💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 1️⃣3️⃣
🌐 نسبت ماده و صورت
🔺 هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت نیز همواره در هیولی تحقق می یابد. نتیجه این که هیولی و صورت با هم تلازم دارند و وابستگی ذاتی میان آن دو وجود دارد و این تلازم و وابستگی اتفاقی نیست؛ وگرنه، از یکدیگر بی نیاز می بودند.
🔘 تلازم و وابستگی هیولی با صورت
🔺 تلازم دو امر با یکدیگر خارج از سه فرض نیست: 1. تلازم دو مضاف با یکدیگر. 2. تلازم علت و معلول با یکدیگر. 3. تلازم دو امر متکافی در وجود که هیچ گونه علّیت و معلولیتی میانشان نیست. تلازم و علاقه میان هیولی و صورت از قبیل قسم اول، یعنی تلازم دو مضاف نیست؛ علاقه تضایف میان دو چیزی که معنا و ماهیت هر یک از آن دو شخصاً در مقایسه با دیگری قابل تصور است. برای مثال، فهم و تصور معنای پدر، بر فهم و تصور معنای فرزند متوقف است و برعکس، اما رابطه هیولی و صورت چنین نیست. چه بسا صورت های جسمانی را تصور و فهم می کنیم، ولی ماده فهمیده نمی شود و عده ای منکر وجود ماده هستند.
🔺 فرض سوم نیز باطل است. این فرض آن بود که تلازم و وابستگی هیولی و صورت تلازم دو امر متکافی در وجود است که رابطه علیت و معلولیت ندارند. این فرض نادرست است؛ زیرا دو امری که متکافی در وجودند و رابطه علیت و معلولیت ندارند، هرگز رفع یکی از آن دو موجب رفع دیگری نیست؛ در حالی که گفتیم هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت بدون هیولی وجود ندارد و این یعنی با انتفا و رفع یکی، دیگری نیز منتفی و رفع می شود.
🔺 تنها فرضی که باقی می ماند، فرض دوم است؛ یعنی هیولی و صورت رابطه علّی _ معلولی با هم دارند. با توجه به اینکه هیولی بدون صورت وجود ندارد و صورت نیز بدون هیولی وجود ندارد، یعنی آن دو نیازمند یکدیگرند، نمی توان گفت یکی از آنها رأساً و مستقلاً علت دیگری است.
🔺 باید گفت هیولی و صورت با هم معلول امر سومی هستند، ولی در عین حال به یکدیگر وابستگی و تعلق وجودی دارند؛ یعنی به نحوی واسطه علیت آن امر سوم برای دیگری اند.
🔘 مشارکت صورت در ایجاد ماده
🔺 صورت علت ماده است، ولی ایا می توان گفت صورت به تنهایی علت ماده است یا آنکه صورت واسطه صدور ماده از علت دیگر و به دیگر سخن، شریک علت است؟ در پاسخ میان صورت ها تفکیک کرده اند: اگر صورت، صورتی باشد که هرگز از ماده جدا نمی شود، یعنی فسادناپذیر باشد، ممکن است به تنهایی علت ماده باشد؛ مانند صور فلکی، اما صورتی که از ماده جدا می شود و زائل می گردد و جای خود را به صورت دیگری در ماده می دهد، نمی تواند به تنهایی علت ماده باشد؛ زیرا اگر صورت به تنهایی علت ماده باشد، با معدوم شدن و زوال آن صورت، ماده که معلول آن است، معدوم خواهد شد.
🔺 بنابراین، صورت به تنهایی علت وجود ماده نیست، بلکه با مشارکت امر دیگری _ که همان عقل فعال است _ علت وجود ماده است. وجود ماده از سوی آن امر دیگر افاضه می شود، اما تکمیل فیضان ماده از آن امر، متوقف بر صورت است و بدون صورت، فیضان ماده به سرانجام نمی رسد.
🔘 اشکال و پاسخ
🔺 اشکال: صرت و امر مفارق که با هم علت ماده هستند، واحد شخصی نیستند؛ چون دو موجودند و واحد بالمعلوم هستند؛ در حالی که ماده واحد شخصی است و ممکن نیست واحد عام علت واحد بالعدد باشد. ابن سینا در پاسخ گفته است از آنجا که وحدت بالعموم علت ماده به وسیله وحدت عددی امر مفارق تقویت و حفظ می شود، اشکال ندارد واحد بالعموم، علت واحد بالعدد باشد.
🔘 تقوّم صورت به امر مفارق
🔺 صورت گرچه متقوم به هیولی نیست، هرگز از هیولی جدا نمی شود و بدون آن موجود نمی گردد، البته لازمه عدم مفارقت صورت از هیولی آن نیست که صورت متقوم به هیولی باشد، صورت متقوم به علت هستی بخش خود، یعنی امر مفارق است.
🔺 صورت برای آنکه تشخص پیدا کند، نیازمند هیولی است، اما در اصل هستی به هیولی نیاز ندارد.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 153_158
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#اطلاعیه
#ثبت_نام_سال_تحصیلی (۱۴۰۰_۱۴۰۱)
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
#مدرسه_علمیه_باقرین
📢📢ثبت نام مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام آغاز شد.
تحت اشراف اساتید معظم:
1️⃣ حجت الاسلام والمسلمین یزدانپناه
2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
در مقطع تمهیدی - با محوریت کتاب بدایه الحکمه (حضوری و مجازی)
👈 ثبت نام : www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۰/۲/۴ الی ۱۴۰۰/۳/۴
🔎پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️ ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶
_____________
❇️مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
@madresehbagherain
🔷 ثبت نام دوره برادران به زودی اطلاع رسانی خواهد شد
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3239
7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3251
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 7️⃣3️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (22)
🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی
🔘 عارفان دورۀ پنجم
🔺 پس از مرحوم قاضی تاحدودی مکتب عرفانی نجف به پایان می رسد، ازاین رو در ادامۀ مباحث، عرفای بزرگ مکتب تهران را بر می شماریم.
🔘 عرفای مکتب تهران دورۀ پنجم
🔟 آقا محمدرضا قمشه ای (م 1306)
🔺 وی شاگرد عرفانی سید رضی لاریجانی است و به جهاتی که در کتب تراجم مذکور است، از اصفهان به تهران مهاجرت می نماید. هرچند پیش از وی ملاعبدالله زنوزی، به دستور استادش ملاعلی نوری برای تدریس در مدرسۀ مروی به تهران آمده بود و حوزۀ حکمی را برپا کرده بود، اما آغاز مکتب عرفانی حکمی تهران را باید پس از ورود آقا محمدرضا دانست.
🔺وی بسیار ساده و بی تعین بود. مرحوم جهانگیرخان قشقایی از شاگردان بزرگ اوست.
🔺قمشه ای بیشتر علوم را تدریس می کرد، ولی به طور عمده حکمت و عرفان و بیشتر کتب محیی الدین بن عربی و رسائل عرفا را درس می گفت.
🔺 آقا میزرا ابراهیم زنجانی معروف به ریاضی: که علامه رفیعی قزوینی از شاگردان اوست. شیخ اسدالله یزدی. جهانگیر خان قشقایی گویا تا چهل سالگی در مسیر علم قرار نداشت، بلکه به نوازندگی اشتغال داشت، اما در ملاقات با عارفی در اصفهان متحول شد و در نهایت در تهران به مقامات عالی حکمت و عرفان رسید.
🔺 استاد بیشتر اساتید و بزرگان پس از خود، همچون: سیدابوالحسن اصفهانی، سیدجمال الدین گلپایگانی، آقانجفی قوچانی، سید حسن مشکان طبسی، حاج آقا رحیم ارباب اصفهانی، میرزا علی آقا شیرازی، آقا شیخ محمد حکیم خراسانی _که استاد سید جلال الدین همایی بوده است_ شیخ محمدحسین فاضل تونی _از اساتید علامه حسن زاده آملی_ سید محمدعلی داعی الاسلام لاریجانی و شیخ مرتضی طالقانی_ از بزرگان عرفانی نجف و صاحب حالات روحانی و کرامات فراوان که استادِ علامه محمدتقی جعفری بوده است_ گشت.
🔺 آقا میرسید شهاب الدین نیریزی شیرازی: که میرزا احمد آشتیانی، میرزا محمود و میرزا مهدی آشتیانی از شاگردان او هستند. شیخ غلامعلی شیرازی. میرزا محمدطاهر تنکابنی. میرزا محمود قمی: متخلص به «رضوان» که استادِ علامه شعرانی و علامه رفیعی قزوینی بود. میرزا هاشم اشکوری.
1️⃣1️⃣ میرزا هاشم اشکوری (م 1332)
🔺 وی سرآمد شاگردان آقا محمدرضا قمشه ای است و بر نصوص، مصباح الانس و اسفار تعلیقات ارزشمندی دارد.
🔺 شاگردان مشهور او عبارت اند از: علامه سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، آقا سید حسین بادکوبه ای _استادِ فلسفۀ علامه طباطبایی _، شیخ محمدحسین فاضل تونی، سیدمحمدکاظم عصّار، میرزا محمدعلی شاه آبادی _ استادِ عرفانی امام خمینی(ره)_ میرزا مهدی آشتیانی، آقا شیخ مهدی امیرکلایی مازندرانی و آقا شیخ محمدمهدی نوایی مازندرانی.
2️⃣1️⃣ میرزا مهدی آشتیانی (م 1332)
🔺 وی علاوه بر آنکه چندین رساله در مباحث حکمی و عرفانی همچون: اساس التوحید و شرح مشکلات دیوان حافظ دارد، بر اسفار، اشارات شفا منظومه، فصوص و مصباح الانس تعلیقات نوشته است و دو کتاب اسفار و اشارات را ترجمه کرده است.
🔺 آشتیانی شاگردان برجسته و مشهوری تربیت نمود، از جملۀ آنها: علامۀ ذوفنون میرزا ابوالحسن شعرانی، علامه بدیع الزمان فروزانفر، سیدجلال الدین آشتیانی، آیت الله سیدشهاب الدین مرعشی نجفی. علامه محمدتقی جعفری. استاد شهید مرتضی مطهری و دکتر مهدی حایری یزدی.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 219_223
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
5️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3056
6️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3083
7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3098
8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3124
9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3141
0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3158
1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3171
2️⃣2️⃣انواع کنشهای عقل نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3180
3️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3188
4️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3195
5️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3203
6️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3211
7️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3220
8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3231
9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3243
0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3253
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 0️⃣3️⃣
🌐 نوع برهان مورد استفاده در فلسفه
🔘 برهان انّی از راه لوازم
🔺 در استدلال انّی مطلق از راه لوازم، اکبر لازم ذاتی اصغر است، اما این لزومْ بیّن نیست. آنچه بیّن است، لزوم اوسط برای اصغر و لزوم اکبر برای اوسط است. الف با ب رابطۀ ذاتی نفس الامری دارد، یعنی ب از درون الف بر می آید، نه اینکه ثبوت ب برای الف، معلول سببی باشد. ج نیز با ب همین رابطه را دارد. در اینجا یقین به صغرا و کبرا، به علم به سبب وابسته نیست.
🔺 پایۀ فلسفی پذیرش چنین استدلالی این است که یک ذات (اصغر) بتواند دو لازم ذاتی (اوسط و اکبر) داشته باشد.
🔺 سبب یقین در برهان انّی از راه لوازم، خودِ ذاتی است که در جایگاه موضوع صغرا و نتیجه قرار می گیرد. خود ذات موضوع، اقتضای این لوازم را دارد.
🔺 آنچه سبب دارد، تنها از راه برهان لمّی قابل تثبیت یقینی است. برهان انّی از راه لوازم، چیزی را تثبیت می کند که سبب ندارد، اما دیگر انواع براهین انّی این گونه نیستند؛ از همین رو یقین آور نیستند.
🔺 در برهان لمّی، حد وسط سبب نفس الامری ثبوت اکبر برای اصغر است. اگر ثبوت اکبر برای اصغر از لوازم ذاتی اصغر باشد، دیگر سبب نفس الامری نخواهد داشت.
🔺 اگر اکبر برای اصغر موجود باشد نه به توسط سبب، بلکه ذاتی آن باشد، اما وجودش برای اصغر آشکار نباشد، و اوسط هم ذاتی اصغر باشد و وجودش برای اصغر آشکار باشد، و وجود اکبر برای اوسط آشکار باشد، برهانی یقینی شکل خواهد گرفت و ابن برهان، انّی است نه لمّی.
🔺 ذات اصغر مقتضی اکبر است، و از آنجا که این اقتضا مخفی و نامعلوم است، بر آن برهان اقامه می شود. در برهان انّی از راه لوازم از طریق یک لازم بیّن، به لازم دیگر، که مخفی است، راه می برند. هم حد وسط و هم حد اکبر، لازم ذاتی اصغرند، اما لزوم حد وسط برای حد اصغر، و نیز لزوم حد اکبر برای حد وسط، آشکار است، ولی لزوم حد اکبر برای حد اصغر، نا آشکار. بنابراین با استفاده از دو نسبت لزومی بیّن، نسبت لزومی مخفی آشکار و اثبات می شود.
🔘 عدم سببیت در برهان انّی
🔺 در برهان انّی از راه لوازم، سببیت در کار نیست؛ یعنی حد وسط علت نفس الامری ثبوت اکبر برای اصغر نیست، بلکه اقتضای ذاتی در میان است و لوازم یک ذات، که با هم معیت دارند، اجزای برهان را تشکیل می دهند. بنابراین در برهان انّی از راه لوازم، نتیجه علت ندارد و به جای علت، ذات اصغر در کار است.
🔘 شرط انّی بودن برهان از راه لوازم
🔺 هم اوسط و هم اکبر ملازم ذاتی اصغر باشند، بدان صورت که یکی آشکار و دیگری نا آشکار است. اما اگر اوسط لازم ذاتی اصغر باشد، ولی اکبر، که لازم ذاتی اوسط است، لازم ذاتی اصغر نباشد، برهان انّی نخواهد بود؛ زیرا در این حال ثبوت اکبر برای اصغر سبب دارد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 188_192
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️ پیام حجت الاسلام و المسلمین #محمدرضا_فلاح_شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به مناسبت #رحلت #والد_مکرم جناب #استاد_یزدانپناه
❇️«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ﴿البقرة، 155 و 156﴾
رخنه میجویی خلاص خویشتن
رخنهای جز مرگ ازین زندان که یافت
خبر حزن انگیز رحلت #والد مکرم استاد و سرور عزیزمان #آیت_الله_یزدانپناه همه ما را شریک غم ایشان نمود.
ریشۀ مبارک درخت تناوری که حوزه از وجود با برکتش بهره های فراوان می برد عمیقاً محترم است و رحلتش اسف انگیز است.
ما خدمت استاد عزیز عرض #تسلیت داریم و برای آن وجود نازنین راحتی قبر و برزخ و قیامت و مقامهای متعالی و حشر با حضرات معصومین علیهم السلام مسألت می نماییم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
◾️@faslefarhang
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#نشست_وبیناری
💠 «به جامعۀ محترم روحانیت خصوصاً مراجع معظم، وصیت میکنم که خود را از مسائل جامعه خصوصاً مثل #انتخاب_رئیس_جمهور و وکلای مجلس، کنار نکشند و بیتفاوت نباشند.» (بخشی از وصیت حضرت امام، ج۲۱، ص۴۲۰)
📣 #نشست_انتخاباتی با موضوع:
«رسالت طلبه و حوزۀ انقلابی در انتخابات»
✔️ مطالبۀ امام و رهبری از طلاب و حوزۀ انقلابی نسبت به انتخابات و چگونگی تحقق این رسالت
✔️شيوۀ ورود طلاب به فعالیتهای انتخاباتی
✔️بایستهها و آسیبهای تبلیغ در انتخابات
و...
👤 با حضور: حجت الاسلام والمسلمین استاد فلاح شیروانی (زید عزه)
⏰ پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت)؛ ساعت ۲۱:۳۰
🔗 لینک ورود به جلسه: https://vclass.shahidain.ir/b/6kk-4vk-mlv-by9
👉 @basij_shahidain
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
◼️به مناسبت رحلت #والد_مکرم جناب استاد #آیت_الله_یزدانپناه (حفظه الله) مراسم یادبود و فاتحه خوانی مرحوم سید جواد یزدانپناه (رحمة الله علیه) در مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار گردید.
در این مراسم ابتدا سوره مبارکه الرحمن به روح مرحوم هدیه گردید و سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد فلاح بیاناتی ارائه فرمودند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم بیانات جناب #استاد_فلاح در مراسم یادبود و فاتحه خوانی مرحوم سید جواد یزدانپناه (رحمة الله علیه) #والد_مکرم جناب استاد #آیت_الله_یزدانپناه (حفظه الله) که روز جمعه 17 اردیبهشت ماه در مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار شده است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3072
2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3088
3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3108
4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3126
5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3150
6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3162
7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3174
8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3182
9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3197
0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3205
1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3214
2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3223
3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3233
4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3245
5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3262
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 5️⃣3️⃣
🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (14)
6️⃣ انوار مدبّره (یا نفوس ناطقه)
🔘 علت هستی شناختی نفس و بدن
🔺 ربّ النوع هایی که ضعیف اند در تدبیر تکمیلی نوع مادی خویش نیازی به واسطه ندارند، اما ربّ النوع های قوی ای مانند ربّ النوع انسان «روان بخش»، برای تدبیر تکمیلی مزاج اتمّ انسانی به وساطت نفس ناطقه نیازمند است. از این رو، چنان که بدن انسان معلول ربّ النوع آن است، واسطۀ تدبیری آن، یعنی نفس ناطقه، نیز معلول همان ربّ النوع است، به گونه ای که ربّ النوع به جهت فقرِ خویش علت بدن و به جهت قوّتِ خود، علت نفس ناطقه است.
🔘 روحانیة الحدوث بودن نفس
🔺 در ارتباط با قدم و حدوث نفس، دو دیدگاه پیشین از شیخ اشراق وجود داشته است. قول منسوب به افلاطون آن بود که وی معتقد به قِدَم نفس بود، اما مشاییان به پیروی از ارسطو نفس را مقارن حدوث بدن در عالم ماده و حادث در عالم عقل می دانستند. سهروردی در این بحث جانب مشاییان را گرفته.
🔺 شیخ اشراق، در این مسئله با افلاطون همراهی نکرده است و نفس را در عالم روحانی و عقل حادث می داند یعنی معتقد به روحانیة الحدوث بودن آن است.
🔘 رابطه نفس با قوای حیوانی و نباتی منطبع در بدن
🔺 سهروردی تبیین و تحلیل زیبایی از رابطه نفس با قوای منطبع در بدن دارد. وی معتقد است مجموعه قوائی که در بدن منطبع اند، همچون قوه غضبیه، قوه شهویه و قوای نباتی غاذیه ومولّده و مُنمیه، همگی جلوه هایی از اعتبارات و شئون و صفات موجود در نفس ناطقه اند و به تعبیر خود وی، همه این قوا فروع نفس اسفهبدی در بدن هستند.
🔺 نور اسفهبدی مانند انوار دیگر نسبت به دیگر نورها محبت دارد؛ چنان که نسبت به مادون قهر دارد. پرتو این محبت و قهرِ نور نفس، در بدن به شکل دو قوه شهویه و غضبیه جلوه گر می شود. قوۀ غاذیه که همۀ غذاهای گوناگون را شبیه جوهر مُغتذی می کند، تا جوهر مغتذی آن را جزء خود سازد، رقیقۀ آن خاصیتی است که در نفس ناطقه وجود دارد که همۀ صورت های جزئی مادی مشاهده شده را کلی کرده و به صورت نوری درآورد تا برای جوهر نوری خود شایستگی پیدا کند و غذای روحش شود.
🔺 قوه مولده در بدن، جلوه گر ویژگی مبدأ بودن و علت بودن نور برای ایجاد نور دیگر است. ویژگی ازدیاد نور مجرد از سوی اشراقات و سوانح نوریه به صورت قوۀ نامیه در بدن ظهور می کند.
🔺 از نظر سهروردی رابطه نفس با قوایش، رابطۀ حضوری است؛ بدین صورت که نفس با پرتو افکنی خود به این قوا و صورت های موجود در آنها، به همه آنها علم حضوری اشراقی دارد و در واقع مدرک حقیقی همۀ قوا و صورت ها و معانی ادراک شده در قوای ادراکی، خودِ نفس ناطقه است که در عین خودپیدایی، خاصیت اظهار و آشکارسازی دیگران را نیز دارد و به همین دلیل، حاکم در همۀ قوا، نفس ناطقه است.
🔺 با این بیان، با تصویر جدیدی از نفس روبه رو هستیم که با علم النفس مشایی و رابطۀ نفس با قوا در آن نظام، فاصله دارد.
🔘 ابطال حافظه و خیال در نگاه سهروردی
🔺 حکمای مشاء بر این باور بودند که همه معانی جزئی درک شده با وهم، در خزانه ای با نام حافظه نگهداری می شوند؛ چنان که همه صورت های جزئی در خزانۀ خیال جمع آوری و حفاظت می شوند. با این حال، مشاییان بر این عقیده بودند که انسان، درون خود خزانه ای برای انباشت و نگاهداری معانی کلیِ عقلی ندارد، بلکه عالم عقل، خزانه معقولات است.
🔺 سهروردی افزون بر پذیرش سخن مشاییان در قسمت معانی کلیه، با مطرح کردن استدلال های مشابهی، به نفی قوه حافظه و خیال می پردازد و معتقد است همۀ این دست از معانی و صورت ها در اتصال نفس با نفوس فلکی دریافت می شوند؛ چنان که همه معقولات در اتصال با عقل فعال درک می شوند.
🔺 ریشه اصلی اختلاف سهروردی با مشاییان در قبول حافظه و خیال و ردّ آنها، به این نکته باز می گردد که مشاییان صورت های خیالی و معانی وهمی را مادی می دانستند.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 116_119
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 2️⃣3️⃣
🌐 عرض و مقولات عرضی
🔺 عرض آن ماهیتی است که وجودش در موضوع است. مقولات عرضی نُه قسم اند: کمّ، کیف، اضافه، أین، متی، وضع، ملک، فعل و انفعال.
🔺 عرض بر دو قسم است: یا ماهیتی است که تصور آن بر تصور امری خارج از آن متوقف است یا ماهیتی است که تصورش بر تصور امری خارج از آن متوقف نیست که خود بر دو قسم است: یا ماهیتی است که به سبب آن، معروض آن ماهیت متصف به کمّی و بیشی و مقدار و قسمت می شود یا چنین نیست. قسم نخست کمیت و قسم دوم کیفیت نامیده می شود.
🔘 کمیت
🔺 آنچه بی واسطه، مساوات و عدم مساوات و تجزیه و انقسام را می پذیرد و به واسطه آن جوهر معروض نیز به این اوصاف متصف می شود. کمیت به دو قسم کمّ متصل و کمّ منفصل تقسیم می شود.
🔘 کمّ متصل
🔺 آن است که میان اجزای بالقوه آن می توان حد مشترکی در نظر گرفت که آن جزاء در آن حد به هم می رسند و در آن حد اتحاد دارند؛ مانند خط و سطح.
🔘 کمّ منفصل
🔺 آن است که برای اجزای آن چنین حد مشترکی قابل تصور نیست؛ مانند عدد. کمّ متصل یا قار و دارای وضع است؛ مانند خط و یا بدون وضع و غیرقار است؛ مانند زمان.
🔘 کیفیت
🔺 آن ماهیت عرضی است که به نحو قار در جسم وجود دارد و تصور آن بر امر دیگری متوقف نیست و فرض وجود آن، نه موجب نسبت جسم با امری خارج از جسم است، نه موجب نسبتی میان اجزای آن، و نه مستلزم انقسام و تجزی است.
🔘 اقسام کیف
🔺 کیفیت گاه مختص به کمیت است؛ یعنی حالتی است که عارض بر کمیت می شود از آن حیث که کمیت است؛ مانند فرد بودن برای عدد.
🔺 قسم دیگر کیفیت، کیفیت غیرمختص به کمیت است که به محسوس و نامحسوس تقسیم می شود. کیفیت محسوس، یا کیفیت انفعالیه است یا انفعال محض. کیفیت انفعالیه آن کیفیت محسوسی است که راسخ و ثابت است؛ مانند زردی طلا اما انفعال آن کیفیتی است که به سرعت زوال و استبدال می یابد مانند سرخی صورت کسی که خجالت کشیده است.
🔺 کیفیات نامحسوس به دو قسم استعدادی و غیر استعدادی تقسیم می شود. کیفیات نامحسوس استعدادی، استعداد برای کمالات دیگرند. کیفیات استعدادی، یا استعداد برای مقاومت و منفعل نشدن اند که قوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند سختی و یا استعداد برای سرعت اذعان و انفعال اند که لاقوه طبیعیه نامیده می شوند؛ مانند نرمی.
🔺 اما کیف نامحسوس غیراستعدادی کمالاتی اند که استعداد کمالات دیگر نیستند و به دو قسم ملکه و حال تقسیم می شوند. ملکه آن کیفیتی است که ثابت است؛ مانند سلامت و علم. حال کیفیتی است که سریع زائل می شود؛ مانند غضبی که از شخص حلیم سر می زند.
🔺کمّ و کیف از ماهیات عرضی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات آنها متوقف نیست. قسم دیگر ماهیات عرضی، آن ماهیاتی است که تصور آنها بر تصور امری خارج از ذات متوقف است. این دسته از اعراض، نسبی اند. اعراض نسبی عبارت اند از: اضافه، وضع، این، متی، ملک، فعل و انفعال.
🔘 اضافه
🔺 معنایی است که وجودش بالقیاس به چیز دیگر است و موجودی غیر از این مقایسه ندارد و با صرف همین نسبت است که فهمیده می شود امر دیگری در مقابل آن وجود دارد؛ مانند پدری در مقایسه با پسری.
🔘 وضع
🔺 نسبتی که اجزای یک جسم به همدیگر دارند؛ مانند موازات یا انحرافی که میان اجزای یک جسم وجود دارد؛ مثل ایستادن و نشستن.
🔘 این
🔺 عبارت است از در مکان بودن؛ مانند بودن زید در بازار.
🔘 متی
🔺 عبارت است از در زمان بودن؛ مانند بارش باران در دیروز.
🔘 ملک
🔺 عبارت است از قرار داشتن یک جوهر در جوهر دیگر، به گونه ای که آن دیگری بر اولی احاطه داشته باشد به گونه ای که محیط با انتقال محاط منتقل شود؛ مانند لباس پوشیدن.
🔘 فعل
🔺 عبارت است از نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که از آن جوهر ناشی می شود و تدریجیُّ الوجود است؛ مانند گرم کردن آتش برای آب.
🔘 انفعال
🔺 نسبتی که یک جوهر با چیزی دارد که در آن جوهر به تدریج تحقق می یابد؛ مانند گرم شدن آب یا بریده شدن انگشت دست.
🔘 مقولات در علوم
🔺 جوهر جسمانی همراه با عوارضی مانند کیف، کمّ، این، وضع، فعل و انفعال، موضوع دانش طبیعی را تشکیل می دهند. بخشی از کیفیات، یعنی کیفیات نفسانی (ملکه و حال) در علم اخلاق بررسی می شوند. کمّ منفصل در علم حساب و فروعات آن مانند موسیقی و علم زیجات بررسی می شود. کمّ متصل در هندسه و شعب آن، یعنی تنجیم، مساحت، اثقال و حیل بررسی می شود.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 159_161
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔴#تازه_های_نشر
💠 #کتاب_الکترونیک
❇️ #استاد_فلاح
🔗جایگاه عزم
🔗مقام مردم
🔗اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی
🔗درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی انقلابی
🔗پنج رویکرد مادر در مکتب امام
🔗تقریری تفصیلی از پنج رویکرد مادر
🔗برای هم بودن
🔗زندگی مطلوب طلبه
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3239
7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3251
8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3267
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 8️⃣3️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (23)
🌐 دورۀ پنجم: دورۀ احیا و بازیابی
🔘 عارفان دورۀ پنجم
🔘 عرفای مکتب قم دورۀ پنجم
🔺 آنچه تا کنون گفته شد، شرح مختصری از بزرگان مکتب عرفانی نجف و تهران بود و در پی این دو مکتب، مکتب قم پیدایش یافت که در واقع نقطۀ تلاقی حوزۀ عرفانی نجف و تهران می باشد؛ چرا که آن دو شاخه در نهایت به قم می رسند و حوزۀ فلسفی و عرفانی گرمی در قم به پا می شود.
3️⃣1️⃣ آیت الله العظمی امام خمینی(ره) (م 1408)
🔘 امام جمع کنندۀ مکتب تهران و نجف
🔺 ایشان در عرفان شاگرد مرحوم میرزا محمدعلی شاه آبادی و در اخلاق شاگرد میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است و از این جهت جمع کننده بین مدرسۀ تهران و نجف می باشند.
🔘 شاگردان عرفانی امام
🔺 حوزۀ فلسفه و عرفان امام خمینی پیش از حوزۀ درسیِ پر رونقی بود که علامه طباطبایی تشکیل داد و شاگردانی مانند: استادان سیدجلال الدین آشتیانی، شهید مرتضی مطهری و دکتر مهدی حایری از آن بهره بردند.
🔺 وی دارای ابهتی الهی و منشی بزرگوارانه بود و شرح احوال ایشان روشن تر از آن است که بازگو شود.
🔘 امام شخصیتی جامع اضداد
🔺 توحید به حقیقت کلمه در او پیاده شده بود و جز قدرت حق تعالی قدرتی دیگر نمی شناخت. شخصیتی همه جانبه بود. صفات و ملکات انسانی به شکل جمع اضداد در او بود.
🔘 تربیت عمومی عرفانی با انقلاب اسلامی
🔺 با روشنگری و شجاعت عارفانه، انقلابی عظیم را رهبری کرد که سابقه نداشته است و بزرگ ترین قدرت های روزگار را به زانو درآورد و معادلات جهانی را برهم زد و دردنیای غرب با عنوان «عارف خطرناک» از او یاد می شد و در این مسیر، هزاران نفر از مردم عادی به درجاتی والا از مقامات انسانی و معنوی رسیدند و در عمل قومی را تربیت کرد.
🔘 آثار عرفانی امام
🔺 آثار عرفانی امام خمینی(ره) از بهترین آثار عرفانی است همانند: آداب الصلوة، سرّ الصلوة، تعلیقات بر شرح فصوص الحکم قیصری و مصباح الانس، شرح حدیث رأس الجالوت، مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة و دیوان شعر.
🔘 شروع یک مرحله اساسی در دورۀ پنجم
🔺 نکتۀ قابل دقت آن است که مدرسۀ قم با ظهور امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی و مردمی، کاروان حکمت و عرفان را وارد مرحله ای تازه می نمود؛ یعنی اگر دورۀ پنجم خود دارای مراحلی باشد، یکی از مراحل مهم و اساسی، در این مقطع زمانی رقم خورده است.
🔘 گشایش اهل معرفت ویژگی بارز این دوره
🔺 از ویژگی های این مرحله، گشایش اهل معرفت است؛ زیرا تا قبل از این برهه، در همۀ طول تاریخ، عرفا و اهل معرفت در تنگناهای جدی به سر می بردند و معارف عرفانی و حکمی را در سرداب ها به اشخاص مستعد منتقل می نمودند و اظهار علوم عرفانی نه تنها منشأ یک سلسله فشارهای مداوم می شد، بلکه اغلب به تکفیر و مانند آن کشیده می شد، اما رخداد مبارک انقلاب اسلامی و شخصیت جامع و عرفانی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب، هم زمان با ظهور شخصیتی همچون علامه طباطبایی(ره) موجب تغییر اوضاع، گرم شدن و رسمیت یافتن علوم و دروس فلسفی و عرفانی شد.
🔘 زمینه برای تحولات معنوی عمومی
🔺 از همین رهگذر، ویژگی دیگر این زمان که گسترش بی سابقۀ علوم عرفانی و حکمی است، خود را نشان می دهد، آن چنان که این علوم از حوزۀ خاص خارج و وارد حوزه عام شده است که در صورت هدایت درست این پدیده، می تواند در جامعه منشأ دگرگونی های مثبت عظیم و معنوی شود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 223_225
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
5️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3056
6️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3083
7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3098
8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3124
9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3141
0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3158
1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3171
2️⃣2️⃣انواع کنشهای عقل نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3180
3️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3188
4️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3195
5️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3203
6️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3211
7️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3220
8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3231
9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3243
0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3253
1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3266
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣3️⃣
🌐 دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص حضور برهان لمّی در فلسفه
🔺 در فلسفۀ اولی برهان لمّی راه ندارد. ایشان بر این مدعا چنین استدلال می کند: از آنجا که فلسفه اعم العلوم است، موضوع آن نیز اعم الموضوعات و اعم الاشیا خواهد بود. اعم الاشیا هرگز معلول واقع نمی شود؛ زیرا اگر معلول باشد؛ خارج از آن و ورای آن هم چیزی موجود است و در این صورت اعم الاشیا نخواهد بود.
🔘 برخی نقدها بر دیدگاه علامه طباطبایی
🔺 برخی صاحب نظران بر دیدگاه علامه طباطبایی سه اشکال گرفته اند: الف) حد وسط در برهان لمّی، تنها علت ثبوت اکبر برای اصغر است. در برهان فلسفی، موجود بما هو موجود را حد اصغر قرار می دهیم و حد وسط را برآن حمل می کنیم. همچنین در کبرا، حد وسط موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. در نتیجه، حد اکبر بر حد اصغر، یعنی موضوع فلسفه، حمل می شود و آنچه مجهول است، ثبوت اکبر برای اصغر است. اگر این برهان لمّی باشد، حد وسط علت ثبوت خارجی حد اکبر برای موضوع فلسفه خواهد بود، اما لازم نیست علت خارجی خود موضوع فلسفه، که حد اصغر است، نیز باشد. بنابراین از علت نداشتن موضوع فلسفه، نمی توان نتیجه گرفت که برهان لمّی در فلسفه وجود ندارد. علت نداشتن حد اصغر، ربطی به علت نداشتن ثبوت اکبر برای اصغر ندارد.
🔺 ب) علامه عرض ذاتی را مساوی با موضوع می داند، اما حق آن است که عرض ذاتی می تواند اخص از موضوع نیز باشد.
🔺 ج) در بحث های الهیات بالمعنی الاعم گاه از راه صفات الهی به افعال الهی می رسیم، که سلوک از راه برهان لمّی است؛ زیرا در خارج نیز صفات، منشأ افعال اند.
🔘 توجیه دیدگاه علامه طباطبایی بر اساس مبانی ایشان
🔺 برخی از اشکال های مطرح شده، مبنایی و برخی بنایی اند. بر اساس دیدگاه علامه، سخن علامه قابل تبیین است؛ علامه طباطبایی بر آن است که در هر مسئله ای محمول باید مساوی موضوع باشد، نه اخص و نه اعم از آن.
🔺 ایشان سپس نتیجه گرفته است که موضوعات مسائل باید مساوی موضوع علم باشند؛ بدین صورت که در علم حقیقی، یا احوال مساوی خود موضوع علم بررسی می شوند یا احوالی که مقابل هایشان مساوی با موضوع علم می شوند. بنابراین دسته ای از گزاره های علم، از نوع مرددة المحمول اند. مطابق این مبانی، برهان فلسفی چنین خواهد بود: موضوع فلسفه، یعنی موجود بما هو موجود، موضوع صغرا قرار می گیرد و حد اوسط، محمولی است که مساوی موضوع فلسفه است. آنچه مساوی موضوع فلسفه است، نفس آن است.
🔺 در کبرا، حد وسط، که مساوی و نفس موجود بما هو موجود است، موضوع قرار می گیرد و حد اکبر بر آن حمل می شود. مطابق مبنای علامه، حد اکبر نیز باید مساوی حد اوسط باشد. بنابراین حد اکبر هم مساوی و نفس موجود بما هو موجود خواهد بود. در این حال ارتباط میان حد اکبر و حد اصغر، که موجود بما هو موجود است نیز علتی ورای موجود نخواهد داشت؛ چنان که ثبوت حد اوسط بر حد اصغر نیازمند چنین علتی نبود. بنابراین ثبوت اکبر برای اصغر علت ندارد و این برهان، لمّی خواهد بود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 192_197
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔴#تازه_های_نشر 💠 #کتاب_الکترونیک ❇️ #استاد_فلاح 🔗جایگاه عزم 🔗مقام مردم 🔗اندیشه پشتیبان انقلاب اس
🔴#تازه_های_نشر
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔰نحوه تهیه کتابها
مراجعه حضوری به فروشگاه کتاب باقرالعلوم علیه السلام
📞تماس با شماره 02537835554
📱یا شماره همراه 09191593080
آقای زین العبادی
🔴در صورت عدم پاسخگویی پیامک به شماره همراه داده شود.
📖 نسخه های الکترونیک را نیز از اینجا دانلود بفرمایید.
—---—
🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 3️⃣3️⃣
🌐 حرکت
🔺 عده ای منکر حرکت بوده اند و آن را پدیده ای موهوم و غیر واقعی دانسته اند. منکران وجود واقعی حرکت، تحلیل و تبیین عقلی حرکت را ناممکن و بلکه مستلزم محال می دانستند. کوشش فیلسوفان دیگر آن بوده است که تحلیل قابل قبولی از حرکت به دست دهند. ارسطو با تفکیک میان ماده و صورت از یک سو و تفکیک میان امر بالقوه و امر بالفعل از سوی دیگر، کوشید حرکت را توجیه کند.
🔘 تحلیل حرکت با استفاده از قوه عقل
🔺 اشیاء از حیث قوه و فعلیت بر دو قسم اند: اشیائی که بالفعل محض و عاری از هرگونه قوه هستند، و اشیائی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه اند.
🔺 منظور از فعلیت تحقق و وجود عینی کمال مفروض است و منظور از قوه، توان، زمینه و قابلیت تحقق کمال مفروض می باشد.
🔺 شیئی که از جهتی بالفعل و از جهت دیگر بالقوه است، برخی از کمالات در او موجود است، ولی برخی دیگر از کمالات در او معدوم است، اما امکان حصول آنها را دارد.
🔺 معنای بالقوه بودن یک چیز آن است که آن چیز می تواند از حالت قوه خارج شود و به فعلیت برسد.
🔺 خروج از قوه به فعلیت دو قسم است: خروج دفعی و خروج غیر دفعی (یا خروج تدریجی) که حرکت نامیده می شود. خروج دفعی یک شیء از قوه به فعل در صورتی که خروج جوهر از قوه به فعل باشد، کَون و فساد نامیده می شود (بنا بر امتناع حرکت جوهری).
🔘 تعریف حرکت
🔺 حرکت کمال اول شیء بالقوه است از آن جهت که آن شیء بالقوه است: «فالحرکة کمال اول لما هو بالقوة من جهة ما هو بالقوة».
🔺 هر شیئی از آن جهت که بالقوه است، فاقد کمال خاصی است. دیگر کمالات وقتی در یک شیء حاصل شوند، آن شیء از نظر آن کمال فعلیت می یابد و حالت بالقوه نخواهد داشت. اما خروج از یک قوه به فعلیت، یعنی حرکت با آنکه خود یک کمال و فعلیت است، همچنان دارای قوه است: اولاً با توجه به اینکه خروج از قوه به فعلیت یعنی حرکت امری اتصالی و غیر آنی است، همچنان این خروج در حال تحقق است و مراحلی از خروج هنوز به فعلیت نرسیده است. ثانیاً هر خروجی مستلزم یک مقصد و منتهاست. اگر کسی از جایی خارج می گردد، به جای جدیدی وارد می شود. از این رو، آنچه فعلیت خروج پیدا می کند و بالفعل متحرک می شود، نسبت به بودن در منتها و غایت، بالقوه است و فقط در صورتی نسبت به غایت و منتها بالفعل می شود که کمال خروج به پایان برسد و حرکت پایان یابد. حرکت همین کمال اول است که برای شیء بالقوه حاصل می شود.
🔘 مقوله حرکت
🔺 مشائیان به تبع ارسطو این تعریف را برای حرکت برگزیدند. در این تعریف حرکت به کمال تعریف شده است، اما روشن نیست این کمال از سنخ چه مقوله ای است. آنچه سبب شده در تعریف حرکت به مقوله آن اشاره نشود، ابهام در مقوله حرکت است. ابن سینا فرض هایی را درباره اینکه حرکت به چه مقوله ای تعلق دارد، مطرح کرده است و با ردّ فرض های دیگر، این فرض را پذیرفته که حرکت متعلق به مقوله انفعال است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 162_165
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac