eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
729 دنبال‌کننده
349 عکس
57 ویدیو
23 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️زندگی من با معلم هایم ➕لطفاً به ترتیب اعداد ببینید ➕استوری های سال گذشته من در اینستاگرام به مناسبت روز معلم 🔸من از آن دسته آدم هایی هستم که زندگی شان تقسیم می شود به دوره هایی که با معلم هایشان سپری می کنند. ۱۷ تصویر بالا هم زندگی نامه من است هم معلم هایم با توجه به نظریه حرکت جوهری ملاصدرا البته به زبان ساده☺️ 〰〰〰〰〰〰 🔸ناشناس: https://daigo.ir/pm/0sCDkG 🔸آی دی: @smojtabaamin 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از المرسلات
امروز روز استاد، روز بهترین استاد، روز عزیزترین استاد، روز استاد ترین استاد، روز .... را محضر ایشان تبریک میگوییم روز استادی که با دیدن او مشتاق دروس دینی شدیم، روز استادی که اولین بار در بیانات او واژه «علم» و «معنویت» را درک کردیم، روز استادی که طعم شیرینی کلام او و دل سپردن به بیان او با هیچ چیز برایمان قابل مقایسه نیست، روز استادی که یک لحظه بودن در محضرش فکر ما را ساعتها بلکه روزها و بلکه ماهها تحت تاثیر قرار میدهد، روز استادی که هر لحظه شنیدن مطالب او، ما را در مسیر کسب معارف و علوم دینی، تشنه و تشنه و تشنه تر میکند روز استادی که حقیقتا همه آثار او علم است و فكر، همه حقيقت است و معرفت، همه بحث است و فحص، همه عشق است و عقل، همه قرآن است و حديث و .... همه اسلام است اسلام بله، این روز را تبریک میگوییم. ✍️هیئت تحریریه المرسلات 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
بدایه گروه هفتم.mp3
21.83M
👤آیا ذهن ما می تواند وحدت غلیظ وجود را تصور کند؟ ♦️بت پرستی در زبان عرفا پرستش خدای متصوری است که مخلوق خود انسان است. عرفان نظری بدون همراهی با مراقبه علمی ‌و عملی حجاب بر حجاب هاست. ♦️علم حصولی با ماهیات مأنوس است و ما از همین علم حصولی میان وجود و ماهیات تمایز را تصدیق می کنیم اگرچه نتوانیم تصور کنیم. ♦️فلسفه و حکمت متعالیه یک ظرفیت و فرصت برای رشد معنویت طلاب است. ♦️عین ثابت در فلسفه و عرفان نمونه ترجمان ناصحیح علم حضوری به علم حصولی است. ♦️تعبیر امام خمینی (ره) درباره شرح ملاهادی سبزواری (ره) بر یکی از ابیات مرحوم مولانا 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
جمع_بندی_اصول_یکشنبه_خطابات_قانونی.mp3
25.82M
👆در تدریس اصول فقه مرحوم مظفر بعد از هر فصل تلاش کردم اشاره هایی به مبنای امام هم داشته باشم. به همین دلیل در این صوت پس از بیان نظریه ترتب به متن حضرت امام در کتاب مناهج الوصول پرداختیم تا نظریه را بصورت مختصر بررسی کنیم. نظریه خطابات قانونی امام (ره) اگر به درستی تعقل شود، مبدأ یک تحول بنیادین در علم اصول است. این نظریه شریعت اسلام را از سطح رابطه عبد و مولای عرفی به سطح قانون گذار و شهروند ارتقا می دهد. در این صوت درباره فقه حکومتی و بحث خطابات قانونی اشاره هایی کردم. مبانی امام در فقه حکومتی با تصور دولت مدرن بدیهی به نظر می رسد مبانی انسان شناسی و الهیاتی این نظریه تصور ما را از طرح کلی و معرفتی اسلام در اندیشه امام خمینی (ره) روشن می کند. 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
2_144216344881356779.mp3
22.04M
جلسه ۷۵ غرب شناسی 👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز: شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید 🚦@Westernstudies
🔹درس غرب شناسی 🔹استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه هفتاد و پنجم 🔹عقلانیت جدید ✍️تنظیم از: مصطفی جعفرزاده نکته اول: جریان روشنفکری مدرن رسالت خودش را در این می‌دیده که فلسفه‌اش را با زبان همه‌فهم توضیح دهد. به همین خاطر به خواندن رمان، فیلمنامه، نمایشنامه و گاهی فیلم توصیه میکنم. ما عمیق‌ترین مبانی عرفانی را داریم اما دستمان برای‌اینکه آن‌ها را به مردم برسانیم خالی است و زحمت صورت‌بندی کردن یک مفهوم فلسفی در قالب یک داستان و یا مدیوم را به خودمان نمی‌دهیم نکته دوم: تفاوت روشن‌فکر و فیلسوف فیلسوف اندیشه را تولید می‌کند اما روشن‌فکر یک رسالتی در ساختار اجتماعی کردن این تفکر دارد و مبلغ هم هست نکته سوم کارکردهای کاست روشنفکری : ۱_ تبیین ساده و روشن ۲_ ترویج اصالت علم جدید به عنوان یگانه صورت معرفت ۳_ پیوند تنگاتنگ روشنفکران با سیاست مدرن ( یکی از کارکردهای مهم روشنفکران فعالیت در مقام رهبران سیاسی است.) ۴_ نقش آن‌ها به عنوان تئوریسین و معلم جوامع غربی ⭕️ نکته چهارم: امام یک کارکرد فلسفی عرفانی داشت یک وجه سیاسی و انقلابی یک بعد کم‌تر دیده‌شده ایشان عارف و فیلسوف و دین‌شناس است که بعد دوم یعنی مصلح اجتماعی حجاب شده‌است برای این بعد اول مسئله این است که امام در فقه صاحب مکتب است و یک زاویه نگاه فقهی دارد، در فلسفه و عرفان هم همین‌طور حالا با توجه به مبانی فلسفه تاریخ و ملاک تقسیم دوره‌های تاریخی، یکی از بحث‌های جدی در فلسفه تاریخ عقلانیت تاریخی است. یعنی عقلانیت رایج در آن دوره مثلاً عقلانیت قرون وسطی یک جایگاهی برای کلیسا تعریف می‌کند و عقل مدرن جایگاهی دیگر پس یک ملاک برای انتقال دوره‌ها، پیدایش عقلانیت جدید است. و این جمله‌ی معروف « مورخین فلسفه می‌نویسند و فلاسفه تاریخ» ناظر به همین مطلب است. این جمله‌ که لیبرالیسم پایان تاریخ است یک وجه آن این است که سرمایه‌داری دیگر قابل مقابله نیست اما وجه دیگر هم این است که یعنی عقلانیتی دیگری در مقابل آن ظهور پیدا نمی‌کنند و آنتی تزی ندارد. ما وقتی از امام خمینی رحمه‌الله و ولایت فقیه صحبت میکنیم، داریم درمورد عقلانیت جدید امام صحبت می‌کنیم که این عقلانیت خمیر مایه لیبرالیسم را که اومانیسم یا سوبژکتیویسم است این را رد می‌کند و مبتنی بر رئالیسم دارد یک انسان سعادتمند را در معنویت و دنیا بازتعریف می‌کند این حرف جدیدی برای عقلانیت تاریخی است و انقلاب اسلامی برای همین مبدأ تاریخ می‌شود. حالا این عقلانیت چیست؟ مثلاً شما وقتی دانشجویان معترض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در اروپا و آمریکا می‌بینید وقتی بررسی می‌کنید می‌بینید این دانشجو به نظام سرمایه‌داری و قدرت کمپانی‌ها هم حساس است به نژادپرستی نیز حساس است به اسلام هراسی هم حساس شده‌است و این‌ها را که کنار هم می‌گذاری می‌بینی کم‌کم روایت غرب از لیبرالیسم پیش این دانشجو دارد شکسته می‌شود و دیگر آنطور که آن لیبرال می‌خواهد نمی‌فهمد. ما رسانه نداریم به‌خاطر همین فکر می‌کنند ایران و داعش یکی هستند اما مدیریت میدان داریم در تحولات منطقه، چون صحنه را طوری برای دشمن می‌چینیم که با برنامه‌ریزی، خودش خودش را رسوا کند و روایت غرب از خودش شکست بخورد. شروع روشن‌فکری به‌معنای درست یعنی تو بتوانی با امامِ تولیدکننده فکر، ارتباط برقرار کنیی مشکل ما این است که حتی جوان مذهبی ما هم بعد مصلح اجتماعی امام برایش پررنگ‌تر است امام با خطابات قانونی مثل یک بمب اصول را منفجر میکند و ایشان در عرفان هم مبانی‌ای دارد که با این مبنای اصولی‌شان هماهنگ است شریعت یک مرحله اعتباری است برای سعادت انسان این در عرفان و در امتداد آن در فقه می‌فرماید هدف مولا از امرونهی قانون‌گذاری است و همه‌ی نظر امام منوط بر اجرای شریعت است اگر کسی مبتنی بر فقه سنتی بگوید کجای شریعت آمده که حکومت باید زن‌ها را موظف به حجاب کنند امام می‌گوید اصلاً فلسفه حکومت اجرای احکام دین است و همان امری که به حجاب تعلق گرفت تکلیف ساز است برای حکومت، حالا وقتی با این ذهنیت وارد ادله می‌شویم می‌بینیم که تنها صنفی که می‌تواند این کار را برعهده بگیرد فقها هستند و این‌گونه ولایت‌فقیه یک چیز بدیهی است 🚦@Westernstudies
با بغض تفألی زدم به دیوان شریف حافظ (ره) و این غزل آمد 👇 🔸دوش وقت از غصه نجاتم دادند 🔸واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند 🔸بیخود از شعشعه پرتو ذاتم کردند 🔸باده از جام تجلی صفاتم دادند 🔸چه مبارک بود و چه فرخنده شبی 🔸آن شب قدر که این تازه براتم دادند 🔸بعد از این روی من و آینه وصف جمال 🔸که در آن جا خبر از جلوه ذاتم دادند 🔹من اگر کامروا گشتم و خوشدل چه عجب 🔹مستحق بودم و این‌ها به زکاتم دادند 🔹هاتف آن روز به من مژده این داد 🔹که بدان جور و جفا و ثباتم دادند 🔹این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد 🔹اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند 🔹همت حافظ و انفاس سحرخیزان بود 🔹که ز بند ایام نجاتم دادند ♦️این جمله استادم همیشه در گوشم هست: هرجا اطاعت از فرمان رهبری صورت گیرد زمینه شهادت بازخواهد شد. خدا رو شاکریم که بعد از حدود نیم قرن از انقلاب رئیس جمهوری داشتیم که مصداق اطاعت از رهبری بود و شهادت ایشان هم گواه همین مطلب. @sm_javaheri
استاد آیت الله فرحانی.mp3
11.56M
🔰 سخنرانی 🔸 استاد آیت‌الله فرحانی در مدرسه فقهی امیرالمومنین (ع) این سخنرانی و خاطرات آیت الله فرحانی از شهید رئیسی خیلی مهم است. این که شخصی در متن دنیای ما به این میزان توجه معنوی داشته نتیجه تاریخ سازی انقلاب اسلامی در عصر خمینی (ره) است. 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
یک متن مختصر و مفید از استادم دکتر صفارهرندی؛ نگاهی تحلیلی بر جامعه امروز ما و درک آن از شهید رئیسی:
🔅چندخطی درباره کارکتر شهید رئیسی و سیاست تقوا 🔰دکتر سجاد صفار هرندی 🔸درست در همان ساعات سخت و نفسگیر عصر یکشنبه که گروه‌های امداد و نجات در تکاپوی عملیات بازیافتن بالگرد حامل رئیسی و یارانش بودند، ما نیز عملیات بازیابی و از نو پیدا کردن او را در ذهن و ضمیر خود آغاز کردیم. ما که می‌گویم کم و بیش یعنی همه ما. از امثال من که فی الجمله در زمره حامیان او به حساب می‌آمدیم و پیشتر برای پیروزی‌اش در انتخابات کوشیده بودیم تا منتقدان درون جبهه‌ای و برون جبهه‌ای و بخش بزرگی از مردم معمولی. 🔸 گم شدن جسم رییس جمهور گویی نوعی تعلیق پدیدارشناسانه ایجاد کرد که به ما امکان می‌داد به نحو دیگرگون با او مواجه شویم. پیشتر او هر چند پیش چشممان بود ولی نمی‌دیدیمش. اگر هم می‌دیدیم بیشتر کاستی‌های او در نسبت با ایدئال‌های ذهنی‌مان را می‌دیدیم. اینک اما فرصت شده بود تا در تصور فقدان رئیسی، او را در تحقق‌ها و فعلیت‌هایش از نو پیدا کنیم. گروه‌های امداد و نجات سپیده صبح دوشنبه جسم سوخته رییسی را باز یافتند، اما عملیات بازیابی کاراکتر او برای ما تا همین حالا ادامه دارد و راستش من فکر می‌کنم تا مدتها ادامه خواهد یافت. 🔸کاستیکا براداتان در کتاب "جان دادن در راه ایده‌ها" با استفاده از استعاره‌ای سینمایی می‌گوید: «کیفیت مرگ هر کس تعیین کننده معنای کلی زندگی اوست.» در واقع با مرگ گویی کل سکانس‌ها و پلان‌های پراکنده یک سرگذشت به یکباره تدوین می‌شوند و معنای نهایی خود را می یابند. 🔸به این سیاق، شهادت دراماتیک رئیسی، پرواز کردن، سوختن و یگانه شدن با خاک و سنگ و درختان کوههای جنگلی منتهی الیه شمال غربی ایران گویی کل زندگی او را یکباره برای ما معنادار کرد. زندگی بچه یتیم تهیدست مشهدی را که همچون بسیاری دیگر از همگنان خود با انقلاب اسلامی از حاشیه‌ مناسبات اجتماعی ایران به متن آن آمد. طی چهار دهه در جایگاه‌های مختلف نظم برآمده از انقلاب به انجام تکلیف و ماموریت خود برخاست و نهایتا نیز جان خود را بر سر انجام یکی از همین ماموریت‌ها نهاد. 🔸رئیسی از نیمه دهه نود مشخصا به سطح اول سیاست ایران وارد شد. اما مدل سیاست‌ورزی او نیز خاص خودش بود. او نه مانند هاشمی راهبردی سیاست‌ورزی می‌کرد و نه چون احمدی نژاد تاکتیکی، بلکه سیاست را نیز همچون نوعی ماموریت و تکلیف به جای می‌آورد. شاید مهمترین مفهوم توضیح دهنده سیاست او در کنار تکلیف و ماموریت، تقوا بود. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت. مشیی که علی الظاهر انطباقی با روح زمانه نداشت اما با شهادت نامنتظره و عروجش به بلندای ذهن و نفوذ به سویدای دل بخش بزرگی از ایرانیان امکانها و پتانسیلهای خود را ظاهر ساخت. سیاست تقوا این است مهمترین معنای زندگی ابراهیم رئیسی و در همان حال بزرگترین میراث سیاسی او برای آینده ما در یادداشتی دیگر به این مفهوم خواهم پرداخت به اذن خدا. 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
(صفحه ویراستی بنده) ♦️سلوک اجتماعی شهید آل هاشم 🔰سید مجتبی امین جواهری تشییع آیت الله آل هاشم در تبریز پیامی متفاوت از بقیه تشییع ها داشت. توجه شما را به سلوک اجتماعی ایشان در چند نکته کوتاه جلب می کنم: اول: کنشگری او فراتر از سلایق، طیف ها و طبقات اجتماعی و فرهنگی بود. دوم: او به معنای واقعی کلمه بود. با تکیه بر اصالت خانوادگی، قومیت خود را از تهدید به فرصت وحدت بخش برای پیوند با کلیت ایران تبدیل کرد. سوم: سیاست، تشکیلات و سازمان در پیوند او با مردم حجاب و حائل درست نکرد. چهارم: عنصر اخلاق و معنویت در تصور اجتماعی از او غالب بود. پنجم: او به افکار عمومی احترام می گذاشت و درک خوبی از رسانه داشت از این رو توانست هویت جمعی برمحور نقش اجتماعی خود ایجاد کند. این پنج شاخصه می تواند یک روحانی را محور تحولات اجتماعی قرار دهد. بسیاری از روحانیون هستند -از آنها نام نمی برم- که مشخصه های اول، سوم، چهارم و پنجم را ندارند و با وجود تمام تلاش ها متأسفانه محبوب نیستند. روحانیت باید از این سرمایه به عنوان میراث اجتماعی بهره ببرد. در گذشته گزارش این جنس از حضور را در روحانیون مکتب تهران همچون آیت الله شاه آبادی استاد امام خمینی (ره) خوانده بودیم. راهشان پاینده 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
وبینار خدا در زندگی انسان.mp3
32.91M
🎤صوت جلسه وبینار پرسش و پاسخ کتاب خدا در زندگی انسان از استاد مطهری با تعالی پژوهان عزیز. ♦️هسته اصلی این کتاب بیان الگویی در پاسخی به تقدس زدایی مدرن است... با تشکر از مجموعه عالی مدرسه تعالی 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مأموریت مطهری عبور شیعه از نقطه عطف تاریخی؛ فصل مشترک مطهری و شیخ طوسی! ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
دوستانی که بنده در خدمتشان بوده و هستم و بارها احتمالا از بنده درباره موقعیت اندیشه و کنش معرفتی شهید مطهری مطالبی شنیده اند، این مجموعه از دروس استاد هاشمی و کانال ایشان و تفکر ایشان یکی از منابعی است که بنده بسیار از آن آموختم و افتخار شاگردی و همراهی با ایشان را داشتم. توصیه می کنم در کانال افق مبین که بازتاب افکار و فعالیت های ایشان است عضو شوید👇 💠 https://eitaa.com/Ofoqemobin 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️این پادکست رو تا آخر گوش کنید. {ویراستی} واقعا وقتی فکر می کنم می بینم هر باور و اعتقادی که امروز دارم بواسطه تحولی است که امام در تاریخ ایجاد کرد. من به دین امام خمینی (ره) مسلمانم. در دین او عرفان و معنویت با جامعه و سیاست جمع می شود به همین دلیل است که تاریخ ساز است و می گوییم عصر ما است. 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
وبینار کتاب آزادی انسان.mp3
33.31M
🎤صوت جلسه ♦️وبینار کتاب آزادی انسان اثر استاد شهید مطهری با تشکر از مجموعه عالی مدرسه تعالی 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
تقدیر و بازخواست.mp3
13.68M
♦️اگر خداوند سرنوشت انسان را مقدر کرده، چرا آن را بازخواست می کند؟ ➕رابطه قضا و قدر با جبر و اختیار چیست؟ ➕آیا انسان واقعا مختار است؟ پس علم الهی و قدرت الهی چگونه با اختیار انسان جمع می شود؟ 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
هدایت شده از در جستجوی تحول
اگه میخواید درباره سیر تاریخی شکل گیری و مبانی فکری سازمان مجاهدین خلق که متشکل از برخی نخبه های دانشجویی قبل از انقلاب بودند و همین طور درباره جنایات هایی که مرتکب شدند؛اطلاعات نابی در قالب روایت بدونید؛چند فایل صوتی که در ادامه باشتراک گذاشته میشه را گوش کنید و به دست اونایی که ذهنیت و نظام فکری شون براتون اهمیت داره؛برسونید. این فایل ها یک دور قواعد جنگ روایت هایی که دشمنان انقلاب اسلامی علیه انقلاب اسلامی را به کار می برند را در قالب روایت برای شما بیان می کنند. فایل ها را از کانال در جستجوی تحول پیگیر باشید ↙️ https://eitaa.com/joinchat/2221801494C1d4962207c
♦️دوره غرب شناسی مقدماتی (مناسب برای طلاب سطح یک و دانشجویان) 🔰مدرس: سید مجتبی امین جواهری (تدریس شده در مدرسه فقهی ائمه اطهار زیر نظر آیت الله فاضل لنکرانی در قم) 👈🏻همراه با گزارش مکتوب طلاب جلسه اول: ضرورت عناوین درس و سرفصل ها جلسه دوم: قدرت و اندیشه در نظریه میشل فوکو جلسه سوم: قدرت و اندیشه در شناخت تمدن غرب جلسه چهارم : حکمت یونان موج اول شک گرایی سوفسطائیان جلسه پنجم : حکمت یونان (حکمت به نظری و عملی) جلسه ششم : حکمت یونان (موضوع علم و عرض ذاتی) جلسه هفتم : قرون وسطی (امپراطوری بیزانس) جلسه هشتم : قرون وسطی (امپراطوری بیزانس- بررسی کلیسای مسیحی از قرن ۵ تا جنگهای صلیبی و جریان اصلاحات دینی پروتستان جلسه نهم : قرون وسطی- کلام مسیحی بررسی ریشه های تضاد علم و ایمان در کتاب مقدس تورات و انجیل و مقایسه با دیدگاه اسلام جلسه دهم : قرون وسطی- کلام مسیحی توضیح بیشتر سنت آگوستین با تبیین لوگوس در یونان جلسه یازدهم : قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم و تثلیث جلسه دوازدهم : قرون وسطی- کلام مسیحی خدا، تجسم، متن علل گرایش به مادی گرایی جلسه سیزدهم : عوامل پیدایش عصر روشنگری جلسه چهاردهم : عوامل پیدایش عصر روشنگری جلسه پانزدهم : دکارت و تأثیر اندیشه فلسفی او بر آینده فلسفه جلسه شانزدهم : دکارت در اندیشه استاد مطهری جلسه هفدهم : معرفی کتاب سیر حکمت در اروپا و مطالعه بخش دکارت توضیح نظریه هیوم و تطبیق بر متن سیرحکمت در اروپا جلسه هجدهم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن جلسه نوزدهم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه ، نومن و فنومن جلسه بیستم : اندیشه کانت و توضیح سوژه و ابژه جلسه بیست و یکم : اندیشه کانت و تطبیق با متن سیرحکمت در اروپا جلسه بیست و دوم : جلسه بیست و سوم : تطبیق محسوس بر معقول در اندیشه کانت جلسه بیست و چهارم : اومانیسم و اندیشه کانت جلسه بیست و پنجم : فلسفه اخلاق کانت جلسه بیست و ششم : روش تولید حکمت عملی جلسه بیست و هفتم : حکمت عملی کانتی جلسه بیست و هشتم : مقدمه ای برای مطالعه‌ی حکمت عملی و عقل کانتی جلسه بیست و نهم : هگل و نظریه تکامل جلسه سی ام : ایده آلیسم و ماتریالیسم جلسه سی و یکم : جهان‌بینی و ایدئولوژی جلسه سی و دوم : تفکر ماتریالیسم جلسه سی و سوم : نظریه ایده آلیسم هگل جلسه سی و چهارم : مقدمات فلسفه تاریخ، دیالکتیک جلسه سی و پنجم : خوانش شهید مطهری از فلسفه تاریخ جلسه سی و ششم : معرفی کتاب فلسفه تاریخ آنارشیسم جلسه سی و هفتم : انتقال از دوره بردگی به فئودالیسم جلسه سی و هشتم : ویژگی های دوره فئودالیسم جلسه سی و نهم : شکل گیری بانک ها و توضیحاتی پیرامون مسائل اقتصادی جلسه چهلم : انتقال فئودالیسم به بروژوا جلسه چهل و یکم : سرمایه داری_انقلاب صنعتی جلسه چهل و دوم : انقلاب صنعتی و تاثیر آن بر بافت اجتماعی جلسه چهل و سوم : تفاوت میان ماشین و انسان در چرخه تولید (توضیح سکولاریسم در انقلاب صنعتی) جلسه چهل و چهارم : ارزش اضافی_امپریالیسم جلسه چهل و پنجم : بیزانس و تحولات داخلی جلسه چهل و ششم : تهاجم بربر ها و موقعیت کلیسا جلسه چهل و هفتم : موقعیت کلیسا جلسه چهل و هشتم : پیدایش دولت ها در اروپا جلسه چهل و نهم : جنگ های صلیبی جلسه پنجاهم : زوال قرون وسطی جلسه پنجاه و یکم : علل پیدایش رنسانس جلسه پنجاه و دوم : تقابل تمدنی ایران و اسلام جلسه پنجاه و سوم : ادامه علل پیدایش رنسانس جلسه پنجاه و چهارم : انقلاب کبیر فرانسه جلسه پنجاه و پنجم : جرقه های انقلاب فرانسه جلسه پنجاه و ششم : ادامه بحث ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه جلسه پنجاه و هفتم : سرانجام ناپلئون جلسه پنجاه و هشتم : ظهور لویی هجدهم تا آخر انقلاب های فرانسه جلسه پنجاه و نهم : انقلاب صنعتی جلسه شصتم : پوزیتیویسم جلسه شصت و یکم : آثار پوزیتیویسم جلسه شصت و دوم : دین انسانیت جلسه شصت و سوم : بنیان های شناسایی علمی جلسه شصت و چهارم : بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت جلسه شصت و پنجم : مسأله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی جلسه شصت و ششم : نگاهی به نظریه سروش در مورد علوم تجربی جلسه شصت و هفتم : نهیلیسیم جلسه شصت و هشتم : ماهیت روشنفکری جلسه شصت و نهم : روشنفکری در غرب و ایران جلسه هفتاد : تاریخچه روشنفکری در ایران جلسه هفتاد و یکم : بررسی الگوی توسعه جلسه هفتاد و دوم : نمود های نهیلیسم _ماکیاولی جلسه هفتاد و سوم : فلسفه دکارت و عقل از منظر اسلام جلسه هفتاد و چهارم : کاست روشنفکری جلسه هفتاد و پنجم : 👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز: شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید جلسه هفتاد و ششم : مقدمات و ضرورت بحث از مقوله ولایت فقیه 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
بَسْطُ الزّمان‌ وَ طيُّ الزّمان‌ براي‌ يكي‌ از رفقاي‌ حاج‌ سيّد هاشم‌ حدّاد 🔰علامه طهرانی (ره) 🔅روح مجرد ص ۵۷۸ بالجمله‌ در اوقاتيكه‌ به‌ معيّت‌ ايشان‌ در نجف‌ أشرف‌ مشرّف‌ بوديم‌، يكي‌ از شاگردان‌ و ارادتمندان‌ نجفي‌ ايشان‌ روزي‌ براي‌ حقير كه‌ با وي‌ تنها به‌ حرم‌ مطهّر حضرت‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ مشرّف‌ مي‌شديم‌ در ضمن‌ بيان‌ احوال‌ خصوصي‌ خود مي‌گفت‌: در آن‌ حالات‌ تحيّر و شدّت‌ واردات‌ روحي‌ كه‌ داشتم‌، دو قضيّه‌ براي‌ من‌ اتّفاق‌ افتاد كه‌ در آن‌ زمان‌ هم‌ نفهميدم‌، بعدها فهميدم‌ كه‌ غيرعادي‌ بوده‌ است‌: اوّل‌ آنكه‌: يك‌ روز با جميع‌ فرزندان‌ از پسر و دختر و عيال‌ تصميم‌ گرفتيم‌ به‌ مدينۀ منوّره‌ از راه‌ بيابان‌ برويم‌ و چند روزي‌ را در آنجا به‌ زيارت‌ مشغول‌ باشيم‌. حركت‌ كرديم‌ و تا مرز سعودي‌ كه‌ متّصل‌ به‌ خاك‌ عراق‌ از ناحيۀ خشكي‌ و بيابان‌ رَمْل‌زار نجف‌ است‌ رفتيم‌ و چندين‌ روز بطول‌ انجاميد تا بدانجا رسيديم‌. در وقت‌ عبور، مرزداران‌ از دادن‌ اجازۀ عبور امتناع‌ كردند، چون‌ بدون‌ گذرنامه‌ بوديم‌ و چندين‌ روز هم‌ همۀ ما را توقيف‌ نمودند و سپس‌ آزاد كردند، و ناچار به‌ نجف‌ أشرف‌ مراجعت‌ نموديم‌. چندين‌ روز هم‌ طول‌ كشيد تا به‌ نجف‌ و منزل‌ خود رسيديم‌؛ و مجموع‌ اين‌ ايّام‌ قريب‌ چند هفته‌ شد، ولي‌ وقتي‌ به‌ نجف‌ رسيديم‌ ديديم‌ فقط‌ يك‌ روز گذشته‌ است‌. حركت‌ ما از نجف‌ روز فلان‌ بوده‌ است‌، و بر حسب‌ تاريخ‌ و تقويم‌ بازگشتمان‌ در فرداي‌ آن‌ روز بوده‌ است‌. دوّم‌ آنكه‌: وقتي‌ تنگي‌ معيشت‌ بقدري‌ بر من‌ غلبه‌ كرد؛ و شدّت‌ واردات‌ حالي‌ بطوري‌ بود كه‌ ابداً قدرت‌ بر حركت‌ و تنظيم‌ امور منزل‌ نداشتم‌. چيزي از مايحتاج‌ در منزل‌ نبود؛ و زوجۀ ما در آن‌ روز فقط‌ با آب‌ گرم‌ شده‌ بر روي چراغ‌، أطفال‌ را نويد ميداد و سعي‌ ميكرد تا ايشان‌ را ساكت‌ نگهدارد. و احساس‌ ميكردم‌ كه‌ براي‌ آنها اين‌ مسأله‌ مشكل‌ و دوامش‌ غير قابل‌ تحمّل‌ است‌، تا حال‌ من‌ إفاقه‌ حاصل‌ نمود و به‌ هوش‌ و گوش‌ باز آمدم‌، و براي‌ تهيّۀ غذائي‌ به‌ بيرون‌ از خانه‌ آمدم‌. و معلوم‌ شد كه‌: اين‌ مدّت‌، يك‌ ماه‌ تمام‌ بطول‌ انجاميده‌ است‌. واقعۀ دوّم‌ معلوم‌ است‌ كه‌ طَيُّ الزّمان‌ است‌، يعني‌ در هم‌ پيچيدن‌ و متراكم‌ شدن‌ زمان‌ كه‌ يك‌ ماه‌ يا چند هفته‌ را يك‌ روز كرده‌ است‌. و حقير تا به‌ حال‌ در جائي‌ نديده‌ام‌ كه‌ از كيفيّت‌ و خصوصيّت‌ آن‌ بحثي‌ شود، و خودم‌ هم‌ فكر نكرده‌ام‌ كه‌ با موازين‌ قوانين‌ طبيعيّه‌ وفق‌ ميدهد يا نه‌؟ و امّا واقعۀ اوّل‌ بر عكس‌ آن‌، بَسْطُ الزّمان‌ است‌ يعني‌ گستردن‌ و وسعت‌ بخشيدن‌ زمان‌ كوتاه‌ را كه‌ يك‌ روز را به‌ چند هفته‌ پهن‌ و گسترش‌ داده‌ است‌. و دربارۀ اين‌ مسأله‌ نيز حقير فكري‌ ننموده‌ام‌، ولي‌ مسلّماً با قوانين‌ طبيعيّه‌ تطبيق‌ ندارد، و بالاخره‌ بايد آنرا از جهت‌ سيطرۀ تجرّد نفس‌ بر زمان‌ توجيه‌ كرد. امّا يك‌ حكايت‌ شنيدني‌ را دربارۀ اين‌ موضوع‌، سعيد الدّين‌ فَرَغاني در كتاب‌ «مَشارِقُ الدَّراريّ» كه‌ شرح‌ «تائيّۀ ابن‌ فارض‌» است‌ در شرح‌ يكي‌ از أبيات‌ وي‌ نقل‌ كرده‌ است‌ كه‌ شايان‌ ذكر است‌: ▪️وَ في‌ساعَةٍ أوْ دونَ ذلِكَ مَنْ تَلا ▪️بِمَجْموعِهِ جَمْعي‌ تَلا ألْفَ خَتْمَة .....و 〰️〰️〰️〰️ ✍️سید مجتبی امین جواهری ملاحظات و محاکمات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0‎
هدایت شده از مدرسه تعالی🇵🇸
مدرسه‌ی تعالی به مناسبت عید سعید غدیر تقدیم می‌کند؛ "بر مدار امیرالمؤمنین" 🔰گفتمانی پیرامون سیره، مملکت داری و تاریخ زندگی حضرت علی علیه السلام؛ 🔖 تاریخ حیات امیرالمؤمنین علیه السلام 👤استاد دوره :دکتر میثم مطیعی 🔖شه شناس 👤 استاد دوره : حجت الاسلام مصطفی امینی خواه 🔖مسلک ابوتراب 👤استاد دوره : استاد امین جواهری (این دوره به مناسبت عید سعید غدیر خم با ۵٠ درصد تخفیف🎇 ارائه می‌گردد) نسخه جدید مدرسه تعالی را از طریق لینک زیر دانلود کنید: https://taalei-edu.ir/download/ @Taalei_edu
ان شاءالله فردا همه با نیت انجام تکلیف در انتخابات شرکت کنیم و در درجه اول به نظام اسلامی رأی دهیم و شکر این فرصت تاریخی را بجا آوریم و در درجه دوم فرد اصلح را انتخاب کنیم. "فأن يداللَّه علي الجماعه و اياكم والفرقه". ♦️ @sm_javaheri