eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 2️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2961 3️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2990 4️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3041 5️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3056 6️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3083 7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3098 8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3124 9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/3141 0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3158 1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل https://eitaa.com/fvtt_ir/3171 2️⃣2️⃣انواع کنش‌های عقل نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3180 3️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3188 4️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3195 5️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3203 6️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3211 7️⃣2️⃣کنش‌های عقلی تحقق‌بخش علم یقینی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3220 8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/3231 9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3243 0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3253 1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/3266 2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه https://eitaa.com/fvtt_ir/3278 3️⃣3️⃣روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3290 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣3️⃣ 🌐روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه 🔺 از مؤلفه های ممتازگر هر فلسفه ای، روش آن است. در فلسفۀ اسلامی دو روش فلسفی به کار رفته است: روش بحثی، که از مختصات فلسفۀ مشائی است، و روش اشراقی، که دو مکتب حکمت اشراق و حکمت متعالیه آن را به کار گرفته اند. 🔘 روش خاص و روش عام 🔺 روش هایی که در هر علمی، از جمله در فلسفه می توان به کار گرفت، بر دو دسته اند: روش خاص و روش عام. 🔺 روش خاص، شیوۀ ویژه ای است که هر علمی در کار خود آن را به کار می گیرد و از مقوّم های آن علم است. ممکن است بتوان از راه دیگری نیز به کشف حقایق مربوط به یک علم پرداخت، اما تا از راه و روش خاص آن علم بهره گرفته نشود، حقایق کشف شده جزو مسائل آن علم قرار نمی گیرند. 🔺 در کنار روش خاص، گاه می توان از روش های دیگری نیز بهره گرفت که مربوط به حوزه های دیگر دانش یا معطوف به کشف حقایق مربوط به آن علم باشند، ولی نه تا جایی که از آن شیوه ها برای تثبیت مسائل علم استفاده شود، برای اینکه دستاورد شیوه های مربوط به حوزه های دیگر بتواند در علمی وارد شود، باید ابتدا با روش خاص آن علم، تثبیت شود؛ البته به این شرط که آن حوزه های دیگر به حقایق مربوط به آن علمِ نخست، به نحو دیگر و از سَر کشف حقیقت بپردازد. 🔺 استفاده از دین یا هر منبع اطمینان بخش دیگری در علم طب، روش عام است، نه روش خاص. 🔘 روش خاص فلسفی 🔺 روشی که در فلسفه به کار می رود و قوام فلسفه بدان است و بهره گیری از این روش خاص، موجب افزوده شدن مسائل این دانش می شود. فیلسوف گاه از منابع دیگری نیز در کار خود بهره می گیرد، ولی نه به این معنا که آن منابع، تأمین کنندۀ بُعد فلسفی کار او باشند. این بهره گیری از منابع دیگر را «روش عام» می خوانیم. 🔘 روش عام 🔺 بهر گیری فیلسوف از منابع مفید دیگر که آن منابع مرتبط با حقایق و معارف مربوط به علم فلسفه، مطالبی را عرضه می کنند و به روش و شیوه های دیگر، موجب کشف این حقایق به نحو نفس الامری می شوند و این دستیابی به حقایق از روش های دیگر می تواند برای فیلسوف مفید و راه گشا باشد. اما این حقایق در متن فلسفه اش، نمی تواند به گونۀ مباحثی فلسفی حاضر شوند. 🔺 فیلسوف مسلمان از دین و عرفان نیز بهره می برد، اما سرانجام خود باید به شیوۀ فلسفی نتایج را تثبیت کند. وقتی سخن از روش عام در میان است، حوزه هایی در نظرند که فیلسوف بدان ها اعتنا می کند و از آنها بهره هایی می برد. 🔘 چیستی روش اشراقی 🔺 روش خاص فلسفی، گاه تنها «بحثی» است، یعنی فیلسوف فقط از استدلال و بحث و نظر عقلی در کار خویش بهره می گیرد؛ ولی گاه شهود را نیز به کار می گیرد. این شیوه را «روش اشراقی» می خوانیم. 🔺 روش مکتب فلسفی اشراق، اشراقی است. ملاصدرا نیز همین روش را در فلسفۀ خویش به کار بسته است. 🔺 منظور از شهودی که با بحث و نظر همراه می شود و روش اشراقی را شکل می دهد، شهود خود فیلسوف است، نه شهود شخصی دیگر. از شهود دیگران در فلسفه می توان استفاده کرد، اما به مثابه روش عام. 🔺 منظور از شهود، وصول به واقعیت با شهود قلبی است که معمولاً عارفان از آن سخن می گویند. منظور از اینکه فلسفه ای دارای روش اشراقی است، این است که از شهود قلبی در آن فلسفه استفاده می شود. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 215_220 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آخرین نفس شیطان است... انتخاب با ماست: سرمای سوزناک یا گرمای الهام بخش ؟ 🔰تهیه شده در قرارگاه مردمی گام مردم 🆔 @gamemardom —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙تو قانون نیستی! 🔺توضیحات در خصوص عملکرد اخیر این فایل در انتهای درس کلام انقلابی چهارشنبه ۵ خرداد بیان شده است. 🔰قرارگاه مردمی گام مردم 🆔 @gamemardom —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ جزوه که توسط طلاب دوره مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تولید شده است منتشر شد. 💠برای تولید این جزوه ابتدا کل بیانات رهبر معظم انقلاب از سال 92 تا امروز مطالعه شد و موضوعات مهم و کلیدی آن استخراج شده است، سپس تلاش شد که دال مرکزی گفتمانی حضرت آقا در این سال ها به دست آید و دوال پشتیبان مهمی که برای تحقق این دال مرکزی نیز ایشان لازم می دانند مشخص گردد. 🔺 علت اتخاد این روش این بود که تیم با راهنمایی استاد معتقد بود از آنجایی که روش اداره انقلاب توسط رهبران انقلاب اساساً روشی گفتمانی بوده است و یکی از کارهای مهم رهبری گفتمان سازی است، اگر ما می خواهیم کشور را از تفکر لیبرال عبور بدهیم، مهم ترین اقدام مطالعه کنشی بود که رهبر انقلاب به عنوان نایب امام زمان (عج) در این سال ها داشته است. 🏷 نسخه الکترونیک این جزوه را از اینجا دانلود کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
نظام معنایی گفتمان انتخابات . نسخۀ تفصیلی2.pdf
1.54M
❇️ جزوه که توسط طلاب دوره مؤسسه فتوت زیر نظر جناب استاد حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تولید شده است منتشر شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2976 9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3015 0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3049 1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3072 2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3088 3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3108 4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3126 5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3150 6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3162 7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3174 8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3182 9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3197 0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3205 1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3214 2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3223 3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3233 4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3245 5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3262 6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3283 7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3296 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💢بخش 7️⃣3️⃣ 🌐 مراتب هستی در متافیزیک نوری (16) 7️⃣ عالم ماده و طبیعیات 🔘 دیدگاه های خاص سهروردی در حوزۀ طبیعیات 🔘 ب) هیولی در اصطلاح حکمت اشراق 🔺 تبدیل و تغییر یک صورت به صورت دیگر و نیز تبدیل یک عرض به عرض دیگر، مستلزم قابلی است که پذیرای هر دو صورت و هر دو عرض باشد. شیخ اشراق که هیولای اُولای مشایی را ابطال کرد، ناگریز باید پذیرندۀ اَعراض و صورت ها را امر دیگر معرفی می کرد. از این رو، وی پذیرا و قابلِ اَعراض و صورت های نوعیۀ عنصری و مرکب را خودِ جسم و امتداد جوهری می داند. 🔘 ج) نفی جوهریت صورت های نوعی 🔺 در فضای مشایی پس از ماده و صورت جسمیه که حقیقت جسم را می سازد، صورت های نوعیۀ عنصری مطرح می شوند که عناصر چهارگانه آب و خاک و هوا و آنچه را به منزلۀ عنصر و طبیعت پنجم در افلاک مشهور است، در بر می گیرد. پس از آن، صورت های نوعیه مرکبات و مزاج ها و موالید سه گانه از معدنیات، نباتاب و حیوانات تا صورت نوعیه انسان مطرح می شوند. 🔺 صورت های عنصری و مرکب در مقایسه با صورت های بعدی، جوهر مادّی لا متحصل و نسبت به صورت های پسین، جوهر متحصل اند و از ترکیب آنها جواهر مرکبات تحقق می یابند. 🔺 شیخ اشراق دیدگاه مشاییان را قبول ندارد و لزوم جوهریت صورت های نوعی بسیط و مرکب را نمی پذیرد. به نظر او آنچه پس از جسم به آن ملحق می شود، خواه صورت های عنصری باشد و خواه صورت های نوعیِ مرکبات از معدنیات، نباتات و حیوانات، هیچ یک از این صورت ها جوهریتشان ضروری نیست، بلکه جوهر یا عرض باشند. 🔺 روشن است که نظریات شیخ اشراق در هیولی و صورت، صرفاً یک اصطلاح گذاریِ خاص نیست، بلکه نظام ویژه ای در تبیین حقایق مادّی موجود ارائه می دهد که براساس آن، تنها موجود جوهری در عالم ماده، جسم خواهد بود که همۀ حالات و اعراض را به خود می پذیرد و محل، برای آنها و "هیولی" برای انواع خواهد بود. ولی به جز جسم و امتداد جوهری، در عالم مادی چیزی جز اعراض و هیئات به عنوان سازندۀ انواع وجود نخواهد داشت. 🔘 نظر شیخ اشراق 🔺 نظر شیخ اشراق در نفی جوهریت صورت های نوعی، با مبانی فلسفی خود وی، هماهنگ و سازگار نیست؛ زیرا یکی از مباحث اصلی حکمت اشراق، بحث «مُثُل و ارباب انواع» است که بنیاد آموزه «مُثُل» پذیرش انواع جوهری است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 125-129 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 4️⃣1️⃣هستی‌شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2982 5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3026 6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3053 7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3078 8️⃣1️⃣ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3093 9️⃣1️⃣اصالت وجود https://eitaa.com/fvtt_ir/3113 0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3133 1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3154 2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3164 3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت https://eitaa.com/fvtt_ir/3176 4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3184 5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3191 6️⃣2️⃣ملاک‌های فصلیت فصل https://eitaa.com/fvtt_ir/3199 7️⃣2️⃣جوهر و عرض https://eitaa.com/fvtt_ir/3207 8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم https://eitaa.com/fvtt_ir/3216 9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی https://eitaa.com/fvtt_ir/3227 0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن https://eitaa.com/fvtt_ir/3237 1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت https://eitaa.com/fvtt_ir/3248 2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی https://eitaa.com/fvtt_ir/3264 3️⃣3️⃣حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3272 4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه https://eitaa.com/fvtt_ir/3285 5️⃣3️⃣لوازم حرکت https://eitaa.com/fvtt_ir/3300 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣3️⃣ 🌐 لوازم حرکت 🔺 حرکت شش لازمه دارد: متحرک (موضوع)، محرک (فاعل)، ما فیه (مسافت)، ما منه (مبدأ)، ما الیه (منتهی) و زمان (مقدار). هیچ حرکتی بدون این امور تحقق نمی یابد. 🔘 1.موضوع حرکت 🔺 حرکت از دیدگاه مشائیان یک عرض است و هر عرضی نیازمند موضوع است. حرکت همواره در موضوعی که آن را می پذیرد و متصف به آن می شود، تحقق می یابد، و ممکن نیست حرکت بدون متحرک، یعنی شیئی که صفت حرکت را می پذیرد، تحقق یابد. هر متحرکی، جسم است و شیئی که جسم نباشد، محال است حرکت کند. بر اساس تعریف از حرکت، فقط شیء بالقوه می تواند حرکت کند و خاستگاه قوه، ماده است. از این رو، موجود غیرمادی، به سبب قوه نداشتن، حرکت نخواهد داشت. اما موجود مادی جسم است. بنابراین، موضوع حرکت فقط جسم است و مجردات حرکت ندارند. 🔘 2. نیاز حرکت به محرک 🔺 هر حرکتی نیازمند فاعلی است غیر از متحرک، که آن را در متحرک ایجاد می کند. ممکن است تصور شود فاعل حرکت، همان ذات متحرک است. فیلسوفان استدلال کرده اند محال است فاعل حرکت، همان قابل حرکت باشد. اگر حرکت ناشی از ذات متحرک باشد، آنگاه حرکت این شیء با وجود آن، وجوب خواهد یافت؛ در حالی که این طور نیست و با وجود ذات جسم حرکت واجب نمی شود؛ چه بسا اجسامی موجود می شوند؛ در حالی که حرکت ندارند و اگر علت حرکت یک جسم ذات آن جسم باشد، آن جسم باید همواره حرکت داشته باشد، نه آنکه گاه حرکت داشته باشد و گاهی نداشته باشد. 🔘 3و4. مبدأ و منتها 🔺 هر حرکتی از نقطه ای آغاز می شود و به نقطه ای ختم می گردد. مبدأ حرکت، آن وضعیتی برای متحرک است که متحرک در خصوص هر دو کمال، یعنی کمال نخست که همان حرکت است، و کمال ثانی که با پایان حرکت حاصل می شود، بالقوه است و منتهای حرکت، حصول کمال ثانی برای متحرک است. اینکه هر حرکتی دارای مبدأ و منتهاست، بدان معنا نیست که متحرک لزوماً در مبدأ و منتها فاقد حرکت بوده، بلکه بدان معناست که در هر حرکتی متحرک مبدأ را ترک می کند و به منتها می رسد. 🔘 5. مسافت حرکت 🔺 یکی از ویژگی های متحرک، پیوسته در حال عوض شدن است. آن ویژگی ای از متحرک که در حرکت به طور پیوسته عوض می شود، «مسافت حرکت» نام دارد. 🔺 مسافت حرکت، مقوله ای است که حرکت به آن نسبت داده می شود. حرکت سیب از رنگ سبز به رنگ قرمز، حرکت کیفی؛ حرکت علی از قم به تهران، حرکت أینی؛ حرکت کره حول محور خود، حرکت وضعی؛ و حرکت بوته گیاه از طول یک متری به دو متری، حرکت کمّی نامیده می شود. متحرک در طول حرکت در هر لحظه و آنی نوع یا صنفی از مقوله را دارد؛ غیر از نوع یا صنفی که در آن قبل یا بعد دارد. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 173_177 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2955 1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2987 2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3033 3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3081 4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3095 5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3119 6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3137 7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3156 8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3169 9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3178 0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/3186 1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/3193 2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/3201 3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸) https://eitaa.com/fvtt_ir/3209 4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹) https://eitaa.com/fvtt_ir/3218 5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰) https://eitaa.com/fvtt_ir/3229 6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/3239 7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/3251 8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/3267 9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/3274 0️⃣4️⃣عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/3287 1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی https://eitaa.com/fvtt_ir/3302 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac