❓مراد از #غرب چیست؟
💡منظور از غرب، #غرب_جغرافیایی یعنی یک منطقة جغرافیایی در #مغرب زمین نیست،
بلکه مراد از غرب موردبحث، #غرب #معرفتی و #فرهنگی - #اجتماعی و #تمدّنی است.
🔹مصداق بارز و مثال اعلای غرب در قرون اخیر، تمدنی است که بر محور #اندیشه #مشرکانه #ماده_گرا و #ماده_محور و به تعبیر دقیقتر، #نفس_محور است.
💡💡به بیان دقیقتر، #غرب هر اندیشه ای است که مانع از #بسط #توحید ناب و #دین حق در جانها و جوامع بشری بشود.
🔹🔹جلوه و نمود بارز فعلی غرب در عصر کنونی، نظام #سرمایه_داری #لیبرال و حکومتهایی مثل #آمریکا، #اسرائیل و دنباله های آنها هستند.
ادامه در پست بعدی 👇
#161
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔴⭕️🔴 حجم بسیار زیادی از مشکلات #ملل #اسلامی ازجمله کشور #ایران و #انقلاب و #نهضت_اسلامی در چندین سده #معاصر و حتی هم اکنون، به #غربگرایی و #غربزدگی برمیگردد
که از اواسط یا اواخر دوره #قاجار هم سیر تصاعدی زیادی به خود گرفت.
⭕️🔴⭕️ #غربگرایی درجات و مصادیق زیادی دارد:
➖فقط جنبه نظری و علمی ندارد؛
➖مخصوص قشر خاصّی هم نیست و #عوام و #خواص #جامعه را دربرمیگیرد؛
➖حتی منحصر در #قشر #غیرمذهبی هم نیست و بلکه، برخی از #روحانی_نمایان هم از طرفداران آن هستند؛ هرچند در عمل و بلحاظ عملی.
➖چه بسا افراد ظاهراً #مذهبی یا در ظاهر #انقلابی که تفکر و منش #غربی و #غرب_پرستانه در #ذهن و جان آنها رسوخ کرده است، یعنی پوسته و قشرشان، مذهبی نشان میدهد، ولی بنیان و لُب و مغزشان #مشرکانه و #غیرتوحیدی است.
➖حتی برخی از مراتب مختلف و درجات پیدا و پنهان غربگرایی، در #سبک_زندگی و #فرهنگ بسیاری از افراد مذهبی هم نفوذ و رسوب پیدا کرده که در بسیاری از مواقع، حتی به آن التفات هم ندارند!
👈 بطور کلّی، هر گرایش و میلی به اندیشه #ماده_گرای #نفس_محور و مظاهر مختلف #فرهنگی و #اجتماعی و #تمدنی آن، از مصادیق #غربگرایی است؛ هرچند ظاهری به ظاهر مذهبی داشته باشد.
#161 ب
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
❗️❗️❗️خطرات بیشتر #غربگرایی پنهان
♦️ خطر #غربگرایانِ آشکار و تصریحگر به #غربگرایی، به مراتب، بسیار کمتر از افرادی است که به ظاهر #غربگرا نیستند، ولی بنیان #اندیشه و نحوه #عمل و #سبک_زندگی آنها بطور کامل یا به درجات مختلفی، #غربگرایانه و آمیخته با #غربزدگی است.
👈زیرا تکلیف دسته اول مشخص است و مواجهه #نظری یا #عملی با آنها یا معرفی آنان به جامعه بسیار آسانتر است،
امّا دسته دوم، نه به راحتی تشخیص داده میشوند و نه میتوان به آسانی با آنها مبارزه کرد!
و به تعبیر #امام ره:
«...هستند اشخاصى كه #متدين هم هستند، #نمازخوان هم هستند، شايد #نماز_شب هم مىخوانند، اما افكارشان اينطورى پرورش يافته... كه اين كشورهاى ضعيف بدون #وابستگى يا به اين طرف يا به آن طرف...، برايشان امكان استمرار حيات نيست!... شما خودتان نمىتوانيد خودتان را اداره كنيد. اگر از دامن #شرق فرار كنيد، به دامن #غرب بايد پناهنده بشويد! اين اشخاص متدينى هم كه نمازخوان هم هستند، متدين هم هستند، لكن اين معنا در ذهنشان هست كه... ناچاريم [با] يک جايى پيوند حاصل كنيم...»؛ #صحیفه_امام ، ج14، ص 435-436
📌📌📌 یکی از #مطالعات مهم موردنیاز ما، #غرب_شناسی و نیز شناخت #غربزدگی و #غربگرایی است.
#162
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
... #غربزدگی میگویم همچون #وبازدگی و اگر به مذاق خوشایند نیست، بگوییم همچون #سرمازدگی یا #گرمازدگی.
اما نه! دست کم چیزی است در حدود #سِن_زدگی ...
آدم #غربزده هُرهُری مذهب است. به هیچ چیز اعتقاد ندارد، اما به هیچ چیز هم بی اعتقاد نیست. یک آدم التقاطی است. نان به نرخ روز خور است...
آدم #غربزده #شخصیت ندارد، چیزی است بی #اصالت، خودش و خانه اش، و حرفهایش بوی هیچ چیزی را نمیدهد، ملغمه ای است از انفراد #شخصیت و شخصیت خالی از خصیصه ...
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
#163
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
📙 تعابیر علّامه طباطبایی درباره #غرب و #معیار مقایسه دو جامعه یا تمدن
🖌 #علامه #طباطبایی ره که از مصادیق بارز #تفکر آزاد و روشنفکری واقعی در دوران معاصر بودند، درباره #غرب، تعابیر عجیب و تحلیلهای عمیقی دارند و اساساً آنها را یک قوم وحشی میدانند!
🖋ایشان میگویند: برای #سنجش و #مقایسه دو #جامعه ، نباید چند نمونه را دید و حکم کلّی صادر کرد، بلکه باید #شخصیّت و روح کلّی حاکم بر هریک از آن #جوامع را با یکدیگر مقایسه کرد.
🎵 تعابیر ایشان در #فایل #صوتی آمده است.
همچنین، ر.ش: ترجمه تفسير #الميزان، ج4، ص154-180
⛓🔪⚔️ 💣💰💵💴💳 آیا تمدنی که بر پایه قدرت و ثروتی شکل گرفته است که از طریق قرنها #استعمار و مکیدن خون و سرمایه های #مادی و #معنوی میلیونها میلیون #انسان در سراسر جهان، جمع آوری شده است و میشود، نمود و جلوه #وحشیگری نیست؟
❓❓❓پرسش بسیار مهم: سبب اصلی #غرب_ستیزی چیست؟
❓❓❓به بیان دیگر، چرا باید با #غرب (به معنایی که بیان شد، یعنی غرب #فکری ، #فرهنگی و #تمدنی)، مخالف و در ستیز باشیم؟
#164
#جلد_اول
#جلد_1
#غرب_وحشی
#غرب_باید_پاسخ_بدهد
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
❗️بدون #رویکرد_توحیدی، مبارزه با #استکبار و...، از پشتوانه و بنیانی #تکوینی برخوردار نیست و به همین دلیل، در معرض #ضعف، #سستی و #انحراف بیشتری است.
🖊 به بیان دیگر، اگر ارتباط #توحیدمحوری با #شرک_ستیزی و #مبارزه با غرب ( تمدن #ماده_گرا و #نفس_محور )، به خوبی درک نشود👈
👈 مبارزه و #جهاد با #طاغوت و استکبار، #نبرد با #آمریکا و #جهانخواران یا #صهیونیسم ، #مجاهدت برای تولید #علوم #انسانی - #اسلامی و...، یا اساساً درک نمیشوند و یا آنکه تحلیلهایی سطحی و ظاهری از آنها ارایه میشود!
🔹برای مثال، مبارزه با #آمریکا، در حدّ #انتقام از کودتای 1332 و دخالتهای آمریکا در امور داخلی #ایران یا حداکثر، مبارزه برای رسیدن به #آزادی و #استقلال و دفاع از منافع #ملّی، کاهش داده میشود
که هرچند این امور هم در مرتبه خود صحیح، لازم و ضروری هستند،
ولی متوقف شدن در حدّ آنها، در حدّ و شأن #موحّد نیست و به تلاشهای او رنگ و بوی خاکی میدهد و موجب #خسارت نهایی است ❌
با منطق #غیرتوحیدی، #انقلابیگری و #اندیشه و #روحیه و #رفتار #انقلابی، به دعوا و ستیز با دیگران و چنگ و دندان نشان دادن به این و آن، تفسیر میشود.
❓اگر آمریکا قول بدهد به #ایران کاری نداشته باشد (و بر فرض محال، به آن عمل کند، ولی همین منش و #روش استکباری را نسبت به دیگر ملّتها داشته باشد)، آیا باید با آمریکا #سازش کرد و دیگر، مبارزه با آن معنا ندارد؟
با منطق #غیرتوحیدی، نه!!
👈پس، باید دید مبارزه با آمریکا و نظایر آن، با منطق و رویکرد #توحیدی، چه معنا و تحلیلی دارد؟
#165
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💎💎💎 از دیدگاه #توحیدی، به این دلیل که اکنون،
#آمریکا بزرگترین مظهر و نماد #دنیاگرایی نادرست و #غیرتوحیدی و مصداق برتر اندیشه و فرهنگ #طاغوتی و #مشرکانه و #دنیامحور (یا همان #غرب ) است
و اصول و مبانی و عملکردش، در تضادّ صریح با #رویکرد #توحیدی است
و مانع #رشد و #تکامل و #سعادت حقیقی #انسان
و مانع بسط اندیشه توحیدی ناب
و مانع حرکت پرشتاب #جانها و #جوامع بشری به سمت #خداوند متعال است؛
👈👈به همین دلیل، مورد بغض و نفرت است و باید با آن #مبارزه کرد.
🌿 مبارزه با آمریکا درواقع، نوعی #توحیدگستری و رهاندن و آزاد کردن #بشر و جوامع بشری از زنجیر #اسارت یکی از بزرگترین موانع شکوفایی #فطرت توحیدی #انسان ، یعنی #جاهلیت #مدرن است.
✏️به بیان دیگر، #مرگ بر آمریکا یعنی تلاش همه جانبه برای نفی و رفع موانع توجه انسانها به #فطرت توحیدی خود و ایجاد زمینه برای برپایی #تمدن توحیدی ، یعنی تمدنی که موجب بسط هرچه بیشتر #توحید در ابعاد مختلف زندگیِ #فردی ، #اجتماعی، #سیاسی – #حکومتی بشر خواهد شد.
🖌به تعبیر دیگر، چون #روح_توحید، نفی #عبودیت غیرخدا است، باید با نظامهای اجتماعی مشرکانه و ضدّ #بندگی مبارزه کرد.
📌درباره #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا ، ر.ش: پست بعدی👇🏽👇
#166
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
🌿 تبدیل شدن #رویکرد توحیدی به نفی #طاغوت و #مبارزه با #شرک و #استکبار، تحلیلها و تبیینهای #عقلی و #نقلی و #عرفانی مختلفی دارد.
🌿🌿 این #اندیشه و #سیره عملی، در طول تاریخ #انبیاء و #پیامبران علیهم السلام و در طول #سنّت #فکری – #فرهنگی #اسلامی هم سابقه بسیاری دارد.
🌿🌿🌿 در آثار #امام ازجمله در #صحیفه_امام نیز این حقیقت، بسیار منعکس شده است که در طول #صحیفه_خوانی به تدریج با مصداقهای بسیار آن آشنا خواهیم شد.
📖 یک منبع خوب برای مطالعه بیشتر در این زمینه، آثار #مقام_معظم_رهبری در این باره است؛ بخصوص دو اثر:
➖#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
➖جلسه یازدهم از کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
که در آنها به تبیین #قرآنی این حقیقت پرداخته شده است.
📌مقاله «روح توحيد؛ نفي عبوديت غیر خدا»، نخستین بار در كنار چهار مقاله ديگر، در سال 1356ه.ش، در #كتاب « #ديدگاه_توحيدی » و توسط #دفتر_نشر_فرهنگ_اسلامی چاپ شد و در آن برهه، نقش مهمی برای #مبارزان مذهبی داشت. مقاله در پاسخ به سؤال یک #دانشجو که «#اعتقاد به توحید عملاً چه نقشی در #زندگی #انسان دارد؟» نوشته شده بود.
📌📌پیشتر، در سال 1353ه.ش، ایشان در جلسات ظهرهای ماه مبارک #رمضان، موضوع «طرح كلی انديشه اسلامی در قرآن» را مطرح کرد که شش جلسه آن درباره توحيد است و عنوان جلسه يازدهم، عنوان همين مقاله است.
📌📌📌دو اثر یادشده، مکمّل یکدیگر هستند.
#167
#جلد_اول
#جلد_1
#خامنه_ای
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.pdf
970.4K
📌مقاله «روح توحيد؛ نفي عبوديت غیر خدا» پیوست شده است👆
#168
#جلد_اول
#خامنه_ای
#مقام_معظم_رهبری
#روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
💎تحلیلی #تکوینی و هستی_شناسانه از تضادّ و ناسازگاری #ماده_گرایی محض با #توحیدمحوری
➖#دنیا یا #عالم #ماده، عالم #کثرت و #تکثر است (نحوه وجود #ماده، انتشاری و پراکنده و همراه کثرت و زوال و تزلزل است)
👈و به همین دلیل، توجّه صِرف و استقلالی به دنیا و عالم ماده، (یا #ماده_گرایی محض)، با #وحدت و #توحیدگرایی و حرکت به سمت اعماق عالم و عوالم برتر (که هویت #غیرمتکثر و جمعی بیشتری دارند)، قابل جمع نیست.
🔺پس، #ماده_گرایی محض با #توحیدمحوری قابل جمع نیست
🔻مگراینکه همه کثرتهای #دنیوی هم به نحوی به #توحید بازگردانده شوند و #وحدت بطور صحیح، با #کثرت جمع شود
که #غرب و #اندیشه و #فرهنگ #غربی، اساساً چنین رویکرد و دغدغه ای را بطور جدی ندارد؛
زیرا
توجه و جهت اصلی تفکر غربی، #ماده_گرایی هرچه بیشتر و توجه استقلالی و اصیل به دنیا و عالم کثرتها است.
علاوه براین، اساساً #غرب، در صورت میل به چنین کاری هم، بنیادهای #معرفت_شناسانه و #هستی_شناسانه و ابزارهای #معرفتی و #روشی و دانشهای لازم برای اینکار را در اختیار ندارد،
💎 ولی در #سنّت #فکری - #فرهنگی #اسلامی، چنین بنیادهای معرفتی و ابزارهای متناسب با آنها وجود دارد؛ بویژه در #معارف عمیق مطرح در #متون_دینی و دانشهایی مانند #حکمت_متعالیه و #عرفان_نظری که شرح آن مبحث جداگانه ای است 👈👈ر.ش: نامه تاریخی حضرت #امام به #گورباچف (صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير #شوروى)؛ #صحيفه_امام ، ج21، ص220-226
#169
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔴🔴🔴 از محتوای مطرح در #جلسه #دوم ، توضیح عنوانهای زیر باقی مانده است که انشاءالله هفته آینده ارایه خواهند شد:
- از دیگر ابعاد مهم (یا وجه #جوهری) شخصیت #امام_خمینی ره: «قیام لله»
- اهمیت #قیام_لله
- دعوت از اقشار مختلف برای قیام لله و استفاده از فرصت #تاریخی پیش آمده
- اشاره #امام در دو کتاب «#شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل» و «#تعلیقه_بر_الفوائد_الرضویة » به اوضاع بد زمانه
- دغدغه #اجتماعی با دو مولفه کسب رضای #خدا و صلاح حال #جامعه
- تلاش برای تثبیت #مرجعیّت #آیت_الله #بروجردی و حفظ اساس #حوزه #علمیه برای اقدامات اصلاحی بعدی
- توجه دادن به دو دسیسه اهل #باطل ...
- #شاگردپروری و #رویکرد #تربیتی #امام ره، و توفیق داشتن شاگردان خوب
- رحلت آیت الله #بروجردی
- از ویژگیهای رفتار #اجتماعی – #سیاسی امام ره: عمل #حکیمانه
- تقویت #معنویت و ترویج امور #معنوی، از راه حلهای مهم امام برای اصلاحات اجتماعی
- #معنویّت_گرایی، از ویژگیهای بنیادین #شخصیت و #مکتب_امام
- #تصويبنامه انجمنهاى #ايالتى و #ولايتى و هشدار امام و علما به #شاه
- یکی دیگر از مؤلفه های شخصیت امام: اصلاح و مبارزه به انگیزه #الهی و از سر #رحمت و #لطف به بندگان
- #اسلام، جامع #رحمت جمالی و رحمت جمالی
- سوءاستفاده از پوشش جذاب «حق #رأی #زنان»، برای #هدف شوم ضربه زدن به اصل اسلام
- از ابعاد مهم شخصیّت امام ره: #وظیفه_محوری
- رابطه #وظیفه محوری و #توحیدمحوری
#170
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
هدایت شده از 🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
🔵 کانال «#مکتب_امام» در آیینه «#صحیفه_امام»🔵
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «#مکتب_امام »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود».
📚متن محوری: کتاب «#صحیفه_امام»📚
📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی #روح_الله، عاشقان و دوستداران #مکتب_امام؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان.
🗞شیوه کلی:
1/ مطالعه #صحیفه_امام توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛
2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است.
📌جزئیات بیشتری درباره طرح #صحیفه_خوانی در کانال آمده است.
🔹🔸🔹
https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤بیانات #امام_خمینی درباره #ماه_مبارک_رمضان
#تهذیب #رمضان #ضیافت #ضیافت_الله #روزه #لیلة_القدر #شب_قدر
#171
📣📢📣 چند نکته:
👈لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد از آن خوانده شود تا میزان بهره وری بالاتر رود. به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، بهتر است پستها به ترتیب از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشنتر گردد.
👈👈مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته) بارگذاری میشود. حجم مطالب به میزانی خواهد بود که برای یک هفته کفایت کند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود.
👈👈👈 بحمدالله، توضیح تا #ص21 از جلد اول #صحیفه_امام ارایه شد.
🔵 انشاءالله، هفته آینده، به توضیحات مرتبط با ادامه #صوت #جلسه_دوم که حاوی توضیحات مرتبط با جلد اول تا صفحه 100 است، پرداخته خواهد شد.
🔴 مطالعه مباحث تاریخی مرتبط (بیان شده در پستهای ابتدایی کانال) + جلد اول صحیفه (حداقل تا #ص100) فراموش نشود.
👈👈👈👈در صورت احساس وظیفه نسبت به #ترویج #مکتب_امام میتوانید از پست قبلی برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید.
📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. در نسخه اندروید، نمایش نیم فاصلههای بین کلمات، ضعیفتر است.
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص21
«قال الله تعالى: قُلْ انَّما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى وَ فُرادى. خداى تعالى در اين كلام شريف...»؛
✅ #قیام_لله ، دیگر ویژگی #مکتب_امام
💎 بیان شد که
تحلیل موارد بسیار زیاد تصریحی وغیرتصریحیِ #گفتاری، #نوشتاری، #رفتاری یا سیرة #علمی و #عملی #امام ره، نشان میدهد که
💎💎 ویژگی جوهری و روح #شخصیت امام ره، #توحیدمحوری است
میتوان با تعابیر گوناگونی از این ویژگی اصلی یاد کرد؛ مانند: #خداخواهی، #خداجویی، #قیام #خالصانه برای #خداوند (#قیام_لله )، #بسط #توحید، #توحیدگستری و...
هریک از این تعابیر به وجهی از ویژگی اصلی #توحیدمحوری اشاره میکند.
💎💎💎 #معرفت صحیح و عمیق نسبت به #توحید_اطلاقی تکوینی (که در متون دینی منعکس و در سنّت #فلسفی و #عرفانی #اسلامی نیز کمابیش تبیین شده است-، اقتضاء میکند که
#انسان، مطلوب و مقصودی غیر از #خداوند نداشته باشد و این امر، خواسته #فطری او هم است.
بر این اساس، هیچ #علم و هیچ #عمل و هیچ چیزی، به جز در نسبت با خداوند متعال اصالت ندارد و به غیر از #مقرِّب و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد.
💎💎💎💎 دیگر ویژگیهای شخصیت امام و #مکتب_امام ، همگی از ویژگی جوهری توحیدمحوری سرچشمه میگیرند و درواقع، فروع و شاخه ها یا شئون و تجلّیات آن هستند.
💎💎💎💎💎 یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر توحیدمحوری و برگرفته از آن، #قیام_لله است.
#172
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص21
🔹یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر #توحیدمحوری، #قیام_لله است.
💡توضیح مختصر:
💠 توحیدی که #دین #خاتم #اسلام برای #بشریت به ارمغان و هدیه آورد و در آیات #قرآن کریم متجلّی شده است، «توحید اطلاقی» است (ر.ش: #علّامه #طباطبایی ره، #الرسائل #التوحیدیة، ص14).
💠💠 #توحید_اطلاقی یعنی توحیدی که بیانگر #وجود بی نهایت و بیکرانه #خداوند #واحد #قهّار و صفات و افعال آن ذات احدی، در حدّ طاقت بشری است.
بطور طبیعی، چنین توحید عمیق، گسترده و جامعی، همه عرصه های #تکوینی و #تشریعی را زیر پوشش قرار میدهد و در مورد همه آنها سخن، طرح و برنامه دارد.
توحید قرآنی، فقط در محدوده #اندیشه #انسان باقی نمیماند و بسته به میزان درک و فهم صحیح و دقیق از آن، کمابیش به حوزه #انگیزه و #نیّت او هم راه پیدا میکند و خود را در حیطه #عمل و #اقدام او هم نشان میدهد و آنها را لله (#خالصانه و برای خداوند) میکند و در مراتب عالیتر، همه را به «قیام لله» تبدیل میکند.
💠💠💠 بطور خلاصه، قیام لله، (#توحید معطوف به #عمل و #اقدام ) یا (#بسط عملی توحید) است.
📌برای توضیح بیشتر درباره قیام لله و رابطه آن با امور نزدیک به آن؛ مانند: #تعبّد، #بندگی، #عبودیّت، #تکلیف_محوری، #وظیفه_محوری، #روحیه_جهادی و...، ر.ش به #کتاب: #طلبه_انقلابی ، نشر #شهید #کاظمی ، #ص127 تا #ص133
#173
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🌿 از سفارشهای مکرّر #امام ره در سراسرحیات مبارکشان، #قیام_لله و عمل بر طبق تنها #موعظه #خداوند در #قرآن کریم است:«قُلْ انما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثنى وَفُرادى...؛ بگو تنها شما را یک موعظه میکنم: دوتا دوتا و به تنهایی برای خدا به پا خیزید»؛ #سبأ: 46
🌿🌿 این سفارش، در مرتبه نظر و اندیشه متوقف نماند و از یک منظر، قیام لله، روح #شخصیت امام، #نهضت_امام و #مکتب_امام را تشکیل میدهد.
⏳ امام ره در آنچه به عنوان تاریخیترین سند مبارزاتی ایشان در #ص21 #صحیفه آمده است، #علما و #ملّت را به #قیام برای #خدا دعوت کرده و ثمرات دنیوی و اخروی قیام لله را بیان میکند و بطور خلاصه، آن را جامع #سعادت #دنیا و #آخرت میداند.
🔴 البته، باید توجه نمود که سرآغاز دعوت امام ره به قیام برای خداوند و #مبارزه با #طواغیت عصری، از این نامه شروع نمیشود!
بلکه، امام در خلال دروس #حکمت و #اخلاق، پیشتر از نگارش همین نامه (و در کتاب مهم و انقلابی #کشف_اسرار )، در طول دوران #مبارزه و پس از پیروزی #نهضت_اسلامی ، همواره به قیام لله دعوت میکرد.
📌درباره کتاب مهم #کشف_اسرار، بعدها سخن گفته خواهد شد.
🔵 به اعتقاد صاحبنظران برجسته در زمینه مسائل #اجتماعی و #فرهنگی و #تمدنی، همین #قیام_لله، عامل وقوع و پیروزی معجزه گونه #نهضت_اسلامی بود و روح #مکتب_امام را تشکیل میدهد.
برای مثال 👈 ادامه در پست بعدی 👇🏽
#174
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
👆برای مثال، #آیت_الله سید علی #خامنه_ای میگوید:
«...این #آیه، مدنظر #امام فقیدِ عزیزمان در طول زندگیش بود: «قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله».
سالها پیش، نوشتة ایشان در دفتر یادبود مرحوم #وزیری را در #یزد زیارت کردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و... نوشتة امام را که در سالهای دهه بیست نوشته بودند «قیامِ لله» به من نشان داد.
اصلاً محور حرف در نوشته ایشان، #قیامِ_لله بود. آن ذهن جوّالِ وسیع و دید حکیمانه ایشان، این قیامِ لله را در آن دوران که تازه از اختناق رضاخانی بیرون آمده بودند، بر کارهایی که به نظر شریفشان میشد انجام بدهند و باید افراد انجام میدادند...، منطبق ساخت...
آن نوشته، حاکی از یک حرکت ارتجالی [و بدون سابقه] نبود و معلوم میشود در ذهن شریف ایشان و در تمام مراحل زندگی، «ان تقوموا لله مثنی و فرادی» سابقه داشته است... حرکت و گفتن و سکوتش برای خداست و هرکاری که انجام میداد، با قصد قیام لله بود.
تنها همین یک چیز هم بود که موجب شد به دست آن بزرگوار که قطعاً مرتبه تالی #پیامبران و #ائمه (ع) بود، یک #معجزه اتفاق بیفتد. این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال #انقلاب_اسلامی پدید آمده، واقعاً یک معجزه است.
این معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا لله» توانست اینکار را بکند»؛ دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 1368/11/9ه.ش.
👈برای دیدن تفصیل سخنان مقام معظم رهبری، ر.ش: http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2259&nt=2&year=1368&tid=1504
#175
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ توضیح #تاریخی درباره #نامه تاریخی #امام در دعوت از اقشار مختلف برای #قیام_لله و استفاده از آن فرصت تاریخی
✏️ این نامه در 42 سالگی امام ره نوشته شده است (15 اردیبهشت 1323 ه.ش)، یعنی در سالی که آخرین دوره تدریس #فلسفه ایشان شروع شد که تا حدود 4 سال طول کشید و محصول آن، کتاب #تقریرات فلسفه در 3 جلد و بیش از 1600 صفحه بود.
در همین سال، نگارش #شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل به پایان رسید.
🖌 شهریور 1320 ه.ش، #رضاخان توسط بیگانگان اشغالگر #ایران برکنار و #تبعید شده بود.
هنوز #محمدرضا #شاه استقرار نیافته بود و کم سن و بی تجربه هم بود و اعتنای چندانی بدو نمیشد.
👈 بنابراین، فرصت بسیار مناسبی برای اصلاح وضعیّت کشور پیش آمده بود.
🌿 #امام علاوه بر #تحقیق و #تدریس سنگین و پرحجم، فعالیتهای دیگری را هم در چند محور؛ مانند تثبیت #مرجعیت #آیت_الله #بروجردی، تقویت و #اصلاح #حوزه علمیه، مبارزه با #شبهات ضدّ #دینی، و... و ازجمله، دعوت همگان به استفاده از آن فرصت عظیم #تاریخی شروع کرده بود.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#176
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔻#کشف_اسرار، نخستین #کتاب چاپ شده #امام ره، بیستم فروردین همین سال نگارش نامه (1323ه.ش) به طبع رسید؛
کتابی که
➖هم به #شبهات #اعتقادی #حکمی_زاده در جزوه پرشبهه #اسرار_هزار_ساله پاسخهای متناسب داده بود،
➖هم ادبیاتی آتشین و #انقلابی داشت
➖و هم مصیبتهای دوره رضاخان را بررسیده و سخت کوبیده بود.
🔺کشف اسرار، افزون بر نشان دادن تسلّط گسترده حاج آقا روح الله، بارقه ای از چهره #انقلابی و در عین حال، #معنوی حاج آقا روح الله را به نمایش گذاشت.
♦️او در همین کتاب، راه چاره را #معنویّت_گرایی در چهارچوب #دین دانسته و گرایش آتی ملتهای خسته از دریای بیکران آتش، به دین و نیروهای معنوی را پیش بینی کرده بود.
🔻بررسی #کشف_اسرار نشان میدهد که اندیشه های #سیاسی – #حکومتی #امام ره هم در این دوره تقریبا بطور کامل شکل گرفته است.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#177
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ ابتدای همین سال (1323 ه.ش)، حاج آقا روح الله - که در طول حیات خویش، #قیام_لله را سرلوحه فعل و ترک خود قرار داده بود-، در یادداشتی برای یکی از علمای #یزد، علّت نابسامانی ملتهای اسلامی را ترک قیام لله دانسته و همه را به قیام برای #خدا و استفاده از شرایط مساعد و فرصت تاریخی پیش آمده ناشی از سقوط #رضاخان فراخواند.
🔖 اين پيام، يكى از تاريخیترين اسناد #مبارزاتى #امام #خمينى محسوب میشود و اصل نسخه خطى آن در #كتابخانه #وزيرى يزد نگهدارى میشود.
🎤 سیّد على محمد وزیرى، از علمای یزد و سخنوری زبردست بود که پس از شهریور1320ه.ش، بعد از سالها، فرصت #تبلیغ در شهرهای مختلف برایش فراهم شد.
📖 وی دفترى به نام #مجمع_الجواهر به همراه داشت و در سفر و حضر، از علمای شهرها میخواست در آن، چیزی به یادگار بنویسند که درنهایت، در چهار جلد و 430 برگ به یادگار ماند.
🖌 وی در سفر به #قم، در 15 اردیبهشت 1323ه.ش (یازدهم جمادى الاولى1363ه.ق) به دیدار حاج آقا روح الله رفت و از او تقاضای یادداشتی کرد و این نامه نگاشته شد.
📝 حاج آقا #روح_الله در این بیانیه، مهمترین مبنایش در زندگی، یعنی «قیام لله» یا همان #توحیدمحوری را مبنای ورود به #اجتماع و پرداختن به امور #اجتماعی نیز معرفی کرد؛ امری که تفصیل آن در مواضع متعددی از #صحیفه_امام نیز آمده است.
#178
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص24 و #ص26 و #ص27 و #ص29 و #ص31
🔆 توضیحات مرتبط با صفحات یادشده👆👇، در #فایل #صوتی #جلسه_دوم آمده است😐
➖نامه به آقاى محمدتقى #فلسفى تقويت حوزهها و تثبیت #مرجعيت آقاى #بروجردى [46 یا 47 سالگی #امام ره]: #ص24
📌 در این نامه، به ضرورت دغدغه #اجتماعی با دو مولفه و عنصر مهم اشاره شده است:
1. کسب رضای #خدا
2. صلاح حال #جامعه.
➖نامه سرگشاده به #آیت_الله بروجردى درباره استفسار درباره تشكيل #مجلس #مؤسسان در پی شايعه موافقت ایشان با تشكيل این مجلس: #ص26
➖تلاش برای سر و سامان دادن به حوزه و تعيين هيأتهاى رسيدگى به امور طلّاب و امتحانات حوزه: #ص27
➖نامه به آقاى محمدتقى فلسفى درباره لزوم #پايدارى و پرهيز از تفرقه [50 سالگی امام]: #ص29
📌📌در این نامه، #امام به دو دسیسه اهل #باطل (یا دو #خطر مهم متوجه نیروهای #مذهبی)، توجه میدهند:
1. خطر کنار کشیدن از صحنه #مبارزه (ضرورت مبارزه با باطل به هر صورت و هر مقدار ممکن)؛
2. خطر سوءاستفاده #دشمنان از #تفرقه و تشتّت درونی (هرچند اختلافاتی هم در کار باشد).
➖مصاحبه با خبرنگار #مجله #ترقى درباره ضرب و شتم مردم و طلاب توسط مأموران: #ص31
#179
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹