eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 4️⃣4️⃣ 🌐 تفکیک میان ابداع و تکوین 🔺 ایجاد و هستی بخشیدن بر دو نوع است: ابداع و تکوین. 🔘 ابداع 🔺 به معنای ایجاد چیزی بدون ماده سابق و آلت و خارج از زمان است. ابداع صرفاً بر وجود فاعل متوقف است و فاعل با عمل ابداعی خود، معلول را ایجاد می کند و تنها پس از ابداع فاعل است که مبدع تحقق می یابد. 🔘 تکوین 🔺 به معنای ایجاد چیزی از چیز دیگر، یعنی ماده است. تکوین بر وجود فاعل و ماده ای متوقف است که فاعل روی آن کار می کند. فاعل در ماده که از قبل وجود دارد، صور را ایجاد می کند و بدین وسیله، شیء جدیدی از آن به وجود می آورد. همه موجودات مادی (حوادث) از ماده ای قبلی پدید آمده اند و ازاین رو کائن نامیده می شوند، ولی مجردات و خود ماده، مسبوق به شده است؛ چون در ابداع فاعل به تنهایی معلول را ایجاد می کند، ولی در تکوین ایجاد معلول افزون بر فاعل، بر وجود ماده سابق و ابزار نیز متوقف است. 🌐 قاعدۀ الوحده 🔘مفاد قاعدۀ الوحده 🔺 از علت واحد و بسیط، فقط یک معلول صادر می شود و معلول واحد نیز فقط از علت واحد صادر می گردد. 🔘 تاریخچه این قاعده 🔺 ارسطو در مابعدالطبیعة بی آنکه به این قاعده تصریح کند، در مقام اثبات وحدت جهان مادی، استدلالی اقامه می کند که یکی از مقدمات پنهان آن این است که متحرک واحد، محرّک واحدی دارد و اگر چند متحرک وجود داشته باشد، باید چند محرّک نیز وجود داشته باشند. 🔺 فارابی در شرح رسالة زینون از زنون، قول ارسطو را به این قاعده نقل کرده است، اما نه در آثار ارسطو و نه در آثار شارحان ارسطو قبل از فلسفه اسلامی، استدلالی بر اثبات این قاعده نیامده است. 🔺 نخستین فیلسوفی که درصدد اثبات این قاعده بر آمده ابن سیناست. 🔘 استدلال بوعلی 🔺 اگر علتی واحد، دو معلول متفاوت را پدید آورد، این دو معلول را از دو حیثیتی ایجاد کرده است که هم از نظر مفهوم و هم در حقیقت متغایرند و این دو معلول از دو امر متفاوت صادر شده اند. برای این دو حیثیت، سه فرض قابل تصور است: 1. این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت هستند؛ 2. این دو حیثیت هر دو از لوازم آن علت هستند؛ 3. یکی از این دو، از مقوّمات آن علت و دیگری از لوازم آن است. 🔺 اگر این دو حیثیت هر دو از مقوّمات آن علت باشند، آن علت مرکب از دو حیثیت خواهد بود؛ درحالی که فرض شده بود علت یاد شده، واحد و بسیط است و این خلف است. اگر دو حیثیت یاد شده هر دو از لوازم علت باشند، پس این علت که ملزوم آن لوازم است، علت آن لوازم بوده، پیش از چگونگی صدور این دو لازم از آن علت مطرح می شود. دراین صورت، یا باید به تسلسل نامتناهی یا دور تن داد. 🔺اگر یکی از آن دو حیثیت مقوّم علت باشد و دیگری لازم آن، اولاً حیثیت مقوّم و حیثیت لازم هم رتبه نیستند و مقوّم مقدّم بر لازم است و چه بسا مقوّم علت لازم باشد. ثانیاً در باب چگونگی صدور آن لازم، این مسئله مطرح می شود که اگر معلول آن حیثیت مقوّم نباشد، معلول حیثیت دیگری خواهد بود و بدین ترتیب، وجود حیثیت مقوّم دیگری در علت لازم می آید و علتی که واحد و بسیط فرض شده بود، مرکب از دو حیثیت مقوّم خواهد بود و این خلاف فرض است. 🔺 قاعده مربوط به علت ایجادی است و در غیرفاعل هستی بخش جاری نیست. دست کم ابن سینا آن را مخصوص فاعل هستی بخش دانسته است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 222_225 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند: 💠رویداد 📜سرفصل های رویداد ✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب ✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ✅فناوری مشارکت قاعده‌مند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای ✅دو پیش‌نیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی: الف) الگوی کلان حل مسئله ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی» 🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر 🕢زمان 7:30 الی 12 💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان 🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید. 🔴 🔴 مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🍁 دوره پائیزه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🔰 تکلیف دوسویه تبلیغ 🕐 زمان برگزاری دوره ۲۴ و ۲۵ آذرماه. ♨️ مهلت ثبت نام تا ۲۳ آذرماه. 🔅برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @ad_zoha مراجعه فرمائید. 🔸 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3309 9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3316 0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3325 1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3333 2️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3341 3️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3349 4️⃣4️⃣دیدگاه های ویژه شیخ اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3357 5️⃣4️⃣دیدگاه‌های ویژه شیخ اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3361 6️⃣4️⃣دیدگاه های ویژۀ شیخ اشراق (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/3403 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣4️⃣ 🌐 دیدگاه های ویژۀ شیخ اشراق 🔘 گفتار اول: دیدگاه های فلسفی 1️⃣ معقولات ثانوی 🔘 ماجرای معقول ثانی پس از شیخ اشراق 🔘 خواجه نصیر 🔺 بحث های شیخ اشراق در معقول ثانی آنچنان بدیع و محکم بودند که همۀ فلاسفۀ پس از خود را متأثر ساختند. 🔺 خواجه نصیرالدین طوسی که تقریباً یک قرن پس از شیخ اشراق می زیست، نه تنها کاملاً دیدگاه وی در زمینۀ معقول ثانی را پذیرفته، بلکه مواردی از مفاهیم فلسفی را که شیخ اشراق ذکر نکرده بود، وی بدان تصریح کرد و تقریرهای واضح تری در تبیین هویت معقولات ثانیه مطرح کرد. 🔺 پس از خواجه، علامه حلی، قطب الدین شیرازی که هردو از شاگردان خواجه بوده اند، قاضی عضدایجی، صائن الدین ترکه و بسیاری دیگر، بی هیچ تغییری همین مسیر را طی کردند. 🔘قوشجی و ایجاد نخستین چالش در مسیر بحث معقولات ثانی فلسفی 🔺 در این میان، نخستین کسی که در این مسیر چالش پدید آورد ملاعلی قوشچی است. وی که از شارحان کلمات خواجه به شمار می آید در شرح تجرید، بر خواجه اشکال می گیرد که چرا وحدت، کثرت، امکان و علیت را از معقولات ثانوی برشمرده است. 🔺 معقولات ثانی _به حسب اصطلاح مرسوم آن دوره ها_ هویتی صرفاً ذهنی دارد، اما این قبیل امور اوصاف اشیاء در خارج هستند. دقت های قوشجی وی را به آنجا رساند که تصریح می کند حمل این مفاهیم خارجی ولی مبدأ حمل و خودِ اوصاف ذهنی اند؛ یعنی اتصاف خارجی ولی محمول ذهنی است. 🔺 به تدریج این نگاه غلبه یافت و سخن رایج در مکتب شیراز و به ویژه، شخصیت برجسته آن، یعنی سیدصدرالدین دشتکی شیرازی شد و با آنکه صدرالمتألهین دیدگاه مترقیانه ای در این زمینه ابراز داشته، اما حجم وسیعی از کلمات خود وی و حتی نظر غالب در کلمات و آثار صدرائیان تا به امروز همین دیدگاه است. 🔺 اما ملاصدرا بدین مقدار بسنده نکرده و با صراحت در اسفار و به صورت پیشروانه ای ابراز داشته است. وی معتقد است اساساً ممکن نیست اتصاف خارجی و مغایرت و عروض، ذهنی باشند. هرکجا اتصاف است، مغایرت و عروض محمول بر موضوع نیز همان جا خواهد بود، بنابراین، اگر بپذیریم که اتصاف اشیاء به مفاهیم فلسفی در خارج است یقیناً وصف نیز درخودِ خارج متحقق بوده، مغایر موضوع و عارض بر آن است. 🔺 البته نباید انتظار داشت تحق خارجی وصف ها همگی یکسان باشند و به گونه ای که برای مثال، سفیدی و سیاهی تحقق دارند، امکان و وجوب نیز متحقق باشند. اوصافی که معقول اول اند در مقایسه با وصف امکان و همانندهای آن دارای مغایرتِ بیشتری با موضوع خویش هستند و استقلال وجودی افزون تری دارند به گونه ای که باید آنها را محمول بالضمیمه دانست. 🔺 به بیان دیگر، به دو متن وجودی موجودند. اما وصف امکان، وحدت، علیت و مانند آنها از جمله اوصاف اندماجی و انتزاعی اشیاءاند؛ یعنی اساساً تحقق آنها استهلاکی و استجنانی است، نه آنکه اصلاً در خارج متحقق نباشند و صرفاً اموری ذهنی شمرده شوند. 🔺 اگر اتصاف، درخارج است، وصف نیز در خارج تحقق دارد و مغایرت وصف از موصوف نیز واقعیتی خارجی است، اما این مغایرت بسیار متفاوت با مغایرت سفیدی از جسم بوده و مغایرتی بسیار ظریف است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 159_161 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ رهیافت‌هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه 1ـ «پیشرفت ـ توسعه»: دوگانه واقعی و معنادار گام دوم انقلاب 2ـ رهیافت‌های مختلف در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 3ـ لایه‌های نظری اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 4ـ مسیرهای پیش رو در نسبت میان اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 5ـ روایت‌های مختلف در مورد تمایز اصول و ارزش‌های پیشرفت با اصول و ارزش‌های توسعه 6ـ امتداد عملی اصول و ارزش‌های پیشرفت در حل مسئله‌ 7ـ نظریه‌های موردنیاز اندیشه پیشرفت: «نظریه‌های پایه»، «نظریه‌های عرصه‌ای» و «نظریه‌های منطقه‌ای» 🔰 دکتر حمید ابدی مسئول دفتر مطالعات پیشرفت و تمدن اندیشکده معنا 📆پنج شنبه ۲۵ آذر ماه 🕖ساعت ۷ صبح مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎞 نقد و بررسی مستند تمدن ▫️اثر نیل فرگوسن 🎥 همراه با اکران دو قسمت از این مستند 📆 پنج شنبه . 2 دی ماه ⏰ 9:30 تا 7:30 مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و عزم‌های اندیشمندان معاصر و اساتید ارائه‌دهنده: 👤حجت الاسلام محمد امین گلسرخی کاشانی (محقق و مولف ) 👤خانم فاطمه سادات میرلوحی (فرزند ایشان) 👤 آقای رضا گرزین ( عضو فعلی مجمع فدائیان اسلام و نماینده قم ) 🗓پنج شنبه 2 دی 1400 🕡ساعت 10 تا 12 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. جلسات قبلی این نشست ها هفته های قبل با موضوع حضرت و برگزار شده است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
دورهمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام با استاد یزدان پناه.mp3
27.15M
🔰 دورهمی طلاب با استاد ▫️دورهمی صمیمی طلاب مدرسه امام کاظم علیه‌السلام با آیت‌الله استاد یزدان‌پناه در روز چهارشنبه ۱ دی‌ماه در مدرسه امام کاظم علیه‌السلام برگزار شد. ▫️در این جلسه استاد به بیان خاطراتی از دوران تحصیل خود، شیوه درس خواندنشان و نیز خاطراتی از اساتیدشان مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمةالله‌علیه و آیت‌الله جوادی آملی حفظه‌الله پرداختند. ▫️در این دورهمی صمیمی نظرات ایشان راجع به چگونگی تحصیل در علوم فقه و اصول، فلسفه و عرفان و پاسخ به برخی شبهات ناظر به حکمت اسلامی مطرح شد. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه 💿 حجم: ۲۵ مگابایت 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3321 3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3329 4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3337 5️⃣4️⃣برهان نقلی بر وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3345 6️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3410 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود) 🔘 فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه 1️⃣ تمایز حق و خلق 🔺 از محور های حساس و پر مخاطرۀ مبحث و حدت شخصیه، تمییز حق و خلق و تبیین درست نسبت و ارتباط آن دو با یکدیگر می باشد؛ زیرا بیشتر رهزنی ها و کج فهمی ها از همین گردنه برمی خیزد؛ چراکه اگر مرز حق و خلق شناخته نشود، یا منشأ توهماتی همچون حلول و اتحاد است و یا موجب توهم همه خدایی و مانند آن. 🔘انواع مغایرت و تمایز 🔘 الف) مغایرت و تمایز تقابلی 🔺 گاهی دو چیز با یگدیگر مغایرت تقابلی دارند، بدین صورت که هرگاه آن دو چیز با یکدیگر مقایسه شوند، ملاحظه می شود چیز اول اموری را دارد که چیز دوم ندارد و بالعکس در چیز دوم حقایقی و کمالاتی یا نقایصی وجود دارد که در چیز اول یافت نمی شود. 🔺 همۀ موجوداتی که در عرض یکدیگر قرار دارند، از چنین مغایرت و تمایز برخوردارند. به عنوان مثال مغایرت بدن ما با کتابی که در دست داریم، مغایرت و تمایز تقابلی است. 🔘 ب)مغایرت و تمایز احاطی 🔺 این قسم از تمایز با مباحثی که عرفا مطرح کرده اند، پدید آمده است و همچنان که از اصطلاح «تمایز احاطی» بر می آید، این نوع مغایرت بین محیط و محاطِ وجودی جریان دارد. 🔺 عرفا برای تقریب به ذهن، از مثال عام و خاص استفاده می کنند. هر عامی نسبت به افراد خود چگونه است؟ به عنوان مثال اگر عام جنسی را با انواع آن در نظر آوریم، بین ایشان چه نسبتی برقرار است؟ با اندکی دقت، در می یابیم عام جنسی مانند حیوان، از آن جهت که عام است و عمومیت دارد و همۀ انواع خود را پوشش می دهد، عین انواع خود می باشد. در مثال مذکور، حیوان به صورتی کامل در نوع انسان، با وی یکی است، همچنان که با نوع بقر یا غنم و حیوانات دیگر اتحاد کامل داشته و عین آنهاست. 🔺اما وقتی صحنه را برمی گردانیم، درمی یابیم همین عام جنسی باز به جهت آنکه عام است عمومیت دارد، با تک تک انواع خود نیز مغایر می باشد؛ یعنی هرچند حیوان به جهت عمومیتش انسان را پوشش داده و عین اوست، اما به همان جهت عمومیتش غیر از انسان است و در دیگر انواع نیز حضور دارد. 🔺 هنگامی که وجودی بی نهایت و نامحدود را با وجودهای متناهی و محدود مقایسه می کنیم، درمی یابیم که وجود نامحدود از آن جهت که نامحدود است و بر همه چیز احاطۀ وجودی دارد، عین همۀ اشیاست، اما در نگاهی دیگر، از همان جهتی که بر همه چیز محیط بوده، مطلق و بی نهایت می باشد، غیر همۀ اشیاست. 🔘 جمع بندی 🔺 بنابراین اگر وجود حق تعالی را که نامتناهی است، به عنوان مثال با وجود این کتاب در نظر آوریم، وجود حضرت حق از آن جهت که بی نهایت است، عین این کتاب است و از همان جهت که بی نهایت است، از کتاب جدا و متفاوت می باشد، بنابراین از دیدگاه عرفانی، حضرت حق هم عین خلق است و هم غیر خلق. این از عجایب معارف عرفانی است که در عین اثبات عینیّتی شدید بین حضرت حق و خلق که هیچ فاصله ای نباید گذاشت، بین آنها جدایی و تفاوتی بس چشمگیر ایجاد می کند. 🔘 نتیجه فرع اول 🔺 هرچند بر اساس وحدت شخصیه حضرت حق عین خلق است، اما در عین حال «تمایز احاطی» که از شدیدترین انواع تمایز و تغایر است، بین حق و خلق حاکم است؛ زیرا این نوع تمایز، تمایز بی نهایت از متناهی و نامحدود از محدود است و فاصلۀ محدود تا نامحدود، خود ناحدود و بی نهایت است، پس بین حق و خلق بی نهایت تفاوت وجود دارد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 272_276 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 2️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر #آیةالل
2️⃣ 💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.» 🔰بخش اول دکتر علی حائری شیرازی 🔘 تمرکز اولین ویژگی ایشان تمرکز بود و نحوه ورود اطلاعات. ما بعضا اطلاعات را که وارد ذهنمان می کنیم، به صورت مرده، کمرنگ، بدون عمق، سطحی و همه جایی است. شما ناخودآگاه به ذهنت می گویی این اطلاعات مهم نیست. این به کار شما نمی اید. باید در مطلب غرق شد. وقتی داده ای وارد می شود، بر عمق جان بنشنید و هسته وجودی را تحت تاثیر قرار دهد. 🔘 تفکر و تعمق •ویژگی دوم ایشان تفکر و تعمق است. یعنی داده ها و اطلاعاتی که به وسیله تعمق و حافظه در وجودشان نشسته بود، به وسیله تفکر و تعمق های دمادم و مستمر تشکیل یک عقل کامل می داد. • تعبیری که قرآن می گوید یا اولی الالباب. • وقتی انسان آن چنان در جوهره وجودی اش معلومات و اطلاعات بنشیند که فرار نباشد و همان جا بماند، شما در سفری که درون خودتان دارید، این داده ها و اطلاعات را دائما به کار بگیرید و دائما همراه کنید، هر چه در اطرافتان می بینید با استفاده از تفکر و تعمق و معلومات، تبدیل به رویداد جدید کنید و از درون مایه خودتان استفاده کنید. • افرادی حافظه قوی واطلاعات زیادی دارند اما هنر استفاده ندارند. هنر این که از این ها به نتیجه جدید برسند و ابتکار و ایده پردازی کنند ندارند. • ایشان دائما ابتکار و ایده پردازی داشت. هر درختی هم که می دید، می گفت این درخت فلان است به نظرم. چون بیست سال پیش یک کتاب خوانده بودند. • منبرشان از مطالعات امروز پدید نمی آمد. مطالعات امروز شاید سال آینده به منبر تبدیل می شد. تفکر و تعمق دمادم منبر را می ساخت. ○ در شبانه روز 2-3 ساعت می خوابید. بیش از این در سن هشتاد سالگی برایشان کسالت بود. ایشان از 12 سالگی شان هیچ نماز شبی ازشان فوت نشد. بعد از نماز شب، نماز صبح، تعقیبات حدود 2 ساعت از ایشان می گرفت. بعد از آن ایشان می گشت دنبال کاری. در حین کارهای متفرقه چند ساعت، منبری درون خودش طراحی می کرد. این منبر ازتعمق صبحگاهی در می امد نه مطالعه طولانی. • این منبر جوشان بود. • تعبیر آقای قرائتی ما بشکه ایم، پرمان می کنند می برند خالی می کنند. آقای حائری چشمه است. جایی پرش نمی کنند. می جوشد. چون تبدیل به لب شده است. 🔘 تلاش. • ایشان به حدی اهل پرکاری و تلاش و که همراهان بعضا خسته می شدند. • در حالت بیماری در یک روستای 20 ساعته، حاضر بود 2 ساعت در سرما برود و برای این ها صحبت کند. • اصلا اهل تشریفات و اینها که محل مساعد و فضای مساعدی باشد، نبود. • تلاشش، تلاش بسیار واضحی بود. نفسگیر بود. • اصلا وقت به بطالت نمی گذشت. • ایشان وقت مشخص خواب نداشت. مثلا در ماشین 20 دقیقه می خوابید و می گفت برای من بس است. • نوعا هم در منزل در حال مطالعه می خوابیدند. ○ 🔘 اخلاص • ویژگی اصلی که از همه ویژگی های قبلی مهمتر است. و رمز ماندگاری ایشان است اخلاص است. خیلی هم سخت است. که کسی به مرتبه ای برسد در ارزیابی هایش، که هیچ چیز جز خدا وجود نداشته باشد.مردم وجود نداشته باشند. مسئولین وجود نداشته باشد. حب فرزند وجود نداشته باشد. • ایشان در عالم سیاست در آن واحد از دو شخصیت سیاسی کاملا متضاد هم مثل آقای احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی دفاع می کرد. • همراه و همسنگر آیت الله مصباح بود و رفیق و دلسوز اقای هاشمی بود. • در عالم های دیگر هم همین جور. • مکلف به تکلیف بود. این که چه می گویند و چه می شود برایش مهم نبود. • عالم اخلاص، عالم صفر و صدی است. و خدا هم از عمل مخلصانه نمی گذرد. عمل مخلصانه ول نمی شود. ○ اخلاص برای ایشان ملکه شده بود. خیلی سخت است که انسان چیزی نبیند جز خدا. • وقتی انسان با این ویژگی ها وارد عرصه شود در عرصه سیاسی گل می کند. ✔️ در عرصه علمی گل می کند می شود یک فقیه قابل. ✔️ در حوزه عرفانی می شود یک عارف ✔️ به واسطه از شاگردان انصاری همدانی بود. ✔️ یک ادیب می شود. ✔️ در هر حوزه ای می رود، یک سرآمدی ای ایجاد می شود. • چون ویژگی های منحصر به فردی دارد. • یک وقتی می گفتند آدم از یک مسیر به قله می رسد اما وقتی به قله رسید، قله بالاترین نقطه همه مسیرهاست. ایشان به قله رسیده بود. ادامه ....👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac