eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
968 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 9️⃣2️⃣ 🌐 نوع برهان استفاده شده در فلسفه 🔘 توضیحی دربارۀ برهان لمّی و انّی 🔺 با برهان، مجهولات معلوم می شود؛ بدین طریق که با استفاده از مقدماتی، نتیجه ای به دست می آید. 🔺 در همۀ انواع برهان ها، مقدمات را علت تصدیق نتیجه می دانند؛ زیرا مقدمات راه تصدیق نتیجه اند. 🔘 برهان لمّی 🔺اگر حد وسط، افزون بر اینکه علت تصدیق است، علت نفس الامری نتیجه نیز باشد، برهان، لمّی خواهد بود؛ یعنی حد وسط، هم علت تصدیق نتیجه در عقل است و هم علت خارجی و نفس الامری آن. در برهان لمّی، از راه علت خارجی، به تصدیق نتیجه دست می یابیم. 🔘 برهان انّی 🔺 اگر حد وسط تنها علت تصدیق نتیجه باشد، برهان، انّی خواهد بود. در این برهان تنها اصل ثبوت رابطه میان اصغر و اکبر اثبات می شود. در برهان انّی، حد وسط علت نفس الامری نتیجه نیست. 🔘 ملاک لمّی بودن برهان 🔺 حد وسط علت نتیجه، یعنی علت ارتباط حد اصغر و حد اکبر باشد. التبه ممکن است در مواردی حد وسط علت خود حد اصغر یا حد اکبر باشد، اما این علیت نقشی در لمّی بودن برهان ندارد. 🔺 حتی گاه حد وسط معلول اصغر یا اکبر است، اما علت ارتباط میان اصغر و اکبر است و در نتیجه برهان لمّی خواهد بود. 🔘 برهان های انّی غیر یقینی 🔺 دسته ای از برهان های انّی یقین آور نیستند و از همین رو، در فلسفه به کار نمی آیند. 🔺 برهانی لمّی به حتم یقین آور است؛ زیرا علت تصدیق در آن، همان علت خارجی است که میان اکبر و اصغر پیوند واقعی ایجاد کرده است. علت خارجی ارتباط اکبر و اصغر، باید علت تامۀ ارتباط میان آنها باشد. نیز باید علیت آن واضح و معلوم باشد. 🔺 این دو شرط باید برقرار باشند؛ زیرا بدون آنها از برهان لمّی یقین حاصل نمی آید. برهان انّی شقوق متعددی دارد؛ اما برخی انواع و شقوق آن یقین آور نیستند. 🔘 برخی شقوق برهان انّی 🔺 1. حد وسط معلول ثبوت اکبر برای اصغر است. معمولاً آن را «دلیل» می نامند. 🔺 2. حد وسط با ثبوت اکبر برای اصغر، دارای گونه ای «معیت بالطبع» است. معیت بالطبع خود انواعی دارد: 🔺 الف) یکی از گونه های معیت بالطبع، معیتی است که میان دو معلول یک علت برقرار است. اگر با یکی از دو معلول یک علت، بر معلول دیگر استدلال کنیم، برهانی انّی تشکیل داده ایم که در آن حد وسط با نتیجه معیت دارد. 🔺 ب) گونۀ دوم معیت بالطبع، «معیت بالاضافه» است. اگر ج و خ دو مضاف باشند، در این صورت می توان ج را حد وسط قرار داد و خ را اثبات کرد و به عکس. 🔺 ج) گونۀ سوم معیت بالطبع، معیتی است که میان لوازم ذاتی یک شیء برقرار است. اگر شیئی دو لازم ذاتی داشته باشد، می توان یکی از آنها را حد وسط قرار داد و دیگری را نتیجه گرفت. 🔺 از میان انواع مزبور، تنها گونۀ اخیر، یعنی برهان انّی مطلق از راه لوازم را یقین آور می دانند؛ زیرا گونه های دیگر، شروط یقین را برنمی آورند. «دلیل» یقین آور نیست، زیرا هیچ توجیه گری برای یقینی بودن صغرا در دست نیست، مگر همان علتش، که قرار است با این برهان اثبات شود. 🔺 استدلال انّی از راه یکی از دو معلول یک علت بر معلول دیگر نیز، نقصی مشابه نقص دلیل دارد. معیت بالطبع میان دو معلول تنها در صورتی یقینی خواهد بود که علت آن دو را بشناسیم. 🔺 بنابراین باید گفت علم یقینی به آنچه دارای سبب است، تنها از طریق سببش حاصل می آید. استدلال از راه یکی از دو مضاف بر دیگری نیز در علوم کارایی ندارد؛ زیرا با دانستن رابطۀ اضافه میان دو مضاف، هر دو معلوم خواهند بود و مجهولی در کار نیست تا آن را بجوییم. مثال «این عدد زوج است، پس فرد نیست» نیز همین گونه است. 🔺 در تمام موارد پیشین، استدلال بر امری که دارای سبب است، صورت گرفته و اشکال مشترک همه این است که آنچه سبب درد، تنها از راه سببش باید شناخته شود. اما استدلال از راه لوازم، چنین نیست و استدلال است از راه امری که ذاتی است، نه از راه مسبب. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 181_188 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (13) 6️⃣ انوار مدبّره (یا نفوس ناطقه) 🔘 حقیقت نفس ناطقه 🔺 حکیم اشراقی آغاز فلسفه خویش را مسئله نفس قرار داده است. با این حال، روشن است که از نظر جایگاه هستی شناختی، نفس از نگاه سهروردی جوهر نوریِ مباشر بدن مادی است؛ یعنی اگرچه در فلسفه اشراقی تبیین و تثبیت نظام نوری، از نفس آغاز می شود، ولی نورِ نفس خود در چینش نظام نوری آخرین حقیقت جوهری نوری است. از همین رو، نفس حلقه واسطه میان نور و ظلمت در نظام دو قطبی نور و ظلمت است؛ یعنی آخرین حلقه از زنجیره جواهر نوری است که پس از آن عالم ظلمت قرار دارد. 🔺 در اصطلاحات ویژۀ اشراقی، از نفس ناطقه به «نور متصرّف»، «نور مدبّر»، و «نور اسفهبدی» یاد می شود. 🔘 اقسام نفس ناطقه (نفوس فلکی و غیر فلکی) 🔺 سهروردی مانند مشاییان نفس ناطقه را دو قسم می داند؛ نفس ناطقه فلکی و نفس ناطقۀ غیر فلکی (انسانی). وی برای تبیین این تقسیم نوع تعلق نفس به بدن را مورد توجه قرار می دهد و می گوید: برخی نفوس تعلق دائمی به بدن دارند، اینها نفوس فلکی اند و برخی نیز تعلق موقتی و غیر دائمی به بدن دارند. اینها همان نفس های ناطقه انسانی هستند. 🔺 از نظر سهروردی، نفس ناطقه فلکی دارای شهوت، غضب و گرایش های حیوانی نیستند؛ از این رو، آنها از اموری که آنها از حق تعالی و عوالم علوی باز دارند، خالی اند. در نتیجه، پی در پی از اشراقات عالم انوار مجرد و عقول و لذّات معنوی برخوردارند و این امر باعث طرب و حرکت دوری مستمر آنها می شود. 🔺 یکی دیگر از احکام نفوس فلکی آن است که همۀ رویدادهای گذشته، حال و آینده در آنها منقوش و مضبوط اند و این نفوس هرگز آنها را فراموش نمی کنند. درواقع، در این نفوس فراموشی به هیچ روی راه ندارد. از این رو، «عالم ذُکر» است و انسان هرگاه چیزی را فراموش کند، سپس به یاد آورد، در حقیقت با نفوس فلکی مرتبط شده است. 🔘 رابطۀ نفس و بدن 🔺 از نظر سهروردی، نفس، علت بدن نبوده و میان آنها ارتباط عِلّی و معلولی برقرار نیست. نفس مستکمل به بدن است و از بدن و آلات جسمانی در جهت استکمال کمک می گیرد. نفس از جهاتی مقهور بدن است و بدن بر او قهر و تسلّط دارد. چه بسا نفس به تألم بدن متألّم می شود و چنین چیزی میان علت و معلول معنا ندارد. 🔺 بنابراین، نفس تنها تعلق تدبیری و ارتباط تصرفیِ استکمالی با بدن دارد و به واسطۀ علم حضوری که بر همۀ بدن دارد محیط بر بدن است و از سویی، صفات نفس در بدن جلوه دارد. 🔺 اما بهترین تحلیلی که در فرهنگ حکمت اشراقی دربارۀ ارتباط نفس با بدن وجود دارد، تعبیر «مَظهر» است. سهروردی بدن را «مَظهر» نفس می داند. 🔺 سهروردی در عبارت هایی بدن را سایه نفس و همه قوای بدن را ظلّ و سایه صفات نفس برشمرده است. این معنا تا حدود زیادی با تصویر شأن و ذی شأن و نگاه صدرایی به ارتباط نفس و بدن (النفس فی وحدتها کل القوی) سازگار است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 113_115 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣3️⃣ 🌐 نسبت ماده و صورت 🔺 هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت نیز همواره در هیولی تحقق می یابد. نتیجه این که هیولی و صورت با هم تلازم دارند و وابستگی ذاتی میان آن دو وجود دارد و این تلازم و وابستگی اتفاقی نیست؛ وگرنه، از یکدیگر بی نیاز می بودند. 🔘 تلازم و وابستگی هیولی با صورت 🔺 تلازم دو امر با یکدیگر خارج از سه فرض نیست: 1. تلازم دو مضاف با یکدیگر. 2. تلازم علت و معلول با یکدیگر. 3. تلازم دو امر متکافی در وجود که هیچ گونه علّیت و معلولیتی میانشان نیست. تلازم و علاقه میان هیولی و صورت از قبیل قسم اول، یعنی تلازم دو مضاف نیست؛ علاقه تضایف میان دو چیزی که معنا و ماهیت هر یک از آن دو شخصاً در مقایسه با دیگری قابل تصور است. برای مثال، فهم و تصور معنای پدر، بر فهم و تصور معنای فرزند متوقف است و برعکس، اما رابطه هیولی و صورت چنین نیست. چه بسا صورت های جسمانی را تصور و فهم می کنیم، ولی ماده فهمیده نمی شود و عده ای منکر وجود ماده هستند. 🔺 فرض سوم نیز باطل است. این فرض آن بود که تلازم و وابستگی هیولی و صورت تلازم دو امر متکافی در وجود است که رابطه علیت و معلولیت ندارند. این فرض نادرست است؛ زیرا دو امری که متکافی در وجودند و رابطه علیت و معلولیت ندارند، هرگز رفع یکی از آن دو موجب رفع دیگری نیست؛ در حالی که گفتیم هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت بدون هیولی وجود ندارد و این یعنی با انتفا و رفع یکی، دیگری نیز منتفی و رفع می شود. 🔺 تنها فرضی که باقی می ماند، فرض دوم است؛ یعنی هیولی و صورت رابطه علّی _ معلولی با هم دارند. با توجه به اینکه هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت نیز بدون هیولی وجود ندارد، یعنی آن دو نیازمند یکدیگرند، نمی توان گفت یکی از آنها رأساً و مستقلاً علت دیگری است. 🔺 باید گفت هیولی و صورت با هم معلول امر سومی هستند، ولی در عین حال به یکدیگر وابستگی و تعلق وجودی دارند؛ یعنی به نحوی واسطه علیت آن امر سوم برای دیگری اند. 🔘 مشارکت صورت در ایجاد ماده 🔺 صورت علت ماده است، ولی ایا می توان گفت صورت به تنهایی علت ماده است یا آنکه صورت واسطه صدور ماده از علت دیگر و به دیگر سخن، شریک علت است؟ در پاسخ میان صورت ها تفکیک کرده اند: اگر صورت، صورتی باشد که هرگز از ماده جدا نمی شود، یعنی فسادناپذیر باشد، ممکن است به تنهایی علت ماده باشد؛ مانند صور فلکی، اما صورتی که از ماده جدا می شود و زائل می گردد و جای خود را به صورت دیگری در ماده می دهد، نمی تواند به تنهایی علت ماده باشد؛ زیرا اگر صورت به تنهایی علت ماده باشد، با معدوم شدن و زوال آن صورت، ماده که معلول آن است، معدوم خواهد شد. 🔺 بنابراین، صورت به تنهایی علت وجود ماده نیست، بلکه با مشارکت امر دیگری _ که همان عقل فعال است _ علت وجود ماده است. وجود ماده از سوی آن امر دیگر افاضه می شود، اما تکمیل فیضان ماده از آن امر، متوقف بر صورت است و بدون صورت، فیضان ماده به سرانجام نمی رسد. 🔘 اشکال و پاسخ 🔺 اشکال: صرت و امر مفارق که با هم علت ماده هستند، واحد شخصی نیستند؛ چون دو موجودند و واحد بالمعلوم هستند؛ در حالی که ماده واحد شخصی است و ممکن نیست واحد عام علت واحد بالعدد باشد. ابن سینا در پاسخ گفته است از آنجا که وحدت بالعموم علت ماده به وسیله وحدت عددی امر مفارق تقویت و حفظ می شود، اشکال ندارد واحد بالعموم، علت واحد بالعدد باشد. 🔘 تقوّم صورت به امر مفارق 🔺 صورت گرچه متقوم به هیولی نیست، هرگز از هیولی جدا نمی شود و بدون آن موجود نمی گردد، البته لازمه عدم مفارقت صورت از هیولی آن نیست که صورت متقوم به هیولی باشد، صورت متقوم به علت هستی بخش خود، یعنی امر مفارق است. 🔺 صورت برای آنکه تشخص پیدا کند، نیازمند هیولی است، اما در اصل هستی به هیولی نیاز ندارد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 153_158 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(۱۴۰۰_۱۴۰۱) 📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام آغاز شد. تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدان‌پناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی در مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (حضوری و مجازی) 👈 ثبت نام : www.baqerain.ir ⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۰/۲/۴ الی ۱۴۰۰/۳/۴ 🔎پاسخ به سوالات: 🆔 @hekmat_bagherain 📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰ ⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶ _____________ ❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام @madresehbagherain 🔷 ثبت نام دوره برادران به زودی اطلاع رسانی خواهد شد —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣3️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (22) 🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی 🔘 عارفان دورۀ پنجم 🔺 پس از مرحوم قاضی تاحدودی مکتب عرفانی نجف به پایان می رسد، ازاین رو در ادامۀ مباحث، عرفای بزرگ مکتب تهران را بر می شماریم. 🔘 عرفای مکتب تهران دورۀ پنجم 🔟 آقا محمدرضا قمشه ای (م 1306) 🔺 وی شاگرد عرفانی سید رضی لاریجانی است و به جهاتی که در کتب تراجم مذکور است، از اصفهان به تهران مهاجرت می نماید. هرچند پیش از وی ملاعبدالله زنوزی، به دستور استادش ملاعلی نوری برای تدریس در مدرسۀ مروی به تهران آمده بود و حوزۀ حکمی را برپا کرده بود، اما آغاز مکتب عرفانی حکمی تهران را باید پس از ورود آقا محمدرضا دانست. 🔺وی بسیار ساده و بی تعین بود. مرحوم جهانگیرخان قشقایی از شاگردان بزرگ اوست. 🔺قمشه ای بیشتر علوم را تدریس می کرد، ولی به طور عمده حکمت و عرفان و بیشتر کتب محیی الدین بن عربی و رسائل عرفا را درس می گفت. 🔺 آقا میزرا ابراهیم زنجانی معروف به ریاضی: که علامه رفیعی قزوینی از شاگردان اوست. شیخ اسدالله یزدی. جهانگیر خان قشقایی گویا تا چهل سالگی در مسیر علم قرار نداشت، بلکه به نوازندگی اشتغال داشت، اما در ملاقات با عارفی در اصفهان متحول شد و در نهایت در تهران به مقامات عالی حکمت و عرفان رسید. 🔺 استاد بیشتر اساتید و بزرگان پس از خود، همچون: سیدابوالحسن اصفهانی، سیدجمال الدین گلپایگانی، آقانجفی قوچانی، سید حسن مشکان طبسی، حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی، میرزا علی آقا شیرازی، آقا شیخ محمد حکیم خراسانی _که استاد سید جلال الدین همایی بوده است_ شیخ محمدحسین فاضل تونی _از اساتید علامه حسن زاده آملی_ سید محمدعلی داعی الاسلام لاریجانی و شیخ مرتضی طالقانی_ از بزرگان عرفانی نجف و صاحب حالات روحانی و کرامات فراوان که استادِ علامه محمدتقی جعفری بوده است_ گشت. 🔺 آقا میرسید شهاب الدین نیریزی شیرازی: که میرزا احمد آشتیانی، میرزا محمود و میرزا مهدی آشتیانی از شاگردان او هستند. شیخ غلامعلی شیرازی. میرزا محمدطاهر تنکابنی. میرزا محمود قمی: متخلص به «رضوان» که استادِ علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی بود. میرزا هاشم اشکوری. 1️⃣1️⃣ میرزا هاشم اشکوری (م 1332) 🔺 وی سرآمد شاگردان آقا محمدرضا قمشه ای است و بر نصوص، مصباح الانس و اسفار تعلیقات ارزشمندی دارد. 🔺 شاگردان مشهور او عبارت اند از: علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، آقا سید حسین بادکوبه ای _استادِ فلسفۀ علامه طباطبایی _، شیخ محمدحسین فاضل تونی، سیدمحمدکاظم عصّار، میرزا محمدعلی شاه آبادی _ استادِ عرفانی امام خمینی(ره)_ میرزا مهدی آشتیانی، آقا شیخ مهدی امیرکلایی مازندرانی و آقا شیخ محمدمهدی نوایی مازندرانی. 2️⃣1️⃣ میرزا مهدی آشتیانی (م 1332) 🔺 وی علاوه بر آنکه چندین رساله در مباحث حکمی و عرفانی همچون: اساس التوحید و شرح مشکلات دیوان حافظ دارد، بر اسفار، اشارات شفا منظومه، فصوص و مصباح الانس تعلیقات نوشته است و دو کتاب اسفار و اشارات را ترجمه کرده است. 🔺 آشتیانی شاگردان برجسته و مشهوری تربیت نمود، از جملۀ آنها: علامۀ ذوفنون میرزا ابوالحسن شعرانی، علامه بدیع الزمان فروزانفر، سیدجلال الدین آشتیانی، آیت الله سیدشهاب الدین مرعشی نجفی. علامه محمدتقی جعفری. استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر مهدی حایری یزدی. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 219_223 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 0️⃣3️⃣ 🌐 نوع برهان مورد استفاده در فلسفه 🔘 برهان انّی از راه لوازم 🔺 در استدلال انّی مطلق از راه لوازم، اکبر لازم ذاتی اصغر است، اما این لزومْ بیّن نیست. آنچه بیّن است، لزوم اوسط برای اصغر و لزوم اکبر برای اوسط است. الف با ب رابطۀ ذاتی نفس الامری دارد، یعنی ب از درون الف بر می آید، نه اینکه ثبوت ب برای الف، معلول سببی باشد. ج نیز با ب همین رابطه را دارد. در اینجا یقین به صغرا و کبرا، به علم به سبب وابسته نیست. 🔺 پایۀ فلسفی پذیرش چنین استدلالی این است که یک ذات (اصغر) بتواند دو لازم ذاتی (اوسط و اکبر) داشته باشد. 🔺 سبب یقین در برهان انّی از راه لوازم، خودِ ذاتی است که در جایگاه موضوع صغرا و نتیجه قرار می گیرد. خود ذات موضوع، اقتضای این لوازم را دارد. 🔺 آنچه سبب دارد، تنها از راه برهان لمّی قابل تثبیت یقینی است. برهان انّی از راه لوازم، چیزی را تثبیت می کند که سبب ندارد، اما دیگر انواع براهین انّی این گونه نیستند؛ از همین رو یقین آور نیستند. 🔺 در برهان لمّی، حد وسط سبب نفس الامری ثبوت اکبر برای اصغر است. اگر ثبوت اکبر برای اصغر از لوازم ذاتی اصغر باشد، دیگر سبب نفس الامری نخواهد داشت. 🔺 اگر اکبر برای اصغر موجود باشد نه به توسط سبب، بلکه ذاتی آن باشد، اما وجودش برای اصغر آشکار نباشد، و اوسط هم ذاتی اصغر باشد و وجودش برای اصغر آشکار باشد، و وجود اکبر برای اوسط آشکار باشد، برهانی یقینی شکل خواهد گرفت و ابن برهان، انّی است نه لمّی. 🔺 ذات اصغر مقتضی اکبر است، و از آنجا که این اقتضا مخفی و نامعلوم است، بر آن برهان اقامه می شود. در برهان انّی از راه لوازم از طریق یک لازم بیّن، به لازم دیگر، که مخفی است، راه می برند. هم حد وسط و هم حد اکبر، لازم ذاتی اصغرند، اما لزوم حد وسط برای حد اصغر، و نیز لزوم حد اکبر برای حد وسط، آشکار است، ولی لزوم حد اکبر برای حد اصغر، نا آشکار. بنابراین با استفاده از دو نسبت لزومی بیّن، نسبت لزومی مخفی آشکار و اثبات می شود. 🔘 عدم سببیت در برهان انّی 🔺 در برهان انّی از راه لوازم، سببیت در کار نیست؛ یعنی حد وسط علت نفس الامری ثبوت اکبر برای اصغر نیست، بلکه اقتضای ذاتی در میان است و لوازم یک ذات، که با هم معیت دارند، اجزای برهان را تشکیل می دهند. بنابراین در برهان انّی از راه لوازم، نتیجه علت ندارد و به جای علت، ذات اصغر در کار است. 🔘 شرط انّی بودن برهان از راه لوازم 🔺 هم اوسط و هم اکبر ملازم ذاتی اصغر باشند، بدان صورت که یکی آشکار و دیگری نا آشکار است. اما اگر اوسط لازم ذاتی اصغر باشد، ولی اکبر، که لازم ذاتی اوسط است، لازم ذاتی اصغر نباشد، برهان انّی نخواهد بود؛ زیرا در این حال ثبوت اکبر برای اصغر سبب دارد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 188_192 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به مناسبت جناب ❇️«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ﴿البقرة، 155 و 156﴾ رخنه می‌جویی خلاص خویشتن رخنه‌ای جز مرگ ازین زندان که یافت خبر حزن انگیز رحلت مکرم استاد و سرور عزیزمان همه ما را شریک غم ایشان نمود. ریشۀ مبارک درخت تناوری که حوزه از وجود با برکتش بهره های فراوان می برد عمیقاً محترم است و رحلتش اسف انگیز است. ما خدمت استاد عزیز عرض داریم و برای آن وجود نازنین راحتی قبر و برزخ و قیامت و مقامهای متعالی و حشر با حضرات معصومین علیهم السلام مسألت می نماییم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◾️@faslefarhang —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac