سُکر به سر می برده است و شیخِ خرقۀ وی، سراج الدین محمد سال بِه است. در شیراز و کوه های اطراف ریاضات فراوان کشید و به قول استاد شهید، از بس شطحیات بسیار دارد، به شیخ شطّاح معروف است. 🔺 هرچند مناسب تر آن است که به خاطر توجه فراوان به شرح و رمزگشایی شطحیات صوفیه و تألیف کتاب مهمی در همین راستا، با نام شرح شطحیات به شیخ شطاح شهرت یافته است. 🔺 وی تألیف فراوان دارد: تفسیر عرایس البیان فی حقایق القرآن و شرح شطحیات از جمله آثار اوست و کتاب عبهرالعاشقین او از زیباترین کتب عرفانی در مقولۀ عشق است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 155_158 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 موسسه ی فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) برگزار میکند: 🔆درس گفتارهای درآمدی بر فلسفه ی اسلامی ⚜️ ویژه ی طلاب پایه ی پنج و شش و افرادی که میخواهند به تحصیل فلسفه بپردازند. 🔸 مدرس: استاد اسدالله زاده 🔸 سرفصل های مورد بحث: ▪️ چیستی فلسفه ▪️رابطه ی دین و فلسفه ▪️وجه لزوم فلسفه برای فهم معارف دینی ▪️رابطه ی عقل و فلسفه ▪️رابطه ی عقل و دین و جایگاه عقل در فهم متن دینی ▪️تحقق فلسفه ی اسلامی در بستر تمدن اسلامی ▪️بررسی شبهات وارد شده بر فلسفه ▪️تعاملات دین و عقل و فلسفه در مسیحیت ▪️لزوم فلسفه برای تحقق علوم انسانی اسلامی ▪️جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی و لزوم آن برای ساخت تمدن نوین اسلامی ▪️آفت های فلسفه خوانی ▪️هدف گذاری و نحوه ی آموزش کتاب بدایه و نهایه ▪️بررسی سیر های پیشنهادی برای درس گرفتن فلسفه اسلامی 📌 آغاز: سه شنبه ۲۱ بهمن ◀️ برای ثبت نام به آی دی @Rostami110 در پیام رسان ایتا مراجعه بفرمایید. ----------------------- 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش7️⃣1️⃣ 🌐 شهود عقلی به مثابه پایۀ فلسفه 🔺 در میان شش دستۀ بدیهیات ، یعنی اولیات، مشاهدات، فطریات، تجربیات، حدسیات و متواترات، غیر از اولیات و مشاهدات، بقیه بر قیاس مبتنی اند. فطریات قضایایی اند که قیاسشان را به همراه دارند. حدسیات و تجربیات نیز قیاسی مخفی در خود دارند. برای یقین به متوارتات نیز حد وسط و قیاسی در کار است. 🔺 بنابراین هرچند همۀ این قضایای از بدیهیات به شمار می آیند و همه را می توان پایۀ شناخت دیگر قضایای قرار داد، تنها دو دسته از آنها واقعاً بر دلیل دیگری مبتنی نیستند: اولیات و مشاهدات. 🔘 اولیات پایه اصلی علم حقیقی 🔺 به باور خواجه نصیرالدین طوسی و غالب فیلسوفان مسلمان، مشاهدات جزئی اند و جزئی برای حصولی تصورات مفید است، ولی در علم به کار نمی آید. علم حقیقی، کلی است و نتایج کلی می طلبد. بنابراین پایۀ اصلی علم حقیقی، اولیات خواهد بود. نتیجۀ این اندیشه آن است که به ویژه در دانش فلسفه، باید از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در کار نیست. می گویند در فلسفه به مشاهدات هم نیازی نیست. 🔘 عقل تنها پایه فلسفه 🔺 بیشتر فیلسوفان بر آن شده اند که در فلسفه باید تنها از اولیات آغاز کرد و پایۀ دیگری در عرض اولیات در فلسفه وجود ندارد. بنابراین «عقل» تنها پایۀ فلسفه است. 🔺 بیشتر اهل فلسفه بر این باورند که دانش تنها با اولیات آغاز می شود و گمان نمی کنند راه دیگری نیز در کار باشد. در اندیشۀ ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی باور غالب همین است. اغلب در پی آن اند که فلسفه را به اولیات ارجاع دهند و شهود را چندان جدی نمی گیرند. 🔺 قصد داریم بیان کنیم که شهود نیز در کنار عقل، پایۀ فلسفه است و فلسفه از شهود بهره می تواند بَرَد. این بحث از سنخ بحث های روش شناختی و کلان نگر است که قالب ذهنی را دربارۀ فلسفه و روش آن شکل می دهد. 🔺 فیلسوفان معمولاً پایۀ فلسفه را اولیات قرار داده اند. این بحث کلان و روشی، تمام فلسفه را رنگ ویژه ای می زند و مسیر حرکت آن را تعینی ویژه می بخشد. البته گاه فیلسوفان از این قالب ذهنی تعدی کرده اند؛ اما از آنجا که برای این چهار چوب ادبیاتی پدید نیاورده و آن را به قدر لازم بسط نداده اند، نمی توانند از آن به طور مفصل استفاده کنند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 117_120 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 1️⃣ توجه به نعمت‌ها باعث بیداری و یقظه 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842 2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923 3️⃣کوچ الی الله 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2958 4️⃣دین می‌خواهد تحلیل‌ها را تغییر دهد 📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/3100 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 4️⃣ 📎لینک دانلود: https://b2n.ir/975086 🔆 به خاطر نارسایی‌ها، هنوز به آمادگی درک ایام دهه فجر نرسیده‌ایم. ⭕مقوله رنج و نارضایتی، برای انسان کاملا آشنا است و انسان به دنبال مخلص می‌گردد. ⭕از عوامل این، تحلیل‌های ما است. ما کاملا در تحلیل‌ها زندگی می‌کنیم و یک آن هم بدون تحلیل نیستیم. وقتی تحلیل‌ها تغییر کند، جهان انسان تغییر می‌کند. ⭕یکی از کارهایی که دین انجام می‌دهد، تغییر دادن این جهان معنایی است. دین واقعا می‌خواهد تحلیل‌های ما را تغییر دهد. .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه معرفتی امام خمینی ( ره ) برگزار میکند: مکتب امام خمینی با ارائه استاد فلاح شیروانی زید عزه برای شرکت کردن به صورت حضوری در جلسه، به ایدی زیر پیام داده و ثبت نام فرمایید. @Rostami110 ظرفیت محدود می باشد. لینک نشست برای حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/neshast .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
مدرسه معرفتی امام خمینی ( ره ) برگزار میکند: مکتب امام خمینی با ارائه استاد فلاح شیروانی زید عزه برای شرکت کردن به صورت حضوری در جلسه، به ایدی زیر پیام داده و ثبت نام فرمایید. @Rostami110 ظرفیت محدود می باشد. لینک نشست برای حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/neshast .................. 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (2) 1️⃣ نورالانوار 🔘وحدت نورالانوار 🔺 شیخ اشراق نیز پس از اثبات نورالانوار می گوید: وجود دو نور غنیّ بالذات تصور ناشدنی است؛ زیرا در فرض تعدد و تکثّر نورهای غنی، نکته اساسی آن است که چه عاملی موجب اختلاف، امتیاز و در نهایت تکثّر آنها شده است. سهروردی برای اثبات عدم تکثر نورالانوار، پنج فرض از موارد تکثّر را نقد و بررسی می کند و با نفی آنها فرض تکثر نورالانوار از اساس باطل و وحدت آن اثبات می شود. 🔘 دوام نورالانوار 🔺 وقتی همۀ موجودات به نورالانوار وابسته اند، معنایش آن است که اگر نورالانوار معدوم شود، همه چیز نابود خواهد شد؛ ولی از ویژگی های نورالانوار دوام و بقای اوست؛ به گونه ای که به حسب ذات خود عدم ناپذیر است. 🔘 نامتناهی بودن حق تعالی 🔺 شیخ اشراق خداوند را بی نهایت می داند و می گوید: نورالانوار شدیدترین حدّ و کمال نوری را داراست و در نفس نوریتش غیر متناهی است. البته او بی نهایتی نورالانوار را نه آن گونه که عرفا درک می کنند، بلکه در بستر تشکیک خاصی نور معنا می کند. 🔺 اشکال اگر نورالانوار در نهایت شدّت است، نباید بر ما مخفی بماند پاسخ این مسئله از شدّت نورانیت خداوند و ضعف قوای ما بر می خیزد و خللی در شدّت ظهور و آشکاری نورالانوار پدید نمی آورد؛ چنان که از شدّت نور خورشید نمی توان در جرم آن نگریست. 🔘 علم باری تعالی 🔺 شیخ اشراق به صورت مفصل از این صفت الهی بحث کرده است و با آنکه بحث از علم باری تعالی را از جهاتی پیش برده است، با نقد علم عنایی مشاء و حذف علم به اشیا پیش از ایجاد، نقش هستی شناختی علم را در شکل گیری کثرت به شدّت فروکاسته است و با اینکه دیدگاه وی در باب علم خداوند با استقبال فلاسفۀ پس از وی حتی صدرالمتألهین مواجه شده، اما مهم ترین نقد صدرالمتألهین به همین بخش از گفتار اوست که وی علم پیش از ایجاد را سامان نداده است و چنین معنایی خلل جدی در تبیین روند فاعلیت باری تعالی پدید آورده است. 🔺 سهروردی با ابتنا بر هستی شناسی نوری و دیدگاه های ویژه اش در باب علم اشراقی و حقیقت ابصار، علم خداوند را در شش نکته پیگیری کرده است. 1️⃣ علم ذات به ذات 🔺 علم خداوند به ذات خودش را با هویت نوری خداوند تبیین می کند. 2️⃣علم ذات به ماسوا، پس از ایجاد 🔺 علم خداوند به اشیا را در موطن خودِ اشیا و به نحو حضوریِ اشراقی می داند. 3️⃣ علم خداوند به ماسوا در مرحلۀ عالَم ماده 🔺 اگرچه شیء مادی را عالِم به خود یا دیگری نمی داند، اما هیچ منعی در آنکه موجودی مادی، معلوم شیء مجردی قرار گیرد، نمی بیند. او موجودات مادی متغیّر را به دو گونه معلوم پروردگار می داند؛ نخست، آنکه خداوند مثل همه اشیای دیگر، مادّیِ موجود، به نحو علم حضوریِ «در موطن فعل»، عالم است. 🔺 دوم، آن است که صورت های همۀ امور مادی چه آنها که در گذشته موجود بوده اند و چه آنها که هم اینک موجودند، یا آنها که در آینده تحقق می یابند، صورت های همه آنها پیش از وجود مادیشان، در نفوس فلکی نقش بسته و موجود است و این نفوس با همه صورت ها ،معلوم حضوری پروردگارند. 4️⃣ علم خداوند به ماسوا پیش از ایجاد 🔺 خداوند از طریق صورت های موجود در نفوس فلکی، قبل از ایجاد اشیای مادی، بدان ها علم دارد. این تنها علم تفصیلی پیش از ایجاد از نگاه سهروردی است. آنچه بسیار اهمیت دارد آن است که او علم پیش از ایجاد کلّ عالَم را در مرحلۀ ذات حق تعالی تصویر نکرده است. 5️⃣ ارجاع علم حق تعالی به بصیر بودن 🔺 هویت ذات به ذات و همچنین علم ذات به اشیاء، به بصیر بودن و شهود باز می گردد؛ یعنی علم حق تعالی همان بصیر بودن حق است؛ زیرا هویت علم ،به شهود رجوع دارد و هویت شهود به بینایی و ابصار تحلیل می شود. 6️⃣ تغیّر و تکثّر در علم باری تعالی 🔺 با حذف ارتسامی عنایی از مقام ذات و سپس با طرح علم اشراقیِ حضوری که به صورت اضافۀ اشراقیه تحلیل می شود، نشان داده است همه این اضافه ها خارج از ذات حق تعالی هستند و تغییر اضافه و همچنین تکثر آنها تأثیری در مقام ذات خداوند ندارند و موجب تغییر و کثرت در ذات نمی شوند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 73_79 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣1️⃣ 🌐 اصالت وجود 🔺 این مسئله در فلسفه مشائی مطرح نبوده است. این مسئله به صورت ابتدایی در فلسفه سهروردی و سپس به صورت پخته تر و رسیده تر در حکمت متعالیه مطرح شده است. اما معمولاً قول به اصالت وجود به مشائیان نسبت داده می شود. 🔺 قول به اینکه ماهیت مادام که وجود نیافته باشد، منشأ هیچ چیزی نیست و اینکه علت شیء، علت وجود آن است و معلول در وجودش نیازمند به علت است و اینکه ماهیت شیء نمی تواند سبب وجود خود باشد، همگی مؤید این نکته است که از میان وجود و ماهیت که هر دو واقعیت خارجی دارند، این وجود است که در موجودیت اصالت دارد و ماهیت به سبب آن موجود می شود. 🔘 نفی تکرر وجود (امتناع اعاده معدوم) 🔺 ابن سینا بر آن است که وجود تکرار نمی شود و به دیگر سخن، اعاده معدوم بعینه محال است. ظاهراً ابن سینا این سخن را در ردّ بر کسانی گفته که تصور کرده بودند معاد و زندگی پس از مرگ اعاده معدوم است. 🔘 استدلال های بوعلی بر امتناع اعاده معدوم 🔘 استدلال نخست 🔺 اگر معدوم اعاده شود، لازمه اش آن است که معدوم موجود شود و این محال است. کتابی را در نظر بگیرید که در زمان نخست وجود دارد و در زمان دوم، معدوم و در زمان سوم موجود می شود. قائل به اعادۀ معدوم می گوید کتاب در زمان سوم، همان کتاب در زمان اول است، ولی ابن سینا آن را محال می داند؛ چون اگر کتاب در زمان سوم، عین کتاب در زمان اول باشد، لازم است کتاب در زمان سوم عین کتاب در زمان دوم باشد (چرا که کتاب در زمان اول، همان کتاب در زمان دوم است). پس می توان بر کتاب معدوم در زمان دوم، موجود را حمل کرد و حمل موجود بر معدوم محال است. 🔘 استدلال دوم 🔺 اعاده معدوم، در صورتی اعاده است که همه خواص شیء معدوم اعاده شوند و در مُعاد تحقق یابند. یکی از آن خواص، وقت است؛ یعنی وقت قبلی شیء معدوم نیز باید برگردد، ولی در این صورت، شیء معدوم مُعاد نخواهد بود؛ چون مُعاد بودن، فرع بر آن است که شیء در وقت جدیدی تحقق یابد، نه در همان وقت پیشین. 🔘 تقسیمات وجود 🔺 در فلسفه مشائی، تقسیم های گوناگونی برای وجود برشمرده اند. موجود از یک سو به واجب و ممکن تقسیم شده، سپس ممکن به مقولات ده گانه تقسیم گشته است. 🔺 تقسیم دیگر وجود، تقسیم آن به علت و معلول است. همین طور تقسیم وجود به واحد و کثیر، حادث و قدیم، بالقوه و بالفعل و تام و ناقص، از جمله تقسیم هایی است که فیلسوفان مشائی به آنها توجه کرده اند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 106_108 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣2️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (10) 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 🔺 هرچه به دورۀ سوم عرفان اسلامی؛ یعنی دورۀ شکوفایی نزدیک می شویم، شرایط و فضا برای بروز چنان دوره ای فراهم می شود، چهار دهۀ اول قرن هفتم در چنین فضایی است. 1️⃣ نجم الدین کبرا (م 618) 🔺 وی از ستارگان بزرگ عرفان است. مرید بابا فرج تبریزی، شیخ اسماعیل قصری، شیخ عمار یاسر و روزبهان بقلی است. 🔺 وی در آغاز به تحصیل علوم ظاهری پرداخت و در آن به مهارت کامل رسید، آن چنان که در مناظرات بر همه سر بود، اما در ملاقاتی که با بابا فرج تبریزی داشت، در وی تحولی روی داد و بابا فرج خرقۀ خود به وی پوشید و او را به ترک علوم رسمی توصیه کرد. سپس در دزفول به واسطۀ کرامتی، مرید شیخ اسماعیل قصری شد. مدتی تحت تربیت او بود و به علوم باطنی دست یافت. 🔺 شبی بر خاطرش گذشت که « درعلم باطن که با استاد شریکی و در علم ظاهر از وی برتر». صبحگاه شیخ او را طلب کرد و گفت: «برخیز و سفر کن که تو را به عماریاسر می باید رفت». می گوید« من دانستم که شیخ بر خاطر من واقف شد». مدتی خدمت شیخ عماریاسر مشغول سلوک بود تا آنکه مانند فکر قبلی بر دلش گذشت، بامدادان استاد سلوک به وی گفت: «برخیز و به مصر رو، به خدمت روزبهان که این هستی را به سیلی از سر تو بیرون برد». به مصر رفت، دید روزبهان به وضو مشغول است، بر خاطرش گذشت که این وضو از لحاظ شرع درست نیست، می گوید: ناگاه از خود غایب شدم، دیدم قیامت برپاشت و مردم را به دوزخ می افکنند، پس از اندی در همان مکاشفه شیخ روزبهان را دیدم. سیلی سختی بر فقای من زد که به روی افتادم و گفت: «بیش از این اهل حق را انکار مکن!» از غیب باز آمدم، به نزد شیخ روزبهان رفتم و به پایش افتادم. شیخ در شهادت نیز همچنان سیلی بر قفای من زد و همان کلام به من گفت. بعد از آن مرا امر کرد که به خدمت شیخ عمار برگردم و به شیخ عمار مکتوبی نوشت که: «هرچند مس داری بفرست تا زر خالص برگردانم». نجم الدین کبرا را شیخ ولی تراش نیز می گویند و در علت این نام گذاری گفته اند: صاحب تصرف عجیبی بود و اشخاص با استعداد را با یک نگاه به مقام ولایت می رساند. از جمله کرامات او آن است که هجوم مغول را پیش بینی کرد و گفت: «آتش از جانب مشرق برافروخت که تا نزدیک به مغرب خواهد سوخت». وقتی مغول نزدیک خوارزم شدند، برخی اصحاب خاص خود همچون سعدالدین حمّویی و رضی الدین علی لالا را به ترک شهر امر کرد و باقی ماندۀ اصحاب خود را به جهاد امر کرد و خود نیز ماند و می گفت: در همین جا به شهادت می رسم. با ورود مغول، به جهاد با کافران برخاست و در همان معرکه به سال 618ق به شهادت رسید. 2️⃣ مجدالدین بغدادی (م 607 یا 616) 🔺 وی در اصل بغدادی است، اما از آنجا که پدر و مادرش طبیب بودند، به واسطۀ درخواست خوارزم شاه از خلیفۀ بغداد، به خوارزم آمدند. وی مرید نجم الدین کبراست و از جوانی تحت تربیت او بوده است. استاد در واقعه ای از مرگ مجدالدین در دریا خبر می دهد و چیزی نمی گذرد که سلطان محمد خوارزم بر سر مسئله ای دستور قتل مجدالدین را داده و وی را در دجله غرق می کنند. خبر به نجم الدین کبرا رسید و گفت: إِنّا للهِ وَ إِنّا إِلَیهِ راجِعُونَ و به سجده رفت و سر برداشت و گفت: « از خدا خواستم به خون بهای فرزندم ،مُلک از سلطان محمد بازستاند، اجابت فرمود». خبر به سلطان محمد رسید، سخت پشیمان شد و به محضر نجم الدین برای عذرخواهی آمد، نجم الدین این آیۀ قرآن را خواند که: کانَ ذلِکَ فِی الکِتابِ مَسطُوراً وی در ادامه گفت: «سَرِ تو و بسی خلق و سَرِ ما هم برود». چیزی نگذشت که واقعۀ مغول پیش آمد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 161_164 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏷 در بیست و دومین همایش کتاب سال حوزه، کتاب اثر و تحقیق و نگارش حجت‌الاسلام که توسط مؤسسه آماده چاپ شده بود، در گروه علمی اخلاق و عرفان، اثر شایسته تحسین شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 دانلود تمامی دروس استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد ▫️همزمان با خجسته سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در خدمتی نوین، صوت تمامی دروس حضرت استاد یزدان‌پناه و استاد امینی‌نژاد را به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان در فروشگاه اینترنتی نفحات قرار داده است. ▫️شما سروران گرامی می‌توانید با مراجعه به سایت مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات به آدرس Nafahat-eri.ir و کلیک بروی گزینه "آثار و محصولات" درس مد نظر خود را یافته و آن را به صورت رایگان دانلود نمایید. 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش8️⃣1️⃣ 🌐 عقل به مثابه پایۀ فلسفه 🔺 اولیات پایه های عقل اند. راه عقل باز است و حجیت دارد و اولین جلوه های عقل، اولیات اند. از باب نمونه، با تصور موضوع و محمول در قضیۀ «کل بزرگ تر از جزء خود است»، می بینیم تصدیق و حکم بدان واضح است. کل به هر روی چیزی افزون بر جزء خود دارد و همین یعنی بزرگ تر بودن. 🔺 نکته اینجاست که برای تصدیق اولیات، به هیچ کار افزوده ای نیاز نداریم. برای حکم به برخی از این قضایا فقط تنبیه لازم است. این علوم، همگانی اند؛ زیرا همۀ صاحبان عقل بدون استدلال آنها را تصدیق می کنند و بدان یقین دارند. 🔺 اولیات سرمایۀ بزرگی برای معرفت اند. یکی از اولیات، شکل اول قیاس است که ضرورتاً و اضطراراً منتج است. 🔺 بنابراین هم قضایایی اولی داریم که مقدمات قیاس قرار می گیرند و هم شکل اول در روش قیاسی، بدیهی اولی است و حجیت ذاتی دارد. 🔺 با کاربست اولیات، هم به عنوان مقدمات و هم به عنوان روش قیاسی، ابتدا به فطریات دست می یابیم. با این دسته از معلومات یقینی، عقل همگانی ما وسعت بیشتری می یابد. از اینجا به بعد می توانیم با کاربرد این قضایا در قیاس، به نتایجی تازه برسیم که بدیهی نیستند، اما یقینی اند. با ادامه دادن روند، می توانیم نتایج یقینی دیگری به دست آوریم. این روند، در فضای عمومی فلسفیْ رایج، و راهی شناخته شده است، اما در کنار این راه، در فلسفه از شهود نیز می توان بهره برد. 🔘 پایه بودن شهود در کنار عقل 🔺 یکی از انواع بدیهیات، مشاهدات یا محسوسات است، که شامل محسوس به حس ظاهر و محسوس به حس باطن است. قضایای محسوس به حس باطن را «وجدانیات» نیز می نامند. 🔺 اگر بخواهیم ملاک مقبولیت محسوسات و وجدانیات را بجوییم، به شهود خواهیم رسید. انسان به نفس خویش عالمِ است؛ زیرا خودِ معلوم سراسر نزد عالِم حاضر است و این جزء علم حضوری و شهود نیست. اگر بخواهیم مداقۀ منطقی و معرفت شناختی داشته باشیم، باید ببینیم شهود چه انواعی دارد. 🔘 انواع شهود 🔺 اگر به خوبی تأمل کنیم درخواهیم یافت که شهود، تنها شهود حسی نیست، چه حس ظاهری چه حس باطنی، بلکه افزون بر آنها، «شهود عقلی» و بالاتر از آن، «شهود قلبی» نیز در کار است. بنابراین سه نوع شهود وجود دارد: حسی، عقلی و قلبی. با قبول این نکته، راه برای مطرح کردن شهود در فلسفه گشوده می شود. اما می باید از ججیت و اعتبار معرفت شناختی آن سخن گفت. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 120_123 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣2️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (3) 1️⃣ نورالانوار 🔘 حیات، قدرت، فیاضیت ذاتی و عشق خداوند 🔺 سهروردی همان گونه که مسئله علم را با هویت نوری تبیین کرده است، صفاتی مانند حیات، قدرت و فیاضت ذاتی پروردگار را نیز به مسئله نور گره می زند و آنها را خاصیت ذاتی نور می داند و به طور طبیعی عالی ترین مرتبۀ آن را برای نورالانوار ثابت می داند. 🔺 از نگاه شیخ اشراق «حیات» چیزی جز آشکاری شیء برای خود نیست. همه نورها حیّ و زنده اند و نورالانواربرترین حیّ، بلکه منبع حیات است. 🔺 هر موجود زنده ای از خود خاصیت فعل و فیاضیّت بروز میدهد. این حقیقت نیز خاصیت ذاتی نور است؛ زیرا نور ذاتاً فیّاض است و ویژگی نوربخشی و تجلّی هویت ذاتی نور را تشکیل می دهد. 🔺 شیخ اشراق ضمن بهره گیری از فضای متافیزیک نوری، تحلیل مشاء برای حقیقت عشق و ابتهاج را درست می داند و بر این پایه، در اثبات عشق حق تعالی به ذات خود همان روند استدلالی حکمای مشاء را مطرح می کند. 🔺 از آنجا که خداوند به ذات خود علم دارد و در این علم، بالاترین ادراک به کامل ترین مدرک تعلق گرفته است، شدیدترین لذت و ابتهاج و عشق روی داده است. 🔘 عینیت صفات با ذات نورالانوار 🔺 سهروردی معتقد است باری تعالی صفات زائد بر ذات که همانند اعراضی برای نورالانوار تلقّی شوند، ندارد. وی به عینیت صفات با ذات معتقد است. 🔘 قرب نورالانوار به اشیا و فاعلیت قریب او 🔺 شیخ اشراق می گوید هر نوری که قوی تر باشد، ظهور بیشتری دارد؛ مثل نور آفتاب که به جهت شدت بیشتر، آشکارتر از هر نور دیگری در پیرامون ماست و هرچه ظهور بیشتری داشته باشد، دارای قرب افزون تری است. بنابراین، از آنجا که نورالانوار قوی ترین نورهاست، ظاهرترین آنها و از همین رو نزدیک ترین نور به همه اشیاست. سهروردی در همین راستا فاعلیت قریب خداوند را نیز معنا می کند؛ چرا که هرچه نزدیک تر باشد استناد افعال به او اولویت دارد. 🔺 شیخ اشراق افزون بر مسئله قرب ظهوری، بر قهر و سیطرۀ و تسلّط نور عالی بر انوار مادون پافشاری کرده است. او براین باور است که قهر وجودی ای که نور اعلی بر نور پس از خویش دارد، همواره در نور پایین تر موج می زند و نور دانی در هر موطنی که بخواهد عمل کند، بی نیاز از قهر نور بالاتر از خود نیست و بر همین اساس در نفس اثرگذاریِ نور دانی و در مرحلۀ تأثیر، نور قاهر و اثر او حضور دارد. نورهای ناقص تر واسطه اند و قاهر و غالب اصلی همان نورالانوار است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 80_82 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣2️⃣ 🌐 اعتبارات سه گانه ماهیت 🔺 افلاطون معتقد بود ماهیت اشیاء به نحو مجرد از ماده و عوارض مادی و ثابت و بدون تغییر در خارج از عالم ماده وجود دارد. ارسطو و ارسطوئیان بر آن بودند که ماهیت در ضمن افراد در خارج وجود دارد و وجود جداگانه ندارد. ابن سینا برای آنکه به این پرسش پاسخ دهد که: ماهیت به وجود افراد در خارج موجود است یا به وجودی جدا از وجود افراد؟ شکل های گوناگون ملاحظه و توجه به ماهیت را مطرح، و احکام و لوازم هر یک را بیان می کند. 🔺 او پس از آنکه معنای کلی و جزئی را توضیح داده، میان ذاتی که موصوف کلیت است و وصف کلیت که عارض بر ذات می شود، تفکیک کرده است، سخن را به ذات و ماهیتی که متصف به کلیت می شود محدود و سه اعتبار برای آن مطرح می کند. اعتبارات ماهیت عبارت اند از: لابشرط، بشرط لا و بشرط شیء. 🔘 اعتبار لابشرط ماهیت 🔺 فقط به خود ماهیت توجه شود و هیچ امری که داخل در ماهیت نیست، مورد توجه قرار نگیرد. هر ماهیتی یا موجود است یا معدوم، یا واحد است یا کثیر، یا بالقوه است یا بالفعل و همین طور صفات مختلف دیگری می تواند داشته باشد، ولی هیچ یک از این امور متقابل جزء ذات ماهیت نیستند. مثلاً ماهیت انسان متشکل از حیوانیت و ناطقیت است، اما اینکه این ماهیت کلی است، نوع است و ... خارج از ذاتیات آن و از عوارض به شمار می آید. در اعتبار لابشرط عوارض ماهیت، نه نفی می شوند و نه افزوده می شوند. 🔺 ابن سینا تصریح کرده است حتی طرفین نقیض نیز خارج از ذات ماهیت اند؛ گرچه در مقام اتصاف خارجیِ ماهیت به یکی از دو طرف نقیض، به ناچار یکی از آن دو بر آن حمل خواهد شد. 🔘 اعتبار بشرط شیء 🔺 ماهیت را به شرط وجود یک یا چند عارض از عوارض ماهیت در نظر بگیریم. به ماهیت بشرط شیء، ماهیت مخلوطه نیز گفته می شود. 🔘 ماهیت بشرط لا 🔺 ماهیت بشرط لا، ماهیت بدون عوارض است؛ یعنی هنگامی که ماهیت را با عوارضی می سنجیم که بر آن در خارج عارض می شوند، آنها را از ماهیت نفی کنیم. به ماهیت بشرط لا، ماهیت مجرّده نیز گفته می شود. 🔺 اعتبار بشرط شیء اعتبار همیشگی است؛ یعنی ماهیت در بدو امر و معمولاً همراه با عوارض ملاحظه می شود، ولی دو اعتبار دیگر، اعتباراتی است که همراه با تأمل و معمّل عقلانی و پس از دقت نظر فلسفی مطرح می گردد. 🔘 اعتبارات سه گانه، تنها ملاحظه انسان به ماهیت است 🔺 با توضیحات گذشته روشن شد که اعتبارات سه گانه ماهیت، چیزی جز نگاه های انسان به ماهیت و ملاحظات او نیست. این اعتبار انسان در خصوص ماهیت است که سه قسم است نه خود ماهیت. خود ماهیت امر واحدی بیش نیست. 🔺 ماهیت مخلوطه، ماهیت مجرده و ماهیت من حیث هی هی امور تمایز نفس الامری نیستند. آنچه واقعاً به نحو متمایز وجود دارد، ماهیت مخلوطه (در خارج از ذهن) و ماهیت مجرده (در ذهن) است و این دو، دو قسم ماهیت نیستند، بلکه دو گونه وجود ماهیت اند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 112_115 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac