💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 4️⃣3️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (19)
🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی
🔘 عارفان دورۀ پنجم
🔘 چهار مکتب عرفانی دورۀ پنجم
🔺 عرفا و حکمای بزرگ این دوره، در چهار مکتب به ظهور رسیدند. حکما و عرفای مکتب اصفهان، بزرگان نجف، مکتب تهران و قم
🔘 عرفای مکتب اصفهان دورۀ پنجم
1️⃣ صدرالمتألهین شیرازی (م1050)
🔘 صدرا مؤسس عرفان مرحله پنجم
🔺 صدرالمتألهین مؤسس حکمت جدیدی با نام «حکمت متعالیه» است که ترکیب بدیعی از فلسفه و عرفان و دین را به ظهور آورده است و از این رو پایه گذار و آغازگر دورۀ پنجم عرفان اسلامی به شمار می آید و همچون محیی الدین که مؤسس عرفان نظری و آغازگر دورۀ سوم عرفان اسلامی بود و همۀ عارفان پس از وی به شرح و بسط افکار وی پرداختند، صدرالمتألهین نیز در دورۀ پنجم چنین جایگاهی دارد و به طور تقریبی همۀ بزرگان پس از وی تا به امروز در مقام شارحان اندیشه های وی به شمار می آیند.
🔘 بسط آثار و اندیشه های صدرا مدت ها بعد از زمان حیات ایشان
🔺 هرچند ملاصدرا در زمان خود از بزرگان مشهور علم و دین به حساب می آمده، اما ظهور افکار ملاصدرا آن چنان که امروز ما می شناسیم، در زمان خود وی و حتی اندکی پس از او روی نداده است، بلکه بروز تمام عیار آن در زمان مرحوم بیدآبادی و شاگردش ملاعلی نوری اتفاق افتاد و سپس به دست ملاهادی سبزواری و دیگران ثابت و محکم شد.
🔘 صدرا اهل کشف و مکاشفه
🔺 صدرا خود اهل سیر و سلوک، مجاهدت و ریاضت بسیار بوده و مکاشفات فراوانی به وی روی آورده است که ماجرای آن را در آثار خود از جمله مقدمۀ مهم ترین اثرش؛ یعنی الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعة العقلیة معروف به اسفار آورده است.
🔘 آثار ملاصدرا
🔺 ملاصدرا علاوه بر اسفار که کتاب اصلی وی و دایرةالمعارف گسترده و عمیقی از مباحث فلسفی است، آثار ارزشمندی همچون: مفاتیح الغیب، شواهد الربوبیة، مشاعر، عرشیّه، کسر اصنام الجاهلیة، رسالۀ سه اصل، شرح هدایه اثریّة، مبدأ و معاد، شرح اصول کافی، تفسیر قرآن و غیره دارد.
🔘 شاگردان
🔺 او شاگردان فراوانی پرورانده است که مهم ترین ایشان فیض کاشانی و فیاض لاهیجی می باشند.
2️⃣ ملامحسن فیض کاشانی (م 1091)
🔺 او فقیه، محدث، شاعر، ادیب، مفسر، متکلم، فیلسوف و عارف بود و در بسیاری از این رشته ها صاحب نوشته و اثر است.
🔺 در بیشتر آثارش همچون اصول المعارف افکار استادش را تلخیص و تحریر کرده است و از ویژگی های کتاب های وی به ویژه آثار اخیر او، توجه بسیار جدی به آیات و روایات است.
🔺 کاشانی و شاگرد برجسته اش قاضی سعید قمی، آن بُعد از افکار صدرالمتألهین را که به نزدیکی بین فلسفه و عرفان با دین می انجامد، استمرار داده و تقویت نموده اند.
🔺 برخی با دیدن رسالۀ الانصاف فیض می پندارند وی در اواخر عمر از افکار حکمی و عرفانی خود بازگشته است، در حالی که این چنین نیست و رد او بر متصوفه همان است که استادش ملاصدرا و دیگر بزرگان این دوره دارند؛ چراکه از ویژگی های دورۀ پنجم عرفان اسلامی ظهور بدعت ها، آداب و رسوم و انحرافات مختلف در میان سلسله های صوفی بود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 205_208
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
5️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3056
6️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3083
7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3098
8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3124
9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3141
0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3158
1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3171
2️⃣2️⃣انواع کنشهای عقل نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3180
3️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3188
4️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3195
5️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3203
6️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3211
7️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3220
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش7️⃣2️⃣
🌐 کنش های عقلی تحقق بخش علم یقینی
🔘 6. عقل شبیه ساز
🔺 از هرچه در شهود می یابیم، می توانیم نمونه ای بسازیم و در حافظۀ خود نگاه داریم. از باب نمونه از صدای خوشی که شنیده ایم، صورتی در حافظه داریم که یادآور همان شهود حسی خاص است.
🔺در اینجا کنش عقلی ویژه ای در کار است که مشهودات را شبیه سازی می کند و تصویری از آنها در خزانۀ حافظه نگاه می دارد. این شبیه سازی در فضای علم حصولی روی می دهد.
🔘 7. عقل استدلالی
🔺 یکی از کنش های بسیار مهم عقلْ استدلال و انتقال از معلوم به مجهول است. استدلال در اینجا، اعم از فکر و حدس فلسفی است. در فکرْ حد وسط جست و جو می شود و برای یافتن آن تأمل لازم است، اما در حدس، حد وسط بدون تأمل به دست می آید. بنابراین حدس نیز در واقع استدلال است.
🔘در استدلال دقیقاً چه روی می دهد؟
🔺 استدلال، حرکت معرفتی رو به جلو، و یافتن نادیده ها و معلوم کردن مجهولات است. عقل استدلالی و انتقال و حرکت رو به جلو دارد. اما عقل های تحلیلی، توصیفی و شبیه ساز، پیش رونده نیستند و از محدودۀ مشهودات فراتر نمی برند. عقل استدلالی با بهره گیری از دیده ها، به عرصۀ نادیده ها پای می نهد و کاری که نادیده، حکم دیده را پیدا می کند.
🔺 به عنوان مثال هنگام عصر از منطقه ای بیابانی می گذرید و رد پایی را آنجا می بینید که هنگام صبح آن را ندیده بودید. آنچه مشهود است، غیر از رد پا نیست، اما بی درنگ نتیجه می گیرید که رونده ای از این مکان گذشته است. در اینجا استدلالی صورت گرفته و ما را به امری که در شهود نبوده، آگاه ساخته است. می دانیم که رد پایی هست و می دانیم که هر پدیده ای علتی دارد. از این رو نتیجه می گیریم که آن رد پا صاحبی دارد و موجودی از این مکان گذشته است.
🔺 عقل استدلالی، عقلی ضروری است. با یقینی بودن مقدمات و یقینی بودن صورت استدلال، برهان تشکیل می شود و نتیجۀ ضروری و یقینی به دست می آید.
🔺 قدرت عقل استدلالی برای حرکت پیش رونده بسیار، و بلکه بی نهایت است، و این، در خودِ واقع ریشه دارد. خودِ واقع، لوازمی بسیار و بی شمار دارد. اگر محدودیت های عقل بشری در کار نمی بود، چنان که «عقل کل» این محدودیت ها را ندارد، می توانست تمام مجهولات را با استفاده از معلومات، معلوم سازد و در هیچ حدی متوقف نمی شد. این کنش عقلی بسیار به چشم می آید و عقلْ خود را در آن بیشتر نشان می دهد.
🔺 یکی از ویژگی های عقل استدلالی، مانند دیگر کنش های عقل در ساحت فلسفه، این است که نوعی همگانی بودن نیز در آن نهفته است. هرکس مقدمات استدلال را بداند، نتیجۀ استدلال را هم می تواند بداند و بپذیرد.
🔘 8. عقل انسجام بخش
🔺 «عقل انسجام بخش» وظیفه دارد که انسجام و سازگاری گزاره هایی را که عقل استدلالی بدان ها رسیده است، بررسی کند.
🔺 مبنای این فعالیت، اصل عدم تناقض است. عقل انسجام بخش باعث می شود که فیلسوف بتواند دستگاه فلسفی منسجمی پدید آورد.
🔺 البته عقل انسجام بخش از جهتی شعبه ای از عقل استدلالی به شمار می آید؛ زیرا براساس برهان خلف عمل می کند، و کارکردش به کارکرد عقل استدلالی نزدیک است، اما از آن رو که وظیفۀ سازواری و انسجام گزاره ها را برعهده دارد. می توان آن را کنش عقلی دیگری به شمار آورد. عقل انسجام بخش دغدغۀ پیشروی در کار فلسفی و تولید گزاره های تازه را ندارد، بلکه پاسبان انسجام و سازگاری گزاره های تولید شده است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 168_172
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3072
2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3088
3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3108
4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3126
5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3150
6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3162
7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3174
8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3182
9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3197
0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3205
1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3214
2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3223
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣3️⃣
🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (11)
5️⃣ عالم مُثُل معلقه ( عالم مثال )
🔘 چگونگی تکوّن مُثُل معلقه در عالم مثال
🔺 در کلمات شیخ اشراق مطلب روشنی دربارۀ چگونگی پدید آمدن مثل معلقه براساس نظام عِلّی و معلول طرح نشده است.
🔺 شهرزوری و به پیروی از او قطب الدین شیرازی، مدل ویژه ای برای توضیح این مسئله پیشنهاد کرده اند. آنها می گویند: مُثُل عقلیه و ارباب انواع دو گونه اند؛ قسمی از آنها قوی تر و قسمی دیگر ضعیف ترند. گونه قوی تر که از مشاهده عقل های بالاتر شکل گرفته اند، علت موجودات مثالی اند و گونۀ ضعیف تر که از اشراق آن عقول تحقق یافته اند، علت موجودات مادی هستند.
🔺 با این حال، گویا بتوان تحلیلی دقیق تر از این، براساس مبانی حکمت اشراق ارائه داد. از نظر سهروردی همۀ انواع مادی به صورت مثالی در عالم مثال موجودند. برّ و بحر و اشجار و کوه ها و آسمان ها و حیوانات و انسان ها، همه در عالم مثال نیز تحقق دارند. از سوی دیگر، موجودات مثالی، حقائق نیمه تجردی اند و به تعبیر شارحان موجودات مثالی میان موجودات عقل و موجودات مادی قرار دارند.بنابراین، می توان حدس زد هر ربّ النوعی به صورت طولی علت نوع مناسب خود در عالم مثال و پس از آن در عالم حسّ خواهد بود.
🔘 هویت نوری عالم مثال
🔺 از جمله موارد مبهم دربارۀ عالم مثال، هویت نوری آن است که درکلمات سهروردی این موضوعِ پراهمیت دقیقاً روشن نشده است. از یک سو، شواهدی در کلام او، نوری بودن موجودات مثالی را تقویت می کند و از سویی دیگر، شواهدی وجود دارند که هویت نوری عالم مثال را به چالش می کشند.
🔘 شهرهای عالم مثال
🔺 در گذشته، زمین را به هفت اقلیم تقسیم می کردند و آنها را «اقالیم سبعه» گفته اند. شیخ اشراق در راستای همان تقسیم بندی، عالم مثال را «اقلیم هشتم» دانسته و بدین ترتیب آن را فوق عالم ماده شمرده است. از نظر سهروردی اقلیم هشتم یا همان عالم مثال، همه آنچه را در عالم ماده است، از عناصر و مرکبات و زمین و آسمان و افلاک، داراست. از همین رو، وی عالم افلاک مثالی را «جابرصاء یا جابرص» معرفی کرده است. بنابراین، شهرهای موجود در عالم مثال سه شهر بزرگ جابلقاء، جابرصاء و هورقلیا هستند.
🔺قطب الدین شیرازی عالم مثال را بی شمار می داند و جابلقا و جابرصا و هورقلیا را از جمله آن شهرها به شمار می آورد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 106_109
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بسم الله الرحمن الرحیم
دوره آموزش مجازی #تواصی_توحیدی (گفتمان انتخابات 1400)
با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا
✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی
🎁 مزایا:
۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن
۲. برگزاری دوره به صورت رایگان
۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی
۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)
⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت
👨💻لینک سایت جهت ثبتنام 👇
🌐 www.qomgram.ir/tavasi
📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال میشود
🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت)
⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸
________
ارتباط با ادمین
@gofteman_admin
گفتمان توحید
@goftemane_tohid
_________
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 9️⃣2️⃣
🌐 برهان بر وجود هیولی
🔘 برهان وصل و فصل
🔺 می بینیم یک جسم قابل تجزیه به دو یا چند قطعه است. هر جسمی از آن جهت که جسم است، بر اساس حقیقت جسم امتداد و اتصال دارد و حقیقتی پیوسته است. اما پس از آنکه منقسم شد، اتصال قبلی از بین می رود و اتصال یا اتصال های جدیدی در آن پدید می آید. همین طور ممکن است دو جسم کنار هم قرار گرفته، اتصال های قبلی آنها زائل شود و اتصال جدیدی در آنها پدید آید. با توجه به اینکه جسم بعد و امتداد دارد، قابل انفصال و اتصال است. با توجه به اینکه جسم انفصال و اتصال را می پذیرد، باید چیزی در آن باشد که پذیرای آنها باشد. آنچه قابل اتصال و انفصال است، نمی تواند صورت جسمیه باشد؛ زیرا صورت جسمیه عین اتصال است و آنگاه که پذیرای اتصال است، اتحاد ظرف و مظروف لازم می آید، و آنگاه که پذیرای انفصال است، لازم می آید چیزی پذیرای مقابل و ضدّ خود باشد.
🔺 در جسم غیر از صورت جسمیه که عین اتصال است، امر دیگری وجود دارد که نه عین انفصال است و نه عین اتصال، و می تواند هر دو را بپذیرد؛ چنین حقیقتی، هیولی یا ماده نخستین نامیده می شود.
🔘 برهان قوّه و فعل
🔺 هر جسمی از آن جهت که جسم است و صورت جسمیه و امتداد جوهری دارد، امری بالفعل است. ولی همین جسم می تواند به اشیای دیگری تبدیل شود. مثلاً یک هستۀ خرما از یک جهت بالفعل هسته خرماست و امتداد جوهری دارد، اما از جهت دیگر بالقوّه جوانه، شکوفه، درخت و خود خرماست.
🔺 یک جسم افزون بر آنکه بالفعل صورت جسمیه دارد، دارای استعداد چیزهای دیگر است. فعل و قوّه دو امر متقابل اند و شیء واحد نمی تواند از جهت واحد، بالفعل یک چیز و بالقوه چیز دیگری باشد.
🔺 در جسم صورت جسمیه همراه با چیز دیگری است که منشأ قوّه است. پس هر جسمی مرکب از دو امر است: آنچه جنبۀ فعلیت جسم را تشکیل می دهد، صورت جسمیه و امتداد جوهری است و آنچه جنبۀ قوّۀ جسم را تشکیل می دهد، هیولی و ماده نامیده می شود.
🔘 ویژگی هیولی
🔺 از هر گونه فعلیتی عاری است و قوّۀ محض است. هیولی سراسر استعداد است و از این رو، جسم را آمادۀ پذیرش هرگونه فعلیت جدید می گرداند.
🔘 اشکال
🔺 هیولی از یک جهت هیولی و جوهر بالفعل است و از جهت دیگر، استعداد پذیرش صورت ها و اعراض را دارد. پس هیولی مرکب از دو امر است: امر بالفعل که همان جوهریت هیولی است، و امر بالقوّه که همان قابلیت و استعداد آن در خصوص پذیرش صورت ها و اعراض است. پس همان گونه که جسم مرکب از هیولی و صورت است، هیولی نیز مرکب از هیولی و صورت است.
🔘 پاسخ
🔺 ابن سینا این اشکال را وارد نمی داند و بر آن است که هیولی مرکب نیست و دو جهتی که در هیولی از یکدیگر تفکیک شده است، به همدیگر برمی گردند.
🔺 بالقوه ذات هیولی را تشکیل می دهد. از این رو، جوهریتی که بالفعل برای هیولی ثابت است، هیولی را شیء بالفعل خاصی نمی گرداند. نهایت کاری که جوهر هیولی می کند، آن است که هیولی را آماده می گرداند تا به وسیلۀ صورت، شیء بالفعل شود.
🔘 معنای جوهر هیولی
🔺 مشتمل بر دو بخش است: یک بخش آن اثباتی و بخش دیگر آن سلبی است. بخش اثباتی آن، این است که «هیولی یک امر است» و بخش سلبی آن، این است که «هیولی در موضوع تحقق نمی یابد». روشن است که بخش سلبی معنای هیولی، امر بالفعل نیست؛ چون فعلیت، امر ایجابی است نه سلبی، بخش ایجابی معنای هیولی نیز امر بالفعل نیست، چون بخش ایجابی معنای هیولی، یعنی «امر بودن هیولی» معنای عام است و امر عام مستلزم آن نیست که شیء مشتمل بر آن شیئی خاص، یعنی متعین و بالفعل باشد. آنچه برای بخش ایجابی معنای هیولی در حمل فعل یا صورت می تواند باشد، مستعد بودن هیولی برای پذیرش هر چیزی است. پس صورت هیولی چیزی جز استعداد قبول صور و اعراض نیست و بنابراین، فعلیت هیولی چیزی جز استعداد و قوّه نخواهد بود.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 146_149
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 5️⃣3️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (20)
🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی
🔘 عارفان دورۀ پنجم
🔘 عرفای مکتب اصفهان دورۀ پنجم
3️⃣ قاضی سعید قمی (م 1100 الی 1107)
🔺 وی شاگرد دو تن از شاگردان بزرگ صدراست. در حکمت، شاگرد ملارجبعلی تبریزی و در علوم دینی و حقیقی، شاگرد فیض کاشانی است.
🔺 مهم ترین کار او شرح و تأویل احادیث اهل بیت (ع) است؛ یعنی نزدیکی بین حکمت و عرفان با دین از سوی صدرالمتألهین در این دوره آغاز و بعد توسط استادش فیض تقویت شد، در وی استمرار یافت. بنابراین بیشتر آثار او مانند: شرح توحید صدوق، اربعین و اربعینیات، رسالۀ حقیقت الصلاة و غیره در همین راستاست.
4️⃣ آقا محمد مازندرانی بیدآبادی (م 1197)
🔺 آقا محمد بیدآبادی شاگرد قطب الدین محمد تبریزی شیرازی، صاحب منظومۀ فصل الخطاب است که او شاگرد شاه محمد دارابی و او نیز شاگرد یکی از شاگردان صدرا می باشد و از این راه به ملاصدرا متصل می شود.
🔺 از استادان دیگر آقامحمد، ملااسماعیل خواجویی مازندرانی است.
🔘 نقش مهم بیدآبادی در ترویج فلسفه صدرا
🔺 مهم ترین کار بیدآبادی شناساندن و ترویج حکمت عرفانی صدرایی به جهان علم، حکمت و دانش در اصفهان بود؛ زیرا تا قبل از وی حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین ظهور و بروز چندانی نداشت و ساختار مکتبی خود را نیافته بود. با ظهور بیدآبادی و شاگرد برومندش ملاعلی نوری، این حکمت جدید رواج یافت.
5️⃣ ملاعلی نوری مازندرانی (م 1246)
🔺 وی علاوه بر آقا محمد بیدآبادی، اساتید فراوانی همچون میرزا ابوالقاسم مدرس اصفهانی داشته است. آثار او به طور عمده به صورت حاشیه بر کتاب های صدرالمتألهین است.
🔺 شاگردان وی عبارت اند از: آخوند ملاابراهیم نجم آبادی، آخوند ملااسماعیل اول، ملاهادی سبزواری، سیدرضی لاریجانی مازندرانی، آخوند ملاعبدالله زنوزی، پدر آقا علی مدرس زنوزی، آخوند ملامحمدتقی نوری، پدر حاجی نوری، صاحب مستدرک الوسایل و حاج ملامحمد جعفر لنگرودی.
6️⃣ ملاهادی سبزواری ( م 1289)
🔺 وی شاگرد برجستۀ ملااسماعیل اصفهانی اول و ملا علی نوری است. به ریاضت و عبادت توجه تمام داشت؛ ثلث اول و آخر شب را در تاریکی به عبادت می پرداخت.
🔺 از او کراماتی نقل شده است و بسیار پرجاذبه بود، به صورتی که برخی از شاگردان او بر اثر جذبه های وی جزء مجذوبان شدند.
🔺 حاجی پس از تحصیل در اصفهان، بیش از سی سال در سبزوار ساکن شد و از همه جای ایران برای استفاده از محضر وی به سبزوار می آمدند.
🔺 اما مهم ترین اثر او منظومه و شرح منظومه است که یک دوره منطق، حکمت و طبیعیات است و به جهت مزایایی که دارد، از همان آغاز، متن درسی حوزه های علمیه قرار گرفت. وی شاگردان فراوانی پروراند که اسامی آنان در کتب تراجم آمده است.
7️⃣ سید رضی لاریجانی مازندرانی (م 1270)
🔺 سید رضی از تأثیر گذاران در انتشار علوم عرفانی پس از خود به ویژه در مکتب تهران ایران بوده است.
🔺 از شاگردان بزرگ او میرزا نصیر گیلانی و آقا محمدرضا قمشه ای بوده اند.
🔺 آنچه را تاکنون از بزرگان عرفانی دورۀ پنجم گفته شد، می توان مکتب اصفهان نامید که در پی آن شاخه ای را در نجف و شاخه ای را در تهران می یابیم، در نجف به وسیلۀ ملاحسینقلی همدانی و سیدعلی شوشتری گسترش یافت که به سیدعلی آقا قاضی طباطبایی ختم می شود و در تهران به وسیلۀ آقا محمدرضا قمشه ای، شاگرد سیدرضی لاریجانی شروع و به مرحوم شاه آبادی ختم می شود و در پی آن مکتب قم آغاز می گردد.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 208_214
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
5️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3056
6️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3083
7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3098
8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3124
9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3141
0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3158
1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3171
2️⃣2️⃣انواع کنشهای عقل نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3180
3️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3188
4️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3195
5️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3203
6️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3211
7️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3220
8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3231
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac