هدایت شده از اجتهاد
📚سنتهای کارآمد حوزه علمیه و سبک زندگی طلبگی
✔️مرحوم شیخ طوسی با هجرت به نجف اشرف حوزه علمیه هزار ساله نجف را تأسیس میکند و میرزای شیرازی با حضور در سامرا حوزه علمیه و مکتب سامرا را تشکیل میدهد، و سید مرتضی در شهرهای مختلف حوزههایی را ایجاد میکند، مطالعه و تحلیل در اینگونه رفتارها نشان دهنده هویت در حوزه علمیه است.
📖کتاب «سنتهای کارآمد و سبک زندگی طلبگی» اثر حجتالاسلام سیدمسعود مرتضوی در ۲۴۰ صفحه توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان در سال ۱۴۰۲ به چاپ رسیده است. این اثر از سه فصل سنتهای اخلاقی و معنوی، رفتاری و گفتاری، عملی و معرفتی تشکیل شده است که شاکله اصلی سنتهای کارآمد را تشکیل میدهد. نکته قابل توجه اینکه حوزه علمیه در تعریف دقیق خود به معنای حوزه سنتی بسیار متجدد و دارای روشهای جدیدی است.
📝 گزارش مراسم رونمایی: http://ijtihadnet.ir/?p=74351
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢سه پرسش مرحوم علیرضا صدرا از علامه محمدتقی جعفری درباره کتاب تنبیه الامة و تنزیه الملة میرزای نایینی
🔻من خدمت علامه جعفری که سهشنبهها بعداز ظهر تا غروب میرسیدم و رساله فلسفه سیاست را محضر ایشان میگذراندم، یکبار از جمله از ایشان پرسیدم. میدانید که ایشان شاگرد مرحوم کاشف الغطا بود و کاشف الغطا نیز شاگرد برجسته و دستیار علامه نایینی بود. همان رابطهای که علامه نایینی نسبت به آیتالله مجاهد یا آخوندخراسانی داشت.
از علامه جعفری پرسیدم که این کتابش را که گفته شد جمع بشود، شما چه اطلاع دارید؟ پرسیدید یا نپرسیدید؟ گفت که چرا، من موقعی که به شریف رفته بودم از کاشفالغطا پرسیدم که جمع کرده یا نکرده است. گفت که جمع کرده است. بعد از علامه پرسیدم که ایشان که کتابش را جمع کرد، نظرش غلط بود یا چی؟ گفت که عجیب است من هم همین سوال را از کاشفالغطا پرسیدم. گفت که نه، نظرش غلط نبوده است ولی از نظر مشروطیت آقای نایینی، سوءاستفاده کردند.
بعد سوال سوم را از علامه کردم، گفتند عجیب است من هم که رفتم همین سه سوال را از کاشفالغطا کردم. سوال سوم را پرسیدم که ایشان وقتی جمع کردند، مایوس بودند یا خیر. جواب شنیده بود که علامه نایینی نگران و ناراحت بودند ولی اصلا نسبت به آینده مایوس نبودند. بعضیها الان میگویند که به بنبست رسیده بودند. اصلا چنین حرفهایی نبوده است بلکه گفته الان فقط آمادگی وجود ندارد. ایشان پلههای بعدی را دارد میبیند. امام آمد و پله بعدی را گذاشت.
📝روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: http://ijtihadnet.ir/?p=74343
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢القاب علمی؛ از حقیقت تا مَجاز
✍️حجتالاسلام علی راد
چندی است بحث از چالش آیتالله دکتر یا حجتالاسلام دکتر در محافل حوزوی و دانشگاهی داغ است و رویکردهای موافق و مخالف در مواجه با آن پدید آمده است. در این یادداشت به این پدیده از منظر یک چالش کهن در تاریخ و میراث مسلمین مینگرم، به اختصار ابهامات آن را مرور میکنم و پژوهش درباره بنیانها و زمینههای تاریخی و فرهنگی آن را ضروری میدانم.
القاب علمی در مکتوبات مسلمین بیشترین حضور را در کتابهای رجال الحدیث و تراجم الرجال دارند ولی بازتاب و کاربست القاب به محدّثان اختصاص ندارد و دانشوران دیگر علوم اسلامی نیز هماره از القاب علمی برای تعیین و تثبیت جایگاه خود در گفتمانهای علمی روزگار خود بهرهمند هستند لذا القاب با هویت صنفی و اجتماعی دانشوران پیوندی ناگسستنی دارند و البته سویههای اخلاقی، جامعه شناختی، سیاسی و فرهنگی نیز دارد.
رویکرد لقب پژوهی، گرایش علمی بینا رشتهای، استوار بر مبانی نظری، بهرهمند از منطق تحلیلی و فرایند علمی از فهم تا نقد و دارای سنجههای داوری در ارزیابی القاب علمی است. مسئله اصلی لقب پژوهی شناسایی، اثبات و ارزیابی روشمند اصالت و اعتبار القاب علمی است و غرض آن پاسخ به ابهامات و مسائل القاب علمی است.
📝 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74298
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢جزئیات برنامه اصلاحی سطوح عالی حوزه
✔️حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزههای علمیه قم به تبیین برنامه اصلاحی سطوح عالی پرداخت.
🔹مهمترین اشکلات و ملاحظات اساتید
🔸کارهای فنّی و زیرساختی
🔹افزودن یک عنوان به رسائل در سطح ۲
🔸بازنگری در متن رسائل و مکاسب
👈 ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=74295
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢تلاشهای فقهی فضای مجازی، معلق بین نظام و مردم؟
✍️حجتالاسلام احمد نجمی
عرصه فضای مجازی در کشور دو ساحت جدی دارد. یکی ساحت حکمرانی و سیاستگذاری که سیاستهای آن توسط ساختار رسمی حاکمیت اعمال و اجرا میشود و دوم عموم مردم و کاربران فضای مجازی. آنچه بهسادگی قابل فهم و مشاهده است، حاکمیت براساس نیازها و اقتضائات و برنامههای خود تصمیماتی را اتخاذ میکند و از سوی دیگر مردم نیز براساس سلایق و معیارهای خود، روشی مستقل و منحصر به خود را در پیش گرفتهاند.
این سوال جدی پیش میآید که نقشآفرینی فقها و اساتید حوزه در ساحت فنآوریهای نوین و فضای مجازی در راستای سلایق و نظرات حاکمیت است یا عموم مردم؟ به صورت طبیعی میتوان این انتظار را داشت که فقها و حوزههای علمیه وظیفه خود میدانند تا از مسائل حاکمیت و نظام اسلامی پشتیبانی فکری و نظری داشته باشند و نظام نیز پشتوانهی فکری خود را در حوزههای علمیه جستجو کند. اما این نگرانی وجود دارد که نگاه مطلق فقها و پژوهشگران به جانب تامین نیازهای حاکمیت باشد و از واقعیتهای جامعه و نیازها و سلایق عموم مردم غفلت نماید.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74302
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فرق بین احادیث اخلاقی و احادیث فقهی
✔️استاد احمد عابدی:
فرق بین حدیث اخلاقی و حدیث فقهی در این است که
✨الزام در احادیث اخلاقی، الزام اخلاقی است اما در احادیث فقهی، الزام کلامی است.
اگر چیزی واجب و حرام باشد، فقهی است اما اگر چیزی واجب و حرام فقهی نیست اما ضرورت اخلاقی دارد، بهعبارتدیگر اگر تخلف شد، جهنم ندارد حدیث اخلاقی است.
🔺 بهعبارتدیگر در ذات اخلاق ضرورت وجود دارد و همیشه اخلاق بایدونباید است؛ اما این تخلف از این باید جهنم ندارد اما ضرورت دارد. مثلاً اگر بگویم نماز شب بخوانید و خیلی فایده دارد، این اخلاق نیست، یا مثلاً اگر بگویم بهتر است راستگو باشید، این هم اخلاق نیست. اخلاق آن است که الا و لابد باید راستگو باشید. در ذات اخلاق الزام و اجبار هست ولی الزامی است که تخلف از آن گناه ندارد.
🔺مثلاً حدیثی میگوید اگر فلان کار را کردید خدا فلان درجه بهشتی را میدهد، این حدیث اخلاقی است. حدیث فقهی آن است که بگوید این کار را باید بکنید و یا نکنید.
📆خارج فقه؛ ۱۴۰۰/۲۰/۲۹
🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
هدایت شده از دوره آموزشی ملی مهارت های امر به معروف ونهی از منکر
🔰#اطلاعیه| #ثبت_نام_خادمین
.: ثبتنام سراسری خادمین شهدا :.
فقط دو روز فرصت باقی مانده!
🔻 ویژه راهیان نور جنوب کشور
▫️ برادران و خواهران
🗓 ۱۰ لغایت ۱۷ آذرماه
📝 ثبت نام از طریق سامانه #ره_نور به نشانی:
▶️ khademin.rahnoor.ir ◀️
🌷با نشر این پیام بانی خیر شو...
✅توضیحات و نکات مهم قبل از ثبتنام
✅ آموزش ثبتنام خادمین افتخاری در سامانه
✅پشتیبانی تلفنی ۲۴ ساعته: ۰۹۶۳۱۳📞
🌱
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔻 لجن زار فلسفه غرب
۱.#یورگن_هابرماس بزرگترین نظریهپرداز دموکراسی و کرامت انسانی!! در غرب، سلاخی بیش از ۱۲٫۰۰۰ غیرنظامی در غزه را پاسخ قابل قبول اسرائیل و اطلاقِ نسلکشی به آن را شایستهٔ برخورد قضایی و پلیسی دانست!
۲. این فیلسوف بلندآوازهٔ مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیهای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل و غزه منتشر کرده است. در این بیانیه، از حملهٔ حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حملهٔ اسرائیل به غزه، موجّه و به دور از نسلکشی تعبیر شده است!
۳. دیگر برای اثبات این مطلب که غرب از نظر معرفتی و اخلاقی به بنبست رسیده و در لجنزار مادیگرایی و کثافت شهوات دست و پا میزند، نیاز به مقدمهچینی و استدلالهای طولانی نیست. همین بیانیهٔ این فیلسوف پُرآوازهٔ غرب برای اثبات تمام این حرفها کافی است.
منبع: اندیشکدهٔ مطالعات یهود
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از مدرسه علمیه حاج ملاصادق مجتهد قمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 انتشار برای نخستینبار
🎥 نماهنگ | نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی
✏️ نضهت جنگل، یک نهضت بینظیر در زمانه خود بود.
✏️ ۱. منشأ دینی؛ ۲. رفتار اعتقادی؛ ۳. حرکتی صددرصد اسلامی ایرانی و ضداجنبی، سه خصوصیت نهضت جنگل است.
✏️ میرزا کوچک خان با نهضت جنگل، یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت و در محدود خاص گیلان بوجود آورده بود.
✏️ رسانه Khamenei.ir به ایام مناسبت سالگرد شهادت میرزا کوچکخان جنگلی، نماهنگی از بیانات حضرت آیتالله خامنهای درباره وی را منتشر میکند.
📥 سایت | فیلم کامل بیانات
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
نفاق چیست
و آفتاب پرست چه رنگی است؟!
در عکس با چنین موجوداتی آشنا شوید.
#اصلاح_طلبان
#باند_خاتمی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از موسسه اندیشه شهید آوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ويژه روز دانشجو/ببينيد| لحظات ديدنی گفت و شنود رهبرمعظم انقلاب با دانشجویان
🇮🇷 @Sh_Aviny
44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مستند #اعتراض
این مستند به بررسی تاریخچه و حوادث جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.
در قسمت اول این مستند، تاریخچه شکل گیری اولین تشکل دانشجویی پس از انقلاب، یعنی دفتر تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه بررسی می شود و به تنش ها و درگیری ها در دانشگاه ها علی الخصوص دانشگاه تهران و امیرکبیر پرداخته می شود.
یکی از موضوعات مورد اشاره در این قسمت، جلسه مشترک محمود احمدی نژاد، حبیب الله بی طرف، ابراهیم اصغر زاده و محمدعلی سید نژاد با امام خمینی (ره) در خصوص دستور امام در تشکیل دفتر وحدت می باشد.
برخی از مهمانان قسمت اول این مستند، ابراهیم اصغر زاده از موسسین دفتر تحکیم وحدت، علی شکوری راد از اعضای اولیه دفتر تحکیم و امیرحسین درخشان از موسسین جامعه اسلامی دانشجویان هستند.
اختلافات جریان چپ و راست و اختلافات بنی صدر، شهید بهشتی، میرحسین موسوی و آیت الله خامنه ای بخش دیگری از محتوا این مستند می باشد.
✍️هر کس افکار و رفتار دهه ۶۰ مسئولین را نشناسد ، نمیتواند دهه های بعدی آنها را تحلیل کند
#قسمت_اول
#دهه_۶۰
📌به ما بپیوندید:
https://eitaa.com/abou_heirane_darouni
🔵 فرمانده آموزشی خشن ما بعد از آموزش بچه ها خودش لباس رزمندگان می شست 🌷
خاطراتی از شهید علی اکبر محمد حسینی 👇👇
🔺عملیات طریق القدس نزدیک بود و فرماند هان با جدیت نیروها را آموزش می دادند . فرمانده ما شخص خشن ، بی گذشت و غیرقابل انعطافی به نظر می رسید خیلی سخت گیری می کرد .
روز اول را به سختی پشت سر گذاشتیم ، بعد از نماز مغرب لباسها یمان را که گل آلود و کثیف شده بود بیرون چادر انداختیم و به محض ورود به چادر هر یک گوشه ای روی پتو افتادیم .
یکی از برادران گفت : « این دیگر چه آدم سخت گیری است ؟! به گمانم رحم و مروت ندارد .»
دیگری گفت : « ما به جبهه نیامده ایم که این سخت گیری ها را تحمل کنیم .»
و یک نفر دیگر گفت : « به نظر می رسد اصلا خندیدن را تا حالا تجربه نکرده است .»
خلاصه هرکسی حرفی زد و نهایتا تصمیم گرفتیم با ایشان حرف بزنیم ، من به نمایندگی از طرف بچه ها ازچادر بیرون آمدم .
درتاریکی فرمانده راکه کنار تانکر آب نشسته بود دیدم به سویش رفتم .
کوهی از لباس های کثیف و گل آلود مقابلش بود و به سرعت و با مهارت لباس می شست .
با تعجب به محلی که لباس های مان را روی هم ریخته بودیم چشم انداختم ، لباس ها سرجایشان نبود .
فرمانده لباسهای ما را می شست . متحیر و سرگردان پشت سرش ایستادم و چند لحظه بعد بدون آنکه حرفی بزنم به چادر برگشتم بچه ها پرسیدند :
« چی شد ؟! حرف زدی ؟ تغییر روش می دهد ؟ »
اشک به چشمهایم آمد وگفتم : « خودتان بیایید از نزدیک ببینید .»
همه از چادر بیرون آمدیم فرمانده هنوز کنار تانکر نشسته بود و لباس می شست .
بچه ها با دیدن آن صحنه بطرفش دویدند او را چون نگین در میان گرفتند سرو صورتش را غرق بوسه کردند ، فرمانده با صدای بلند می خندید و پشت سرهم سوال می کرد :
« چی شده ؟! چه اتفاقی افتاده ؟ »
آن شب شاهد صحنه هایی بودیم که نمی توانم آن را توصیف کنم فرمانده سخت گیر و خشن ما ، علی اکبر محمد حسینی بعد از پایان آموزش به فرد دیگری تبدیل می شد .
ا▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
« تو نمی توانی بجنگی » :
من عضو یک گروه ۱۱ نفری بودم ، وقتی به خط دهلاویه رسیدیم درسنگرهای برادران ارتش مستقر شدیم یک روز اکبر احضارم کرد و گفت :
« بروید برای خودتان یک سنگر درست کنید .»
تعدادی بیل وکلنگ تحویل گرفتیم و کار را شروع کردیم ، تقریبا یک هفته زحمت کشیدیم و نتیجه زحماتمان بصورت یک سنگر بزرگ و محکم و مقاوم در آمد .
با خوشحالی از اکبر خواستیم تا بیاید وسنگر را ببیند، آمد و نگاهی کرد وگفت : « سنگر خوبی است .آن را تحویل برادران ارتشی بدهید .»
با تعجب نگاهش کردم ، چطور ممکن بود سنگری را که برای آن یک هفته زحمت کشیده بودیم تحویل بدهیم ، ناراحت و دلخور گفتم : « یعنی چه ؟! ما یک هفته شبانه روز کار کرده ایم ، در این مدت اینقدر بیل وکلنگ زدیم که دستهایمان آبله زده است .»
آبله های دستم را نشانش دادم و دوباره سخنرانیم را شروع کردم ، بدون آنکه حرفی بزند به سخنانم گوش داد وقتی حرفهایم تمام شد گفت :
« برو تسویه حساب کن و برگرد کرمان »
دوباره ناراحت شدم و پرسیدم : « چرا تسویه حساب کنم ؟!»
گفت : « کسی که نمی تواند از یک سنگر بگذرد چطور می تواند از جانش بگذرد و بجنگد . تو به درد جنگیدن نمی خوری ، روحیه دیگران را خراب می کنی .»
با من که برادرش بودم اینگونه رفتار کرد .سنگر را تحویل برادران ارتشی دادم .
ا🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️🔹
« حماسه سابله »
پاتک دشمن ساعت ۴ بعدازظهر شروع شد ، عراقی ها قصد داشتند با عبور از پل سابله ، نیروهای خودی را دور بزنند و با محاصره حدود شش هزار نفرپرسنل سپاه و بسیج و ارتش سوسنگرد و بستان را تسخیر کنند.
اکبر که اوضاع را خطرناک دید بچه ها ی باقی مانده را جمع کرد ، اما بچه ها بعد از چهارشبانه روز جنگ ، دیگر رمقی در بچه ها نمانده بود.
تانک ها آرایش گرفتند تعداد ما به هفتاد نفر نمی رسید ، عده ای قصد عقب نشینی داشتند . اکبر التماس کرد ، قسم داد ، اشک ریخت ، فریاد زد ، تهدید کرد و عاقبت درگیری شروع شد کماندوهای عراقی در پناه تانک ها جلو می آمدند ، اکبر آرپی جی را به سوی اولین تانک نشانه رفت ، موشک که رها شد تانک در شعله های آتش فرو رفت ، تانک دوم را هم زد ، حرکت ستون تانک های دشمن به هم ریخت .
تعداد عراقی ها زیاد بود ، تانک ها هم زیاد بودند ، جانانه مقاومت کردیم از هر طرف صدای اکبر می آمد،
با بانک تکبیر بچه ها را تهییج و ترغیب می کرد تا وقتیکه صدایش را که می شنیدیم روحیه داشتیم .غروب روز ۱۲ آذر ۱۳۶۰ صدایش قطع شد.
🌷شادی روح شهدا و امام شهدا سه صلوات ختم نماییم🌷
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه اسلام در مورد تجمّل و زینت چیست؟
🔹در مورد استفاده از انواع #زینتها، #اسلام مانند تمام موارد، #حدّ_اعتدال را انتخاب کرده است، نه مانند بعضى که مى پندارند استفاده از زینت ها و #تجملات هر چند به صورت معتدل بوده باشد، مخالف زهد و پارسایی است؛ و نه مانند #تجمل_پرستانى که غرق در زینت و #تجمل مى شوند و تن به هر گونه #عمل_نادرستى براى رسیدن به این عمل نامقدس مى دهند. اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگیریم مى بینیم #تعلیمات_اسلام در این زمینه درست هماهنگ ویژگى هاى روح انسان و ساختمان جسم او است.
🔹توضیح این که: به گواهى روانشناسان، #حسّ_زیبایى یکى از چهار بعد روح انسانى است، که به ضمیمه حسّ نیکى، و حسّ دانایی، و حسّ مذهبى، ابعاد اصلى روان آدمى را تشکیل مى دهند؛ و معتقدند تمام زیبایی هاى ادبى، شعرى، صنایع ظریفه، و هنر به معنى واقعى، همه مولود این حسّ است. با وجود این چگونه ممکن است یک قانون صحیح، این #حسّ_اصیل را در روح انسان خفه کند، و عواقب سوء عدم اشباع صحیح آن را نادیده بگیرد؟! لذا در #اسلام استفاده کردن از #زیبایی هاى طبیعت، لباس هاى زیبا و متناسب، به کار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز، که به آن #توصیه و سفارش نیز شده است، و #روایات_زیادى در این زمینه از پیشوایان مذهبى در کتب معتبر نقل شده است.
🔹به عنوان نمونه در تاریخ زندگى #امامحسنمجتبى (عليه السلام) مى خوانیم، هنگامى که به نماز برمى خاست #بهترین_لباس هاى خود را مى پوشید؛ سؤال کردند چرا بهترین لباس خود را مى پوشید؟ فرمود: «إِنَّ اللّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمالَ، فَأَتَجَمَّلُ لِرَبِّی وَ هُوَ یَقُولُ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد؛ خداوند زیبا است و #زیبایی را دوست دارد، به همین جهت من لباس زیبا براى راز و نیاز با پروردگارم را مى پوشم و هم او دستور داده است که #زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرید».
🔹در حدیث دیگرى مى خوانیم، یکى از زاهدان ریائى به نام «عبّاد بن کثیر» با #امام_صادق (عليه السلام) روبرو شد، در حالى که حضرت لباس نسبتاً زیبایی بر تن داشت، به امام گفت: تو از خاندان نبوتى، و پدرت على (عليه السلام) لباس بسیار ساده مى پوشید، چرا چنین لباس جالبى بر تن تو است؟ آیا بهتر نبود لباسى کم اهمیت تر از این مى پوشیدى؟ امام فرمود: واى بر تو اى عبّاد! «مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ؛ چه کسى #زینت هایی را که #خداوند براى #بندگانش آفریده و روزى هاى پاکیزه را حرام کرده است؟...».
🔹و روایات متعدد دیگر. این تعبیر که خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد و یا تعبیر به این که خداوند زیبایی ها را آفریده، همگى اشاره به این حقیقت است که اگر استفاده از هر گونه #زیبایی ممنوع بود، خداوند هرگز اینها را نمى آفرید، #آفرینش_زیباییها در جهان هستى خود دلیل بر این است که خالق زیبایی ها آن را دوست دارد. ولى مهم اینجاست که در این گونه موضوعات، مردم غالباً راه #افراط را مى پویند و با بهانه هاى مختلف رو به #تجمل_پرستى مى آورند.
🔹به هر حال، روش #قرآن و #اسلام در این مورد، روش #موزون و معتدلى است که نه جمود دارد و تمایلات زیباپسندى روح انسان را در هم مى کوبد و نه بر اعمال #مسرفان و تجمل پرستان و شکمخواران صحّه مى گذارد؛ مخصوصاً در جوامعى که #افراد_محروم و بینوا وجود داشته باشد، حتى از زینت هاى معتدل نیز نهى مى کند. لذا مى بینیم در بعضى از روایات هنگامى که از بعضى امامان سؤال مى کردند، چرا لباس فاخر پوشیده اید؟ در حالى که جدّ شما على (عليه السلام) چنین لباسى در تن نمى کرد؟ در پاسخ مى فرمودند: مردم آن زمان در شدت و فشار بودند و مى بایست چنین شود، اما مردم زمان ما زندگى مرفه ترى دارند، در چنین شرایطى استفاده از این #زینتها (در حدود معقول) مانعى ندارد.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شیرازی، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و دوم، ج ۶، ص ۱۸۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زینت #تجمل #تجمل_گرایی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔸چگونه خبر جعلی را تشخیص دهیم؟
🔸برای تشخیص خبر جعلی، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
بررسی منبع:
بررسی منبع خبر؛ آیا سایت یا منبع اطلاعاتی که خبر را ارائه میدهد، قابل اعتماد است یا خیر؟
تحلیل عنوان:
عنوان خبر را دقیقاً مطالعه کنید.
بررسی محتوا:
محتوای خبر را به دقت مطالعه کنید. آیا اطلاعات ارائه شده توسط منابع دیگر تأیید شده است یا نه؟
چک کردن تاریخ:
تاریخ انتشار خبر را بررسی کنید. گاهی اوقات اخبار قدیمی دوباره منتشر میشوند.
جستجوی تصاویر:
اگر خبر تصاویر دارد، از موتورهای جستجو برای بررسی اصالت تصاویر استفاده کنید.(جستجوی تصویر در گوگل)
تحقیقات بیشتر:
اگر خبر مهم به نظر میرسد، در موتورهای جستجو و منابع خبری معتبر دیگر تحقیق کنید.
اعتبار سایت:
بررسی اعتبار سایت یا منبع اخبار. سایتهای خبری با اعتبار بالا معمولاً اخبار دقیقتر ارائه میدهند.
استفاده از افزونههای تشخیص خبر جعلی:
افزونههایی مانند "NewsGuard" یا "B.S. Detector" میتوانند به شناسایی اخبار جعلی کمک کنند.
🔸البته همیشه مهم است که از ترکیب چند منبع معتبر برای تأیید یک خبر استفاده کنید و اطلاعات را به دقت بررسی کنید
#طوفان_القصی
#جنگ_شناختی | #سواد_رسانهای
🌷🇮🇷🇵🇸🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاه ایران:
کشور نظام تک حزبی(رستاخیز)
خواهدبود
کسانیکه مخالف هستند
می توانند از ایران بروند
(اسفند1353)
برشی از مستند در برابر طوفان ۲
🇮🇷
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوتین تا دم ماشین رئیسی رو بدرقه کرد
زبان بدندونا بیان تحلیل کنن :)
@BisimchiMedia
رهبر انقلاب: دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است؛ به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجرههای مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
رهبر انقلاب @khamenei_ir
سیدمحمدمهدی میرباقری @mirbaqeri_ir
مسعود درخشان @Profderakhshan
سیدهادی عظیمی @ostad_azimi_din_fetri
عبدالحسین خسروپناه @khosropanah_ir
حامد کاشانی @kashani1395
مصطفی امینیخواه @Aminikhaah
احمدحسین شریفی @ahmadhoseinsharifi
سیدمحمدحسین راجی @Soada_ir
حمیدرضا مهدوی ارفع @mahdavi_arfae
علیرضا پناهیان @panahian_ir
مهدی طائب @ostad_taeb
سیدحسین مؤمنی @shafiehmahshar_ir
قاسم روانبخش @ravanbakhsh_qasem
سیدحمید روحانی @bonyadtarikh
حمید رسایی @rasaee
حسن عباسی @Hasanabbasi_ir
وحید یامینپور @yaminpour
علیاکبر رائفیپور @masaf
کامران غضنفری @KamranGhazanfari
مهدی محمدی @mohammadi61
محسن قنبریان @M_Ghanbarian
محمد ایمانی @IMANI_mohammad
سیدیاسر جبرائیلی @syjebraily
جلیل محبی @jalilmoheby
موسی نجفی @drmousanajafi
عبدالله گنجی @dr_ganji
محمدصادق کوشکی @pas_kouchehaie_enghelab
سیدکاظم روحبخش @seyyed_kazem_roohbakhsh
علیاصغر مجتهدزاده @Mojtahed_Zadeh
محسن مجتهدزاده @Tablighgharb
مصطفی امیری @asrzohur110
محمد شجاعی @ostad_shojae
سیدمحمد انجوینژاد @rahpouyancom
علی عبدی @kriyaasses
رضا سراج @DrRezaSeraj
محسن مهدیان @mahdian_mohsen
علی مهدیان @ali_mahdiyan
فرهاد فتحی @sheikh_farhad_fathi
حسین دارابی @hosein_darabi
حمید کثیری @hamidkasiri_ir
سعید سعیدی @saeedism
حمیدرضا مقصودی @HamidRezaMaghsoodi
محمد جوانی @CWarfare
علی زکریائی @Binaasho
محمدرضا حدادپور جهرمی @mohamadrezahadadpour
علی بیطرفان @ali_bitarafan5
سیداحسان حسینی @khate_energy
کریم جعفری @syriankhabar
امیرحسین ثابتی @sabeti
سعید قاسمی @saeedghasemi_ir
علیرضا پورمسعود @A_purm
محمدجواد اخوان @mjakhavan
عبدالرحیم انصاری @ansari_rahim
جواد موگویی @javadmogoei
محمدصادق شهبازی @enghelabemardom
سیدمحمدحسین خیرالامور @Seyyedoona
میثم حق شناس @jahade_tabien1
علیرضا تقوینیا @taghaviniaa
بهجت السادات شهرتاش @BehShahrtash
فرشته روحافزا @fereshtehrouhafza
راضیه علیاکبری @hamsafar2
مهری طالبی دارستانی @banooyetamadonsaz
رها عبداللهی @roo_be_rah
سمیرا خطیبزاده @Dr_khatibzadeh
سیدعلیرضا آلداود @Aledavood
مهدی جمشیدی @sedgh_mahdijamshidi
بشیر سراجی @bashirseraj
بهزاد زارع @behzadzare
سیدامیرحسین حسینی @Afra_eco
داوود مدرسیان @Modaresian
علی سعیدی @DrSaeedi
محسن مؤمنی @eslamesyasi
قاسم اکبری @jonbeshmostazafin
حسن محمدی @darseenghelab
سیداحمد رضوی @s_a_razavi
جواد جلالی @jalali133
حسین زمانی میقان @HZaManim
محمدعلی شکوهیانراد @SHRChannel
احمد جانجان @NagidNagoftim
محمد لسانی @tamavoj
علیرضا زادبر @Politicalhistory
ابوالفضل اقبالی @eqbali62
روحالله مؤمن نسب @jebheh
حمید درویشی @pavaraqi
سیداحمد غفاری @ghafari_ir
محمد ندیمی @tahlilgar_siasi
محمد قربانی مقدم @ghorbanimoghadam_ir
یوسف عزیزی @yousofazizi23
حامد تقدیری @hamedtaghdiri
محمدصادق ابولحسنی @monzer_ir
رضا رمضان نرگسی @DrRamazan
محمدعلی رامین @maramin
سجاد شیرودی @drshiroody
محمدباقر مکرمیپور @amniatemeli
عماد داوری دولتآبادی @emaddavari
رضا کیانوش @raveshetamadoni
پوریا فاضل @monzermedia
محمد فرزانیان @farzanyan_ir
حسن رشاد @hassanershad
حسین کاوه @Sollam
علی مصلح @huviat
علی یگانه @meysame_tammarr
سهیل سلیمی @soheil_salimi
محمد مهدی بابایی @mahdibabaee
رضا خیابانی @serateammar
محمدعلی رنجبر @Binesh_Rahbordi
صالح شریفی @iransarafrazman
میرهاشم حسینی @mirhashem_ir
سعید وطندوست @mosalman_tv
حسین ممبینی @EradehGhavi
رحمتالله معظمی @r_moazzami
مهدی ابوطالبی @aboutalebi57
مهدی قاسمزاده @mahdi_ghasemzadeh
حامد فلاحتی @h_falahati
محمد فرزانیان محمدی @farzanyan_ir
حمیدرضا غریب رضا @gharibreza1
حامد آل یمین @aleyamin
سجاد قهرمانی @hajagha_salam
رسول علیخانی @alikhani_r
ابراهیم اسماعیلی @ebrahim_esmaeili
حسن محمدی @darseenghelab
محمدحسین رمضانی @MH_RAMAZANI
احمد قدیری @GhadiriNetwork
هدایت شده از مراقبت معنوی اسلامی 🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بدون تعارف با پرستاری که بعد از بازنشستگی، ۲۰ سال بدون حقوق در آسایشگاه سالمندان کار کرد.
هدایت شده از همشهری
⬅️ صفحه اول روزنامه همشهری، شنبه، ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۲
🔺نسخه PDF روزنامه را در لینک زیر بخوانید
newspaper.hamshahrionline.ir/img/newspaper_pages/1402/09-Azar/18/cover/combine.pdf
🔴 @hamshahrinews