eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
970 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 5️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (20) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 عرفای مکتب اصفهان دورۀ پنجم 3️⃣ قاضی سعید قمی (م 1100 الی 1107) 🔺 وی شاگرد دو تن از شاگردان بزرگ صدراست. در حکمت، شاگرد ملارجبعلی تبریزی و در علوم دینی و حقیقی، شاگرد فیض کاشانی است. 🔺 مهم ترین کار او شرح و تأویل احادیث اهل بیت (ع) است؛ یعنی نزدیکی بین حکمت و عرفان با دین از سوی صدرالمتألهین در این دوره آغاز و بعد توسط استادش فیض تقویت شد، در وی استمرار یافت. بنابراین بیشتر آثار او مانند: شرح توحید صدوق، اربعین و اربعینیات، رسالۀ حقیقت الصلاة و غیره در همین راستاست. 4️⃣ آقا محمد مازندرانی بیدآبادی (م 1197) 🔺 آقا محمد بیدآبادی شاگرد قطب الدین محمد تبریزی شیرازی، صاحب منظومۀ فصل الخطاب است که او شاگرد شاه محمد دارابی و او نیز شاگرد یکی از شاگردان صدرا می باشد و از این راه به ملاصدرا متصل می شود. 🔺 از استادان دیگر آقامحمد، ملااسماعیل خواجویی مازندرانی است. 🔘 نقش مهم بیدآبادی در ترویج فلسفه صدرا 🔺 مهم ترین کار بیدآبادی شناساندن و ترویج حکمت عرفانی صدرایی به جهان علم، حکمت و دانش در اصفهان بود؛ زیرا تا قبل از وی حکمت متعالیۀ صدرالمتألهین ظهور و بروز چندانی نداشت و ساختار مکتبی خود را نیافته بود. با ظهور بیدآبادی و شاگرد برومندش ملاعلی نوری، این حکمت جدید رواج یافت. 5️⃣ ملاعلی نوری مازندرانی (م 1246) 🔺 وی علاوه بر آقا محمد بیدآبادی، اساتید فراوانی همچون میرزا ابوالقاسم مدرس اصفهانی داشته است. آثار او به طور عمده به صورت حاشیه بر کتاب های صدرالمتألهین است. 🔺 شاگردان وی عبارت اند از: آخوند ملاابراهیم نجم آبادی، آخوند ملااسماعیل اول، ملاهادی سبزواری، سیدرضی لاریجانی مازندرانی، آخوند ملاعبدالله زنوزی، پدر آقا علی مدرس زنوزی، آخوند ملامحمدتقی نوری، پدر حاجی نوری، صاحب مستدرک الوسایل و حاج ملامحمد جعفر لنگرودی. 6️⃣ ملاهادی سبزواری ( م 1289) 🔺 وی شاگرد برجستۀ ملااسماعیل اصفهانی اول و ملا علی نوری است. به ریاضت و عبادت توجه تمام داشت؛ ثلث اول و آخر شب را در تاریکی به عبادت می پرداخت. 🔺 از او کراماتی نقل شده است و بسیار پرجاذبه بود، به صورتی که برخی از شاگردان او بر اثر جذبه های وی جزء مجذوبان شدند. 🔺 حاجی پس از تحصیل در اصفهان، بیش از سی سال در سبزوار ساکن شد و از همه جای ایران برای استفاده از محضر وی به سبزوار می آمدند. 🔺 اما مهم ترین اثر او منظومه و شرح منظومه است که یک دوره منطق، حکمت و طبیعیات است و به جهت مزایایی که دارد، از همان آغاز، متن درسی حوزه های علمیه قرار گرفت. وی شاگردان فراوانی پروراند که اسامی آنان در کتب تراجم آمده است. 7️⃣ سید رضی لاریجانی مازندرانی (م 1270) 🔺 سید رضی از تأثیر گذاران در انتشار علوم عرفانی پس از خود به ویژه در مکتب تهران ایران بوده است. 🔺 از شاگردان بزرگ او میرزا نصیر گیلانی و آقا محمدرضا قمشه ای بوده اند. 🔺 آنچه را تاکنون از بزرگان عرفانی دورۀ پنجم گفته شد، می توان مکتب اصفهان نامید که در پی آن شاخه ای را در نجف و شاخه ای را در تهران می یابیم، در نجف به وسیلۀ ملاحسینقلی همدانی و سیدعلی شوشتری گسترش یافت که به سیدعلی آقا قاضی طباطبایی ختم می شود و در تهران به وسیلۀ آقا محمدرضا قمشه ای، شاگرد سیدرضی لاریجانی شروع و به مرحوم شاه آبادی ختم می شود و در پی آن مکتب قم آغاز می گردد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 208_214 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش8️⃣2️⃣ 🌐 کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی 🔺 کنش های عقلی مولّد علم ضروری اضطراری و یقینی در پست های قبل مطرح شد. اما در فلسفه کنش های عقلی دیگری نیز در کارند که هرچند یقین به بار نمی آورند، زمینه ساز فراهم آمدن علم یقینی اند. 🔘 نمونه هایی از این کنش ها 🔘 1. عقل پرسشگر 🔺 در هیچ علمی تا پرسش جدی مطرح نشود، کار و تحلیل عمیق صورت نمی گیرد. از باب نمونه، پرسش اصالت وجود یا ماهیت، اول بار برای شیخ اشراق مطرح شد و رشته ای از بحث ها را درحکمت اسلامی به راه انداخت. 🔺 طرح پرسش فلسفی کار عقل است و این کنش عقلی را «عقل پرسشگر» می نامیم. پرسشگری مولّد علم نیست، اما برای تولید علم بسیار اهمیت دارد. 🔘 2. عقل احتمال دهنده 🔺 گاه در فرایند کار فلسفی، هنوز به پاسخ قطعی نرسیده ایم ،ولی پاسخ هایی را محتمل می دانیم. این احتمال خود نوعی پرتوافکنی بر ساحتی است که قصد داریم در آن غور کنیم. 🔺عقل احتمال دهنده نیز برای کارهای فلسفی سودمند است و زمینۀ یافتن علم حقیقی را آماده می کند. 🔺این کنش عقل بسیار به کار فلسفه می آید. اساساً برخی فیلسوفان بحث فلسفی خود را از همین نقطه می آغازند؛ بدین صورت که پس از مطرح شدن مسئله فلسفی، سراغ احتمالاتی که می توان مطرح کرد، می روند. 🔘 3. عقل نظریه پرداز 🔺 گاه عقل از حد احتمالات فراتر می رود و تحلیل هایی ارائه می دهد؛ به گونه ای که می توان گفت نظریه ای پرداخته شده است. 🔺 نظریه دستگاهی از آموزه هاست. با بسط پاسخ های احتمالی و ارائه تحلیل و تبیین هایی بر اساس آنها، می توان به نظریه دست یافت. در این مرحله هنوز علم یقینی فراهم نیامده است؛ اما تحلیل و تبیینی به دست آمده است که چه بسا به دستیابی به علم بینجامد. 🔘 4. دیگر کنش عقلی عرضۀ مثال و تشبیه برای نزدیک تر کردن موضوع به فهم خود یا دیگران است؛ به گونه ای که بعد از نزدیک تر شدن به فهم، از مثال عبور کنند. باید دانست که این کنش یقیین آور نیست. 🔘 کنش های عقل جدلی 🔺 دسته ای از کنش های عقلی نیز در کارند که آنها را «عقل جدلی» می نامیم. عقل جدلی، تنها در پی اقناع است و دغدغۀ رسیدن به واقع را ندارد. 🔘 برخی از انواع عقل جدلی 🔘 1. عقل عرفی 🔺 عقل عرفی همان عقل آسان گیر عمومی است. این عقل، فلسفی و یقین بخش نیست و استفاده از آن در فلسفه نادرست است. 🔘 2. عقل نظریه پرداز 🔺 گاه نظریه پردازی نه به انگیزۀ زمینه سازی برای رسیدن به واقع، بل از آن رو صورت می گیرد که راه دستیابی به واقع را مسدود می دانند. نظریه پردازی در جایگاه حل مسئله فلسفی می نشیند، بدن اینکه واقعیت را کشف کند یا در پی آن باشد. در فلسفۀ غربی از این کنش عقلی از این کنش عقلی بسیار بهره می گیرند. 🔺 در این رویکرد و شیوه، تبیینی را که بهتر است بر می گزینند، با اینکه تبیین های دیگری نیز در مقابل وجود دارد، و از سوی دیگر، این تبیینِ برتر به مرتبۀ قطع و یقین نمی رسد. بهترین تبیین سبب نمی شود که قطع و یقین نفس الامری به دست آید. 🔘 3. عقل تمثیلی 🔺 اینکه تمثیل را دارای نقش برجسته بدانند و از آن نتیجۀ فلسفی نیز بگیرند، در واقع، خروج از محدودۀ عقل فلسفی و ورود به فضای عقل جدلی است. منظور از نتیجه گیری بر اساس مشابهت، احکام یک ساحت به ساحت دیگر تسری داده شود. 🔺 استفاده از تمثیل برای نتیجه گیری در بحث های فلسفی، بسیار خلل آور است و از جملۀ مغالطات به شمار می آید. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 173_177 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (12) 5️⃣ عالم مُثُل معلقه ( عالم مثال ) 🔘 کشف و تبیین واقعیت های مرتبط با عالم مثال 🔺 سهروردی پس از کشف عالم مثال و تبیین ابعاد حقیقت این عالم، بسیاری از واقعیت های مرتبط با این عالم را شناسایی کرده است. از نظر وی، حقیقت صورت های خیالی، صورت های موجود در آینه، رؤیاها، اتفاق های پس مرگ، کشف صوری اهل شهود، اطلاع بر مغیبات، کرامات و معجزات و پاره ای از شیاطین و جنیان و ملائکه با عالم مثالی مرتبط اند. شیخ اشراق با این توانایی موفق شد تحولی در مباحث فلسفه از یک سو و از سویی دیگر در مباحث دین پژوهی پدید آورد. 🔘 عالم مثال و جنّیان و شیاطین و ملائکه 🔺 سهروردی براین باور است دست کم گونه ای از جنّیان و شیاطین از عالم مثال اند. سهروردی طبقاتی از ملائکه سماوی را نیز همانند گروهی از جنّیان و شیاطین در عالم مثال معنا می کند. 🔘 عالم مثال و رؤیاهها 🔺 سهروردی براین باور است آنچه در خواب ها با همه رنگارنگی و گوناگونی اش دیده می شود، در عالم مثال است. اگر کسی بگوید همۀ این رؤیاها در مغز صورتگر می شوند، سخن نادرستی بر زبان آورده است؛ زیرا کوه ها و دریاهای بزرگی که انسان در خواب می بیند هرگز در مغز جای نمی گیرند؛ چراکه انطباع کبیر در صغیر محال است. پس این صورت های منامیه مجرّد و در عالم مثال موجودند. 🔘 عالم مثال و کرامات، تمثلات صوری و اطلاع بر مغیبات 🔺 سهروردی دربارۀ آگاهی انبیا و اولیا و حتی کاهنان به امور مخفی و پنهان، بر این باور است که منشأ این آگاهی ها عالم مثال است. 🔺 شیخ اشراق حتی کرامات و معجزات صادر شده از اولیا و انبیا را نیز به عالم مثال پیوند می دهد و معتقد است صاحبان کرامت و معجزه مقام ویژه ای در عالم مثال دارند که به «مقام کُن» موسوم است و با توجه به این موقعیت قادرند هر صورتی را که اراده کنند در این عالم ایجاد سازند و چه بسا پس از ایجاد این صورت ها، در عالم ماده نیز امور خارق عادتی به وقوع پیوندند. 🔺 از نظر سهروردی، کشف و شهود صوری که در آن چیزهایی دیده یا شنیده یا بوییده یا چشیده یا لمس می شود، نیز با عالم مثال پیوند دارند. 🔘 عالم مثال و مسئله پس از مرگ و معاد 🔺 در آموزه های دینی و اسلامی بحث های فراوانی درباره قبر، عالم پس از مرگ، برزخ (در اصطلاح دینی) و معاد مطرح شده است که تحلیل عقلانی آنها بر اندیشه وران اسلامی و حتی حکما نیز دشوار می نمود. اما بحث هایی که شیخ اشراق درباره عالم مثال مطرح کرده بود، باب فهم این دست از گزاره های دینی را گشودند و موانعی که ابن سینا را در تحلیل معاد جسمانی دچار مشکل ساخته بودند، در هم فرو ریختند و راه را برای تحقیقات عمیق تر صدرالمتألهین در مسائلی همانند معاد جسمانی هموار ساختند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 109_112 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣3️⃣ 🌐 صورت جسمیه و احکام آن 🔺حقیقت جسم جوهری است که در سه جهت امتداد دارد. بعد، امتداد و اتصال جوهری که فعلیت جسم را تشکیل می دهد، صورت جسمیه است. صورت جسمیه عین امتداد و اتصال است و امتداد و اتصال، همواره امتداد چیزی و اتصال چیزی است، و آن چیزی که امتداد و اتصال می پذیرد، همان ماده یا هیولی است. بنابراین، صورت جسمیه نیازمند ماده است و نمی توان صورت جسمیه را بدون هیولی در نظر گرفت؛ صورت جسمیه ملازم هیول و پیوسته به آن است. 🔺 صورت جسمیه معنایی تام و متعیّن، و طبیعت واحدی است که همۀ اجسام یکسان است و متنوع به انواع نمی شود. معنای جنسی، معنایی مبهم و نامتحصل است که با افزوده شدن معنای فصلی به آن، تعین و تحصل می یابد و نوع معیّنی می گردد. 🔺 معنای جنسی ماهیت لابشرط است. صورت جسمیه چنین نیست، بلکه «ماهیت بشرط لا» است؛ یعنی ماهیت تام است. 🔺 صورت جسمیه از آن نظر که صورت جسمیه است، در همۀ اجسام یکسان است و تفاوتی میان آنها نیست. اگر تفاوتی میان صورت های جسمیه هست، به سبب امور دیگری است.با افزوده شدن معانی جدید به صورت جسمیه، امر مرکب جدیدی پدید می آید و از این رهگذر یک صورت جسمیه با صورت جسمیه دیگر متفاوت می شود. 🔘 جدایی ناپذیری ماده از صورت 🔺 هیولی در خارج وجود جداگانه ندارد. آنچه در خارج وجود دارد و می توان به آن اشاره کرد، جسم است. وجود متمایز هیولی منحصر به عقل و تحلیل ذهنی است. در خارج هیولی همواره پیوسته به صورت وجود دارد و هرگز ممکن نیست به تنهایی و بدون صورت موجود شود. 🔘 استدلال انفکاک ناپذیری هیولی و صورت 🔺 هر جسمی مرکب از ماده و صورت است. ماده نخستین بسیط است و مرکب از ماده و صورت نیست و قوّۀ محض و استعداد صرف است و هیچ گونه فعلیتی ندارد. هیولی در سایه صورت فعلیت می یابد. این فعلیت، فعلیتی است که از ناحیه صورت می آید، نه آنکه خود هیولی مستقلاً فعلیتی داشته باشد. اگر هیولی از صورت جدا گردد و تنها باشد، هیچ فعلیتی ندارد و آنچه فعلیت ندارد، وجود ندارد. پس هیولی بدون صورت موجود نمی شود و اگر هیولی موجود است، پیوسته به صورت است. 🔘 اثبات وجود صورت های نوعیه 🔘 صورت مسئله 🔺 اگر همۀ اجسام، مرکب از ماده و صورت اند و ماده و صورت همۀ اجسام یکسان است، پس چگونه این اجسام متفاوت شده اند؟ آیا تفاوت اجسام صرفاً در اعراضی است که بر آنها عارض می شود. 🔘 پاسخ مشائیان 🔺 تفاوت اجسام به اعراض و امور بیرونی محدود نمی شود و لازم است تفاوتی دورنی در آنها وجود داشته باشد. 🔺 اجسام افزون بر ماده نخستین و صورت جسمیه که در همه مشترک است، صورت های نوعیه ای دارند که سبب تفاوت و تنوع آنها شده است. 🔘 استدلال بر وجود صورت های نوعیه 🔺 الف) اجسام که در جسمیت مشترک اند، دارای آثار، احیاز و اوصاف طبیعی متفاوتی هستند؛ یعنی عوارض گوناگونی دارند. 🔺ب) منشأ این آثار متفاوت خارج از سه فرض نیست: یا از آنِ خود جسم است یا از آنِ جسم دیگری است یا از آنِ شیئی غیر جسمانی، یعنی امر مفارق است. فرض دوم باطل است؛ زیرا اگر اثری که از یک جسم ناشی می شود، به سبب جسم دیگری باشد، آن اثر طبیعی آن جسم نخست نیست، بلکه اثر آن جسم دیگر است؛ در حالی که محل بحث ما آثار طبیعی بود، نه آثار بالعرض. فرض سوم نیز درست نیست؛ چون نسبت امر مجرد با همۀ اجسام یکسان است و اگر سبب اثری در یک جسم باشد و آن جسم برای صدور آن اثر دخالتی نداشته باشد، باید آن اثر را در همۀ اجسام پدید آورد؛ درحالی که آن اثر در همۀ اجسام مشترک نیست. 🔺 منشأ آثار متفاوت، خود جسم است. این فرض خود به دو فرض دیگر منشعب می شود: منشأ این آثار گوناگون، یا جسمیت جسم است یا امر دیگر در جسم. اما جسمیت چسم ممکن نیست منشأ حصول آثار و عوارض گوناگون باشد؛ چون در همۀ اجسام یکسان و مشترک است. 🔺 آنچه منشأ آثار، اوصاف و عوارض گوناگون اجسام می شود، امری است در درون اجسام غیر از صورت جسمیه. 🔺 آن امری را که در درون اجسام منشأ آثار گوناگون می شود، صورت نوعیه نامیده اند. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 150_153 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (21) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔘 عرفای مکتب نجف دورۀ پنجم 8️⃣ آخوند ملاحسینقلی همدانی (م1311) 🔺 پدرش چوپان پاک سیرتی بود که به خاطر علاقه اش به علما، فرزندش حسینقلی را برای تحصیل به تهران فرستاد. پس از مدتی برای تحصیل حکمت راهی سبزوار شد و سپس به نجف رفت و در درس فقه شیخ مرتضی انصاری شرکت کرد و از طریق شیخ انصاری با عارف کامل سید علی شوشتری آشنا شد. 🔺 آقا سیدعلی شوشتری _که به سبب عارف مجهولی با نام ملاقلی جولا تحول شگرف معنوی می یابد_ مبدأ یک سلسله و مکتب اخلاقی عرفانی در نجف شد که پس از وی به وسیلۀ همین شاگردش (ملاحسینقلی همدانی) در نجف اشرف استقرار کامل یافت. 🔺 پس از وفات شیخ انصاری، آخوند همدانی تصمیم می گیرد درس فقه استاد را ادامه دهد، اما مرحوم شوشتری به وی نامه ای می نویسد و می گوید: «این روش شما تامّ و تمام نیست و شما مقامات عالیۀ دیگری را باید حایز گردید». از همین روی آخوند، کرسی درس فقه را رها می کند و در مسیر سلوک به مقامات عالی دست می یابد. 🔺 نفوذ و تأثیر کلام او بسیار زیاد بود. داستان تحول فردی از اشرار با نام «عبد فرّار» با یک برخورد و یک جملۀ آخوند همدانی و یا تحول برخی از اراذل و اوباش با نهی از منکر او معروف است. سید علی آقا قاضی طباطبایی شاگردان آخوند ملاحسینقلی همدانی است، می گوید: «وقتی به نجف رفتم در راه دیدم شیخی تلوتلو می خورد و با این حال راه می رود. تعجب کردم و از مغازه داری پرسیدم: مسئله چیست؟ پاسخ داد: اینها از درس اخلاق ملاحسینقلی همدانی می آیند». 🔺 سید احمد تهرانی حائری کربلایی شاگرد برجسته و ممتاز او، سیدعلی آقا قاضی طباطبایی بود. میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، استاد اخلاق امام خمینی بوده است. سید عبدالغفار مازندرانی. شیخ محمد بهاری همدانی از اساتید مرحوم قاضی بود. سیدمرتضی کشمیری استاد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی بود. سید محمدسعید حبوبی. 9️⃣ آسیدعلی آقا قاضی طباطبایی (م 1366) 🔺وی در ابتدا تحت تربیت پدر خود بود و از آن طریق به آقا محمد بیدآبادی و در نهایت به صدرالمتألهین متصل می شود. بعدها هم که تحت اشراف سیداحمد کربلایی واحدالعین قرار گرفت، از طریق ملاحسینقلی همدانی و ملاهادی سبزواری به ملاصدرا اتصال می یابد. 🔺 مرحوم قاضی اعجوبۀ عرفان در زمان معاصر است و کتب فراوانی شرح حال، کرامات و مقامات او را نوشته اند. به افکار محیی الدین بن عربی بسیار ارج می نهاده است و او را از انسان های کامل می دانسته و فتوحات مکیه را تدریس می نموده و نیز بر مثنوی و فتوحات تعلیقات مفصلی دارد. 🔺 همۀ اینها موجب می شد تا از سوی علمای ظاهری سخت زیر فشار باشد و با توجه به خانوادۀ پرجمعیتی که داشته، در فقر شدید زندگی را می گذراند. 🔺 وی در تربیت شاگردان بزرگ بسیار موفق بود و به طور تقریبی بیشتر بزرگان عرفانی روزگار ما از شاگردان او هستند. 🔺 مرحوم قاضی شب ها مجلس اخلاق داشتند و چراغ روشن نمی کردند و بیشتر در معرفت نفس، تهذیب اخلاق و عرفان صحبت می کردند. 🔺 از دیگر شاگردان برجستۀ آن بزرگوار، علامه طباطبایی، سیدهاشم حداد و حاج شیخ عباس هاتف قوچانی می باشند. پس از مرحوم قاضی تا حدودی مکتب عرفانی نجف به پایان می رسد، از این رو در ادامۀ مباحث، عرفای بزرگ مکتب تهران را بر می شماریم. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 214_219 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
بسم الله الرحمن الرحیم 🗳گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ 👨‍💻دوره آموزش مجازی ✅ جلسه پنجم: استاد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح (زید عزه) موضوع: 🌱 توحید و مولفه های قدرت ملی 🗓 تاریخ : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ⏰ ساعت: ۱۷ الی ۱۸ گفتمان توحید @goftemane_tohid _________ 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac