💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3311
7️⃣3️⃣زمان
https://eitaa.com/fvtt_ir/3319
8️⃣3️⃣مواد ثلاث
https://eitaa.com/fvtt_ir/3327
9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3335
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 9️⃣3️⃣
🌐 احکام واجب الوجود
🔺 واجب الوجود علت ندارد، مکافی ندارد، کثرت و شریک ندارد، به چیزی اضافه نمی شود، متغیر و واجب الوجود بالذات، واجب الوجود از همه جهت است.
🔘 نفی معلولیت واجب بالذات
🔺 اگر واجب الوجود معلول علتی باشد، وجودش را از آن علت گرفته است و هرآنچه وجودش معلول علتی باشد، اگر به تنهایی و با قطع نظر از آن علت ملاحظه شود، وجود برایش ضرورت ندارد و ممکن الوجود خواهد بود. پس آنچه واجب بالذات فرض شده بود، ممکن است و این خلف است.
🔘 نفی وجوب غیر واجب بالذات
🔺 آنچه به وسیله غیر واجب می شود، بدون غیر موجود و واجب نمی شود و آنچه بدون غیر موجود نگردد و در موجود خود نیازمند غیر است، معنا ندارد واجب بالذات باشد.
🔘 نفی تکافؤ دو واجب
🔺 منظور از تکافؤ دو واجب آن است که در موجود واجب بالذات در کار باشد که باهم معیت داشته باشد و معیت و همراهی آن دو اتفاقی و عارضی نباشد، بلکه براساس علاقۀ لزومیه باهم ملازمه داشته باشند و معیت آن دو ذاتی آن ها باشد نه آنکه یکی ذاتاً مقدم بر دیگری باشد.
🔺 فرض دو واجب بالذات که باهم تکافوی وجودی دارند، مستلزم وجوب غیری آنها، خلف و علیت و معلولیت میان آن دو است و این لوازم، یا با وجوب ذاتی آن دو ناسازگار اند یا با تکافوی وجودی آنها.
🔘 توحید واجب بالذات
🔺 واجب بالذات نه معنای جنسی است که انواع گوناگون در آن اشتراک داشته باشند، و نه معنای نوعی است که هیچ موجودی را نمی توان با واجب بالذات در وجوب ذاتی مشترک دانست.
🔘 وجوب همه جانبه واجب الوجود بالذات
🔺 یعنی نمی توان برای واجب بالذات وصفی در نظر گرفت که آن وصف برای ذات واجب ممکن باشد، ولی واجب نباشد. هرآنچه برای واجب بالذات امکان داشته باشد، به نحوی وجوبی برای او ثابت است.
🔘 تقسیم واجب بالذات و بالغیر
🔺 همۀ موجودات واجب الوجودند. هرچیزی تا واجب نگردد، موجود نمی شود (الشیء مالم یجب، لم یوجد)، ولی وجوب همۀ موجودات، وجوب ذاتی نیست. برخی از موجودات در ذات خود واجب الوجود نیستند، بلکه ممکن الوجودند، ولی به وسیلۀ علت خود ایجاب و ایجاد شده اند. این گونه موجودات موجود بالغیر و واجب الغیرند. اما موجودی که ذات آن اقتضای وجود دارد و با قطع نظر از غیر نیز ضروری الوجود است، واجب الوجود بالذات است. واجب الوجود بالذات آن است که ذات شیء با قطع نظر از غیر، اقتضای وجود داشته باشد، واجب الوجود بالغیر آن است که ذات شیء با قطع نظر از غیر نه اقتضای وجود داردو نه اقتضای عدم، ولی به سبب غیر، موجود و واجب شده است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 193_197
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3239
7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3251
8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3267
9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3274
0️⃣4️⃣عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3287
1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3302
2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3321
3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3329
4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3337
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 4️⃣4️⃣
🌐 عرفان نظری
🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود)
🔘 براهین خداشناسی عرفانی
🔘 برهان عقلی بر وحدت شخصیۀ وجود
🔘 مقدمه: اقسام بی نهایت
1️⃣ بی نهایت بالقوه
🔺 چیزی که الآن و بالفعل بی نهایت و نامحدود نیست، بلکه متناهی و محدود است، اما تا بی نهایت می تواند به پیش رود. مانند اعدادی که بشر تا کنون توانسته به شماره درآورد، محدود و متناهی است، اما عدد فی نفسه و بالقوه نهایت ندارد؛ یعنی هرچه بشماریم، باز جلوتر می رود و حالت نا ایستا (لایقفی) دارد.
🔺 در ارتباط با سیر صعودی و تکاملی نیز این گونه از بی نهایت مطرح است، بنابراین در تبیین مقام انسانی، از او به موجود نا ایستا یاد می شود. این گونه از بی نهایت، بالقوه بی نهایت است و همیشه در مقدار فعلیت یافتۀ خود متناهی و محدود است.
2️⃣ بی نهایت بالفعل
🔺 آنچه که اکنون و در فعلیت خود بی نهایت است و در موجودیت فعلی حد و مرزی ندارد.
🔘 از قسم دوم بودن بی نهایتی خداوند
🔺 روشن است که بی نهایتیِ خداوند از نوع بی نهایتی بالقوه و به صورت ناایستا نیست، بلکه خداوند در فعلیت خود بی نهایت نامحدود است که در اصطلاح عرفانی از بی نهایتی بالفعل خداوند به «اطلاق مقسمی وجود» تعبیر می شود.
🔘 پذیرش بی نهایت بالفعل بودن خدا در کلام و فلسفه
🔺 هم در کلام و هم در فلسفۀ اعم از حکمت مشایی، و اشراقی و متعالیه، این گونه از بی نهایتی حق تعالی را با اسباب و ادله ای، ثابت می کنند. به عنوان مثال در فلسفه مباحثی که به عنوان «واجبُ الوجود واجبٌ من جمیع جهاته» و یا «واجب الوجود انّیه ماهیته» مطرح است، در نهایت، نامتناهی بودن خداوند را ثابت می کند.
🔘 غفلت فلسفه و کلام از لوازم بی نهایت بالفعل بودن خداوند
🔺 آنچه در کلام و فلسفه از آن غفلت شده است، لوازم و نتایج قول به «غیر متناهی بودن خداوند» است؛ زیرا لازمۀ روشن بی نهایتی بالفعل خداوند آن است که همۀ هستی و واقعیت را فراگرفته و برای وجود دیگر جایی نگذاشته باشد؛ یعنی وجودی بی کران، برای غیر جایی نمی گذارد و این همان تحلیل عرفا از وحدت شخصیۀ وجود است.
🔘 عدم نفی کثرت با بی نهایتی خداوند
🔺 نباید پنداشت که فرض بی نهایتی وجود خداوند، به معنای نفی کثرات و هیچ و پوچ دانستن موجودات است؛ زیرا بی نهایتی بالفعل خداوند، غیر او را از واقعیت ساقط نمی کند، بلکه آنها را از سنخ حقایق وجودی که از وجود و تحقق بهرۀ ذاتی داشته باشند، نمی شمارد و همانا چون تجلیات، اسما، صفات و مظاهر حق هستند، واقعی بوده و تحقق دارند.
🔺 بنابر نظر عرفا ما، دیگران و آسمان، زمین، خورشید و همه و همه واقعیت دارند، دین، آیین، رسول، پیامبر، بهشت، جهنم و تکلیف همگی واقعی و «نفس الامری» می باشند و همۀ این امور نیز بدون هیچ تسامحی غیر خدا هستند، اما هیچ یک وجودی جدای خدا ندارند، بلکه همه در نهایت به وجود حضرت حق و با حیث تقییدیِ وجود او موجود و متحقق اند.
🔘کیفیت ارتباط حق و خلق
🔺 کیفیت ارتباط حق و خلق و نامتناهی هرچند بسیار پیچیده است، اما باید دانست که در عرفان حقایقِ متناهی را در کنار حقیقت بی نهایت خداوند درست معنا می کنند و می خواهند هر چیزی را ادا نمایند.
🔺 از دیدگاه عرفانی، حق تعالی نهایت شدت وجودی، بلکه خود وجود است و بقیه آن چنان نازل اند که فقط به صورت حیثیت تقییدی وجودِ حق موجودند، این سخن کجا و برداشت نادرست عده ای که می پندارند، از نظر عرفان همۀ موجودات خدا هستند، کجا؟!
🔺 عرفان شأن موجودات را در حد تحقق به حیث تقییدی تنزل داده است. عرفا نه می خواهند بگویند غیر خدا، نیستند و نه می خواهند بگویند غیر خدا، خدایند.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 259_263
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
3️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2990
4️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3041
5️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3056
6️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3083
7️⃣1️⃣شهورعقلی به مثابه پایهٔ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3098
8️⃣1️⃣عقل به مثابه پایه فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3124
9️⃣1️⃣حجیت ذاتی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3141
0️⃣2️⃣شهود قابل استفاده در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3158
1️⃣2️⃣درهم تنیدگی شهود و عقل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3171
2️⃣2️⃣انواع کنشهای عقل نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3180
3️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3188
4️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3195
5️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3203
6️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3211
7️⃣2️⃣کنشهای عقلی تحققبخش علم یقینی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3220
8️⃣2️⃣کنش های عقلی زمینه ساز علم یقینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3231
9️⃣2️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3243
0️⃣3️⃣نوع برهان استفاده شده در فلسفه(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3253
1️⃣3️⃣دیدگاه علامه در خصوص حضور برهان لمی در فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3266
2️⃣3️⃣منظور از ملازمات عامه در دیدگاه علامه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3278
3️⃣3️⃣روش اشراقی به مثابه روش خاص حکمت متعالیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3290
4️⃣3️⃣روش اشراقی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3307
5️⃣3️⃣روش اشراقی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3314
6️⃣3️⃣فواید شهود قلبی برای فلسفه(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3323
7️⃣3️⃣فواید شهود قلبی برای فلسفه(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3331
8️⃣3️⃣مبانی ملاصدرا در استفاده از روش اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3339
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 8️⃣3️⃣
🌐 مبانی ملاصدرا در استفاده از روش اشراقی
1️⃣ توافق و عدم مخالفت عقل و شهود
🔺 عقل و شهود هر دو می توانند به واقع دست یابند. برهان حقیقی، هیچ گاه با شهود کشفی مخالفت ندارد؛ زیرا هر دو رساننده به واقع اند؛ هر دو حجیت دارند و ضرورت به ارمغان می آورند.
🔺 از دید ملاصدرا، هم شهود و هم برهان حجیت ذاتی دارند.
2️⃣ قوت شهود و قصور عقل در شناخت حقایق بسیار غامض
🔺 عقل عادی دربارۀ امور بسیار غامض نقصان دارد و برای فهم آنها نیازمند یاری شهود است. عقلْ خود می فهمد که پاره ای از امور برایش وضوح کافی ندارند. و نیز می داند که شهودْ قوی تر است. بنابراین عقل خود بدین نکته اذعان می کند که باید از شهود مدد گیرد.
🔘 تلقی ویژه صدرا از شهود
🔺 عقل به وجود راه می یابد، اما از راه آثار، و متن وجود به دست عقل نمی افتد. معرفت عقلی به وجود، معرفت از راه آثار است، و از همین رو، معرفتی ضعیف است؛ اما شهود، راه مستقیم به شناخت متن وجود است و خود وجود از این طریق شناخته می شود. از نگاه ملاصدرا تنها راه رسیدن به متن وجود و خود اشیا، شهود و علم حضوری است که در آن، میان عالم و معلوم ارتباط وجودی برقرار می شود.
🔺 اگر شهود در کار باشد، عقلِ ضغیف قوی می شود و از نقصان به کمال می رسد. وقتی عقل کامل تر شد، می تواند فعالیت فلسفی انجام دهد.
🔺 تجرد یافتن و تلطیف سرّ از آن رو لازم است که علوم الهی شبیه عقول مجردند. بنابراین برای درک آنها مناسبت لازم است. مناسبت عقل با این حقایق و علوم، به برکت شهود قلبی تأمین می شود.
3️⃣ قوام یافتن فلسفه با روش عقل
🔺 کار فلسفی نیازمند و متقوم به روش فلسفی است. حکیمِ اصطلاحی آن است که از حیث طریق خاص نیز به دنبال کشف حقایق باشد.
🔺 قوام فلسفه تنها به این نیست که واقع آن گونه که هست، به دست آید، بلکه باید این واقع به شیوۀ عقلی و همراه با پاسداشت قوانین و ضوابط عقل به دست آید.
🔺 نتیجۀ سه مبنای پیش گفته این است که در فلسفه باید از شهود استفاده کرد، اما به نحو فلسفی. عقل از شهود تصویر صحیح می گیرد؛ حد وسط برهان استخراج می کند؛ و با آن به نحو سلبی یا اثباتی هدایت می شود.
🔺 معنای کاربست روش اشراقی، دست کشیدن از روش فلسفی نیست، بل به معنای بهره گیری از شهود برای ارتقای عقل است. عقل برای اینکه در فلسفه ورزی قوت بیشتری یابد و در حوزه های عمیق تری بتواند وارد شود، باید منوّر گردد. با کاربست روش اشراقی، با کار فلسفی خالص روبه روییم و محصول آن، فلسفه ای است همگانی و قابل عرضه به دیگران.
🔺 آنچه ملاصدرا از شهودات خود در لابه لای آثارش گزارش کرده، پشت صحنه های کار اوست، و از آن جهت که گزارش شهوداتش است، جزو فلسفه اش نیست. فلسفۀ او همان بررسی ها و برهان های عقلی است.
🔺 حاصل کار ملاصدرا این شده است که پس از او، حتی کسانی که شهود ندارند، می توانند حقایق پیچیده و دشواری را که ملاصدرا توضیح داده و بر آنها برهان اقامه کرده است، بفهمند. ملاصدرا حقایقی را کشف کرده و باب هایی را گشوده است؛ سپس ره آورد شهود خود را برای دیگران به ارمغان آورده است.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 247_259
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
8️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2976
9️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3015
0️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3049
1️⃣2️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3072
2️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3088
3️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3108
4️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3126
5️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3150
6️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3162
7️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3174
8️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3182
9️⃣2️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3197
0️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3205
1️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3214
2️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3223
3️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3233
4️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3245
5️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3262
6️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3283
7️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3296
8️⃣3️⃣مراتب هستی در متافیزیک نوری(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3309
9️⃣3️⃣معاد در حکمت اشراق(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3316
0️⃣4️⃣معاد در حکمت اشراق(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3325
1️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3333
2️⃣4️⃣بازتاب اندیشه متافیزیک نوری(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3341
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣4️⃣
🌐 بازتاب اندیشه متافیزیک نوری در عرصه های دیگر
2️⃣ اخلاق اشراقی
🔺 سهروردی بر پایۀ ما بعد الطبیعة نوری و علم النفس اشراقی خود، علم اخلاق را تجزیه و تحلیل می کند. به نظر او، سعادت نور مدبّر و نفس انسانی در پیوستن به مفارقات و عالم انوار است. بنابراین، کمال نفس انسانی در آن است که به اصل خویش، یعنی عالم نور، عشق ورزد و بر عالم ماده و بدن ظلمانی و قوای غلبه و استیلا بر بدن و قوای ظلمانی، از طریق اخلاق نیک حاصل می گردد.
🔺 نفس ناطقه که هویت نوری دارد، تنها با استیلا بر بدن و قوای ظلمانی اش می تواند به فضائل اخلاقیِ نهفته در خود دست یابد؛ زیرا مانع اساسیِ شکوفایی حقیقت نوری اش تعلق به بدن و مشغول شدن به ظلمت نفس است.
🔺 آنچه تاکنون گفته شد، بر مبنای اشراقی استوار است، اما سهروردی اخلاق نیک و فضیلت اخلاقی را به همان سبک ارسطو و پیروان مشایی اش تبیین می کند که فضیلت اخلاقی در میانه روی و اعتدال و توسطِ میان افراط و تفریط است.
🔘 عدم توسعه خوب و متناسب ایدۀ اولیه شیخ اشراق در باب اخلاق
🔺 آنچه از کلام سهروردی بر می آید این است که اساساً اخلاق نیک، مایۀ قهر و غلبه بر بدن و استیلا بر ظلمت است و در مقابل، رذیلت های اخلاقی موجب غلبۀ ظلمت و قوای ظلمانی بر بدن هستند و از مجموع رهیافت های فلسفۀ اشراق در باب علم النفس اشراق و ما بعدالطبیعۀ نوری چنین بر می آید که رذائل اخلاقی، سراسر ظلمت اند وفضائل اخلاقی به شکل هیئات نوری پدیدار می شوند.
🔺 البته سزاوار آن بود که این مطلب در فلسفۀ اشراق به جد پیگیری می شد و به تحلیلی نو از رذائل و فضائل اخلاقی در برابر تحلیل مشاء می انجامید؛ اما در عمل چنین چیزی به طور کامل روی نداده است. اگر چنین امری تحقق می یافت، امروزه نظام اخلاقی مبتنی بر نور و ظلمت با نظام اخلاقی اعتدال و توسط، هماوردی می کرد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 147_148
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3311
7️⃣3️⃣زمان
https://eitaa.com/fvtt_ir/3319
8️⃣3️⃣مواد ثلاث
https://eitaa.com/fvtt_ir/3327
9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3335
0️⃣4️⃣احکام ممکن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3343
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 0️⃣4️⃣
🌐 احکام ممکن
🔺 ممکن در وجود و عدم خود نیازمند علت ا ست. ممکن بالذات به اعتبار ذات خود ممکن است، ولی به سبب علت خود واجب بالغیر یا ممتنع بالغیر می شود. هر موجود ممکنی مرکب از وجود و ماهیت است و هیچ ممکنی بسیط نیست. آنچه سبب نیازمندی ممکن به علت است، امکان آن است نه حدوثش.
🔘 نیازمندی ممکن بالذات در وجود و عدم به علت
🔺 ممکن برای آنکه موجود یا معدوم شود، نیازمند علت است. تصور درست معنای ممکن، ما را به تصدیق به این قضیه می رساند و در واقع این قضیه بدیهی است، ولی در عین حال، فیلسوفان از باب تنبیه بر امر بدیهی بر این مطلب استدلال کردند.
🔺 منظور از اینکه علت عدم ممکن، عدم علت است، آن است که همین چیزی وجود نداشته باشد تا سبب وجود ممکن گردد کافی است که آن ممکن، معدوم باشد.
🔘 ملاک نیازمندی معلول به علت
🔺 در معلول چه ویژگی ای وجود دارد که سبب نیازمندی آن به علت شده است؟ فیلسوفان این مسئله را در واکنش به دیدگاه متکلمان در این زمینه مطرح کرده اند. در نظر آنها، کار علت احداث است و ملاک نیازمندی معلول به علت حدوث معلول است، ولی فیلسوفان بر آن اند که کار علت، ایجاد است و ملاک نیازمندی معلول به علت، امکانی ذاتی و وجوب غیری معلول است. فیلسوفان، نخست نشان می دهند کاری که از فاعل سرمی زند، ایجاد است، نه احداث. سپس در گام دوم نشان می دهند ویژگی ای که در وجود ممکن سبب وابستگی آن به علت می شود، امکان آن است، نه حدوث.
🔘 الشیء ما لم یجب لم یوجد
🔺 اگر ممکن الوجود به سمت وجود سوق داده شود و اولویت وجود پیدا کند، ولی همچنان احتمال عدم داشته باشد و وجود برایش ضرورت نیابد، موجود نمی شود. علتی که ممکن الوجود را ایجاد می کند، نخست آن را ایجاب می کند و به ضرورت می رساند، سپس موجود می کند.
🔺 استدلال: اگر وجود برای این شیء واجب نشده است و همچنان امکان عدم این شیء وجود دارد، چرا این شیء برای وجود متعیّن شده است و معدوم نیست؟ این پرسش فقط در یک صورت پایان می پذیرد و آن اینکه این شیء به وسیلۀ علت یا علل، واجب الوجود گردد و همۀ راه های عدم بر آ« بسته شود.
🔘 ضرورت بالقیاس معلول نسبت به علت
🔺 همان گونه که ممکن ضرورت غیر خود را از علت دریافت می کند و واجب بالغیر می شود، هنگامی که آن را با علت مقایسه می کنیم، ضرورت بالقیاس دارد. ضرورت بالغیر ممکن، ضرورتی است که از ناحیۀ غیر، یعنی علت دریافت می کند، ولی ضرورت بالقیاس معلول، ضرورتی است که هنگام مقایسۀ آن با علت فهمیده می شود. پس از مقایسه علت با معلول، اگر علت تامه وجود داشته باشد، وجود معلول در مقایسه با علت تامه ضروری است. همین طور اگر معلول وجود داشته باشد، وجود علت در مقایسه با معلول نیز ضروری است. بنابراین، ضرورت بالقیاس میان معلول و علت دوطرفه است، ولی ضرورت بالغیر معلول، یک طرفه است: وجود معلول ضروری است و این ضرورت را از ناحیۀ علت گرفته است.
🔘 ترکیب ممکن از وجود و ماهیت
🔺 یکی از احکام ممکن آن است که مرکب است و هیچ ممکنی بسیط حقیقی نیست. با توجه به اینکه ذات ممکن با وجود و عدم نسبت یکسان دارد، از این رو نه وجود است و نه عدم؛ در غیر این صورت، عین وجود یا عین عدم می بود؛ نه اینکه نسبت مساوی با آن دو داشته باشد.
🔺 ذات ممکن چیزی است که ممکن آن را خودش، ولی این ذات به وسیلۀ علت وجود یافته است. از این رو، وجود ممکن امری است که از ناحیه علت حاصل شده است. روشن است آنچه ممکن به اعتبار ذات دارد، غیر از آن چیزی است که به اعتبار علت آن را دارد؛ پس وجود ممکن غیر از ذات ممکن است. بنابراین، ممکن مرکب از دو حیثیت ذات (ماهیت) و وجود است. وصفِ ذات ماهیت امکان است و وصف وجود ممکن وجوب غیری است. پس هر ممکنی مرکب از ذات و امکانی ذاتی از یک سو، و وجود و وجوب غیری از سوی دیگر است: هر ممکنی زوجی ترکیبی است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 199_208
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
1️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2987
2️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3033
3️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3081
4️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3095
5️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3119
6️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3137
7️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3156
8️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3169
9️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3178
0️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3186
1️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3193
2️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3201
3️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۸)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3209
4️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۱۹)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3218
5️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۰)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3229
6️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3239
7️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3251
8️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3267
9️⃣3️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۲۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3274
0️⃣4️⃣عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3287
1️⃣4️⃣خداشناسی عرفانی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3302
2️⃣4️⃣وحدت وجود(۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3321
3️⃣4️⃣وحدت وجود(۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3329
4️⃣4️⃣برهان وحدت شخصی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3337
5️⃣4️⃣برهان نقلی بر وحدت شخصی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3345
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 5️⃣4️⃣
🌐 عرفان نظری
🔘 خداشناسی عرفانی (وحدت وجود)
🔘 براهین خداشناسی عرفانی
🔘 برهان نقلی بر وحدت شخصیۀ وجود
🔺 از دیدگاه هر مسلمانی، گزاره های وحیانی بهترین و روشن ترین دلایل کشف واقع به شمار می آیند. زبان دین در مسئلۀ توحید، در سطح عمومی و ابتدایی آن، همان برداشتی است که به طور عموم از مسئلۀ خدا و خلق می شود، اما دین، توحید را در مراتب عمیق تری نیز مطرح کرده است. عرفا و همچنین صدرالمتألهین معتقدند که بهترین شاهد و دلیل بر حقانیت خداشناسی عرفانی و وحدت شخصیۀ وجود، ظواهر، بلکه تصریح آیات و روایات می باشد. در این نوشتار تنها بخشی از آن آیات و روایات را متذکر می شویم:
1️⃣ آیه سوم سوره حدید
🔘 هوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیم
🔺 هرچند این آیه را می توان به گونه ای تفسیر کرد که با توحید عوامانه هماهنگ باشد، اما ظهوری روشن بر احاطۀ وجودی خدای متعال دارد که همۀ نظام هستی را از اول تا آخر و از باطن تا ظاهر فراگرفته است، وهمین احاطۀ ی علمی اوست که در ذیل آیه بدان تذکر داده است؛ و هو بکل شیء علیم.
2️⃣ آیه صدوپانزده سورۀ بقره
🔘 فأینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ إِنَّ اللهَ واسِعٌ عَلِیمٌ
🔺 در این آیه، اگر به توجیه و تأویل دست نبرده و نخواهیم فکر و برداشت خود را بر آن تحمیل نماییم، به روشنی هرچه تمام تر، خداشناسی عرفانی را اثبات می کند. می توانید آیات: 126 نساء، 7مجادله، 186 بقره، 85 واقعه، 16 ق،24 انفال، 108 نساء، 56 زمر، 114 ملک، 17 انفال، 104 توبه، 17 تغابن و ... را مورد دقت و توجه قرار دهید.
🔺 یکی از مسائل حساس و مهم در باب توحید، حفظ بینونت و تغایر بین حق و خلق است. در روایات تأکید شده است که جدایی بین خالق و مخلوق، فقط جدایی وصفی بوده و در اوصاف است و باید مراقب بود که این جدایی به جایی نرسد که به جدایی وجودی بین ایشان منتهی شود که از آن به «بینونت عُزلی» که دو چیز در ذات و در وجود از یکدیگر بریده و برکنارند، تعبیر می شود.
🔺 طبرسی در احتجاج از امیر مؤمنان و امام موحدان، علی(ع) نقل می کند که فرمودند: توحیدُ تمییزُه عن خلقه و حکم التمییز بینونة صفة لا بینونة عُزله
🔺 علامه مجلسی نیز در شرح بینونت وصفی و عزلی می گوید: بینونة صفةٍ ای تمییزه عن الخلق بمباینة لهم فی الصفات لا بإعتزاله عنهم فی المکان
🔺 در جایی دگر آن چنان که از آن امام همام نقل شده است، آمده: ما رأیتُ شیئاً الا و رأیت الله قبله و بعده و فیه و معه. در این حدیث، با آنکه شیئیت شیء را می پذیریم و آن را غیر از خداوند می داند، او را در حق غرق دانسته و حق را بر او محیط می شمارد؛ یعنی به طور دقیق نوع ارتباط متناهی با نامتناهی با حفظ هویت متناهی را تبیین کرده است.
🔘 ذکر یا من هو الا هو
🔺 از جملۀ اذکاری که حضرت امیر(ع) از خضر پیامبر(ع) اخذ کرده اند، ذکر یا هو یا من لا هو الا هو است. در این ذکر بحث از لا اله الا هو نیست، هرچند همین ذکر را نیز می توان با معنای عالی توحید تفسیر کرد، اما در ذکر یا هو یا من لا هو الا هو به طور صریح همه هویت ها جز هویت حق تعالی نفی شده است که در اصل غیر از او، اویی نیست و هرچه غیر از اوست، همه شئون و مظاهر همان یک هویت می باشند.
🔘دعای کمیل
🔺 وبوجهک الباقی بعد فناء کلّ شیءٍ «وبأسمائک التی ملأت ارکان کلِّ شیء» و ... .
🔺 جملۀ اخیر را بیشتر مورد دقت قرار دهید، امیر مؤمنان و موحدان(ع) می فرمایند: اسمای الهی ارکان و بنیاد همۀ اشیای هستی را پر کرده است و اسم در نگاه کامل، یعنی ذاتی که در صفتی خاص جلوه کرده است؛ پس خداوند با جلوه های گوناگون و اسماء، صفات و نعوت متفاوتش در دل و نهاد هرچیزی حاضر است.
🔺 بنا بر آنچه در برهان نقلی ارائه شد، خداشناسی عرفانی و وحدت شخصیۀ وجود مورد تأیید و تثبیت متون دینی بوده، بلکه همان توحید نابی است که در مراتب عالی دین، تبیین و ترویج می شود. از این رو برخی بزرگان تأکید دارند تا از وحدت شخصیه به «توحید صمدی قرآنی» تعبیر شود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 263_268
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac