eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 8️⃣ 🔴 (2) 1️⃣👈مدعا 2️⃣👈دلایل و شواهد مدعا در پست قبل گذشت. 3️⃣👈 آغاز (ره) این بحث را حضرت آقا در سال 69 در اولین سالگرد رحلت حضرت امام ره مطرح فرمودند ◀️ «من امروز مایلم یك نكته را در باب انقلابمان و در باب تأثیر عمل این عبد صالح خدا، به ملت ایران و به ملت‌های مسلمان عالم و به همه‌ی كسانی كه در سطح جهان، نامی از انقلاب ما و از امام خمینیِ بزرگ ما شنیده‌اند، بگویم. این، مبنا و قاعده‌ی حركت ماست. بر اساس همین بینش، ما زندگی و مبارزه و حركت می‌كنیم.» ◀️
«آن جمله این است كه‌ با انقلاب اسلامی در ایران و با تشكیل نظام اسلامی در این نقطه‌ی از عالم و با مبارزات طولانی‌ای كه ملت ما پشت سر رهبر عظیم‌الشأنش، برای حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، ""عصر جدیدی"" با خصوصیاتی متمایز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد.»
◀️ «قدرت‌های مادّی دنیا، چه بخواهند و چه نخواهند؛ امریكا چه بخواهد و چه نخواهد، این دوران در دنیا آغاز شده و پیش هم رفته است و تأثیرات این عصر جدید، روی ملت‌ها و دولت‌های ضعیف و نیز روی دولت‌های قوی و ابرقدرت‌ها محسوس است.» ◀️ «وقتی عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز می‌شود، هیچ‌كس نمی‌تواند خود را از تأثیرات آن عصر بركنار بدارد. ... این عصر و این دوران جدید را باید نامید.» ⚠️ ما اساساً شخصیت‌های جهانی، شخصیت‌هایی که در افق کلان انسانی دغدغه داشته باشند، از خودمان پدیده نیاوردیم. موقعی که حضرت آقا می‌گوید اصلاً دارد زندگی انسانی به هم می‌ریزد، باید من هم این‌طوری دلم موج بردارد، که خدایا چه حادثه‌ی بزرگی، مقطعی که الآن من در آن هستم یکی از مقاطع بزرگ تاریخ است؛ مثل مثلاً مقطع بعثت که حضرت امام می‌گوید، که بزرگ‌ترین روز تاریخ است من ازل الی‌الابد. ⚠️ اینکه این حرف ها خیلی برای ما موج برانگیز نیست؛ نشان می‌دهد که ما خودمان را خوب بار نیاوردیم! چرا خودمان را این‌طور بار آوردیم که این حرف ها ما را نمی‌گیرد و موج در ما ایجاد نمی‌کند؟ 💭 این‌ها آن نکته‌هایی است که ما، دورهم جمع شدیم از این‌طور بحث‌ها باهم دیگر داشته باشیم. ◀️👈 خصوصیات عصر امام خمینی ره 1️⃣
گسترش اعتقاد و باورهای مذهبی
👈 «بعد از آنكه سیاست قدرت و نظام سلطه‌ی جهانی این بود كه دین و معنویت را به‌کلی از زندگی مردم حذف كند و جامعه‌ی بشری را یك جامعه‌ی بی‌دین و بی‌ایمان و بی‌اعتقاد به ارزش‌های الهی تربیت نماید، این دوران جدید، درست به‌عكس آن سیاست‌ها عمل كرده است. نه‌فقط در ایران یا در كشورهای اسلامی، مردم به باورهای دینی برگشتند، بلكه در سطح جهان و در میان جوامعی كه ده‌ها سال ضد مذهب زندگی كرده بودند، اعتقاد مذهبی و گرایش معنوی رشد كرده است.» 👈 «البته آینده‌ی این حركت، به‌این‌ترتیب خواهد بود كه هر جا معنویتی عمیق‌تر و خالص‌تر و سالم‌تر و منطبق‌تر با فطرت بشر باشد، جاذبه‌ی بیشتری برای ملت‌ها خواهد داشت.» ⚠️ اگر ما به‌عنوان ایران می‌خواهیم مرکزیت را حفظ بکنیم باید روی این قضیه سرمایه‌گذاری بشود. 2️⃣
معنا بخشیدن به ارزش انسان‌ها و حضور مؤثر توده‌های میلیونی مردم
👈 «در دوران جدیدی که به‌وسیله‌ی امام ما آغازشده است و دایره‌ی آن محدود به ایران هم نیست، توده‌های مردم، اصل و تعیین‌كننده و تصمیم‌گیرنده‌اند و آن‌ها هستند كه جریان‌ها را هدایت می‌كنند.» 👈⚠️ به تعبیر دیگر، مشخصه‌ی انسانیِ این دوران و عصر جدید، عبارت از پیروزی خون بر شمشیر است؛ 👈 «قدرت‌ها باید بدانند كه بعدازاین، در هیچ جای دنیا، علی‌رغم خواست توده‌های میلیونی مردم، نمی‌شود حكومت را ادامه داد.» ⚠️ آن نظام دروغین شما دیگر نمی‌تواند مردم را فریب بدهد. حضرت آقا می‌فرمایند، مردم‌سالاری در تفکر غربی نه عمیق و نه در تمدن غرب صادقانه است. از این‌طرف در تفکر حضرت امام هم عمیق است و هم صادقانه. بچه‌ها این‌طوری نبود امام در رودربایستی گفت ! نه خیر این‌طور نیست حضرت آقا می‌فرمایند حضرت امام عمیقاً به این باورداشت و صادقانه به آن ملتزم بود. و لذا بعد انقلاب نقش مردم جدی شد. بعضی‌ها آمدند روی صحنه گفتند که خیلی ممنون انقلاب کردید، دیگر بروید دنبال زندگی‌تان ما کشور را اداره می‌کنیم. بعضی‌ها تفکّرشان این‌طوری بود، اما تفکر امام اصلاً این‌طوری نیست. 3️⃣
آزادی از سلطه تصرّف و نفوذ قدرت‌های بزرگ
👈 «ازجمله خصوصیتی دیگر عصر جدیدی که امام بزرگوار انقلابمان در عصر جدید به وجود آوردند عبارت است از اصل آزادی از سلطه و تصرّف و نفوذ قدرت‌های بزرگ است. یعنی همان چیزی که در انقلاب ما به‌عنوان اصل نه شرقی و نه غربی شناخته شد.» —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 💢بخش 8️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2162 ✅ پایان ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 6️⃣ 📝 سوال: در مورد کمیت فلسفه خوانی برای طلبه‌ای که می‌خواهد مجتهد شود صحبت کردید؛ اما در مورد کیفیت آن صحبت نکردید! ✅ پاسخ: من به متن خوانی اعتقاد جدی دارم. بعضی‌ها متن خوانی را تقلید صرف از گذشتگان می‌دانند؛ ولی من معتقدم متن خوانی، ماده‌ی تفکر هست، ماده تعمق هم هست، همراهی با بزرگ‌ترین فیلسوفان هم هست؛ درست مثل اینکه به جایی برسیم که انگار ملاصدرا مستقیماً استاد ما بوده است. گاهی در سطح ما فرار می‌گیرند و به ما کمک می‌کنند. 🔺بعضی‌ها متن‌ها را می‌خوانند و برای بقیه تعریف می‌کنند؛ ولی من به این اعتقاد ندارم و می‌گویم که این جواب گو نیست. البته باید کمی سرعت بخشید؛ آموزش به شکل منسجم و مجموعه‌ای و دست به دست هم باید باشد. معمولا اگر استادی را همراهی کنیم، بیست سال طول می‌کشد تا یک دوره فلسفه را بخوانیم؛ ولی اگر یکی راه همراه یک استاد و دیگری را با استاد دیگر و مقداری را خود فرد بخواند، می‌تواند به سرعت آن را جمع کرد؛ ولی باید همه‌ی متن‌ها خوانده شود؛ بدایه، نهایه، اشارات، اسفار، تمهید، مصباح و فصوص باید خوانده شود. 🔺در کنار آن، خوب بفهمد. من به فهم بسیار معتقدم، اما به حفظ اصلا معتقد نیستم. بعضی‌ها فقط حفظ می‌کنند. شخصی تمام آنچه که استاد می‌گفت را توضیح می‌داد؛ ولی از همان متن یک سوال که از او کردم، نتوانست جواب دهد. از اول که می‌خوانید، دغدغه‌ی فهمیدن داشته باشید. 🔺متن اول را سخت نگیرید؛ مثلا اگر بدایه می‌خوانید، فقط یک دور نگاه کنید تا مطالبی را به دست آورید و اگر سوالاتی هم برایتان پیش آمد بنویسید. ممکن است در بدایه مثلاً دویست سوال و در نهایه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتی به آخرین کتاب می‌رسید، دیگر هیچ سوالی برایتان باقی نمانده باشد. هر چه جلو می‌روید، سوالات خود را بنویسید، اما سعی کنید وقتی به نهایه رسیدید، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشید. در نهایه چنین کاری نکنید. اگر استاد قدری در بدایه داشته باشید، همان جا فلسفه را در کامتان شیرین می‌کند. اگر در بدایه نشد، در نهایه دیگر نباید کم لطفی کند. از یکی از دوستان پرسیدم نهایه که خواندید چطور بود؟ گفت خیلی عالی بود. در دلم گفتم خیلی خوب نخواندی! چون وقتی به نهایه می‌رسید، باید با مشکلات فراوانی رو به رو شوید و کمی خون دل بخورید تا آن را حل کنید. 🔺البته متون آموزشی ما هم باید سعی کند ذهن مخاطب را آن طور که هست در نظر بگیرد و به آن مطلوب برساند و بعد از مدتی باید تأمل کردن را شروع کند؛ یعنی بعد از اینکه از این فیلسوفان چیزی یاد گرفت. خودش شروع به نظر کردن کند؛ در نظر کردن همه تثبّت لازم است. کم کم یقین پیدا کند که مبانی‌شان این است که و این حرف را زده اند و من می‌دانم که این متن‌ها غلط است؛ پس اینطور است. لذا ابتدا باید این متن‌ها خوانده و فهمیده شود و در کنار آن تحقیق هم بشود. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتابچه
«جایگاه عزم»
به قلم محمدرضا شیروانی در 40 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. در توضیح این کتابچه آمده است: 🔰آن‌گاه که
عزم «جوهرۀ انسانیّت»
خوانده می‌شود، حساسیّت بالایی نسبت به آن پدید می‌آید و ما طالب دریافت تصویری تفصیلی‌تر دربارۀ جایگاه آن و مناسبات آن با عناصر انسانی دیگر می‌شویم. غرض اصلی نوشته این است که بگوید عنصر عزم را باید تفصیلی‌تر شناخت و دربارۀ نسبت آن با معرفت تعجیل نکرد. البته ورودی در باب این نسبت نیز شده و ترسیم مختصری صورت گرفته است. باشد که این نوشتار مختصر فتح بابی باشد برای پرداختهای هر چه تفصیلی تر تا ما هرچه بیشتر از «جوهرۀ انسانیّت» شناخت پیدا کنیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
9️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 💠 بررسی روایات نفی فلسفه 2️⃣ 🔺ما هر چه گشتیم سه روایت در این زمینه پیدا کردیم که به آن استناد می‌کنند. (روایت اول در پست قبل بحث شد اینک روایت دوم) 2️⃣ روایت دوم: روایتی از کتاب توحید مفضل 🏷 فتبّاً وَ خَيْبَةً وَ تَعْساً لِمُنْتَحِلِي الْفَلْسَفَةِ كَيْفَ عَمِيَتْ قُلُوبُهُمْ عَنْ هَذِهِ الْخِلْقَةِ الْعَجِيبَةِ حَتَّى أَنْكَرُوا التَّدْبِيرَ وَ الْعَمْدَ فِيهَا 📚 توحيد المفضل، ص: 69 🔺انتحل که در اینجا آمده است یعنی مدعیان نابجای فلسفه و دروغین فلسفه که چیزی را به نام خود زدند. این عبارت نه تنها ذم فلسفه نیست و بلکه مدح فلسفه است چون می‌فرمایند کسانی که فیلسوف نما هستند و نباید با همه فلاسفه یکسان برخورد کرد. 🔺 ادامه حدیث در مورد فلاسفه مادی گرا هستند که مبانی و تدبیر این عالم را منکر شده اند. 🔺در ادامه روایت حضرت امام صادق علیه السلام نظرات کسانی را که معتقد به انتخاب طبیعی هستند را نقد می‌کنند. 🔺با این روایات می‌شود نحوه برخورد معصومین با فلسفه‌ها و ترجمه‌هایی که وجود داشته را دید. 🔺 اگر اعتبار سند را قبول کنیم؛ حضرت نام ارسطو را ذکر می‌کند و قاعده‌ی فلسفی را که ارسطو گفته بیان می‌کند (که امر اتفاقی نمی‌تواند دائمی و یا اکثری باشد بلکه از عمد و دلیلی باید باشد) 🔺 ادامه حدیث که حضرت نقل از ارسطو می‌کند و رد قول انتخاب طبیعی میکنند: 📜 و كَانَ مِمَّا احْتَجُّوا بِهِ هَذِهِ الْآيَاتِ الَّتِي تَكُونُ عَلَى غَيْرِ مَجْرَى الْعُرْفِ وَ الْعَادَةِ كَإِنْسَانٍ يُولَدُ نَاقِصاً أَوْ زَائِداً إِصْبَعاً أَوْ يَكُونُ الْمَوْلُودُ مُشَوَّهاً مُبَدَّلَ الْخَلْقِ فَجَعَلُوا هَذَا دَلِيلًا عَلَى أَنَّ كَوْنَ الْأَشْيَاءِ لَيْسَ بِعَمْدٍ وَ تَقْدِيرٍ بَلْ بِالْعَرَضِ كَيْفَ مَا اتَّفَقَ أَنْ يَكُونَ
وَ قَدْ كَانَ 
أَرَسْطَاطَالِيسُ‏
 رَدَّ عَلَيْهِمْ فَقَالَ إِنَّ الَّذِي يَكُونُ بِالْعَرَضِ وَ الِاتِّفَاقِ إِنَّمَا هُوَ شَيْ‏ءٌ يَأْتِي فِي الْفَرْطِ مَرَّةً لِأَعْرَاضٍ تَعْرِضُ لِلطَّبِيعَةِ فَتُزِيلُهَا عَنْ سَبِيلِهَا وَ لَيْسَ بِمَنْزِلَةِ الْأُمُورِ الطَّبِيعِيَّةِ الْجَارِيَةِ عَلَى شَكْلٍ وَاحِدٍ جَرْياً دَائِماً مُتَتَابِعاً
وَ أَنْتَ يَا مُفَضَّلُ تَرَى أَصْنَافَ الْحَيَوَانِ أَنْ يَجْرِيَ أَكْثَرَ ذَلِكَ عَلَى مِثَالٍ وَ مِنْهَاجٍ وَاحِدٍ كَالْإِنْسَانِ يُولَدُ وَ لَهُ يَدَانِ وَ رِجْلَانِ وَ خَمْسُ أَصَابِعَ‏ كَمَا عَلَيْهِ الْجُمْهُورُ مِنَ النَّاسِ فَأَمَّا مَا يُولَدُ عَلَى خِلَافِ ذَلِكَ فَإِنَّهُ لِعِلَّةٍ تَكُونُ فِي الرَّحِمِ أَوْ فِي الْمَادَّةِ الَّتِي يَنْشَأُ مِنْهَا الْجَنِينُ كَمَا يَعْرِضُ فِي الصِّنَاعَاتِ حِينَ يَتَعَمَّدُ الصَّانِعُ الصَّوَابَ فِي صَنْعَتِهِ فَيَعُوقُ دُونَ ذَلِكَ عَائِقٌ فِي الْأَدَاةِ أَوْ فِي الْآلَةِ الَّتِي يَعْمَلُ فِيهَا الشَّيْ‏ءَ فَقَدْ يَحْدُثُ مِثْلُ ذَلِكَ فِي أَوْلَادِ الْحَيَوَانِ لِلْأَسْبَابِ الَّتِي وَصَفْنَا فَيَأْتِي الْوَلَدُ زَائِداً أَوْ نَاقِصاً أَوْ مُشَوَّهاً وَ يَسْلَمُ أَكْثَرُهَا فَيَأْتِي سَوِيّاً لَا عِلَّةَ فِيهِ فَكَمَا أَنَّ الَّذِي يَحْدُثُ فِي بَعْضِ أَعْمَالِ الْأَعْرَاضِ لِعِلَّةٍ فِيهِ لَا يُوجِبُ عَلَيْهَا جَمِيعاً الْإِهْمَالَ وَ عَدَمَ الصَّانِعِ كَذَلِكَ مَا يَحْدُثُ عَلَى بَعْضِ الْأَفْعَالِ الطَّبِيعِيَّةِ لِعَائِقٍ يَدْخُلُ عَلَيْهَا لَا يُوجِبُ أَنْ يَكُونَ جَمِيعُهَا بِالْعَرَضِ وَ الِاتِّفَاق‏ 📚 توحيد المفضل، ص: 181 ❇️ نتیجه آن شد که این حدیث اتفاقا مدح فلسفه است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
سال تحصیلی 1400-1399 موسسه آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 مقاطع فعال 1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه 🔴 مزایا 1️⃣ تحصیل فلسفه زیر نظر اساتید مبرز فلسفه 2️⃣ مشاوره های تحصیلی و آینده طلبگی 3️⃣ بهره مندی از امتیازات مراکز هدایت تحصیلی 4️⃣ تحصیل فقه 5️⃣ استفاده از درس اخلاق اساتید مبرز حوزه 6️⃣ هدف نهایی دوره: تربیت حکیمِ فقیهِ جامعه ساز 👈جزییات ثبت نام : b2n.ir/fvtt_reg ⏰مهلت: 20 خرداد 99 📋دفترچه راهنما: b2n.ir/367584 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 💠 غفلتی خاص (2) ❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب‏، 72﴾ 🔺 در مورد این آیه انواع برداشت ها می شود کرد. یکی اینکه این سیاق همانطور که به نظر می رسد سیاق شماتت هست، تعریف نیست. البته شماتت هم در آن تعریف هست می گویند علی آقا چرا نماز شب نخواندی؟ معلوم است که اهل نماز شب است. هر چه بیشتر داد بزند معلوم است که بیشتر ظرفیت تشخیص داده است. می آید در گوش آدم می زند می گوید چه تشخیص داده من را که به خاطر نماز شب نخواندن در گوش من زده است. آن طرف ظرفیت را نشان میدهد که که امانت را پذیرفته است. ولی در همان سیاق شماتت باشد. 🔺شماتتش هم به این است که حالا که آن امانت را قبول کردی اینطور ظلوم و جهول بودن یعنی خیلی بی تناسب هستی. خیلی بدویم تا این بی تناسبی بر طرف بشود. 🔺بعضی ها ظلوم را به این می گیرند که به خودش ظلم کرده با پذیرش این امانت بزرگ. 🔺ما به شدت یادمان می رود که مختصات واقعی این نقطه ای که ایستادیم چیست. مثل اینکه حضرت مسلم را امام حسین (ع) بفرستد کوفه بعد یادش برود فکر بکند امام حسین (ع) است. می بینی ظاهرا نقش های قشنگی دارد بازی می کند ولی گسست ایجاد کرده است. مثل اینکه می گوییم فلانی از نظام ولایی خارج شده است، ظاهرا قشنگ است، ولی زدی ترکاندی. اصلا شقه شقه کردن جامعه با این فکر و ذهن تو ایجاد شده است. دیگر همه بروزات این است. هر کاری بکنی بسط آن شقاق است. می گوید رفتم آنجا مثل چی کار کردم، حتی کارهایت بسط این شقاق است. اهلش می فهمند که این دارد خودش را در این واگرایی منقمر می کند. چیز مثبتی در آن نیست. 🔺حضرت مسلم فکر کند امام حسین (ع) است هر کاری که بکند در یک حدی مخدوش است. امکان دارد حدش خیلی جدی باشد. یک خطاهای راهبردی باشد. امکان دارد یک نان بردارم به یک فقیر بدهم او می خورد و سیر می شود، خوب بوده است. ولی به طور کل دارم چیز بدی از آب در می آورم. 🔺ظلوما جهولا. یعنی خیلی مراقب مختصات باشید. انسان مختصات را درست گرفته باشد یک کوچولو حرکت بکند احساس می کند معنا شدم. احساس می کند مفید بود. بعد هم مختصات اگر مراعات شده باشد انسان به خودش نسبت نمی‌دهد. یعنی مختصات که هست منظور این است که توجه بدهد و مراعات بکند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰نهمین نشست از سلسه نشست های تعلیم حکمت: 🔷 آسیب شناسی تعلیم حکمت 🔹نقد نظام موجود(ضعف ها و قوت ها) با حضور: 🔸حجت الاسلام حسین ایزدی (مسئول دفتر گفتمان انقلاب اسلامی) 🔸حجت الاسلام وحید طراوت (مدرس و محقق فلسفه) 🔸حجت الاسلام امین اسدالله زاده (مدرس و محقق فلسفه) 🔸حجت الاسلام سید مصطفی مدرس (مسئول دفتر مطالعات وبرنامه ریزی راهبردی موسسه فتوت) 📆پنجشنبه18 اردیبهشت ⏱21:30 الی 23:30 🔸از طریق لینک زیر در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/neshast 🔸کافی است لینک را لمس کرده و به عنوان مهمان وارد کلاس شوید و نام خود را وارد کنید 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت@talim_hekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج7-980921-LQ.mp3
12.82M
🎧 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 📝جلسه هفتم 🗓 تاریخ جلسه: —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(حمایت از کالای ایرانی) ➖بر اساس ادله اولیه، حکم معامله کالاهای خارجی جواز است. ➖اما در شرایط فعلی جنگ اقتصادی علیه ملت ایران، ادله فقهی ثانوی نسبت به معامله کالاهای خارجی چه اقتضایی دارند؟ ◻️خرید کالای دشمنان (آمریکا و اسرائیل) در دو فرض اصلی مورد بررسی قرار می گیرد: 1. سلطه اقتصادی ▪️این در صورتی است که خرید کالا تبدیل به یک جریان اقتصادی شود و مشکلاتی برای بنگاه های داخلی به وجود آورده و باعث تقویت بنگاه های آمریکا و اسراییل شده، سلطه اقتصادی آنها را رقم بزند. ▫️طبق این فرض بنا به ادله زیر معامله حرام است: 1. قاعده نفی سبیل 🔸لنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا ➖سبیل در لغت و در استعمالات قرآنی به معنای «راه» آمده است. اما در این آیه به جهت وجود «ل» بر واژه للکافرین و «علی» بر المؤمنین به معنای «سلطه» می‌باشد. ➖«سبیل» نکره در سیاق نفی آمده و با «لن» که نفی ابد می‌کند، مقارن گردید پس مقصود آیه این است که هر حکمی، قانونی و قراردادی و رفتاری که موجب سلطه کفار بر مسلمین شود، مشروع نمی‌باشد و باطل است ➖ابن قاعده بر ادله اولیه حکومت دارد چون به عنوان ثانویة افعال (سبیل و سلطه) تعلق گرفته است اما احکام در ادله اولیه، به عنوان اولیه خود افعال – بیع، تجارت، عقد – متعلق شدند. ➖البته دلیل نفی سبیل اگر با مصلحت اهمی تزاحم پیدا کند، آن مصلحت بر مصلحت نفی سبیل مقدم می‌شود. ▪️اگرچه تشخیص این امر کاری دشوار است اما برخی از این موارد عبارتند از: ➖کالاهای صنایع دفاعی ➖کالاهای صنایع راهبردی مثل کالاهای مورد نیاز صنعت هواپیمایی یا دارویی کشور —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 ذوق عرفانی، شرط فهمیدن کلام عرفا 🔺 اكنون بنا بر عقيده حكما كه شايد بناى درستى بوده و حق هم با آنان باشد، وارد بحث مى‏شويم. البته قول عرفا باطل نيست، ولى ما نمى‏توانيم قول ايشان را هضم كنيم؛ زيرا فهم قول آنها ذوق عرفانى لازم دارد. چنانكه كثيرى از ناس شعر مثنوى را جبر مى‏دانند و حال آنكه مخالف با جبر است و علت آن اين است كه آقايان معناى جبر را نمى‏دانند. و چنانكه مرحوم حاجى نيز در شرح خود بر مثنوى نتوانسته در شرح و تفسير، مرام مولوى را برساند؛ زيرا حكيمى قول عارفى را بيان نموده بدون اينكه حظ وافر از قريحه عرفانى داشته باشد و بلاتشبيه مثل اين است كه ملحدى، مرام نبى مرسلى را شرح كرده باشد. بيان مرام شخصى قريب الافق بودن با اعتقاد او را لازم دارد، براى شرح قول عارف رومى، مردى صوفى كه يك نحوه كشف ذوقى داشته باشد لازم است كه آن هم نه با نثر بلكه با نظمى كه از روى ذوق عرفانى برخاسته باشد مانند نسيمى كه از سطح آبى برمى‏خيزد، به شرح آن بپردازد. 📚 تقريرات فلسفه ج‏2 199 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 4️⃣ 🌐 بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) 🔺حضرت امام در عرفان نظري از عرفان نظري دوره دوم استفاده مي‌كند؛ درس مي‌دهد و درس گرفته است، تحليل مي‌كند، حاشيه بر فصوص و مصباح الانس مي‌زند. ولي همۀ سرمايه‌هاي دوره سوم نزد ایشان حاضر است؛ مثلاً حضرت امام وقتي مي‌خواهد مباحث عرفان نظري را تحليل كند تبيين‌هاي دقيقش برگرفته از حكمت متعاليه است؛ مثلاً در مورد وجود رابط از تبيين‌هاي حكمت متعاليه براي تبيين وحدت شخصيه بهره برده است. ايشان در مصباح الهدايه براي تبيين دقيق وحدت شخصيت از معناي حرفي شروع مي‌كند. بحث معناي حرفي، و بحث ربط و اضافه اشراقيه. 🔺 اين انديشه، انديشه‌اي است كه در دوره سوم عرفان نظري با تبيين‌هاي صدرا آمده شكل گرفته است و ايشان از اين سرمايه استفاده كرده است.اين چنين انديشه‌هاي حكمت متعاليه بنياد براي كار امام است. ازطرفي، عرفان نظري هم براي خودش يك بنياد است و از طرف ديگر، حضرت امام مجتهد به همۀ معني در اين زمينه است. بنابراين در كار امام هر سه ساحت با هم جمع مي‌شود؛ كار عقلي، كار عرفاني و كار ديني در كار ايشان حاضر مي‌شود. بنيادهاي حضرت امام از اين سه ساحت است؛ ولي همان ديدگاهي كه عارفان و صدرا دارند. هستي‌شناسي ديني در صدر مي‌نشيند، بعد از او هستي‌شناسي عرفاني و بعد از او هستي‌شناسي عقلي فلسفي است. 🔺 توحيدي كه در قرآن آمد هيچ جايي نيامده آنچه در ولايت گفته شده از زبان اهل بيت از كسي ديده نشده است. اين تعابيري كه گفته مي‌شود آن نگاهي است كه حضرت امام به عنوان هستي‌شناسي قدسي به دين دارد و خيلي به آن اهميت مي‌دهد. يعني به جدّ قائل هست و خود در اين زمينه مجتهد نيز هست. براي من يكي از چيزهايي كه شگفت‌آور بود اين است كه كتاب مصباح الهدايه را در 29 سالگي نوشته و در اين سن، مباحث عميق امامت و ولايت و روايات سنگين آن را شرح مي‌دهد. برخي در حوزه‌ها درس مي‌خوانند و گاهي تا 50 سالگي به آن نمي‌رسند ايشان در 29 سالگي از پس آن برآمد. هم بحث بدايي كه آنجا مطرح كردند انديشه‌اي ويژه‌اي دارد و هم در مورد فيض اقدس كه بياناتي دارد. بعد به بحث‌هاي متن ديني و مشيت مطلقه كه در كار ايشان هست. در بحث امامت كه ما تسبيح گفتيم سپس ملائكه تسبيح گفتنداين روايات كه هر بند آن قرار است يك مسئلۀ سنگين را مطرح كند،گاهي انسان دو تا از اين مسائل را حل مي‌كند سه تا را حل مي‌كند، چهارمي را نمي‌تواند حل كند؛ اما حضرت امام همۀ اينها را حل كرده و اين خبر از قوت اجتهادي ايشان مي‌دهد. 🔺 سرمایه ایشان در این قوت علمی به لحاظ روشی هم همان است که در به عنوان روش فهم متن دینی در مصباح الهدایه گفته است، و این راه را کلید اصلی فهم معارف می داند؛ آن هم این است که لفظ برای روح معانی وضع شده است. اين مال اين سنت است و اين حرف درستي است، بعد خود همين انديشه توضيح و مبناي اصولي دارد.حضرت امام در آداب الصلاة مبناي اصولي خودش گفته، حتي گفته كه به چه دليل لفظ براي روح معني وضع شده است. بحث‌هاي اصولي عالمانه‌اي را به عنوان شخصيت اصولي در كتاب آداب الصلوة مطرح كرده است. اين را از همين انديشه‌هاي آقايان عرفا هم استفاده كرده و خودش هم مي‌گويد كه از عرفا است. 🏷 به لحاظ محتوایی هم در پست بعد خواهد آمد. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac