eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
2️⃣ 💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درک‌ها و دغدغه‌های اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.» 🔰بخش سوم حجت الاسلام رمضانی ✔️حکمت اولین ویژگی ای که درباره ایشان افراد مختلف گفته اند، حکمت است. آقا تعبیر حکیم به این معنا را به جز در مورد حضرت امام، در مورد کسی در بیانات رسمی شان نگفته اند. بخش اول- ویژگی های برجسته ایشان ✔️ نبوغ • آدم باهوش بین علما زیاد است. اما نبوغ ویژگی خاصی است و در هر کسی پیدا نمی شود. • ایشان به معنای واقعی کلمه نبوغی داشتند. به وضوح مشهود است. • سرعت انتقال و حضور ذهن فوق العاده بالا و نبوغ عجیب ✔️ تفکر • آقا هم در پیامشان روی این کلمه دست گذاشتند. • هر سوالی که می پرسیدید انتظار یک جواب حکیمانه و خاص داشتید. • پای هر سخنرانی اش که می نشستید منتظر نکته جدید و بدیعی بودید واگر نبود، تعجب می کردید. • می فرمودند من از نخواندن هایم بیشتر از خواندن هایم سود بردم. • مطالعه شان هم خیلی بالا بود. اولین نفر ایشان می رفت در کتابخانه، اخرین نفر هم خارجش می کردند. • تمثیل ها را از خود زندگی اصطیاد می کردند. ▪️مثال می زدند شما قصابی می روید من هم قصابی می روم. من دقت می کنم به کارهایی که می کند. مثال می زدند من در قصابی می روم، می بینم چاقو را طوری به هم می زند که تیز شود. لب پر نشود. زدگی پیدا نکند. بعد به ذهنم می رسد زن و شوهر در خانه مثل دو چاقو اند. اگر با ظرافت خاصی در کنار هم باشند، باعث تیز و صیقلی شدن هر دو می شود. اما اگر ظرافتش نباشد، ضایع می شود. ▪️ ایشان زمینی مسافرت می کرد برای تفکر. • علاوه بر این که اهل فکر بودند، ملهم هم بودند. این در اثارشان مشهود است. تفسیر سوره یوسف در خواب به ایشان الهام شده است. ✔️ آشنایی با علوم روز ▪️ آشنایی تفصیلی داشتند. ▪️مقالات روز را هم مطالعه می کردند. ▪️ در مباحث کشاورزی و آبخیز داری صاحب نظریه است ▪️ریاضیات جدید ▪️علوم زیستی و طبیعیات ✔️ فکر باز و شخصیت باز • نسبت به تجارب جدید و افکار جدید • مناظرات مفصل با اندیشمندان سایر کشورها • عروس ایشان از اتریش است • طرح های زمان نماز جمعه ▪️ پیوند دوستی (متعه) ▪️پارک های بانوان در دهه 70 ✔️ معنویت در اوج اشتغالات سیاسی و دنیوی • اهل سلوک و عرفان در عین ورود تفصیلی شدید به عالم سیاست ▪️ایشان وارد درگیری های سیاسی برای حفظ نظام می شد ▪️ اماج تهمت قرار می گرفتند ▪️در عین حال اهل کشف و کرامات بودند ✔️مباحث کاربردی به واسطه حضور در عینیت جامعه ▪️ ایشان نظریه پرداز بود. ولی نه نظریه پردازی که گوشه حجره نظریه پردازی کرده باشد. • اقای حائری می گفتند ما نیاز به نظریه پردازی در متن درگیری های اجتماعی داریم. • ایشان 30 سال امام جمعه بود و از طرفی اهل فکر • اقتصاد، فقه القضا، امر به معروف، کشاورزی و محیط زیست، تربیتی، ▪️این ها از دل درگیری اجتماعی آمده است. ▪️می فرمودند کاش مراجع چند سالی خارج از کشور زندگی می کردند با فضای غرب و تمدنشان آشنا شوند. • پناهیان می گوید هیچ کس را نمی شناسم که به اندازه ایشان حرف برای سبک زندگی داشته باشد. بخش دوم- دغدغه اصلی و کلان پروژه آیت الله حائری شیرازی ✔️ پروژه فکری ای که پنجاه سال دنبالش بودند. ▪️ کاربردی کردن دین دغدغه ایشان کاربردی کردن دین بود. نظریه پردازی در اقتصاد، جامعه شناسی، و... همه اش به خاطر کاربردی کردن دین بود. می فرمودند آسیدمنیرالدین در اخرین تماس تلفنی شان با حسرت گفتند ما دین را عملیاتی نکردیم و اصل آبروی دین زیر سوال رفت. ما در حوزه خروار خروار گندم انبار کرده ایم و تبدیل به نان نکرده ایم. اما علوم انسانی غربی با گندم های فاسد نان دست مردم می دهند. تفسیر قرآن گندم است نه نان. حتی الان بخش هایی از فقه نان نیست، گندم است. نانش علم حقوق است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ◾️ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد باشم سلیمانی 🎙 سخنران: حضرت استاد یزدان‌پناه ◽️ مداح: حاج عباس یوسفی 🗓 زمان: یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا 🕌 مکان: آمل، مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تخفیف 50% به مناسبت دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت 💠 🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید. 📆 از تاریخ 9 الی 19 دی ماه مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری https://eitaa.com/fvtt_ir/3311 7️⃣3️⃣زمان https://eitaa.com/fvtt_ir/3319 8️⃣3️⃣مواد ثلاث https://eitaa.com/fvtt_ir/3327 9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3335 0️⃣4️⃣احکام ممکن https://eitaa.com/fvtt_ir/3343 1️⃣4️⃣علت و معلول https://eitaa.com/fvtt_ir/3353 2️⃣4️⃣تقسیم‌های علت https://eitaa.com/fvtt_ir/3359 3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل https://eitaa.com/fvtt_ir/3363 4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین https://eitaa.com/fvtt_ir/3399 5️⃣4️⃣مناسبات علت و معلول (سنخیت) https://eitaa.com/fvtt_ir/3417 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣4️⃣ 🌐 مناسبات علت و معلول (سنخیت) 🔺 منظور از این سنخیت آن است که در وجود علت، ویيگی ای وجود دارد که منشأ پیدایش معلول می شود. مناسبت میان علت و معلول، هم درباره فاعل های طبیعی قابل طرح است و هم درباره فاعل های ایجادی. 🔘 الف) مناسبات علت و معلول طبیعی 🔺 فاعل های طبیعی بر دو قسم اند: 1. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن است؛ مانند آتشی که سبب آتش دیگری شود. 2. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن نیست؛ مانند حرک/ت که فاعل حرارت می شود یا حرارت که فاعل سیاهی است. 🔺 در فاعلی که با فعل خود هم نوع نباشد، نمی توان گفت فاعل از فعل قوی تر یا ضعیف تر است؛ چون تفاضل دو امر بر وجود جهت اشتراک و وحدیت میان آن دو امر متوقف است. 🔘 فاعل های طبیعی ای که فعل آنها از نوع آنهاست، در مقایسه با فعل خود یکی از سه قسم ذیل خواهند بود 🔺 1.وجود معلول ناقص تر از وجود علت است؛ 2. وجود معلول مانند وجود علت و هم رتبۀ آن است؛ 3. وجود معلول قوی تر از وجود علت است. این قسم ناممکن است؛ زیرا اگر معلولی چیزی را که با علت در آن چیز مشترک است، بیشتر از علت داشته باشد؛ آن زیادی را، یا بالذات دارد یا به سبب زیادی استعداد ماده دارد یا به سبب علت و به سبب اثری که از علت صادر شده است دارد. این فرض که زیادی را بالذات داشته باشد، باطل است؛ چون لازمه اش آن است که در معلول امری حادث شود، بی آنکه علتی داشته باشد. 🔺 فرض دوم نیز باطل است؛ چون لازمه اش آن است که استعداد زیاد ماده سبب فعلیّت یافتن شیء شود؛ در حالی که روشن است استعداد چیزی جز فقدان و قابلیت نیست و فقدان و قابلیت نمی تواند سبب ایجاد شیء شود. در فرض سوم، زیادت معلول ناشی از دو امر است: علت، و اثر صادر شده از علت. بنابراین، علت زیادت معلول دو چیز است نه یکی چیز، و آن دو با هم بیشتر و زیادتر از معلول هستند. پس معلول برتر و قوی تر از علت نیست و این خلف است. 🔘 علت و معلولی که به نوع واحدی تعلق داشته باشند، از نظر استعداد نهفته در ماده و وجود یا عدم مانع به پنج قسم ذیل تقسیم می شوند: 🔺 1. علت و معلول در استداد ماده مشارکت نداشته باشند؛ مواد آنها استعداد های متفاوت داشته باشند. لازم نیست اثر علت با خود علت برابر باشد؛ چون ممکن است تفاوت استعدادها، موجب تفاوت در قبول آن معنا شود و ازاین رو آن معنا را به طور مساوی نپذیرند. 🔺 2. علت و معلول در استعداد ماده مشترک باشند و آن استعداد تام باشد و در مادۀ مستعد، قوه ای هماهنگ با استعداد یاد شده باشد و به کمک آن بیاید و باقی باشد. 🔺 3. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است، اما در ماده مستعد قوه ای مخالف وجود دارد که ضدّ اثر فاعل است، ولی پس از تأثیر فاعلی، آن قوه مخالف باطل و زائل می شود. 🔺 4. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است و در مستعد چیزی جز استعداد و قابلیت برای اثر فاعل وجود ندارد؛ یعنی نه قوّه مخالف در آن وجود دارد و نه قوه موافق و معین. 🔺 در این سه قسم اثری که در معلول ظاهر می شود، ممکن است کاملاً شبیه اثری باشد که در فاعل ظاهر می گردد. 🔺 در مواردی ممکن است اثر معلول زیادتر از اثر علت به نظر برسد؛ مانند آبی که در اثر سرما یخ می بندد و سرمای یخ بیشتر از سرمای هوا به نظر می رسد، اما این برتری معلول بر علت واقعیت ندارد؛ زیرا در اینجا علت سرمای یخ، تنها سرمای هوا نیست و قوّه سرد کننده صوری ای نیز که در آب وجود دارد، در سرمای یخ اثرگذار است و سرمای یخ معلول دو عامل است: سرمای هوا و قوّه سردکننده نهفته در آب، و سرمای یخ گرچه از سرمای هوا بیشتر است، از سرمای آن دو بیشتر نیست. 🔺 5. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند، ولی به سبب وجود قوه ای در ماده معلول که مانع تأثیر علت است، استعداد ماده معلول ناقص است. در این قسم معلول مشابه و مساوی علت نیست؛ زیرا اثر شیئی که با ضدّ و مانع مواجح نیست، با اثر شیئی که با ضد و مانع مواجه است، یکسان نیست. 🔘 نتیجه 🔺 با بررسی فوق، این حقیقت آشکار می شود که علت و معلول با توجه به مادۀ یکسانی که دارند و استعداد مشابه آنها، یا با یکدیگر مساوی اند یا علت برتر و قوی تر از معلول است، نه آنکه معلول برتر از علت باشد، اما با توجه به علیت علت و معلولیت معلول و تقدم ذاتی علت بر معلول، علت برتر از معلول و قوی تر از آن است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 225_228 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار 🔴 🔰کتاب بینش علمی نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش 💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا لیک کنید. 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار 🔴 🔰کتاب برنامه ریزی مأموریت گرا و برنامه ریزی منابع محور درنگی در تنوع گزینه های برنامه ریزی 💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کلاس درس خارج تفسیر قرآن کریم استاد یزدانپناه از روز یکشنبه ٢۶ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ۳۴۳ جلسه، تفسیر سوره بقره را آغاز خواهد کرد. مشتاقان به مباحث تفسیری، فرصت را غنیمت بدانند و از ابتدای این سوره از این درس بهره مند شوند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 یادداشتی از درس تفسیر ▫️آقای محمدرضا سعادتی یادداشتی را در کانال شخصی خود پیرامون درس تفسیر آیت‌الله یزدان‌پناه منتشر کرده‌اند که به قرار ذیل است؛ ▫️ سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم از اولین درس‌هایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی نمود، درس خارج تفسیر المیزان استاد یزدان‌پناه بود که در آن سال با شروع تفسیر سوره حمد آغاز شده بود. ▫️ امروز ٢۱ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ٢٣٠ جلسه درسی پیرامون تفسیر سوره حمد، به توفیق الهی این سوره به پایان رسید. ▫️ به خاطر دارم زمان شروع تفسیر سوره حمد استاد فرمودند: "چون این سوره به منزله کل قرآن است و از بُطنان عرش است، باید حوصله کنیم و عُمق مباحث را تا جایی که می‌توانیم مطرح کنیم". لذا ایشان در تفسیر سوره حمد تمام تلاش خود را برای این امر مهم به صحنه آوردند. ▫️مناسب است به برخی از روش‌های تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم: 1⃣ تدریس متن و ارائه نظر مختار: استاد ابتدا متن المیزان را تدریس می‌فرمودند و بعد از آن به بیان مختار خودشان می‌پرداختند و در بیان مختار، مباحث فراتر از المیزان را مطرح می‌کردند از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی رضوان‌الله‌علیه، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین. 2⃣ تفسیر قرآن به قرآن: ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را می‌کردند هر آیه‌ای با آیات دیگر تفسیر شود، به صدها آیه ارجاع داده می‌شد برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود. 3⃣ ظهورگیری: از آیات فروان قرآن کمک گرفته می‌شد تا ظهور آیه مد نظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که به صورت جامع به آیات می‌پردازند. 4⃣ مباحث لغوی: پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغت و عدم توقف در آنچه که فقط در کتب لغوی اشاره شده است. در کنار رجوع به منابع لغوی، ایده ارتکاز را مطرح می‌فرمودند. 5⃣ استفاده از روایات: بهره بردن از روایات اهل بیت علیهم‌السلام و سطح بندی آن برای تفسیر آیات. 6⃣ نگاه دقیق و جامع به آیات قرآن و سوره‌های قرآنی: ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیم‌بندی‌ها، نسبت‌سنجی‌ها، کلی و جزئی‌کردن‌های چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه را مطرح می‌کردند؛ برای مثال تقسیم بندی دوگانه و سه گانه "صراط" و "سبیل" و تفاوت و نسبت‌های بین آن‌ها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی ذیل آیه بسم الله الرحمن الرحیم، بررسی مراحل بندگی و عبودیت بصورت ذیل آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین که از سطح ایمان ظاهری تا لایه بقاء بعد فناء و تکمیل فناء را در بر می‌گیرد. 7⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی: به این موارد اشاره کرده بودند و حضرت استاد به صورت مفصل این مبانی را توضیح فرمودند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد. در حقیقت این مبانی که دانش پژوه را برای فهم بهتر متن کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته می شد که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها بود و در کار تفسیری از آن ها بهره برده می‌شد. 8⃣ عدم ورود و مخلوط کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی: از هنرهای استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند و ظهورگیری ها را انجام دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمی‌زدند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی آن تمام می‌شد و ظهورگیری‌ها انجام می‌شد، بحث جداگانه‌ای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح می‌کردند. 9⃣ سیاق آیات: پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه می‌رسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر می‌کردند. به سیاق‌های شناور قرآنی نیز واقف بودند و از آن استفاده می‌نمودند. .
0⃣1⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات: استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، برای این امر متناسب با هر آیه‌ای به بیان و بهره‌های سلوکی آیات پرداخته می‌شد و اسرار سلوکی هر آیه مطرح می‌شد. 1⃣1⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مباحث استاد این است که امتداد اجتماعی آن را بیان می‌کنند و قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده و باید تفسیر اجتماعی قرآن همراه با مبانی آن جمع‌آوری شود لذا به تفسیر اجتماعی آیات سوره حمد پرداختند و نقش برخی از آیات را در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان نمودند. 2⃣1⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار: بیان استاد، بیان روان و بسیار قابل فهم هست. دسته‌بندی‌ها و مرحله مرحله بحث را ادامه دادن با بیان روان از ویژگی‌های درس ایشان است. 3⃣1⃣ ذهن نظام‌مند: به علت احاطه نظام اندیشه‌ای به مباحث اسلامی و مبانی، سوره حمد را با دید کلان تفسیر نمودند و تمام جزئیات سوره را ذیل نگاه کلان سامان می‌دادند و نظام‌واره مباحث را مطرح می‌نمودند. 🏷 برگرفته از کانال رستاخیز به نشانی: @rastakhiz_ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند : ✨ دوره مجازی 💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (زید عزه) 💠 مرحله اول کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب) 🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر) 🔺 به صورت تدریس آفلاین و جلسات جمع بندی آنلاین 🔻شروع دوره : ۱۲ بهمن 🔺 مهلت ثبت نام : تا ۱۰ بهمن ❗️ توضیح: فایل های ارائه به صورت تصویری استدیویی ضبط شده و میانگین ۳۰ دقیقه است و هفته ای ۴ فایل دیده می‌شود و یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال با استادیاران که از شاگردان استاد هستند برگزار می‌شود. 🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✳️ مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار می‌کند: ✅ آیین رونمایی از اولین نقشه جامع عرفان نظری در قالب کتاب و نرم‌افزار اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری 💠 در ۵ جلد، ۱۳۰۰۰ اصطلاح از ۱۲۰ منبع ┈•••✾•🔶📚🔶•✾•••┈ 👥 سخنرانان: 1️⃣ حضرت آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه 2️⃣ حضرت آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 3️⃣ حضرت استاد سید یدالله یزدان‌پناه، مدیر گروه عرفان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 دوشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ⏰ ۱۳:۰۰ 🕌 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سالن اندیشه 💠 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 heyatonline.ir/fa/heyat/3481 ☎️ ۰۲۵۳۲۱۳۷۲۲۲ 🔶 اطلاعات در مورد اصطلاح‌نامه جامع عرفان نظری👇 🌐 https://iki.ac.ir/node/5025 🔷 کانال مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف 🔰 @daeratolmaaref ┈•••✾•🔷📚🔷•✾•••┈ 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔹 با موضوع‌؛ چیستی، چرایی و چگونگی 📝با حضور: حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی / دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین مبینی مقدس ✅ زمان: پنج‌شنبه، 7 بهمن، ساعت 9:30 🔸 لینک مجازی نشست https://b2n.ir/j70062 برگزار کننده: مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام و پژوهشگاه فقه نظام —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 جمع میان سلوک فردی و اجتماعی ▫️نشست علمی "جمع میان سلوک فردی و اجتماعی" توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با همکاری معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه برگزار می‌گردد. ▫️سخنرانان: حجت‌الاسلام و المسلمین عالم‌زاده نوری معاون تهذیب حوزه‌های علمیه حجت‌الاسلام و المسلمین امینی‌نژاد استاد فلسفه و عرفان اسلامی حوزه علمیه ▫️در این مراسم از کتاب رهبانیت متعالی اسلامی، اثر جدید استاد امینی‌نژاد رونمایی خواهد شد. ▫️زمان: پنج‌شنبه، ۷ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ تا ۱۲ ▫️مکان: سالن اجتماعات امام خمینی رحمةالله‌علیه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات 📱لینک مجازی: https://b2n.ir/g55183 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3321 3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3329 4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3337 5️⃣4️⃣برهان نقلی بر وحدت شخصی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3345 6️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3410 7️⃣4️⃣فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/3428 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣4️⃣ 🌐 عرفان نظری 🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود) 🔘 فروعات خداشناسی عرفانی یا لوازم وحدت شخصیه 2️⃣ نفی حلول و اتحاد و همه خدایی 🔘 توهم حلول 🔺 یکی از برداشت های نادرست از نظریۀ عرفانی وحدت شخصیه حلول و اتحاد ذات حق تعالی در مخلوقات است. عده ای که با دقایق بحث های عرفانی آشنایی ندارند، می پندارند که در خداشناسی عرفانی، عرفا به حلول حق تعالی در موجودات و اتحاد آنها با یکدیگر قایل می باشند. 🔘 رد حلول 🔺 بر اساس داده های عرفانی، در همۀ نظام هستی، بیش از یک وجود نیست و آن هم وجود حق سبحانه و تعالی است و بقیۀ موجودات همه شئون و حالات او هستند. هرچند بین حق و شئون او عینیت شدیدی هست، اما بین ایشان غیریت و تمایزی بسیار جدی و شدید نیز بر قرار است. 🔺 با این حساب، دیگر جای توهم حلول یا اتحاد نخواهد بود؛ چرا که در جایی معنا دارد که دو وجود مطرح بوده و یکی در دیگری حلول نماید و یا اتحاد در صورتی معنا می یابد که دو وجود با یکدیگر یگانه شوند و وقتی در عرفان، عارفان مسلمان بر این باورند که فقط یک وجود در کل هستی هست و بقیه شئون اویند و از اصل وجود هیچ بهره ای ندارند، دیگر جای حلول و اتحاد نخواهد بود. 🔘 توهم همه خدایی 🔺 عده ای با شنیدن کلمات عرفا می پندارند که ایشان معتقدند همه چیز خداست: زمین، آسمان، درخت، و هرچه هست، خداست. 🔘 رد همه خدایی 🔺 در حالی که عرفا نه تنها برای مخلوقات از الوهیت، خدایی و ربوبیت ذاتی بهره ای قایل نیستند، بلکه در اصل برای غیر حق تعالی، هیچ بهره ای از وجود نمی پذیرند؛ یعنی برعکس آنچه عرفا می گویند، به ایشان نسبت می دهند. 🔺 عارفان مسلمان شأن خلق را بسیار ضعیف می شمارند تا جایی که برای احدی از مخلوقات از حقیقت وجود هیچ بهره ای قایل نبوده و تحقق خارجی آنها را در حد حالات و شئون حقیقت وجود می دانند. بر همین اساس می توان گفت: بینونتی که عرفان برای حق و خلق قایل است، در هیچ برداشت دیگری وجود ندارد. 🔺 البته همچنان که موجودات و «ماسوی الله» با حیثیت تقییدیۀ وجود حق موجود و متحقق اند، با همین حیثیت نیز باقی صفات و اسمای الهی از جمله الوهیت را می توان به خلق نسبت داد و آنچه در باب انسان کامل و ربوبیت او بر عالم گفته خواهد شد، همه از همین مجراست و نباید مؤید برداشت همه خدایی قرار گیرد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 278_280 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 3️⃣ 🔶سلسله نشست های دردها، درک‌ها و عزم‌های اندیشمندان معاصر #شهید_نوا
3️⃣ 💠 "درک ها، درد ها و عزم های شهید سید مجتبی نواب صفوی" 🔰سومین جلسه از سلسله نشست های «درک ها، درد ها و عزم های اندیشمندان معاصر» با موضوع بازشناسی ابعاد تاریخی و فکری فعالیت ها و اقدامات شهید سید مجتبی نواب صفوی و جمیعت فدائیان اسلام، به همت معاونت تعلیم و تربیت موسسه فتوت، در تاریخ دوم و نهم دی ماه 1400 در دو جلسه و به شکل حضوری با حضور جناب حجت الاسلام والمسلمین محمد امین گلسرخی، پژوهشگر و مولف کتاب "فدائیان اسلام در آئینه اسناد" و جناب آقای رضا گرزین، مسئول دفتر فدائیان اسلام در قم، و شرکت طلاب دوره کلام انقلابی برگزار شد. 🔰در ابتدای نشست سیری گذرا از زندگانی شهید نواب صفوی و زمینه های پدیدآیی جمعیتی به نام فدائیان اسلام، ارائه شد. در ادامه حجت الاسلام گلسرخی کاشانی که فرزند یکی از اعضای اصلی فدائیان اسلام یعنی مرحوم محمود گلسرخی کاشانی هستند، ایشان معتقد بودند در مباحث تاریخی، تنها مرجع اطمینان بخش، اسناد و مدارک مکتوب و گاهی شفاهی و از سوی شاهدان عینی هستند. به همین خاطر تحلیل و نظریه پردازی افراد درباره وقایع تاریخی تا زمانی معتبر است که مستند به اینگونه اسناد باشد. توجه نداشتن به این نکته زمینه تحریف جریان ها و شخصیت ها را فراهم مینماید و موجب از دست دادن سرمایه های ارزشمندی خواهد شد. ایشان در ادامه، توضیحات خود را در ضمن سرفصل های زیر اظهار داشتند : 1️⃣ خصوصیات جمعیت فدائیان اسلام 2️⃣ روابط جمعیت فدائیان اسلام 3️⃣نقش فدائیان اسلام در تاریخ سیاسی معاصر ایران 4️⃣ آسیب شناسی فدائیان اسلام 5️⃣ تاثیر نهضت فدائیان اسلام در قیام امام خمینی و انقلاب اسلامی ✔️ ایشان در پاسخ به این پرسش که ایده های اصلی فکری و مبارزاتی شهید نواب صفوی از چه منبعی سرچشمه میگیرد و این که آیا ایشان از انقلابیون کشورهای اسلامی از جمله اخوان المسلمین متاثر بوده اند یا خیر، با اشاره به چند سند تاریخی، ریشه این تفکرات را در روحیه مجاهدانه، اخلاص و نبوغ شخصی شهید نواب صفوی در مسائل علمی دانستند و ضمن اشاره به اسنادی که این گفته را تایید مینمایند، شهید نواب صفوی را دارای تاثیرات فوق العاده بر جریان های انقلابی آن روزگار جهان اسلام دانستند. 🔰 در بخش دیگر نشست، جناب آقای رضا گرزین، مسئول دفتر جمعیت فدائیان اسلام در قم و عضو علی البدل شورای فدائیان اسلام که در دهه نود با حضور آقای عبدخدایی و سرکار خانم فاطمه سادات میرلوحی مجددا اعلام موجودیت داشته اند، ضمن روشن نمودن سیر تحولات و اتفاقات مربوط به فدائیان اسلام بعد از شهادت شهید نواب صفوی و بعد از انقلاب اسلامی، فعالیت های فرهنگی و پژوهشی این مرکز در حال حاضر را تشریح نمودند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#نشست_میدان ☑️ موضوع: جنگ جهانی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر طه شوکتیان 🕘 زمان: پنجشنبه 11 آذر 1400
☑️ موضوع: ابعاد نبرد تمدنی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر حسین مروتی 🕘 زمان: پنجشنبه 14 بهمن 1400 ساعت 9 الی 14 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی 🔰 ارائه نظرات دلسوزانه و مسئولانه در مسائل انقلاب ▪️حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی درگذشت این مرجع عالی قدر را تسلیت عرض می‌کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◾️ پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پدر حجت الاسلام آقای محمد قمی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی درگذشت پدر گرامی حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجةالاسلام آقای حاج شیخ محمد قمی دامت افاضاته درگذشت پدر گرامی‌تان را به شما و دیگر بازماندگان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سیّد علی خامنه‌ای ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ◼️ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی درگذشت ابوی گرانقدر جناب حجت الاسلام قمی را تسلیت عرض می‌کند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برگزار میکند: 🎞 نقد و بررسی مستند معضل اجتماعی 📆 پنج شنبه مورخ 21 بهمن ماه ⏰ 9 الی 12 📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
4️⃣ 💠 سرگذشت بیانیه‌ی گام دوم، آیا بیانیه برای مردم تبیین شد؟! استاد ارائه‌دهنده: 👤 دکتر میثم یاوری 🗓پنج شنبه 21 بهمن 1400 🕡ساعت 6:30 تا 9 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
جایگاه امیرالمومنین.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام ✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است. 🌴پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است. 🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمی‌شود. 🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ» 🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمی‌شد. 🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد می‌کند. حال محو، انسان را غلام و بنده او می‌کند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت می‌شود. علیه السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab https://eitaa.com/nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
5️⃣ 💠 شاخصه‌های اقتصادی اسلامی؛ از ایدئولوژی شهیدمطهری تا قانون کار و حقوق و دستمزد در جمهوری اسلامی استاد ارائه دهنده: 👤 حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗓پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ 🕡ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔺 این جلسات مخصوص طلاب دوره موسسه است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ موضوع: ابعاد نبرد تمدنی جمعیت 👤 ارائه دهنده: دکتر حسین مروتی 🕘 زمان: پنجشنبه 5 اسفند 1400 ساعت 9 الی 14 🏢 مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔰قبلاً بنا بود این نشست در 14 بهمن برگزار شود که به دلیل کسالت استاد کنسل شده بود. مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗 @kalam_Enghelabi —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac